Permalänk
Medlem

Nätverksövervakning

Vad använder ni för program för att övervaka nätverket och sysloggar? Gärna freewares.
Jag prova nu LibreNMS för switchar, AP, skrivare, router. Funderar på att även prova Graylog för syslogar och dhcplog och eventlog.

Det känns som om man vill ha mer loggar och funktioner.

Permalänk
Medlem

Testa denna sida, de har bra alternativ
https://alternativeto.net/

Permalänk
Medlem

Ingenting supersexigt tyvärr. Det enda intressanta jag har i hemmet är en MicroServer som främst har ansvaret som router. Ser inte riktigt nyttan av aktiv övervakning eller centrala loggar i mitt fall.

Jag har vnstat installerat som lagrar statistik över hur mycket trafik som skickas och ta emot för varje interface. Detta gör att man i en enkel sammanfattning kan se trafikanvändning över timme/dag/månad/år vilket kan vara intressant. Jag har också Prometheus installerat som lastar in en bunt med data över tid, allt ifrån CPU-användning till aktiva användare på min TeamSpeak-server. Inte satt upp någon applikation som Grafana för att måla upp sexiga grafer än utan använder deras inbyggda webgränssnitt om jag vill efterfråga någon data. Tittar sällan på något av detta.

Till sist har jag SmokePing körandes som ligger och grafar upp paketförlust mot vissa mål. Har haft bekymmer med min internetleverantör under en längre tid så detta är främst uppsatt i felsökningssyfte. Jag har tidigare kört MRTG för att grafa upp nätverksanvändning men det känns en aning föråldrat, både till konfiguration och utseende. Lösningar som Prometheus eller Telegraf/InfluxDB gör detta mer flexibelt. Även testat på LibreNMS som du nämnde vilket fungerade bra. Dock lite för mycket vad jag faktiskt behöver, och endast för en maskin. Verkar vara populärt bland nätverksmänniskor.