AMD Radeon RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg precis hardware unboxed test, och får verkligen tacka Sweclockers för en mer nykter review som vanligt

Du menar i kontrast till hur flertalet stora reviewers (som t.ex. Gamers Nexus och Linus Tech Tips) i princip sågat kortet som en flopp som inte skulle gått att sälja för det priset om det inte vore sån generellt dålig tillgång på grafikkort?

Permalänk
Medlem

typ inga butiker som kommer ha dem? eller dyker de upp kl 14 precis vid säljstart?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CusmaR:

typ inga butiker som kommer ha dem? eller dyker de upp kl 14 precis vid säljstart?

Om alla gör som de är tillsagda så är det först vid 14:00 de ska dyka upp ja. Man får nog ta de man ser nu (antal och lagerstatusar etc) med en nypa salt.

Vi har också hört att första batchen är lite sen in till norden, så det kan eventuellt dröja till nästa vecka innan det dyker upp lite fler kort hos återförsäljarna. Men allt lär ju bli sönderbokat på 10 sekunder ändå så betvivlar att man ens hinner se det lysa grönt i något lagersaldo ändå.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är så synd att vi inte röstar med plånboken. Nästan generation kommer säkert öka varje klass med 2000kr och ja då är vi snart i den realiteten du beskrev

Omöjligt att rösta med plånboken när efterfrågan är extremt mycket högre än tillgången beroende på krypto. Det gör noll skillnad att INTE köpte ett kort just nu, miners köper allt som finns.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om alla gör som de är tillsagda så är det först vid 14:00 de ska dyka upp ja. Man får nog ta de man ser nu (antal och lagerstatusar etc) med en nypa salt.

Vi har också hört att första batchen är lite sen in till norden, så det kan eventuellt dröja till nästa vecka innan det dyker upp lite fler kort hos återförsäljarna. Men allt lär ju bli sönderbokat på 10 sekunder ändå så betvivlar att man ens hinner se det lysa grönt i något lagersaldo ändå.

Ja det lär gå fort, vill ha ett 3060Ti men det känns som man kan glömma det... kanske borde försöka hugga ett 6700xt

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ronz:

Trög dag på jobbet, men men.
För skojs skull så jämförde jag resultaten med 6700XT och 3080 tillsammans med både Intel 10900k och AMD 5900X

...

Däremot mer intressant om man kollar på 3080. Där ger Intel 10900K en klar fördel mot AMD 5900X. Så trots att AMD nu ska vara bäst i spel visar detta att Intel 10900K fortfarande är king.

Men aja, ta det jag skriver med en nypa salt. Jag är ingen expert och detta är säkert ingen rättvis jämförelse

Tack till din arbetsgivare för sammanställningen!

Bara en liten sidnot. Du jämför Intels bästa processor med AMD's näst bästa. 5950x boostar ännu högre out-of-the-box om jag förstått allting rätt. Sen är skillnaden subtil, precis som mellan 10900K och 5900x men rätt ska ändå vara rätt om vi skall kröna kungar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Ingen smutskastning behövs. Dom använder ett klenare system än i princip alla andra recensenter (3950X medans andra kör CML/Zen 3) vilket medför att Nvidia i vissa titlar prestera betydligt sämre än man gjort med mer system/cpu prestanda tillgängligt.

Det var ju HWUB själva som bara för några dagar sen gick ut med en stor artikel om ämnet att Nvidia har högre overhead i många moderna titlar. Intressant att man då fortsätter att testa med ett system som ger AMD en fördel i vissa situationer!

Det är väl å andra sidan bra att inte alla testare kör med exakt samma system, det gör ju det lättare att hitta resultat som är relevanta för enskilda. Jag råkar sitta på just en 3950X som jag inte har några planer på att byta på åratal, så HUBs resultat är ju väldigt relevanta för mig då det är dom siffrorna jag kan räkna med att få.
Om jag sen skall ha en ny CPU om 3 år kommer jag så klart försöka hitta resultat för just den CPUn, att det skulle bli andra resultat med en CPU jag aldrig kommer äga är helt ointressant för mig även om jag förstår teorin bakom att alltid testa med det snabbaste för att undvika flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar i kontrast till hur flertalet stora reviewers (som t.ex. Gamers Nexus och Linus Tech Tips) i princip sågat kortet som en flopp som inte skulle gått att sälja för det priset om det inte vore sån generellt dålig tillgång på grafikkort?

Jag tänkte på hur hardware unboxed började jämföra korten med dess msrp bland annat 😁

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag tänkte på hur hardware unboxed började jämföra korten med dess msrp bland annat 😁

Det är ju ändå en väldigt relevant datapunkt i sammanhanget oavsett hur marknaden ser ut just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack till din arbetsgivare för sammanställningen!

Bara en liten sidnot. Du jämför Intels bästa processor med AMD's näst bästa. 5950x boostar ännu högre out-of-the-box om jag förstått allting rätt. Sen är skillnaden subtil, precis som mellan 10900K och 5900x men rätt ska ändå vara rätt om vi skall kröna kungar.

Ah! Det är sant. 5950X ser ut att dra ganska jämnt med 10900K i Sweclockers test. Men 5950X kan hålla lite bättre lägsta fps.
5950X är ganska ointressant för gaming dock. Nästan dubbla priset från 5900X/10900K.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Omöjligt att rösta med plånboken när efterfrågan är extremt mycket högre än tillgången beroende på krypto. Det gör noll skillnad att INTE köpte ett kort just nu, miners köper allt som finns.

Det är inte bara denna generationen som det började gå snett, det var Turing som banade fram en väg till prishöjningar som med största sannolikhet lär fortsätta i rask takt

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om alla gör som de är tillsagda så är det först vid 14:00 de ska dyka upp ja. Man får nog ta de man ser nu (antal och lagerstatusar etc) med en nypa salt.

Vi har också hört att första batchen är lite sen in till norden, så det kan eventuellt dröja till nästa vecka innan det dyker upp lite fler kort hos återförsäljarna. Men allt lär ju bli sönderbokat på 10 sekunder ändå så betvivlar att man ens hinner se det lysa grönt i något lagersaldo ändå.

Har man ens en chans för att vara del i "sönderbokningen"? Inte fattat hur de sker. Vill bara ha en chans på ett grafikkort, men av någon anledning lyckas jag aldrig få ett vid release..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är inte bara denna generationen som det började gå snett, det var Turing som banade fram en väg till prishöjningar som med största sannolikhet lär fortsätta i rask takt

I en marknadsekonomi är det dock kunderna som sätter priset på en vara.

Nu när verkligheten har kommit ikapp gemene man beträffande de banbrytande RTX-teknologierna som introducerades på 20-serien så är det inte så konstigt att det blivit en tävling om vem som kan kasta den tjockaste plånboken på Nvidia, vilket gjorts värre av att det samtidigt uppstått brister hos olika underleverantörer, vilket gör att ingen får ut i närheten av mängden kort som efterfrågas.

Förutsåg stora delar av detta långt innan 30-serien släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg precis hardware unboxed test, och får verkligen tacka Sweclockers för en mer nykter review som vanligt

Bara så du vet, HWU användare har fått rösta vilken testsystem de ska ha och folk valde AMD så dom gör som deras användare vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I en marknadsekonomi är det dock kunderna som sätter priset på en vara.

Nu när verkligheten har kommit ikapp gemene man beträffande de banbrytande RTX-teknologierna som introducerades på 20-serien så är det inte så konstigt att det blivit en tävling om vem som kan kasta den tjockaste plånboken på Nvidia, vilket gjorts värre av att det samtidigt uppstått brister hos olika underleverantörer, vilket gör att ingen får ut i närheten av mängden kort som efterfrågas.

Förutsåg stora delar av detta långt innan 30-serien släpptes.

Ja tyvärr ser det ut så ;). Saker får väl gärna kosta mycket om prestandan tar jämna kliv med prishöjningen men så är det ju inte längre. Prestanda/krona har nästan stannat av och det är väl det sorgligaste.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Prestanda/krona har nästan stannat av och det är väl det sorgligaste.

Jag gav 7990 kr för mitt 2080, och 7990 kr för mitt 3080 OC ganska exakt 1½ år senare. Priset hade då faktiskt gått ner ca 0,6% p.g.a. inflation samtidigt som prestandan ökat med ca 50%, så jag känner mig nöjd ändå.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av seraj5:

Har man ens en chans för att vara del i "sönderbokningen"? Inte fattat hur de sker. Vill bara ha en chans på ett grafikkort, men av någon anledning lyckas jag aldrig få ett vid release..

F5 i högsta hugg på valfri återförsäljare kl 14:00?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

F5 i högsta hugg på valfri återförsäljare kl 14:00?

Tur att F5 på mitt gamla G15 (Blåa) fortfarande fungerar

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag gav 7990 kr för mitt 2080, och 7990 kr för mitt 3080 OC ganska exakt 1½ år senare. Priset hade då faktiskt gått ner ca 0,6% p.g.a. inflation samtidigt som prestandan ökat med ca 50%, så jag känner mig nöjd ändå.

Ja vissa fick ju en bra deal, men bara att kolla på dem senare släppen (3060, 6700xt) och man kan se att det ökar ganska lite (och det är bara om man kollar på msrp). Streetprice är en helt annan fråga Gz till en sjukt bra deal tho.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

F5 i högsta hugg på valfri återförsäljare kl 14:00?

Det är så jag har gjort men inte funkat än xD Turen kanske vänder idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja vissa fick ju en bra deal, men bara att kolla på dem senare släppen (3060, 6700xt) och man kan se att det ökar ganska lite (och det är bara om man kollar på msrp). Streetprice är en helt annan fråga Gz till en sjukt bra deal tho.

Min poäng är väl framförallt att det inte är utvecklingen som har kraschat utan marknaden.

Permalänk
Medlem

F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5!!!!!
Eller nej vänta...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lol kom upp instant out of stock samma sec som den spawna på AMD.com

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Lol kom upp instant out of stock samma sec som den spawna på AMD.com

Löjligt. 1 sek efter att man fick upp sidan Out of stock.....

Permalänk
Medlem

6890 kr på webhallen gjorde att jag avstod

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det var ju löjligt... de försökte garanterat inte ens sälja direkt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hann någon ens se en knapp för att köpa?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

8000kr för ett 6700 xt, vilket jävla skämt...

Permalänk
Medlem

Jag lyckades lägga en order på inet till 5099 kr

Permalänk
Medlem

Lade ett i varukorgen på Inet men hann inte fumla klart med bankID innan det var slut