Quiz: Kända citat om datorer och teknik

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Kända citat om datorer och teknik

Riktiga män har fabriker, 640 kilobyte räcker, datorer är värdelösa och en rad andra påståenden behöver kopplas samman med sina upphovsmän.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Träffade bara på de mest uppenbara som var i början av quizen och fick även in någon gissning. 6/10.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Riktig bottennotering denna gång. 4/10
Trots att jag kände igen många citat så har jag fått dem felplacerade. Särskilt den sista med Dell.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd

4/10, lyckades till och med att trycka fel på den enklaste, ingen kommer behöva mer än 640 kb ram i framtiden så jag borde iallafall haft 5/10, men jag är inte bitter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam

7/10 - Kanske är gammal nog att varit med när de flesta uttalades ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

4/10. Fick dock lära mig några sköna Jensen citat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

4/10, lyckades till och med att trycka fel på den enklaste, ingen kommer behöva mer än 640 kb ram i framtiden så jag borde iallafall haft 5/10, men jag är inte bitter.

Oavsett om han sagt det sagda citatet eller inte så tror jag "ingen kommer behöva mer än 640 kb ram i framtiden" är totalt felciterat isåfall och att det menades att 640 kb RAM är tillräckligt "just nu" (just då).

Permalänk
Medlem

7/10, oväntat bra!

Permalänk
Medlem

4/10. Att Jensen sagt så mycket dumt kommer inte som någon överaskning, ändå gissade jag på andra varje fråga han var ett alternativ till >_<

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Bra quiz, jag sög (5/10).

Permalänk
Moderator
Testpilot

4/10, då är det dags att ställa sig i skamvrån igen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

"Tim Apple"

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Fem rätt, två av dem tack vare slumpen. Inte min starkaste insats

Permalänk
Medlem

4/10. Huang har tydligen snackat ännu mer skit än jag trodde...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

6/10
Kul quiz
(och som började bra för egen del, men sen föll jag rätt ordentligt mot slutet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag visste att Bill Gates inte har sagt att 64KB skulle räcka så gissade jag fel (igen). Ja, det står "PÅSTÅS", klassisk fallgrop. Så efter 4 raka fel gav jag upp. :

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

4/10 inte bara.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

3/10 Jag har hört de flesta citaten men jag har ingen aning om vem som har sagt dem. Det var bara grov gissning genom hela quizet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Oavsett om han sagt det sagda citatet eller inte så tror jag "ingen kommer behöva mer än 640 kb ram i framtiden" är totalt felciterat isåfall och att det menades att 640 kb RAM är tillräckligt "just nu" (just då).

Precis.
Säg om jag exempelvis skulle säga "De flesta klarar sig på 32GB RAM".
Då skulle jag tro att det stämmer ganska bra för klientmaskiner år 2021.
Men att det inte skulle stämma om 30 år.
Samt att det inte skulle stämma för superdatorer, stordatorer och andra specialtillämpningar ens i nutid.

Jag vet inte vilket årtal det citatet påstås vara ifrån.
På den tiden hade folk inte ens gigabit nätverkskort så superdatorer var väl inte ens en grej på den tiden.

Om citatet nu sades av vem som nu sade det så skulle det kunna stämma det året det sades och kanske även de närmsta åren från de sades.

Vem på SweClockers är likadan idag som dagen de föddes?
Saker ändras. Folk ändras. Livet går vidare.

Permalänk
Medlem

4/10 ganska kass på det där men den med Atari var jag lite sur på, visste ju att det var någon från Atari hela tiden!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk

Bilden till artikeln får mig bara att tänka på den här gamla godingen från stenåldern (2010), när Apple nylanserade Macbook Air

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd

7/10 Korrekta svar!
Inget att snacka om, du har bra koll på vad som sägs i datorvärlden!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Svårast på länge, har verkligen dålig koll på dessa

Permalänk

7/10 men 3 var rensa chansningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Oavsett om han sagt det sagda citatet eller inte så tror jag "ingen kommer behöva mer än 640 kb ram i framtiden" är totalt felciterat isåfall och att det menades att 640 kb RAM är tillräckligt "just nu" (just då).

Kan mycket väl vara så. Som det står så vill han själv inte säga att han sagt det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

En av dom roligare undersökningarna på länge, var säker på hälften chansade på 90%😅 men blev 6 sv 10 pga chansningar!
Mer av dessa udda polls! Mvh

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pierre232:

En av dom roligare undersökningarna på länge, var säker på hälften chansade på 90%😅 men blev 6 sv 10 pga chansningar!
Mer av dessa udda polls! Mvh

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hjälpsam

Många finner nöje i att lära sig kuriosa, inte bara att få egot bekräftat med höga poäng

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Många finner nöje i att lära sig kuriosa, inte bara att få egot bekräftat med höga poäng

Ta en närmare titt på siffrorna i inlägget

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fluf:

Många finner nöje i att lära sig kuriosa, inte bara att få egot bekräftat med höga poäng

Hehe jag menade mer att va säker på hälften men chansa på 90%
Fick inte det att gå ihop

fick mig att tänka lite på den här:

Visa signatur

240p är livet