LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk

Någon mer som märker att eARC inte funkar på sin LG CX ? Får gå ner till ARC. Får annars ljudproblem då ljudet försvinner slumpmässigt. Kör Ultra HDMI kabel. Så himla lack... Köres med Sonys G-700 limpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Wixner:

Ah vad skönt att jag inte är ensam.
Hur hjälpte supporten dig? Jag startade ett ärende idag och hoppas på att slippa byta panelen

Hej! Jag fick filma det problemet jag hade, så dom kunde se vad det var.
Sen bokade dom en service.
Dan efter ringde dom och sa att dom trodde att det var panelen. Så dom beställde en ny och ska komma hem och byta den så fort den kommer in och dom har tid.
Smidigt som bara den från LG: sida än så länge.
Håller tummarna att det förblir smidigt.

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Samsung 55" (JS8000) men funderar på att byta upp mig till en 65" Oled. LG:s 65CX lockar mest men då jag främst använder skärmen ihop med Windows-PC:n är det kanske ingen bra idé?

Min användande är ungefär 50% surfande/allmänt datoranvändande, 25% spel, 25% filmer/serier. TV:n är sällan igång mer än ett par timmar åt gången och totalt är den på som mest 5-6 timmar per dag.

Min fråga är helt enkelt om det är en dum idé att satsa på en Oled med tanke på inbränningar då det kan hända att tex. webbläsaren visas mer än en timme i sträck och flera timmar under en dag. Blir det problem med inbränningar eller finns det bra metoder för att förhindra det om den ska användas som datormonitor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psp123:

Jag har idag en Samsung 55" (JS8000) men funderar på att byta upp mig till en 65" Oled. LG:s 65CX lockar mest men då jag främst använder skärmen ihop med Windows-PC:n är det kanske ingen bra idé?

Min användande är ungefär 50% surfande/allmänt datoranvändande, 25% spel, 25% filmer/serier. TV:n är sällan igång mer än ett par timmar åt gången och totalt är den på som mest 5-6 timmar per dag.

Min fråga är helt enkelt om det är en dum idé att satsa på en Oled med tanke på inbränningar då det kan hända att tex. webbläsaren visas mer än en timme i sträck och flera timmar under en dag. Blir det problem med inbränningar eller finns det bra metoder för att förhindra det om den ska användas som datormonitor?

Nej det är osannolikt att det ska vara ett problem. Kört min 14-18h om dygnet nu sen black. Inga problem än sålänge.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är osannolikt att det ska vara ett problem. Kört min 14-18h om dygnet nu sen black. Inga problem än sålänge.

Låter bra.

Läst att vissa tycker "Global Dimming" eller Auto Brightness är irriterande vid tex. surfande. Det verkar inte gå att stänga av men kanske inte är så märkbart om man inte har jättehög ljusstyrka?

Permalänk
Medlem

Ibland kan jag med tycka att det är irreterande vid surfning. Dock inte så mycket än att jag orkat försöka göra något åt det. Det löses rätt snabbt genom att byta till en mörkare tab i webbläsaren och tillbaka så blir det ljust och fint igen när den börjat dimma sig så man faktiskt tycker det blir för mörkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psp123:

Låter bra.

Läst att vissa tycker "Global Dimming" eller Auto Brightness är irriterande vid tex. surfande. Det verkar inte gå att stänga av men kanske inte är så märkbart om man inte har jättehög ljusstyrka?

Det är ganska irriterande faktiskt

Men är mest när man kör full screen eller mycket vitt i bakgrunden (webbläsaren).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Ibland kan jag med tycka att det är irreterande vid surfning. Dock inte så mycket än att jag orkat försöka göra något åt det. Det löses rätt snabbt genom att byta till en mörkare tab i webbläsaren och tillbaka så blir det ljust och fint igen när den börjat dimma sig så man faktiskt tycker det blir för mörkt.

Låter som du snackar om ABSL?
Det går att stänga av om du vågar dig in i servicemenyn såvitt jag fattar.
https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/page-79#post-10...
OBS, görs på egen risk!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter som du snackar om ABSL?
Det går att stänga av om du vågar dig in i servicemenyn såvitt jag fattar.
https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/page-79#post-10...
OBS, görs på egen risk!

Verkar lite riskfyllt men bra att möjligheten finns.

Såg att Elgiganten erbjuder försäkring som även inkluderar skydd mot inbränningar. Kanske kan vara värt 1200:- extra. Verkar gälla i fem år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är osannolikt att det ska vara ett problem. Kört min 14-18h om dygnet nu sen black. Inga problem än sålänge.

Av nyfikenhet, använder du metoder för att förhindra inbränning? T.ex. ej max ljusstyrka, skärmsläckare efter en viss tid etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är osannolikt att det ska vara ett problem. Kört min 14-18h om dygnet nu sen black. Inga problem än sålänge.

Sådan ’always on’ användning är dock det värsta man kan göra och inom några år kommer effekterna börja visa sig (om det inte redan gjort det.

Har du testat med en gråskala-svep (video på youtube) för att kolla noga?

OLEDs pixlar och deras nackdel är just att tappa ljusstyrka över sin livslängd, mer ljus är mer slitage, det är det som gör att ljusa eller färgrika saker med mycket kontraster kan göra så det börjar synas skuggor när hela panelen ska visa samma nyans.

Ett halvår är inte nog med test skulle jag tro för att det ska börja bli uppenbart, men om du fortsätter på inslagen bana och med mycket ljusstyrka, så tror jag att det kommer börja symas (om man letar efter det iaf) inom ett år.

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt ställe att fråga på men är det någon som jämfört med LG:s LCD-skärmar? Tex. 65NANO95.
Kanske är ett bättre val i mitt fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Någon mer som märker att eARC inte funkar på sin LG CX ? Får gå ner till ARC. Får annars ljudproblem då ljudet försvinner slumpmässigt. Kör Ultra HDMI kabel. Så himla lack... Köres med Sonys G-700 limpa.

Jag har skaffat mig en LG SN11RG, jag får också då och då att ljudet försvinner slumpmässigt. Inne i tvn:s inställningar för ljudet, har du det satt på Passthrough?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Kanske inte rätt ställe att fråga på men är det någon som jämfört med LG:s LCD-skärmar? Tex. 65NANO95.
Kanske är ett bättre val i mitt fall?

Samsung (Q80T eller högre) eller Sony (XH90 eller XH95) är alternativen om du vill ha LCD. LG kör med IPS vilket endast har nackdelar såvida du inte sitter i en konstig vinkel till TV:n.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Sådan ’always on’ användning är dock det värsta man kan göra och inom några år kommer effekterna börja visa sig (om det inte redan gjort det.

Har du testat med en gråskala-svep (video på youtube) för att kolla noga?

OLEDs pixlar och deras nackdel är just att tappa ljusstyrka över sin livslängd, mer ljus är mer slitage, det är det som gör att ljusa eller färgrika saker med mycket kontraster kan göra så det börjar synas skuggor när hela panelen ska visa samma nyans.

Ett halvår är inte nog med test skulle jag tro för att det ska börja bli uppenbart, men om du fortsätter på inslagen bana och med mycket ljusstyrka, så tror jag att det kommer börja symas (om man letar efter det iaf) inom ett år.

Har inte så mycket val sen vi blev tvingade att jobba hemifrån

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har inte så mycket val sen vi blev tvingade att jobba hemifrån

Då kanske ditt bolag får ersätta atbetsutrustningen ifall det blir problem sen, win-win!

Lägre ljusstyrka är dock rekommenderat att testa åtminstone

Permalänk
Skrivet av Specias:

Jag har skaffat mig en LG SN11RG, jag får också då och då att ljudet försvinner slumpmässigt. Inne i tvn:s inställningar för ljudet, har du det satt på Passthrough?

Japp. Verkar som jag får köra på ARC enbart tills vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Haft min CX i snart tre veckor. Otroligt nöjd.
Har ett önskemål att man kunde ha fler inställningar i ”Quick setting”/snabb tryck på inställningsknappen.

Brukar varje kväll ställa in energy saving på max och eye comfort på. För att sedan på dagen ställa tillbaka dom två.

Kanske går med enklare med profile?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Haft min CX i snart tre veckor. Otroligt nöjd.
Har ett önskemål att man kunde ha fler inställningar i ”Quick setting”/snabb tryck på inställningsknappen.

Brukar varje kväll ställa in energy saving på max och eye comfort på. För att sedan på dagen ställa tillbaka dom två.

Kanske går med enklare med profile?

Skulle rekommendera att du gör i ordning ett bildläge för dag och ett för kväll. Sänk OLED light för kvällsläget och undvik energy saving och eye comfort om du vill ha mer korrekta färger.

Använd vitbalans varm2, gamma 2.4 för kväll och många föredrar gamma 2.2 för dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Skulle rekommendera att du gör i ordning ett bildläge för dag och ett för kväll. Sänk OLED light för kvällsläget och undvik energy saving och eye comfort om du vill ha mer korrekta färger.

Använd vitbalans varm2, gamma 2.4 för kväll och många föredrar gamma 2.2 för dag.

Ok tack för tipset! Ska prova.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har klivit på tåget med att använda LG OLED som huvudsaklig skärm för min PC. Eftersom det är en TV slår den ju inte på och av som en vanlig PC-monitor när man slår på/av sin PC så jag har kodat en app bestående av en windows service och ett UI i lättviktig C++. Se länken här nedan för mer info:

#18965278

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Hej,

Jag har klivit på tåget med att använda LG OLED som huvudsaklig skärm för min PC. Eftersom det är en TV slår den ju inte på och av som en vanlig PC-monitor när man slår på/av sin PC så jag har kodat en app bestående av en windows service och ett UI i lättviktig C++. Se länken här nedan för mer info:

#18965278

Skulle förslå en smart AC dosa, bra till all ström som har med datorn att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Skulle förslå en smart AC dosa, bra till all ström som har med datorn att göra.

Nej men OLED skärmar skall man inte dra ur pluggen titt som tätt då det stör pixel-refresh funktionen. Och en belastningsstyrd dosa kan inte känna av när datorn är idle. Annrs förstår jag hur du tänker.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Nej men OLED skärmar skall man inte dra ur pluggen titt som tätt då det stör pixel-refresh funktionen. Och en belastningsstyrd dosa kan inte känna av när datorn är idle. Annrs förstår jag hur du tänker.

Pixel refreshen körs inte heller när man använder programmets hans antar jag.
OSet känner av när datorn är idle, använd skärmsläckare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Pixel refreshen körs inte heller när man använder programmets hans antar jag.
OSet känner av när datorn är idle, använd skärmsläckare.

Antar du refererar till mitt program.

Programmet stänger av skärmen ungefär som om man tryckt på off på fjärrkontrollen. Pixel refreshen körs då som vanligt.

När OSet upptäcker att datorn är idle kan OSet, som du säger, sätta igång en skärmsläckare eller släcka ner skärmen helt, beroende på vad användaren ställt in. Mitt program responderar till när OSet vill släcka ner skärmen helt. Dvs det man anger i power and sleep options->Screen->[when plugged in][on battery], turn off after X minutes. Och stänger då av skärmen. Sen när användaren är tillbaka sätts skärmen igång igen. En av funktionerna som får skärmen att fungera mer som en "vanlig" pc-monitor.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

Någon som har en CX 77 som kan mäta hur bred och djup foten är ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Nej men OLED skärmar skall man inte dra ur pluggen titt som tätt då det stör pixel-refresh funktionen. Och en belastningsstyrd dosa kan inte känna av när datorn är idle. Annrs förstår jag hur du tänker.

Det är väl snarare så att man ska låta TVn vara inkopplad nog ofta även när den inte används för att pixel refreshern ska få en chans att köra. Om man sen i övrigt vill hålla på och dra ur och sätta in pluggen lär nog inte göra nån skillnad som så.

Permalänk

Ni som har gått från ex. 24-27" till 48" eller större som monitor till datorn har ni ändrat er "desktop management" på något sätt, eller kör ni på som vanligt?

skärmen och upplösningen är ju så pass stor att den tillåter annat upplägg på fönster osv eller kör ni den stora skärmen som "main" och har en sekundär skärm där ni har statiska fönster typ chatt/medie-spelare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

Ni som har gått från ex. 24-27" till 48" eller större som monitor till datorn har ni ändrat er "desktop management" på något sätt, eller kör ni på som vanligt?

skärmen och upplösningen är ju så pass stor att den tillåter annat upplägg på fönster osv eller kör ni den stora skärmen som "main" och har en sekundär skärm där ni har statiska fönster typ chatt/medie-spelare etc.

Kör en separat 23" skärm på högkant för Twitch, Discord tex. Det är perfekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skarvsladdad:

Ni som har gått från ex. 24-27" till 48" eller större som monitor till datorn har ni ändrat er "desktop management" på något sätt, eller kör ni på som vanligt?

skärmen och upplösningen är ju så pass stor att den tillåter annat upplägg på fönster osv eller kör ni den stora skärmen som "main" och har en sekundär skärm där ni har statiska fönster typ chatt/medie-spelare etc.

Kör även jag en 24" på sidan med Discord och alla skrivbordsikoner.

Visa signatur

Mr. Scriptman