Varför säljer ett företag sina produkter 40 % billigare på Amazon än sin egen webbshop?

Permalänk
Avstängd

Varför säljer ett företag sina produkter 40 % billigare på Amazon än sin egen webbshop?

https://www.xbykygo.com/se/brusreducerande-horlurar-a11-800 kostar lurarna 2500:- men på https://www.amazon.se/Kygo-Bluetooth-brusreducering-touchkont... kostar de 1500:- och vad jag kan se är tillverkaren som säljer dem även på Amazon.

Alltså, samma företag säljer produkten i en egen webbshopp och via Amazon men mycket billigare på Amazon. Varför det? Är det något jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Hörlurarna i sig verkar ha varit på rea ner till 899kr. Om Amazon tar en viss procent för marknadsföringen och annonseringen så tjänar nog ”xbykygo” en hel del dem själva genom att låta Amazon sköta det mesta. De når trots allt ut till gaaaaanska många fler kunder skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Det där "by X by Kygo" som står är nog bara vilken tillverkare det är, inte vem som säljer. Trycker du på "produktfabrik" som står vid "Sold by produktfabrik and Fulfilled by Amazon." så ser du vem som säljer. Vad jag kan se så är det någon random person i Tyskland som säljer dom.

Detaljerad information om säljaren Företagsnamn:Timo Daniel Bebion Företagstyp:Einzelunternehmen Handelsregisternummer:keine Momsregistreringsnummer:DE305815299 Företagsadress: Ameisenbergstr. 30 Stuttgart Baden-Württemberg 70188 DE

Permalänk
Medlem

Finns många som har som strategi att inte konkurrera med ÅF från sin egen sida. En ÅF som amazon tillför värde i form av kundbas och marknadsföring så dom har råd att sälja det billigare där än på sin egen sida - den ökade volymen är helt enkelt värd lägre marginaler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrillthebill:

Hörlurarna i sig verkar ha varit på rea ner till 899kr.

Var ser du det någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Var ser du det någonstans?

Prishistoriken på Prisjakt troligen
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4976608

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Utan att försöka förstå prisbilden på just dessa lurar så kan jag se att företag säljer produkter till lägre pris på marknadsplatser för att konkurrera där, medans tidigare kunder kanske går direkt till hemsidan och betalar högre priser där.

Permalänk

har för mig priserna på Amazon (osäker på.se) visas utan moms och det läggs till i kundkorgen eller om det är när man går till kassan.

så kolla ev kommer de kosta runt 1900:- i kundkorgen eller kassan vilket inte är jättemycket billigare än direkt från tillverkaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig priserna på Amazon (osäker på.se) visas utan moms och det läggs till i kundkorgen eller om det är när man går till kassan.

så kolla ev kommer de kosta runt 1900:- i kundkorgen eller kassan vilket inte är jättemycket billigare än direkt från tillverkaren.

Amazon Sverige visar inklusive svensk moms, och Amazon Tyskland visar inklusive tysk moms (det är därför det blir lite dyrare när man anger en svensk adress på tyska Amazon).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En generell anledning till detta är att företag inte alltid vill sälja för fullt på sin egna hemsida. Man vill ej konkurrera för sina ÅF så man säljer alltid till fullt nypris. Sedan så vill man ibland också minimera egen hantering. Men kunder som söker efter produkter hittar ens hemsida, kan browsa runt och köpa ifall dom vill så man samtidigt gör det lätt för dom som vill.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Amazon Sverige visar inklusive svensk moms, och Amazon Tyskland visar inklusive tysk moms (det är därför det blir lite dyrare när man anger en svensk adress på tyska Amazon).

Grundregeln är att Amazon i Europa och Japan anger priserna inklusive respektive lands moms medan Amazon i USA anger priserna exklusive moms. Hur det är i övriga länder vet jag inte. Ska man skicka till Sverige ska man dock betala svensk moms. Undantaget är om man köper från någon annan än Amazon och varan skickas från ett annat EU-land. Då ska man ofta betala moms i det land varan skickas från istället.