Permalänk
Medlem

YH - tankar

Har valt att hoppa av ingenjörsutbildningen då det var alldeles för teoretiskt för mig. Svårt i vissa moment. Har därför tittat på YH istället.. Lite om mig nedan.

1. Har elektrikerbakgrund och vill absolut inte jobba som elektriker.
2. Jag vill lära mig nya saker hela tiden. Älskar att googla mig blå, lite hatkärlek skulle jag kanske kalla för det.
3. Väldigt händig och kreativ.
4. Lär mig med ögonen. Tittar på en erfaren och kommer ihåg. Kan inte komma ihåg om jag lyssnar.
5. Vill ofta göra nya saker/gå vidare/blir lätt less.

Det närmaste jag kan komma som jag kan dra nytta av min bakgrund som elektriker är Automation och robotingenjör inom industri 4.0. Jobbmässigt har jag kontakter högt upp inom denna bransch.

Av någon anledning har jag alltid varit nyfiken på utbildningar inom backend-, frontend-, och .NET utvecklare då det kan komma en ny typ av kod imorgon och det jag lärt mig Idag är värdelös. Noll kontakter inom branschen.

Spontant, vad tycker ni?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Är också elektriker i grunden men har blivit tvungen att skola om mig som civ.ing nu pga arbetsskada, håller på och söker jobb och har liknande tankar som du med Automation/robot.

Tycker du bör testa fixa ett jobb om du har kontakter i branschen, man brukar ju lära sig att gilla jobbet trots att det kanske inte låter så intressant från början.

Utbildningar inom backend-, frontend- och .NET kanske du kan lära dig vid sidan av, kan tänka mig att det finns en del onlinekurser/youtube etc där du kan lära dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

Är också elektriker i grunden men har blivit tvungen att skola om mig som civ.ing nu pga arbetsskada, håller på och söker jobb och har liknande tankar som du med Automation/robot.

Tycker du bör testa fixa ett jobb om du har kontakter i branschen, man brukar ju lära sig att gilla jobbet trots att det kanske inte låter så intressant från början.

Utbildningar inom backend-, frontend- och .NET kanske du kan lära dig vid sidan av, kan tänka mig att det finns en del onlinekurser/youtube etc där du kan lära dig själv.

Vad anses då mest meriterade för arbetsgivare att anställd person med:
1. Utbildning inom automation/robot med elektrikerkunskap och enstaka kurser inom kodning?

2. Utbildning inom kodning med elektrikerkunskap och enstaka kurser inom automation?

Känns som att det är nummer 1 som är givet. Är arbetsgivarna intresserad av att anställa folk som har kodning+elektriker+automation? Jag vill bara inte att den ena utbildning ska bli bortkastad för att den andra väger tyngre.

Det där med att man jobbar sig uppåt istället för att utbilda sig tycker jag det tar för lång tid.. men jag drar en sväng runt stan och ser om det finns nåt.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Jag pluggar just nu yrkeshögskola inom systemutvecklare .NET.

Känns som att det finns oändligt med saker att lära sig inom yrket så passar säkert dig om du vill lära dig nytt hela tiden!
Sedan finns det ju gott om jobb också. Jag är klar till sommaren men har redan blivit kontaktad av flera rekryterare.

Så kan jag definitivt rekommendera YH och systemutveckling!

Bara fråga på om du har några funderingar kring YH!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarreBarre:

Jag pluggar just nu yrkeshögskola inom systemutvecklare .NET.

Känns som att det finns oändligt med saker att lära sig inom yrket så passar säkert dig om du vill lära dig nytt hela tiden!
Sedan finns det ju gott om jobb också. Jag är klar till sommaren men har redan blivit kontaktad av flera rekryterare.

Så kan jag definitivt rekommendera YH och systemutveckling!

Bara fråga på om du har några funderingar kring YH!

Vad jobbade du med innan?
Hade du någon kunskap inom kodning innan utbildningen?
Är YH mer rakt på sak och minimal onödiga kursmoment?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Av någon anledning har jag alltid varit nyfiken på utbildningar inom backend-, frontend-, och .NET utvecklare då det kan komma en ny typ av kod imorgon och det jag lärt mig Idag är värdelös. Noll kontakter inom branschen.

Det där är inte i närheten av att stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det där är inte i närheten av att stämma.

Okej. Lite grovt formulerat av mig. Det jag har fått för mig är alltså att idag jag kanske jobbar med en typ av kod men imorgon kan det vara en annan typ av kod som är inne i svängen.

Stämmer det fortfarande inte? Är det så att man lär sig att koda en gång sen är det i stort sett samma typ av kod resten av livet?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Okej. Lite grovt formulerat av mig. Det jag har fått för mig är alltså att idag jag kanske jobbar med en typ av kod men imorgon kan det vara en annan typ av kod som är inne i svängen.

Stämmer det fortfarande inte? Är det så att man lär sig att koda en gång sen är det i stort sett samma typ av kod resten av livet?

Grunderna är stabila. Det är viktigt att ha bra grundkunskap när det kommer till designmönster, data strukturer, sortering etc. När det kommer till programmeringsspråk som C# och Java så rör det på sig men det går inte snabbt. Det kommer mer inslag av funktionell programmering exempelvis.

På frontend händer det mer och snabbare. Basen är fortfarande funktionell Javascript men ramverken man använder förändras. Sättet att använda ramverk som exempelvis React skiljer sig markant från hur man skrev köd för webben för tio år sedan. Men om du kollar i tio år gammal C# kod för affärslogik så är det inte lika dramatiskt.

Sen finns det så mycket olika områden att sätta sig in i och man kan fördjupa sig i all evighet så det blir aldrig tråkigt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

4. Lär mig med ögonen. Tittar på en erfaren och kommer ihåg. Kan inte komma ihåg om jag lyssnar.
5. Vill ofta göra nya saker/gå vidare/blir lätt less.

Systemutveckling är mer teoretiskt än praktiskt och är generellt inget du kan lära genom att se hur någon annan gör.
Det handlar väldigt lite om hur du gör och desto mer om vad du ska göra, något som är i princip omöjligt att lära genom att kolla på någon annan.

Du kommer också behöva ha tålamod då du kommer spendera mer tid med att läsa kod och felsöka än du kommer att skriva ny kod. Vissa dagar skriver du kanske inte en rad kod, andra dagar skriver du en massa kod som i slutändan inte var något att ha. Bara att börja om nästa dag.

Är man inte intresserad av problemlösning och programmering tror jag att livet som systemutvecklare snabbt blir ganska trist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av fecko:

Vad jobbade du med innan?
Hade du någon kunskap inom kodning innan utbildningen?
Är YH mer rakt på sak och minimal onödiga kursmoment?

Jobbade som maskinoperatör innan jag började studera. Det var mest trycka kvittera på en knapp hela dagarna, så det blev långtråkigt väldigt snabbt.

Jag läste endast upp programmering 1 innan utbildningen startade, men sen har det blivit mycket kodande på egen hand också för att lära sig mera.

Ja YH är definitivt mer rakt på sak. Vi spenderade första året till att lära oss grunder m.m inom programmering. Sedan andra året så har vi haft mycket praktik. Praktiken tycker jag är det bästa med YH eftersom man lär sig sjukt mycket under den.