Köpt hus och skaffat larm, vill nu ha utomhus kameror utanför larmsystemet. - eller?

Permalänk
Skäggig legend

Köpt hus och skaffat larm, vill nu ha utomhus kameror utanför larmsystemet. - eller?

Halloj! Jag har gjort något dumt och kul på samma gång. Köpt hus för på tok för mycket pengar och även skaffat larm (verisure) med min fästmö.

Eftersom jag älskar teknik och annat vill jag även ha övervakning utomhus. Jag har kollat på Ubiquiti G3 och även Arlo. Det jag inte gillar med Arlo är att de drivs med batteri och man måste ha en till enhet - en solcellsladdare för att slippa tänka på att ladda dessa var 3-6 månad. Fördelen är att de kan integreras med larmet.

Fördelen med G3 är att de verkar, vad jag förstått det, enkla att använda och att de driv genom POE. Vad har ni för lösningar hemma och vad tycker ni är bäst / lättast att använda

Jag skulle vilja att de spelade in och ger notiser om rörelser sker i ett område, hur bäst spelas det in? en separat NAS? en dedikerad dator?

Totalt handlar det om 4 kameror.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte får sätta kameror hur som helst heller, bäst är att låta någon firma kika så du inte blir ansvarig för ev problem det kan orsaka om en kamera skulle sitta lite fel Kan blir dyrt...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Inte lika roligt men förmodligen otroligt mer prisvärt. Köpte på skoj skull en 700kr kamera från TP-Link till föräldrarna, liten gård på landet och konstigt folk har börjat röra sig i området. Väldigt imponerad över kvalitén och räckvidden, särskilt på natten. Sparar video på ett sdkort som man kommer åt via appen i mobilen. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskameror/tp...

Nu till den roligare lösningen, hade hem Verisure när jag köpte huset för snart tre år sedan, fick reda på att den normala användaren använde deras larm i 15år. Lite snabbt räknande och det skulle på 65,000kr i abonnemangskostnad och köp av hårdvara. Så det blev inget med det.

Skulle dra om all gammal el, sätta in massa ny eluttag och dra rejält med nätverkskabel till hela huset och såg till att förbereda för POE kameror.
La 22,000kr på kameror, switchar, accesspunkter och en UDM Pro från Ubiquity och behöver lägga ytterligare 5000+kr på mer kameror. Har inte ens fått upp allt för att Coronan fick det stora renoveringsjobbet att skjutas upp.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Tänk på att du inte får sätta kameror hur som helst heller, bäst är att låta någon firma kika så du inte blir ansvarig för ev problem det kan orsaka om en kamera skulle sitta lite fel Kan blir dyrt...

Du får sätta upp kameror hur som helst och hur du vill så länge de endast filmar din egendom. Inne i ditt hus, din tomt, ditt garage osv. Men man får inte ens ha med en centimeter av annans egendom i bilden. Så länge man kontrollerar detta är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Inte lika roligt men förmodligen otroligt mer prisvärt. Köpte på skoj skull en 700kr kamera från TP-Link till föräldrarna, liten gård på landet och konstigt folk har börjat röra sig i området. Väldigt imponerad över kvalitén och räckvidden, särskilt på natten. Sparar video på ett sdkort som man kommer åt via appen i mobilen. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskameror/tp...

Nu till den roligare lösningen, hade hem Verisure när jag köpte huset för snart tre år sedan, fick reda på att den normala användaren använde deras larm i 15år. Lite snabbt räknande och det skulle på 65,000kr i abonnemangskostnad och köp av hårdvara. Så det blev inget med det.

Skulle dra om all gammal el, sätta in massa ny eluttag och dra rejält med nätverkskabel till hela huset och såg till att förbereda för POE kameror.
La 22,000kr på kameror, switchar, accesspunkter och en UDM Pro från Ubiquity och behöver lägga ytterligare 5000+kr på mer kameror. Har inte ens fått upp allt för att Coronan fick det stora renoveringsjobbet att skjutas upp.

Kanske är värt det med Verisure ändå? Beror väl på vad man är ute efter kanske, men dom skickar väl folk ifall det händer något utanför det vanliga? Vid inbrott, brand osv. Det är liksom inte bara utrustningen man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kanske är värt det med Verisure ändå? Beror väl på vad man är ute efter kanske, men dom skickar väl folk ifall det händer något utanför det vanliga? Vid inbrott, brand osv. Det är liksom inte bara utrustningen man betalar för.

Det enda positiva är väl just typ brand, i övrigt känns det mest bökigt med eventuella falsklarm etc.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av m4gnify:

Kanske är värt det med Verisure ändå? Beror väl på vad man är ute efter kanske, men dom skickar väl folk ifall det händer något utanför det vanliga? Vid inbrott, brand osv. Det är liksom inte bara utrustningen man betalar för.

Stämmer, men att ansluta en kamera kommer kosta 29:- i månaden så 29:-*4 i månaden för att koppla upp genom Verisure. Inte så smaskigt samt att behöva ladda/ha en solcellsladdare kopplade till samtliga känner jag inte är så intressant.

Jag vill kunna se genom mobilen, kanske ha en live feed till en platta som sitter på väggen inne i huset så man ser vem det är utan att den personen ser att man är på väg dit. känns det suspekt, slå på larmet etc.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Stämmer, men att ansluta en kamera kommer kosta 29:- i månaden så 29:-*4 i månaden för att koppla upp genom Verisure. Inte så smaskigt samt att behöva ladda/ha en solcellsladdare kopplade till samtliga känner jag inte är så intressant.

Jag vill kunna se genom mobilen, kanske ha en live feed till en platta som sitter på väggen inne i huset så man ser vem det är utan att den personen ser att man är på väg dit. känns det suspekt, slå på larmet etc.

Då är det bättre att köpa ett eget larm t.ex. Ajax och koppla PoE-kameror till detta (Dahua, Reolink, Hikvision etc) och till en NVR.

Se: https://www.sweclockers.com/artikel/31326-uppkopplat-larm-i-d...

Vill du sedan ha det anslutet till larmcentral går det ju att koppla larmet till en sådan tjänst för 100-200 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag vill kunna se genom mobilen, kanske ha en live feed till en platta som sitter på väggen inne i huset så man ser vem det är utan att den personen ser att man är på väg dit. känns det suspekt, slå på larmet etc.

Ja, Verisures kameror är för dåliga och oflexibla för att få någon meningsfull direktövervakning av punkter, vilket jag också är ute efter. Ska köpa sätta upp något system som övervakar, spelar in och lagrar en videoström som går att titta på direkt. POE-drivna kameror är nog bland de bättre lösningarna, istället för batterier/solceller eller WiFi (dumt att annonsera vilka kameror man har), eftersom man ändå kommer tvingas dra en kabel.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av XHI:

Halloj! Jag har gjort något dumt och kul på samma gång. Köpt hus för på tok för mycket pengar och även skaffat larm (verisure) med min fästmö.

Eftersom jag älskar teknik och annat vill jag även ha övervakning utomhus. Jag har kollat på Ubiquiti G3 och även Arlo. Det jag inte gillar med Arlo är att de drivs med batteri och man måste ha en till enhet - en solcellsladdare för att slippa tänka på att ladda dessa var 3-6 månad. Fördelen är att de kan integreras med larmet.

Fördelen med G3 är att de verkar, vad jag förstått det, enkla att använda och att de driv genom POE. Vad har ni för lösningar hemma och vad tycker ni är bäst / lättast att använda

Jag skulle vilja att de spelade in och ger notiser om rörelser sker i ett område, hur bäst spelas det in? en separat NAS? en dedikerad dator?

Totalt handlar det om 4 kameror.

Jag har själv skissat på ett Ubiquiti-system med Dream machine Pro och deras kameror. Det verkar driftsäkert och relativt smidigt, men jag känner mig lite osäker på vilken kamera som blir lämpligast ur sortimentet. Jag behöver kanske 4-5 stycken, så 3000 kronor styck blir lite häftigt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Samsung:

Jag har själv skissat på ett Ubiquiti-system med Dream machine Pro och deras kameror. Det verkar driftsäkert och relativt smidigt, men jag känner mig lite osäker på vilken kamera som blir lämpligast ur sortimentet. Jag behöver kanske 4-5 stycken, så 3000 kronor styck blir lite häftigt.

Ska du i så fall köra med en PoE switch, i så fall vilken? Jag tänker mig 4st Bullet och en UniFi Cloud Key Plus.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av XHI:

Ska du i så fall köra med en PoE switch, i så fall vilken? Jag tänker mig 4st Bullet och en UniFi Cloud Key Plus.

Jag har tre Unifi Switch 8-60W, och om jag tänker rätt borde det räcka till även med accesspunkter på de ställen jag planerar att sätta kamera.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Vill du ha plug-n-play med app och allt färdigt i ett paket? Unifi eller Arlo kanske passar bäst då.

Annars tipsar jag om https://github.com/blakeblackshear/frigate + Home Assistant, detta tillsammans med POE-kameror från Hikvision eller Reolink.

Permalänk
Medlem

En grej du kommer att märka när du har flyttat in i ditt hus dom första 6 mån. är just hur nyfikna folk är.
Folk kommer och kollar kring hela tiden, jag såg även en flock människor stå där och prata o peka på mitt hus, återvända nån halvtimme senare och full diskussion (kom dock innanför och få en kopp kaffe istället...var min omedelbara tanke).

Man upptäcker folk köra extra långsamt förbi huset, och nån gång stannar dom i lång tid, sitter kvar i bilen rakt foran huset. Någon gång går dom ut går omkring på tomten, kikar och försvinner. Detta fenomen går dock över när nyfikenheten har lagd sig.

Ett dörrkamera är ett jättebra verktyg, då ser du straks om det är dom vanliga mormoner, påsk kyrkan, Jehovas etc. som vill prata, och då behöver man ju inte öppna om man inte vill, så är det tiggaren från utlandet med sin vanliga "snälla - läs detta" vykort som dom står redo med foran dörren.

Dom potentiella skåpbil plundrare kan du skrämma bort vid att plötslig dyka upp när dom är ute och spanar in din tomt, det är det samma mönster varje gång, svartklädda, proffsiga, snabba, går runt och låtsaskollar att det är nåt bygg relaterat, och blir jätte chockerad när du plötslig står där, kommer med nån "är detta inte bostad 11? 14? Är du inte "berättar nåt namn du inte känner från gatan), och så ser du dom inte mera.

Ett annat riktig gott råd jag fick från en tidigare inbrottare - ha din källares ljus tänd hela natten, billigare inbrottsförsäkring får du inte, tjuvar HATAR bra belysta områden.

En grej till, oanmälda hantverkare som kommer med erbjudande om ny trapp, trädgårds service, målning etc:

KOLLA REFERENSER! - Alltid!

Du kommer snabbt träffa ofattbart många av dessa "hantverkare" som verken har ett legitimt företag, eller har nån slags intentioner om att fixa nåt som helst. Ofta har dom "jag har just startat, flyttat, blivit anställd..." etc. och erbjuder ditt och datt, men insistera på att få deras telefon nummer, kolla numret och se om det finns listat (okänd nummer, varningstecken!), finns web sajten som "företagaren" inte? Varningstecken, kolla deras referenser, ofta så har dom bara slängt ihop en wordpress sajt och använd bilden från andra legitima företags arbete, ring o kolla - jag kollar ofta, 90% var ren svindel och bedrag.

flera råd
Permalänk
Medlem
Skrivet av ankmeister:

Du får sätta upp kameror hur som helst och hur du vill så länge de endast filmar din egendom. Inne i ditt hus, din tomt, ditt garage osv. Men man får inte ens ha med en centimeter av annans egendom i bilden. Så länge man kontrollerar detta är det inga problem.

Inte hur som helst, Kameran som sätts upp får inte filma ett område som allmänheten har tillgång till. Tomten måste således vara inhägnad med ett staket och en låst grind om du skall kunna övervaka din tomt. Vill du övervaka din tomt eller dina fastigheter där allmänheten kan tänkas komma med på bild så krävs ett tillstånd från länsstyrelsen.

http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2013:460

Permalänk
Avstängd

EMP-skyddat, separat strömförsörjt elstängsel är det enda realistiska. Allt annat är önsketänkande, imho.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Puttefnasket:

Inte hur som helst, Kameran som sätts upp får inte filma ett område som allmänheten har tillgång till. Tomten måste således vara inhägnad med ett staket och en låst grind om du skall kunna övervaka din tomt. Vill du övervaka din tomt eller dina fastigheter där allmänheten kan tänkas komma med på bild så krävs ett tillstånd från länsstyrelsen.

http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2013:460

Är du säker på det? Jag har för mig att det definieras av hemfridszonen, alltså området närmast bostaden - inte att det behöver inhägnas. Det råder ju inte allemansrätt inom den zonen, så allmänheten har inte generell tillgång dit. Men om du har någon bra källa på det är det högintressant.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ska du i så fall köra med en PoE switch, i så fall vilken? Jag tänker mig 4st Bullet och en UniFi Cloud Key Plus.

Köper du nytt idag så UniFi Switch Lite 8 eller 16 PoE. Dom har stöd för både 802.3af och 802.3at (PoE+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Inte hur som helst, Kameran som sätts upp får inte filma ett område som allmänheten har tillgång till. Tomten måste således vara inhägnad med ett staket och en låst grind om du skall kunna övervaka din tomt. Vill du övervaka din tomt eller dina fastigheter där allmänheten kan tänkas komma med på bild så krävs ett tillstånd från länsstyrelsen.

http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2013:460

Lagen gäller inte "kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll". Är tomten inte inhägnad så får man kameraövervaka om det finns skyltar där det tydligt framgår att platsen är kameraövervakad och att man inte filmar utanför tomtgränsen.

Här är svar från en jurist:
https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-satta-upp-en-kamera-utanfor-ens-bostad

Lagen du länkar till är upphävd 2018-08-01 och ersatt av:
http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2018:1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Lagen gäller inte "kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll". Är tomten inte inhägnad så får man kameraövervaka om det finns skyltar där det tydligt framgår att platsen är kameraövervakad och att man inte filmar utanför tomtgränsen.

Här är svar från en jurist:
https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-satta-upp-en-kamera-utanfor-ens-bostad

Lagen du länkar till är upphävd 2018-08-01 och ersatt av:
http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2018:1200

Jodå men fortfarande gäller att det krävs tillstånd att bedriva kamera övervakning över ett område som allmänheten har tillträde till oavsett om du har skyltar eller inte.

3) Kameran filmar inte platser där allmänheten har tillträde.

Det är därmed mycket viktigt att övervakningskameran inte fångar upp grannens tomt, gatan, trottoaren eller någon annan plats dit allmänheten har tillträde. Är det så att kameran riktas mot ett område dit allmänheten har tillträde, exempelvis en trottoar, omfattas du inte längre av privatundantaget och behöver därmed följa kamerabevakningslagens och dataskyddsförordningens regler. I det fall behöver du bland annat ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen (7 § och 11 § kamerabevakningslagen) samt informera om att kameraövervakning sker, exempelvis genom en skylt (15 § kamerabevakningslagen). Dessutom blir du personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som fångas upp av kameran. En personuppgift kan till exempel vara en bild av en person som går att identifiera. Om du bryter mot någon av dessa regler, eller övriga regler som nämns i 25 § kamerabevakningslagen, kan Länsstyrelsen ta ut en sanktionsavgift.

Och är inte din tomt inhägnad så har allmänheten tillträde till din fastighet och då krävs tillstånd.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Puttefnasket:

Jodå men fortfarande gäller att det krävs tillstånd att bedriva kamera övervakning över ett område som allmänheten har tillträde till oavsett om du har skyltar eller inte.

3) Kameran filmar inte platser där allmänheten har tillträde.

Det är därmed mycket viktigt att övervakningskameran inte fångar upp grannens tomt, gatan, trottoaren eller någon annan plats dit allmänheten har tillträde. Är det så att kameran riktas mot ett område dit allmänheten har tillträde, exempelvis en trottoar, omfattas du inte längre av privatundantaget och behöver därmed följa kamerabevakningslagens och dataskyddsförordningens regler. I det fall behöver du bland annat ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen (7 § och 11 § kamerabevakningslagen) samt informera om att kameraövervakning sker, exempelvis genom en skylt (15 § kamerabevakningslagen). Dessutom blir du personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som fångas upp av kameran. En personuppgift kan till exempel vara en bild av en person som går att identifiera. Om du bryter mot någon av dessa regler, eller övriga regler som nämns i 25 § kamerabevakningslagen, kan Länsstyrelsen ta ut en sanktionsavgift.

Och är inte din tomt inhägnad så har allmänheten tillträde till din fastighet och då krävs tillstånd.

Kan du ge en hänvisning till det sista du hävdar? Det stämmer inte med min uppfattning att en privat fastighet (eller området närmast bostaden) inte räknas som ett område dit allmänheten har tillträde (hemfrid).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kan du ge en hänvisning till det sista du hävdar? Det stämmer inte med min uppfattning att en privat fastighet (eller området närmast bostaden) inte räknas som ett område dit allmänheten har tillträde (hemfrid).

Det är intressant detta. Tänker att det beror lite på vad man har för tomt kanske. Har svårt att se att man skulle åka dit bara för att tomten inte är inhägnad om det är en liten villatomt på 1000 m2 med ett hus och man tydligt ser att här bor det någon. Däremot om man har 5 ha ute i skogen är det nog bra med staket.

Det står dock att det ska vara inhägnat: https://www.imy.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersone...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jumpcut:

Det är intressant detta. Tänker att det beror lite på vad man har för tomt kanske. Har svårt att se att man skulle åka dit bara för att tomten inte är inhägnad om det är en liten villatomt på 1000 m2 med ett hus och man tydligt ser att här bor det någon. Däremot om man har 5 ha ute i skogen är det nog bra med staket.

Det står dock att det ska vara inhägnat: https://www.imy.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersone...

Det står ju inhägnad trädgård som exempel, men även viss tomtmark och byggnader utan att inhägnad nämns. Huvudsaken som jag förstår det är att väg/trottoar och liknande inte får finnas med i kamerans upptagningsområde. Med andra ord borde området närmast garage, husets ingångar och dylikt vara helt okej.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kan du ge en hänvisning till det sista du hävdar? Det stämmer inte med min uppfattning att en privat fastighet (eller området närmast bostaden) inte räknas som ett område dit allmänheten har tillträde (hemfrid).

Jo jag förstår dig men faktum kvarstår, har allmänheten tillträde till din tomt så krävs det tillstånd och hemfrid går bara att hävda om du själv säger till någon att lämna din tomt och denna vägrar... Men är du inte där och allmänheten går in på din tomt och blir filmad och du inte har tillstånd så är det du som begår ett lagbrott.

För att allmänheten inte skall ha tillträde till din fastighet så krävs det att du antingen personligen talar om för dom att dom inte är välkomna eller att du hägnar in din tomt.

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Och är inte din tomt inhägnad så har allmänheten tillträde till din fastighet och då krävs tillstånd.

På Lawline står det ex. "Då du som boende har rätt att sätta upp staket eller plantera häck runt tomten skulle det vara rimligt att anta att din trädgård inte utgör en plats dit allmänheten har tillträde. Genom t.ex. ett staket hindras allmänheten från att ta sig in i trädgården och trädgården är därmed avskild från allmänheten."

Ett staket eller häck kan ju vem som helst från allmänheten hoppa över så då skulle man kunna tolka det som att det räcker med att ha någonting uppsatt som visar på att här går en tomtgräns.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Puttefnasket:

Jo jag förstår dig men faktum kvarstår, har allmänheten tillträde till din tomt så krävs det tillstånd och hemfrid går bara att hävda om du själv säger till någon att lämna din tomt och denna vägrar... Men är du inte där och allmänheten går in på din tomt och blir filmad och du inte har tillstånd så är det du som begår ett lagbrott.

För att allmänheten inte skall ha tillträde till din fastighet så krävs det att du antingen personligen talar om för dom att dom inte är välkomna eller att du hägnar in din tomt.

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-...

Det står ju exakt motsatt på länken än vad du hävdar. Hemfridszonen gäller utan anslag eller dylikt (du får exempelvis inte plocka bär eller svamp utanför någons köksfönster).

Från länken:
"Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten."

Med andra ord, utan tillåtelse gäller hemfridszon.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det står ju exakt motsatt på länken än vad du hävdar. Hemfridszonen gäller utan anslag eller dylikt (du får exempelvis inte plocka bär eller svamp utanför någons köksfönster).

Från länken:
"Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten."

Med andra ord, utan tillåtelse gäller hemfridszon.

Men faktum kvarstår ju oavsett. Har allmänheten tillträde till din hemfridszon så krävs det tillstånd att kamera övervaka området. Kameraövervakningslagen har inget undantag för hemfridszoner.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Puttefnasket:

Men faktum kvarstår ju oavsett. Har allmänheten tillträde till din hemfridszon så krävs det tillstånd att kamera övervaka området. Kameraövervakningslagen har inget undantag för hemfridszoner.

Om vi börjar om i resonemanget:

1) Området närmast din bostad är vad som kallas din hemfridszon.
2) Inom det området får ingen som inte har tillåtelse vistas.
3) Kameraövervakning får inte utan vidare ske där allmänhet vistas.
4) Eftersom allmänheten inte får vistas i din hemfridszon så:
5) Får du kameraövervaka i din hemfridszon.

Rätta mig gärna om jag har fel, men gör det i så fall med en källa så visar att så är fallet, inte tyckande.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Puttefnasket:

Men faktum kvarstår ju oavsett. Har allmänheten tillträde till din hemfridszon så krävs det tillstånd att kamera övervaka området. Kameraövervakningslagen har inget undantag för hemfridszoner.

Om vi för att bli ännu tydligare återvänder till Integritetsskyddsmyndighetens vägledning:

Citat:

Detsamma gäller t.ex. bevakning av personens tomtmark, garage och förråd. Undantaget omfattar dock inte kamerabevakning i offentliga miljöer eller av områden som är privatägda men allemansrättsligt tillgängliga, dvs. platser dit allmänheten har tillträde.

Alltså, tolkningen från myndigheten hänvisar tillbaka till allemansrätten, som specifikt undantar mark som berörs av hemfridszonen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Om vi för att bli ännu tydligare återvänder till Integritetsskyddsmyndighetens vägledning:

https://i.imgur.com/6tRStuz.png

Alltså, tolkningen från myndigheten hänvisar tillbaka till allemansrätten, som specifikt undantar mark som berörs av hemfridszonen.

"Inget generellt mått
Det är mycket svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt ett bostads- eller fritidshus eftersom förutsättningarna varierar från fall till fall. Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen såsom ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg. I till exempel ett villaområde kan hemfridszonen i vissa fall bli mycket liten, några få meter från ett hus, om det finns en sådan tydlig gräns nära huset.

I andra fall finns det naturliga gränser som till exempel ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större.

Staket runt hemfridszonen
Det är tillåtet att sätta upp ett staket runt hemfridszonen vid sitt bostadshus eller fritidshus. Men man får inte göra det runt den del av fastigheten som är belägen utanför hemfridszonen - om syftet endast är att stänga ute andra människor. Då kan man bli skyldig att ordna en grind eller övergång. Normalt finns det ingen hemfridszon runt ekonomibyggnader såsom ladugårdar och magasin eftersom ingen bor där."

Hemfridszonen gäller bara bostadshuset, inte övriga byggnader på tomten. Har du ett fristående garage så ingår inte det i hemfridszonen och som det står ovan det är mycket svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt bostadshuset.