Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levandebild:

Tack! Det kommer jag vara. Med 3TB totalt lär det inte vara några problem att ha Series X-spelen på interna.

Jag hade en 4TB disk till min One som jag flyttade över. Men jag kopplade också in en SSD jag hade liggandes då det snabbar upp laddningstiderna ganska rejält, och flyttade över de mest använda spelen dit. Den är dock bara på 480GB och blev full rätt snabbt, så nu köpte jag en extern SSD på rea som också ska kopplas in. Gamepass har rätt mycket spel och jag laddar hellre ner de jag kan tänkas vilja spela typ när de kommer än väntar på nedladdningen när lusten faller på liksom. Just nu har jag runt 240 spel installerade, men många är ju äldre och därmed ganska små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Ja, det är inga problem så länge du är inloggad med samma konto och det är du som har game pass abbonemanget.

Xbox, Xbox 360 och Xbox One spel fungerar precis som vanligt från den externa.

Series X spel däremot måste ligga på den interna hårddisken.

Kan ju tillägga att en del spel optimerade för series XS kan ligga på extern hårddisk.

https://www.purexbox.com/news/2020/11/psa_some_optimised_xbox...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Kan ju tillägga att en del spel optimerade för series XS kan ligga på extern hårddisk.

https://www.purexbox.com/news/2020/11/psa_some_optimised_xbox...

Är de verkligen optimerade om de använder den gamla Xbox One SDKn? Mestadels är det väl att spelen kollar om de kör på en Series S|X och då ökar på lite när det gäller upplösning, framerate och ibland säkert också detaljrikedom osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Är de verkligen optimerade om de använder den gamla Xbox One SDKn? Mestadels är det väl att spelen kollar om de kör på en Series S|X och då ökar på lite när det gäller upplösning, framerate och ibland säkert också detaljrikedom osv.

De får ju series XS-loggan, och min poäng var att en del såna spel kan installeras på extern hårddisk. Det är lätt att missa annars eftersom det bara syns genom att följa tipset i min länk ovan.

Så frågan om de verkligen kan kallas optimerade eller inte tänker jag inte fördjupa mig i idag

Permalänk

Ser nu att det börjar komma in Xbox i fysiska affärer i Göteborg. Är det någon som har köpt en sådan med Gamepass på Elgiganten? Hur gick det tillväga?

Permalänk

Jag erkänner att jag inte sökt igenom forumet efter detta men jag undrar, nu när jag äntligen ska hämta ut min Series X, behöver tänka på för att föra över allt jag har på min One X?

Som det är nu har jag en One X som har en extra hårddisk för flera spel (den kan jag väl använda till SX?)
Den ska min son ta över. Om jag tömmer den kan han sen logga in med sitt konto och installera sina grejer efteråt?

Permalänk
Medlem

En kompis ska skicka en XSX till mig med Postnord, den går iväg imorgon. Men de kör inte på helger va? Jag lär inte se den på nästan en vecka? Känns som jag ska ha tur om den fortfarande är hel när den kommer fram. Som ni märker är inte förtroendet för dem så starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

En kompis ska skicka en XSX till mig med Postnord, den går iväg imorgon. Men de kör inte på helger va? Jag lär inte se den på nästan en vecka? Känns som jag ska ha tur om den fortfarande är hel när den kommer fram. Som ni märker är inte förtroendet för dem så starkt.

Har du tur har du den på måndag. De kör på helger men delar inte ut. Men de kan vara lite sega nuförtiden i pesttider.

Men XSX har inga rörliga delar som tar stryk, så det lär inte vara något problem. Den kommer dessutom i en väl tilltagen låda med lika mycket stötskydd som konsol. Kanske får själva lådan lite skavanker beroende på hur väl packad den är.

Men personligen hade jag budat den. Har blivit av med för många värdefulla saker via PostNord för att våga skicka sånt privat med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Har du tur har du den på måndag. De kör på helger men delar inte ut. Men de kan vara lite sega nuförtiden i pesttider.

Men XSX har inga rörliga delar som tar stryk, så det lär inte vara något problem. Den kommer dessutom i en väl tilltagen låda med lika mycket stötskydd som konsol. Kanske får själva lådan lite skavanker beroende på hur väl packad den är.

Men personligen hade jag budat den. Har blivit av med för många värdefulla saker via PostNord för att våga skicka sånt privat med dem.

Ja, kan inte säga att de vore mitt förstaval men tror min kompis tog den för att han bor nära inlämningsstället. Men har spårningsnummer som jag skrivit in i appen så hoppas det ska gå bra. Om lådan bara är tilltuggade i hörnen är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag erkänner att jag inte sökt igenom forumet efter detta men jag undrar, nu när jag äntligen ska hämta ut min Series X, behöver tänka på för att föra över allt jag har på min One X?

Som det är nu har jag en One X som har en extra hårddisk för flera spel (den kan jag väl använda till SX?)
Den ska min son ta över. Om jag tömmer den kan han sen logga in med sitt konto och installera sina grejer efteråt?

Inget att tänka på när det gäller att föra över spel eller sparfiler. Bara att logga in med ditt konto på Series X och köra. Saves sparas i "molnet" och kommer laddas ner vid behov på din Series X.

Hårddisken kan användas utan problem. Många Series X optimerade spel kräver dock att de körs från den interna hårddisken, visas med en symbol med två pilar på (tror jag det var) om man har ett sådant spel lagrat på en extern hårddisk och Xboxen kommer dessutom fråga om du vill flytta det till den interna om du försöker starta.

Om du har digitala köp och betalar för Xbox Live Guld till ditt konto för online spelande så är något du behöver tänka på hur du ska göra med Home Xbox för ditt konto. Har du tänkt dig att din son ska kunna spela dina digitalt köpta spel och kunna spela online utan att själv betala för Live Guld på One X så kommer det fungera rakt av (förutsätter här att ditt konto har One X som Hemma Xbox just nu).

Om du inte vill detta, eller vill att alla användare på Series X, ska kunna spela dina digitala spel och spela online (om du betalar för det) så behöver byta Hemma Xbox till den nya för ditt konto. Då får din son betala för Xbox Live Guld själv till sitt konto för att spela online på One X och får nöja sig med sina egna spel (eller spel ni har på skiva då givetvis).

Oavsett vilket så kommer du åt alla dina grejer med ditt konto oavsett vilken konsol du spelar på.

Blev lite rörigt beskrivet det här, hoppas du fattar.

Permalänk
Skrivet av appel1:

Inget att tänka på när det gäller att föra över spel eller sparfiler. Bara att logga in med ditt konto på Series X och köra. Saves sparas i "molnet" och kommer laddas ner vid behov på din Series X.

Hårddisken kan användas utan problem. Många Series X optimerade spel kräver dock att de körs från den interna hårddisken, visas med en symbol med två pilar på (tror jag det var) om man har ett sådant spel lagrat på en extern hårddisk och Xboxen kommer dessutom fråga om du vill flytta det till den interna om du försöker starta.

Om du har digitala köp och betalar för Xbox Live Guld till ditt konto för online spelande så är något du behöver tänka på hur du ska göra med Home Xbox för ditt konto. Har du tänkt dig att din son ska kunna spela dina digitalt köpta spel och kunna spela online utan att själv betala för Live Guld på One X så kommer det fungera rakt av (förutsätter här att ditt konto har One X som Hemma Xbox just nu).

Om du inte vill detta, eller vill att alla användare på Series X, ska kunna spela dina digitala spel och spela online (om du betalar för det) så behöver byta Hemma Xbox till den nya för ditt konto. Då får din son betala för Xbox Live Guld själv till sitt konto för att spela online på One X och får nöja sig med sina egna spel (eller spel ni har på skiva då givetvis).

Oavsett vilket så kommer du åt alla dina grejer med ditt konto oavsett vilken konsol du spelar på.

Blev lite rörigt beskrivet det här, hoppas du fattar.

Men stort tack.

Min son ska, precis som idag, kunna spela mina digitala köp så då verkar det bara fungera rakt av.
Men ska jag tömma min One X när jag flyttat hårddisken till min nya SX? Så han får en helt ren One X ungefär som när man säljer sin Iphone?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pretorian24:

Men stort tack.

Min son ska, precis som idag, kunna spela mina digitala köp så då verkar det bara fungera rakt av.
Men ska jag tömma min One X när jag flyttat hårddisken till min nya SX? Så han får en helt ren One X ungefär som när man säljer sin Iphone?

Det kan du göra, men det är ju inte riktigt som en telefon i att det finns en massa anpassningar gjorda eller så. Poängen är att om du sätter en XB som din hemmakonsol så kan vem som helst på den spela alla dina spel utan att du är inloggad. Sen kan du, på en annan XB, logga in och spela alla dina spel där också. I ditt fall borde det smarta vara att låta den gamla vara din hemmakonsol, som sonen får spela på inloggad med sitt konto men med åtkomst till alla dina spel. Den nya, som du själv ska spela på, kör du med ditt konto på. Din son kan ju anpassa utseendet med sitt konto utan att behöva nollställa något eller så och ändå ha access till dina spel. Däremot om utrymmet är tight på den interna disken på den gamla så kan det ju vara värt att rensa lite, så att platsen räcker för de spel din son vill ha installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Men stort tack.

Min son ska, precis som idag, kunna spela mina digitala köp så då verkar det bara fungera rakt av.
Men ska jag tömma min One X när jag flyttat hårddisken till min nya SX? Så han får en helt ren One X ungefär som när man säljer sin Iphone?

Vet inte om du redan har det eller ej, om inte så kan det vara en bra idé att ha kod på ditt konto. Framförallt om du har någon form av betalkort kopplat till ditt Xbox konto så inte sonen "lånar" ditt konto för att göra köp.

https://support.xbox.com/sv-SE/help/family-online-safety/pass...

Permalänk
Medlem

I ämnet så vill jag slå ett slag för nätverksöverföring mellan konsolerna. Det gjorde jag mellan min gamla Xbox One och nya Xbox Series X med de spel jag vill ha på båda. Det var väldigt smidigt och skötte sig självt medan de stod i viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

I ämnet så vill jag slå ett slag för nätverksöverföring mellan konsolerna. Det gjorde jag mellan min gamla Xbox One och nya Xbox Series X med de spel jag vill ha på båda. Det var väldigt smidigt och skötte sig självt medan de stod i viloläge.

Ja det verkar fungera väldigt bra, speciellt eftersom det inte finns någon möjlighet att begränsa bandbredden från nätet direkt i xbox(?)
Om jag sätter på download på stora grejer från nätet på xboxen så tar det hela 100Mb-linan, dvs det blir svårt att jobba hemifrån samtidigt som man laddar ner grejer. Kopierade över hela Snowrunner från gamla xboxen, det gick nog ca 10x så snabbt som att ladda ner från nätet, kollade inte exakt men teoretiskt så borde man kunna får 1Gb-hastighet (med kabel i både nya och gamla då förståss).

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det kan du göra, men det är ju inte riktigt som en telefon i att det finns en massa anpassningar gjorda eller så. Poängen är att om du sätter en XB som din hemmakonsol så kan vem som helst på den spela alla dina spel utan att du är inloggad. Sen kan du, på en annan XB, logga in och spela alla dina spel där också. I ditt fall borde det smarta vara att låta den gamla vara din hemmakonsol, som sonen får spela på inloggad med sitt konto men med åtkomst till alla dina spel. Den nya, som du själv ska spela på, kör du med ditt konto på. Din son kan ju anpassa utseendet med sitt konto utan att behöva nollställa något eller så och ändå ha access till dina spel. Däremot om utrymmet är tight på den interna disken på den gamla så kan det ju vara värt att rensa lite, så att platsen räcker för de spel din son vill ha installerade.

Den gamla "ONE X" är min hemkonsoll. Så du menar att jag inte behöver ändra det utan min son kan ta den även om den är hemkonsoll och han loggar in med sitt konto?
Och jag loggar in med mitt konto på nya SX även om den inte är hemkonsoll?
Det låter ju enklast.
Jag är inte orolig för att sonen ska köpa något utan att jag vet. Jag vill bara att alla konsoller ska komma åt allt men sonen och jag ska självklart fortsätta med våra vardera befintliga konton.

Då behöver inte heller göra en total återställning av någon kontroll utan sonen kan ta bort enstaka spel som jag haft men som han inte spelar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pretorian24:

Den gamla "ONE X" är min hemkonsoll. Så du menar att jag inte behöver ändra det utan min son kan ta den även om den är hemkonsoll och han loggar in med sitt konto?
Och jag loggar in med mitt konto på nya SX även om den inte är hemkonsoll?
Det låter ju enklast.
Jag är inte orolig för att sonen ska köpa något utan att jag vet. Jag vill bara att alla konsoller ska komma åt allt men sonen och jag ska självklart fortsätta med våra vardera befintliga konton.

Då behöver inte heller göra en total återställning av någon kontroll utan sonen kan ta bort enstaka spel som jag haft men som han inte spelar?

Precis. Du kan ju exempelvis sätta att din kontroll på den nya konsolen loggar in dig så behöver du inte tänka på inloggningar eller så. Många gör ju det här med en polare, så att man har sin hemmakonsol hos varandra och på så vis kan dela på varandras (digitala) spel. Risken är väl att någon (med tillgång till den andra konsolen) köper saker på ens konto, men jag antar att det finns funktioner för att hindra köp utan att skriva in kortuppgifter eller liknande.

Permalänk

Är det andra saker jag behöver tänka på med en ny bättre konsoll? Jag tror inte att någon av mina monitorer och TVs hanterar mer än 60hz o 4k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pretorian24:

Är det andra saker jag behöver tänka på med en ny bättre konsoll? Jag tror inte att någon av mina monitorer och TVs hanterar mer än 60hz o 4k.

Nja än så länge är det väldigt få spel som klarar 4K120 och det är väl rätt tveksamt om det kommer att komma så många sådana. I så fall blir det ju sannolikt enklare spel för så högpresterande är inte maskinen liksom.

Jag är i lite samma sits, min TV klarar max 4K60 men 1080p och 1440p i 120 Hz. Egentligen är det inget problem för som sagt så passar ju det ganska bra med konsolens prestanda. Däremot är inte gränssnitten mellan konsol och TV så smarta som man hade önskat, om jag sätter konsolen på 4K60 (den låter mig sätta 4K120 för den tror att teven klarar det, men då kraschar det när jag drar igång ett spel som har snabbare bilduppdatering) så är det ju vad XBoxen skickar ut liksom. Väljer jag inne i spelet att köra på något läge som sänker upplösningen till förmån för bildhastighet så kan jag ändå inte få mer än 60Hz utan jag måste gå in i konsolens inställningar och dra ner till 1440p120 exempelvis. Förutom detta irritationsmoment så funkar det bra dock.

Permalänk
Medlem

Har en extern hårddisk med film på, som dock min TV inte "klarar av" att läsa in - då den är på 5TB och TV:n klarar av högst 2TB, men kommer jag kunna koppla in samma externa i Xboxen sen och spela upp mkv-filer från den? Vore ju underbart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levandebild:

Har en extern hårddisk med film på, som dock min TV inte "klarar av" att läsa in - då den är på 5TB och TV:n klarar av högst 2TB, men kommer jag kunna koppla in samma externa i Xboxen sen och spela upp mkv-filer från den? Vore ju underbart!

Jo det ska fungera, jag har dock inte testat men det funkade på föregående XB. En begränsning är att en enhet eller disk bara kan vara antingen för spel eller för media, så du kan inte kombinera båda i samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det ska fungera, jag har dock inte testat men det funkade på föregående XB. En begränsning är att en enhet eller disk bara kan vara antingen för spel eller för media, så du kan inte kombinera båda i samma.

Nej, det är lugnt! Har redan en Xbox-HDD för spel så denna kommer bara vara för media!
Känns konstigt om de skulle dra tillbaka en sådan funktion så det blir nog bra. Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag är lite gammal och rädd att saker o sparningar ska försvinna.
Men nu har vi bytt konsoll o han har tagit min gamla. Jag har loggat ut och han loggar in. Då kan han eller vi ta bort de spela han inte vill spela? Det är spelen jag spelade. Där är jag rädd att jag tar bort mina saker.

Permalänk

Jag har startat upp ny SX och kopplat in min externa HDD men det saknas spel på den. Jag ser tex inte COD MODERN WARFARE samt flera andra.
Ska jag sätta in skiva och installera om dessa?
Kommer inte mina sparningar försvinna?

Permalänk

Nu står det på sonens Xbox min gmal att för att spela spelet måste den som köpt det logga in.
Då loggar jag in där.
När jag sen ska testa ett spel på min nya xbox står det att jag redan spelar på min gamla xbox. Det gör jag itne

Min son försöker spela BMX och jag ska spela Battlefield V på min nya.
Kan vi inte spela samtidigt på varsin konsoll?

Permalänk

Jag blir så galen!
Min son ska spela BMX. För at than ska kunna göra det måste jag logga in med mitt konto på hans Xbox.
Gör jag det kan jag inte spela på min nya Xbox.
Hur gör jag bäst så båda kan spela olika spel samtidigt. Eller måste jag vänta tills han är klar med BMX och DÅ kan jag spela Battlefield?

Permalänk

Det var det här jag var rädd för. Allt fungerade tills vi bytte konsoll.
Nu kommer det upp att han ska köpa GamePass och LIve Gold. Men jag har ju det. Måste jag beställa igen. Vad har hänt med våra konton?

Permalänk

Förlåt att jag tjatar men jag måste få igång spel på Xbox.
Jag tittar familjeinställningar på xbox o microsoft och allt ser rätt ut. Han har inga begränsningar. Han ska kunna spela allt.

Måste jag köpa Live gold o gamepass igen till honom? Varför kan han inte använda det jag redan betalar för? Det fungerade för 30 minuter sen innan han tog min konsoll.

Permalänk
Medlem

Den 26:e mars (om en vecka alltså) ska det tydligen hållas ett ID@Xbox-event för indiespel till Xbox-familjen!