Quiz: Hur bra koll har du på ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

"3/10 Korrekta svar!
Du uppskattar säkerligen möjligheten att få ut ljud ur datorn, men verkar inte bry dig särskilt mycket om tekniken bakom denna magi."

Damn right.

Fast det var väl som jag skrev en bit upp, att quizet inte handlar om nå teknik, utan bara om random namn på företag o modeller. Jag fick lixom 3/10 trots att jag har rätt benhård koll på ljudteknik både i o utanför datorer.

Permalänk
Medlem

Hälften rätt, men kör oxå med extern dac sen mycket länge tillbaks så ljudkort har varit rätt ointressanta, det är ljudet man velat åt inte balla funktioner för spel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Grävde i gömmorna och hittade alla ljudkort jag någonsin ägt, förutom ett Sound Blaster 16 som tråkigt nog hängde med till skroten när 486:an hivades ut för många år sedan.

http://www.nooooooooooooooo.com

Permalänk
Medlem

6/10 bidde det, var länge sen jag använde ett inbyggt kort! Nu studiohögtalare & externt ljudkort för musikskapande e det nu för tiden, man bommar allt surroundljud & specialeffekter, men ljudet är så mycket bättre, så går ej att gå tillbaks till inbyggt ljud, alt internt ljudkort igen. Förr körde jag med vanlig stereo(hifi) & hifi högtalare, tidigare ett internt creative ljudkort allt eftersom de dök upp så blev det uppdatering & surround högtalare (oxå creative)
Nu ett rme fireface ufx (pc) & ett Universal audio till macen & ett par Adam med subwofer. (pc)+ Ik multimedia mini nåt till macen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

6/10 Lite förvånad över att det är så mycket, för att jag har egentligen inte mycket koll. Några varumärken har råkat leta sig in i min hjärna trots allt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

1/10 , har nog aldrig haft ett ljudkort ens.. kört spdif direkt från moderkortet till förstärkaren så länge jag kan minnas

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Hjälpsam

5/10

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

6/10

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Horvendile:

Inte en enda fråga om Gravis Ultrasound, jag är inte arg, jag är besviken

Skrivet av joakim99:

Precis min känsla också. Jag var väldigt nöjd med ljudet från mitt GUS men om jag minns rätt så var det lite kompabilitetsproblem i vissa spel.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Som vanligt, Tack SweC för en underhållande och givande Quiz!
Saknade frågor om Gravis Ultrasound.
Mitt ligger kvar i lådan och väntar på att moderkort med modern sockel som har ISA slots skall släppas

När jag ser all kärlek för GUS i efterhand kan jag hålla med om att det förtjänade en fråga. Har inget förhållande till det kortet alls bortsett från minnena att man skulle undvika det om målet var att spela sett till att kompatibiliteten var sisådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Saknade frågor om Gravis Ultrasound.
Mitt ligger kvar i lådan och väntar på att moderkort med modern sockel som har ISA slots skall släppas

Har sparat en komplett 1a gen. Pentium-rigg enkom för detta, GUS MAX:et sitter monterat i den. Många år sedan den var igång dock.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Å jag rycker SB Live! Känns rätt fräsht än. Men jag kanske får inse att det är längre bort i tid än vad mitt huvud inser.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
Bäst hittills för mig på ett quiz iaf. Hade nästan glömt att jag haft separata ljudkort en gång i tiden...

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Asus Xonar STX still going strong!

Same!

Permalänk
Medlem

8/10
Har alltid gillat ljudkort.
Minns med glädje när jag köpte mitt första Sound blaster 16 till familjens 386:a!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

6/10

Fast det där med Audigy och Live var en kuggfråga då de i mina öron är synonymer. 🤷

Permalänk
Medlem

4/10. Saknade en fråga om IRQ7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

När jag ser all kärlek för GUS i efterhand kan jag hålla med om att det förtjänade en fråga. Har inget förhållande till det kortet alls bortsett från minnena att man skulle undvika det om målet var att spela sett till att kompatibiliteten var sisådär.

Ärligt talat använde jag aldrig ett GUS. Jag skaffade ett SB AWE 32 som jag har för mig att jag sedan körde med så länge det fanns ISA-platser i datorn. Men senare skaffade jag ett GUS som väggprydnad, just för kultvärdet!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

... att quizet inte handlar om nå teknik, utan bara om random namn på företag o modeller. ...

Där var i alla fall frågan om MIDI, vilket var den enda där jag kände mig riktigt säker på svaret.

Permalänk
Medlem

1/10 bättre än jag förväntade mig faktiskt......

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

6/10

Fast det där med Audigy och Live var en kuggfråga då de i mina öron är synonymer. 🤷

Fast det var väl två separata kort? (Live! kom först såvitt jag minns)
Minns inte hur mycket som skiljde i praktiken, men synonym låter lite väl...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

10/10 Det hör var inte direkt ämnet jag trodde jag skulle fullpotta i.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Roger W:

Fast det var väl två separata kort? (Live! kom först såvitt jag minns)
Minns inte hur mycket som skiljde i praktiken, men synonym låter lite väl...

Live! lanserades 1998 och Audigy kom tre år senare 2001.

Permalänk
Medlem

7/10

Har haft en samling ljudkort genom åren. Köpte till och med ett på netonnet härom året, ett Asus Xonar DG tror jag det var. Mest för att det var problem med dåvarande moderkortets ljudkrets och jag behövde något nytt och ville ha ett internt för smidigheten skull

Men har genom åren haft olika soundblaster och audigys.

Vista testade verkligen tålamodet för oss som körde soundblaster

Permalänk
Medlem

8/10. Vilket minne man har. Kom ihåg det mesta.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

9/10 fel på AMD frågan så klart.

Permalänk
Medlem

7/10, blev 2 slarvfel för jag inte riktigt läste frågan ordentligt

Permalänk
Föredetting

Glad jag blev när jag såg M-Audio här i tråden. Hade ett Audiophile 192 på tiden jag hade ljudambitioner, Det var lite krångligt i övergången till Windows Vista och operativ på 64-bitar, men det gav med sig. Sedan fick det gå till de sälla jaktmarkerna (en exflickväns dator) i brist på PCI-portar.

Sedan hade jag länge ett Turtle Beach-kort med A3D-stöd och grejer. Det var mest häftigt för att man var 8 år gammal och det fanns någon cool kontrollpanel.

Senaste försöket med dedikerat analogt ljud var ett Creative X-Fi av något slag över PCI-E. Det lät bättre än ett ALC892 på random moderkort i alla fall.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hmm, hade gärna sett mer fokus på teknik än specifika produkter.

Permalänk
Medlem

9/10!!!

Man har varit med. 🙂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Är ingen ljudnörd, men 10/10.