Nvidia Geforce RTX 3080 ett halvår senare – har du fått ditt grafikkort?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3080 ett halvår senare – har du fått ditt grafikkort?

September år 2020 lanserade Nvidia arkitekturen Ampere, men än har alla inte fått sitt grafikkort. Hur har det gått för dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har haft turen att få hem 3 st 3080 totalt. En åkte på Swec marknad de andra två sitter i var sin maskin. Alla till intro pris eller under. Fick även tag på ett 3060 ti trio av en vän till en tredje burk.

Permalänk
Medlem

Beställde en Asus TUF 3080 non OC från Netonnet. Ingen info när leverans kommer att ske. Så här i efterhand var det ett misstag att beställa non OC.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Beställde mitt TUF OC på lanseringsdagen och fick den efter ca 2månader.

Permalänk
Medlem

Beställde 20:e september hos komplett och 23:e i Scamgiganten. Fick min TUF 3080 OC levererad första veckan i februari, alltså efter 4 månader för 8000 kr. Avbeställde scamgiganten efteråt, tror knappt att någon fått därifrån.

Missade ju julledigheten och Cyberpunk 2077 så överlycklig var man inte. Nåja, fick tag i både Ryzen 5000 CPU och Ampere, så jag ska inte klaga...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett TUF 3080 OC från elgiganten. Har inte hört någonting från elgiganten sedan jag beställde kortet i tidiga oktober.

Permalänk
Medlem

Beställde ett 3080 oC Strix från proshop, men tappade hoppet och avbokade efter ett par veckor.
Fick tag i ett 3070 Vision istället som jag hämtade på Inet i Göteborg, kändes som rena turen att jag fick tag i ett.

Hade ju helst viljat ha ett 3080 oC Strix givetvis, men rent ekonomiskt så blev väl det bättre så här.
Fick 3500:- för mitt gamla 1080Ti StrixOc.

Kanske blir det ett 3080Ti senare om priserna lägger sig lite....

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag var en av alla dom som inte lyckades beställa under dom första 10 minuterna efter lansering då alla sidor kraschade. På pappret såg då Komplett ut att vara den enda återförsäljaren med en modell i lager (Zotac RTX 3080 Trinity). Nu var ju inte riktigt så fallet i och med att lagerhanteringen aldrig fick en chans att uppdatera innan det var slut.

Jag fick igenom beställningen ca 15:15 och Komplett har den bekräftad i sina system ca 1 timme senare. I dagsläget har jag beräknat leveransdatum 3 juni, har inga som helst förhoppningar på att nånsin se ett kort från Zotac. Dom liksom flera andra pumpar ju ut nya modeller att sälja till allt högre marginaler istället för att rensa sin backlog.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Beställde ASUS Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC från danska Proshop klockan 15:06 på releasedagen, och fick hem kortet den 19:e oktober, så på fredag har jag haft kortet i fem månader.

Permalänk
Medlem

Nnnnej 🙃

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem

Det finns väl ändå en tråd som mer eller mindre bara behandlar just det här ämnet?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Har väl fått runt 10 st 3080. Så det gick rätt så bra.
Var bara att nypa dom när nya modeller kom ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Beställde en Asus TUF 3080 non OC från Netonnet. Ingen info när leverans kommer att ske. Så här i efterhand var det ett misstag att beställa non OC.

Jo, jag bokade samma kort men från Webhallen. Jag köpte senare ett 3070 istället, men hade jag haft kvar min beställning så hade jag fortfarande haft många framför mig i kön enligt Webhallens info. Väldigt underligt av Asus att prioritera OC-modellerna så hårt, det är ju inte som att de behövt oroa sig över att inte sälja korten.

Permalänk
Medlem

Hängde på låset hos @Komplett på releasedagen och beställde ett Zotac RTX 3080 Trinity och ännu inte fått något kort.
@Komplett har och hanterar detta väldigt dåligt, inga uppdateringar alls under detta halvår av väntan.
Medans andra har fått erbjudanden om uppgraderingar till OC versioner mm av @Komplett....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har väl fått runt 10 st 3080. Så det gick rätt så bra.
Var bara att nypa dom när nya modeller kom ut.

Vad har du gjort av de 10 korten?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

beställde 4 kort i december från webbhallen/inet. Alla är levererade, 2 kom redan i december. Jag köpte mot faktura för att inte binda mina pengar och lämnade tillbaka de tre sista korten jag fick vid leveransbesked.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Hade ganska tidiga (inom första timmen- timmarna) beställningar på 3080 Strix OC på Webbis, Inet komplett och elgiganten. Pga rykten om kort kö på EVGA FTW3 hos Inet beställde jag ett i november och fick kortet ca två veckor senare. Mycket nöjd med det. Övriga kort avbokades, men jag glömde avboka Elgiganten som faktiskt till min förvåning dök upp i posten i slutet av januari. Jag övervägde att behålla det eller sälja med lite vinst men landade i att jag kunde ha pengarna till annat och det inte var värt besväret eller att känna sig som en scalper för några tusenlappar.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Turen att få tag på ett Nvidia 3080FE den 24 september.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag inte beställde Asus TUF 3080 för billigare priset i början, tänkte äh vafan jag kan vänta
Nopp sa världen.

Nu bryr jag mig inte direkt utan nästa bygge blir DDR5, nya generationen cpu och GPU 2022, 2023 typ

Permalänk
Medlem

Följde megatråden här på SweC och fick se att Komplett plötsligt hade ett 50-tal Zotac 3080 i lager. Beställde direkt och fick det några dagar senare. Tror det var i november. Jag hade försökt köpa ett Palit Gamerock 3080 OC genom Webhallen, men det verkade som om Webhallen slutade att ens försöka få hem just den modellen av kortet, trots kön, så jag gav upp där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mitt Nvidia 3080 tuffar på fint sedan Okt och för intro priset 7400. Jag är fortfarande nöjd att jag är en av de "lyckliga" som har ett ref. Nvidia kort. De är faktiskt jävligt snygga.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, jag bokade samma kort men från Webhallen. Jag köpte senare ett 3070 istället, men hade jag haft kvar min beställning så hade jag fortfarande haft många framför mig i kön enligt Webhallens info. Väldigt underligt av Asus att prioritera OC-modellerna så hårt, det är ju inte som att de behövt oroa sig över att inte sälja korten.

Tycker det är intressant med alla som gav upp sin köplats på 3080 tidigt.

När jag hade beställt fick jag veta att det var över 700 som beställt samma kortmodell de första minuterna, och flera tusen kort totalt av alla olika tillverkare. Ändå blev jag en av de första ca 75 kunder som fick sitt kort av den modellen (Proshop publicerade stats), vilket tyder på att de antagligen gick igenom alla ordrar manuellt och rensade bort bottar och folk som beställt 10 kort åt sig själva.

Skulle inte förvåna mig om det var samma situation hos andra ÅF.

Permalänk

Beställde mitt på releasedagen oss Inet Ca 15:10 ett ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC..Det tog ca 2 månader

Permalänk
Medlem

För två veckor sedan fick jag det mest sällsynta 3080 kortet av dem alla. Ett Asus Strix 3080 (ej OC). Beställde vid release.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag var med på lanseringen och hade chans att köpa ett 3080 TUF, fast valde att inte göra det då jag tyckte att mitt 1080 räckte. Visade sig att mitt 1080 var defekt..Ända sen dess försökte jag få tag i en ny gpu. jag skulle köpa ett 3060TI vid lansering, men jag lyckades inte få tag på ett då den randomiserade kön gjorde att jag kom in väldigt sent.

Utforskade mina möjligheter och lyckades köpa ett 3060ti från zotac från spanska amazon, fast pengarna drogs inte. Efter några dagar får jag ett mail på spanska från amazon att de avbrytit min order då de trodde att mitt konto blivit hackat (mitt lösenord består av 24 tecken/symboler/nr och jag har 2-stegs verifiering med mobilen). Vid nästa drop höjdes priset med 100 euro för samma vara, och varje drop efter det kostade varan 100 euro mer.

Efter flera försök till på olika sätt så lyckades jag köpa ett rtx 3080 FE via notebooksbilliger. Det skickades till min kompis som bor i Tyskland. Han fick faktiskt hem det. Min kompis i Sverige gjorde samma sak som mig vid samma drop, fast skickade det till sina tyska anhöriga. Därefter skickades korten med DHL till Sverige. Min kompis fick det 2 dagar senare. Mitt paket kom aldrig.

Det var efter flera telefonsamtal, emails (gick ej maila de efter 2 mail, stod att deras brevlåda var full, hur kan de ske om man är tyska dhl?) under en månad, så startade de en investigering att något var fel. 2 veckor efter sa de att de inte kunde hitta paketet, de hade tappat bort de, och jag skulle få tillbaks mina pengar. Idag har det gått 2 månader + 1dag sedan min kompis lämnade av paketet i tyskland. Jag har fortfarande inte fått mina pengar. DHL svarar inte på några av mina mail och de är inte så hjälpsamma när man ringer de.

Det var massa flera försök som gjordes som jag inte nämnt. Alla var försök under kategorien "Jag lärde mig det där den hårda vägen", där jag testade mig fram och det inte gick. Jag berättade allt detta till min svenska kompis, som fick sitt 3080 FE, så att han inte skulle gå på samma fallgropar jag gick på. Och han fick ju sitt 3080 FE, väldigt enkelt, så för honom gick det bra. Jag fick ingen gpu, men jag tog all smärta.

Det är min historia. Jag har fortfarande ingen gpu, men ibland är livet orättvist. Det ska inte vara såhär svårt att få ett grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Haft mitt 3080 "länge".

Bokade mitt 19:e november och det kom in i lager dagen efter. Så jag fick mitt på väldigt kort tid.

Betalade 9500kr vilket nästan känns billigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Haft mitt 3080 "länge".

Bokade mitt 19:e november och det kom in i lager dagen efter. Så jag fick mitt på väldigt kort tid.

Betalade 9500kr vilket nästan känns billigt nu.

Ändå gnällde Sweclockers recension på att Asus RTX 3080 TUF Gaming OC var dyrt för 7990 kr.

Womp womp womp-womp, piiiiuuuuuuuuu!

Permalänk

bara en tanke men, någon som lyckades köpa flera kort på lanseringsdagen och sedan sälja de övriga och låta skillnaden i inköpspriset och försäljningspriset av de man beställt extra betala för det grafikkortet man använder?

Så att bara om man är snabb på låset så kan man få sig en next gen GPU nästan gratis.

Permalänk
Medlem

Funderade faktiskt på om man skulle beställa ett strax innan de lanserades.

Men ångrade mig sedan eftersom jag har ett 1080 Ti och det ansåg jag inte vara värt kostnaden för uppgradering ännu. Nu är det än mindre ovärt med tanke på den extrema prishöjningen på de nya korten.

Spenderade pengarna på en massa annat roligt istället.

Permalänk
Medlem

Hahahhaha, du får ditt lagom till att det är pasé och dags för 4080 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |