Är WD Elements Desktop ett rimligt val för säkerhetskopiering?

Permalänk
Avstängd

Är WD Elements Desktop ett rimligt val för säkerhetskopiering?

Ska köpa en extern hårddisk för säkerhetskopieringsändamål. Den kommer anslutas till min router och sedan delas ut och användas som destination för tre Mac:ar med Time Machine.

Med andra ord kommer den stå passiv minst 95 % av tiden och jag bryr mig inte om prestanda utan det som spelar roll är priset per TB resp ljudnivå/energiförbrukning.

Har kollat på https://shop.westerndigital.com/products/external-drives/wd-e... (eftersom den är en av de billigaste i kronor/TB på Prisjakt) men jag hittar ingen information om den har något sovläge eller lågenergiläge (som också är tyst). Någon som vet?

Permalänk
Medlem

I en vanlig dator kan du ställa in om disken ska gå ner i viloläge efter en viss tid. Så om din router har funktionen så fungerar det.

Permalänk
Medlem

WD har länge traditionellt haft nedstängning av spindel efter en tids inaktivitet - men det är inte problemfritt och idag är det inte om disken snurrar konstant eller inte som bestämmer slutlig drifttid, utan saker som kontrollerkretskort på själva disken eller USB/SATA-bryggan om den är separat, hur många starter per vecka etc. då ofta förekommande stora temperaturväxlingar är det som sliter hårdast.

---

En sak att tänka på om du skall köpa extern 3.5" USB-diskar så räkna med att alla diskar under 10 TB för Seagate och under 8TB för Toshiba och WD diskar av SMR-typ, likaså att alla 2.5" USB-diskar är idag av SMR-typ.

det kan vara bättre diskar (tex WD-RED, eller WD-white) ) i dessa kabinet men oftast inte då man stoppar in Desktopdiskar i dessa och alla desktopdiskar under 8/10 TB storlek är av SMR-typ från samtliga tillverkare (ja, även WD-blue) idag.

Detta behöver inte vara ett problem om det är mest stora sekventiella mediafiler som lagras men om det går extra trögt med skrivningen när du skriver mycket småfiler på NTFS-filsystem (som tex en backupprogram kan göra) så kan det spela in då SMR-diskar och NTFS skrivmönster är extra ogynnsamt för just SMR-diskar och går i 'väggen' fort.

Skall du ha disken urtagbar ur USB-kabinettet och kunna anslutas med SATA-kontakt vid krångel så är det bara 3.5" diskar som gäller samt att den inbyggda USB/SATA-chippet inte är av krypterande modell.

(de enda 2.5" externa USB-diskar som efter öppnande av kabinettet kan kopplas in mot SATA är Seagate:s 2.5" diskar medans Toshiba och WD-diskar har ingen SATA-anslutning alls och har sin USB/SATA-krets på sitt kontrollerkort - och oftast krypterade vare sig du vet om, slagit på det eller inte - går USB-bryggan sönder så är det mycket liten chans att rädda ur data på sådana diskar.)

---

Slutligen när du tröttnat på routerns rätt klena kapacitet i dataöverföring så går det att bygga en mini-NAS med RPI4, köra BTRFS egna RAID1 och den vägen få till snapshot (med snapper) på dina utdelade filer så att du har äldre friska RO-kopior kvar som skugga på disken även om det gått ransomware och krypterat upp all din data på datorn och direkt anslutna externa USB-diskar och USB-stickor samt över nätverksvolymer.

och sista ordet - även NAS/lagring via routern behöver också ha backup regelbundet då du förmodligen inte har koll när du raderar en fil i din dator för mer plats (oftast) - att du har två exemplar ytterligare på (minst) två olika oberoende lagringsmedia[1] eller att en av kopiorna är mot en molntjänst...

[1] två diskar i en RAID1, eller fler diskar i RAID5 och 6 är inte att räknas som oberoende lagring utan som just 1 lagringsplats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

WD har länge traditionellt haft nedstängning av spindel efter en tids inaktivitet - men det är inte problemfritt och idag är det inte om disken snurrar konstant eller inte som bestämmer slutlig drifttid, utan saker som kontrollerkretskort på själva disken eller USB/SATA-bryggan om den är separat, hur många starter per vecka etc. då ofta förekommande stora temperaturväxlingar är det som sliter hårdast.

Det är av ljud-/värme-/energiskäl jag vill att enheten ska gå ner i vila när den inte används, inte hållbarhet.

För övrigt är dess syfta att spegla en RAID6 på annan fysisk plats.

Sedan kommer jag ju köra Time Machine till "gles skivavbildning". "Banden" i en sådan är 5 MB styck så det är ju relativt stora filer, eller i alla fall inte massor av småfiler.

Trodde jag skulle formatera den i exFat eller FAT32, eller har DD-WRT stöd för NTFS?