MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag litar inte ens på mig själv med allt för snabba bilar längre fartblind som jag är, så kommer nog inte bli mc-kort för mig förrän visdom kommer med ålder så... Om 40 år då kanske.

Med det sagt så har jag redan fått stark vårkänsla och känner att det är dags att ringa enduropolaren och släpa fram min KTM EXC-R 450 så vi kan dra ut i skogen och mestadels missa träden.
Ska bli fint.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Putsade upp MT-07'an i helgen. Första motorcykeln. Jag hann bara ta kortet och köra i knappt en månad innan vintern kom. Fast här i norr lär det dröja ett tag innan det är sopat och säkert att köra. Då gäller det att ha den tip-top före asfalten är bar

MT-07an är riktigt trevlig, var min förstahoj och hade nog gärna kunnat haft den kvar, men är lite för lång för den. Blev lite trångt när man körde långt.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag litar inte ens på mig själv med allt för snabba bilar längre fartblind som jag är, så kommer nog inte bli mc-kort för mig förrän visdom kommer med ålder så... Om 40 år då kanske.

Med det sagt så har jag redan fått stark vårkänsla och känner att det är dags att ringa enduropolaren och släpa fram min KTM EXC-R 450 så vi kan dra ut i skogen och mestadels missa träden.
Ska bli fint.

Behöver du inte MC-kort för att köra i den MCn oavsett skog eller inte? Eller är körkort enbart för väg?
Jag bara antog att om man inte kör på specifik bana så måste man ha körkort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Behöver du inte MC-kort för att köra i den MCn oavsett skog eller inte? Eller är körkort enbart för väg?
Jag bara antog att om man inte kör på specifik bana så måste man ha körkort.

Tror det är så nuförtiden att man måste ha MC-kort (förutom på inhägnat område)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Behöver du inte MC-kort för att köra i den MCn oavsett skog eller inte? Eller är körkort enbart för väg?
Jag bara antog att om man inte kör på specifik bana så måste man ha körkort.

Körkort är för väg, sedan ska man framförallt köra enduro på bana men vi råkar vet om ett par ställen där folk har kört mer eller mindre ostört i många många år längs gamla avspärrade vägar i skogen. När min far flyttade till dessa trakter i sin egen ungdom var det redan på gång och har pågått sedan dess så är nog lugnt, ish.

Renodlade endurohojar är vanligtvis inte väglagliga så om jag hade kort så skulle det inte riktigt hjälpa mig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tjänstevikten måste överskrida 175 kilo, annars vore en övermotoriserad motard alldeles utmärkt.

Några modeller att kika mer på som borde plats och som liknar en del på Tenere:
F650GS, V-Strom, Versys /KL650, Triump 800XC

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av glemmy:

Några modeller att kika mer på som borde plats och som liknar en del på Tenere:
F650GS, V-Strom, Versys /KL650, Triump 800XC

Tack, kikade lite på F800GS. De flesta adventurehojarna är även lite för klena, måste vara 50 kW uteffekt förutom 175 kg tjänstevikt.

V-Strom hade jag inte en tanke på, första jag hittade har en effekt om... 49 kW. Det var iofs en 2006:a, till 2015 har de hittat 1,5 kW till, så det kan definitivt bli ett alternativ.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Renodlade endurohojar är vanligtvis inte väglagliga så om jag hade kort så skulle det inte riktigt hjälpa mig.

Fast jo.

Varenda renodlad ktm-enduro kommer ju reggad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

MT-07an är riktigt trevlig, var min förstahoj och hade nog gärna kunnat haft den kvar, men är lite för lång för den. Blev lite trångt när man körde långt.

Sant som du säger! Övningskörde med en 2015 Honda Hornet 650. Även om hondan var smidigare på växlarna så känns det som yamahan är mer hoj för pengarna. Fick testköra en på Yamaha Center, men dom var lite väl dyra så hittade en begagnad med samma miltal och service för 25% lägre pris.
Sen dess har den fått smaka på alla sorters vägar

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Ersätter min CB750 nästa vecka med en Z900RS Café med 0mil på mätaren

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Tack, kikade lite på F800GS. De flesta adventurehojarna är även lite för klena, måste vara 50 kW uteffekt förutom 175 kg tjänstevikt.

V-Strom hade jag inte en tanke på, första jag hittade har en effekt om... 49 kW. Det var iofs en 2006:a, till 2015 har de hittat 1,5 kW till, så det kan definitivt bli ett alternativ.

Suzukin var lite tråkig byggkvalitet på när jag kollade på dem sist; BMWn kändes betydligt mer rejäl (men naturligtvis också till ett rejälare pris). Har suktat efter att provköra Hondas och Yamahas cyklar i klassen i deras rätta element men inte fått tillfälle hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Fast jo.

Varenda renodlad ktm-enduro kommer ju reggad..

Jo den kommer väglaglig men i det läget är den väl ändå inte "renodlad"? Oavsett, de flesta som körs i endurosyfte körs väl ändå inte så? Inte kört så mycket på bana men de gångerna jag varit där har jag inte sett många hojar som sett helt väglagliga ut, och typ inget har låtit väglaglig så att säga.

Nu köpte jag min begagnad så allt sådant ligger i en låda med servicegrejerna men skulle aldrig tänka mig att slänga på blinkers till exempel för att köra enduro, de skulle ju inte sitta länge :S
De däck vi kör med är inte heller något jag skulle köra på väg precis- obekvämt och de lär inte hålla skärpan på dobbarna länge, antar att de är lagliga ish men borde verkligen inte köras över ~60 på asfalt vad jag har känt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jo den kommer väglaglig men i det läget är den väl ändå inte "renodlad"? Oavsett, de flesta som körs i endurosyfte körs väl ändå inte så? Inte kört så mycket på bana men de gångerna jag varit där har jag inte sett många hojar som sett helt väglagliga ut, och typ inget har låtit väglaglig så att säga.

Nu köpte jag min begagnad så allt sådant ligger i en låda med servicegrejerna men skulle aldrig tänka mig att slänga på blinkers till exempel för att köra enduro, de skulle ju inte sitta länge :S
De däck vi kör med är inte heller något jag skulle köra på väg precis- obekvämt och de lär inte hålla skärpan på dobbarna länge, antar att de är lagliga ish men borde verkligen inte köras över ~60 på asfalt vad jag har känt.

Exakt så är det, tillåme så att vi kör med miniregskyltar som inte är lagliga utanför träning och tävlingsverksamhet.
Ligger ganska många vanliga regplåtar begravna i dyngan på endurobanorna

Permalänk
Medlem

Jag har kört i två veckor redan och lyckades få med tjejen ut på en tur till föräldrarna i söndags.
Påväg dit så var det riktigt skönt och ingen av oss frös men påväg hem vart det 3.5 grader ute så då var tjejen rätt frusen.
Jag klarar kyla rätt bra och kör utan problem ner under nollgraden och ska nästa vinter skaffa dubb så jag kör året runt

Bor i Stockholm och det var städat på gatorna överallt där vi körde, från söder om Tumba till norr på Ljusterö

Permalänk
Medlem

Köpte en enduro förra året, rusta upp den i uterummet.. (inte så poppis ställe o ha en hoj tyckte flickvän)
Ska bli spännande o prova den i vår! alt. när vi flyttar ut på landet o man kan piska grusväg.
Skönt med en landsvägsreggad. Önskar jag hade motardhjul men är svårt o få tag på för rimlig peng tyvärr..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Köpte en enduro förra året, rusta upp den i uterummet.. (inte så poppis ställe o ha en hoj tyckte flickvän)
Ska bli spännande o prova den i vår! alt. när vi flyttar ut på landet o man kan piska grusväg.
Skönt med en landsvägsreggad. Önskar jag hade motardhjul men är svårt o få tag på för rimlig peng tyvärr..

https://i.ibb.co/brx1tRh/IMG-9542.jpg

https://i.ibb.co/Qd0XkLR/IMG-0194.jpg

Vilken modell är det?

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Här är min vid sista tvätten 2020 och väntar ivrigt för att få tas ut igen!

https://i.imgur.com/nWANb6M.png

Fin! Reflexerna där framme vid bromsoken skämmer en del, PMa så kan jag beställa distanser till dig så du slipper dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Köpte mig en Kawasaki ER6N 2014 förra året, mest bara för att det var rätt cykel (500 mil på mätaren), och riktigt trevligt pris på den. Har inget kort för att köra den, men det ska såklart lösas, så när gruset försvinner och det blir liiite varmare i luften, så blir det till att övningsköra en hel del.
Finns det någon gräns för när myndigheter tycker att det inte är lämpligt att övningsköra? Tex om man dra på längre turer med sin vän som är handledare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehellchild:

Köpte mig en Kawasaki ER6N 2014 förra året, mest bara för att det var rätt cykel (500 mil på mätaren), och riktigt trevligt pris på den. Har inget kort för att köra den, men det ska såklart lösas, så när gruset försvinner och det blir liiite varmare i luften, så blir det till att övningsköra en hel del.
Finns det någon gräns för när myndigheter tycker att det inte är lämpligt att övningsköra? Tex om man dra på längre turer med sin vän som är handledare?

Om din handledare är med så får du körs hur mycket som helst. Precis som med B kort.
Men båda måste ha varsin hoj och hållas inom uppsikt.
Sen tror jag det är lite sisådär med utlandsresor så håll er till Sverige.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Swehellchild:

Köpte mig en Kawasaki ER6N 2014 förra året, mest bara för att det var rätt cykel (500 mil på mätaren), och riktigt trevligt pris på den. Har inget kort för att köra den, men det ska såklart lösas, så när gruset försvinner och det blir liiite varmare i luften, så blir det till att övningsköra en hel del.
Finns det någon gräns för när myndigheter tycker att det inte är lämpligt att övningsköra? Tex om man dra på längre turer med sin vän som är handledare?

Jag drog med kompisen på en SaddleSore 1000 som en av hans sista övningskörningar innan han tog lappen. 😆

Permalänk
Medlem

Oj.
Tog lätt 2002 när ja va 16. Va ett naturligt steg efter moppen då ja bor tillräckligt avsides för att inte vilja cykla. Då körde ja Kawasaki KMX... Efter både moppe å lätt som fick köras även vintertid så blev det bil när ja blev 18, både av intresse å bekvämlighet.

Dröjde till 2008 innan ja tog tungt å skaffade en -04 Speed triple. Körde 2 säsonger men vill ha mer bus å motard va poppis så de fick bli en Husa 650 -08. Den körde ja flera somrar å hade grymt kul. Finns ett riktigt gammalt klipp på tuben när ja tränar bakhjulsåka. Varken kvalité, redigering eller körning är på topp men hade iaf skoj. Sök på "Gopro husa test" om ni vill se de...

På senare år har de blivit mindre hojåka, fick dock ärva en Kawa VN800 å en HD Electra glide ultra (buss typ) så ja har lite cyklar som står å skrotar om andan faller på.

Har hamnat i den åldern att ja nog vill åka bekvämt så har suktat lite efter nån äventyrshoj, Qvarna Norden ser mumsig ut!

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Wh|p:

Köpte en enduro förra året, rusta upp den i uterummet.. (inte så poppis ställe o ha en hoj tyckte flickvän)
Ska bli spännande o prova den i vår! alt. när vi flyttar ut på landet o man kan piska grusväg.
Skönt med en landsvägsreggad. Önskar jag hade motardhjul men är svårt o få tag på för rimlig peng tyvärr..

https://i.ibb.co/brx1tRh/IMG-9542.jpg

https://i.ibb.co/Qd0XkLR/IMG-0194.jpg

Har dålig koll på Gassarna, men VMX har prisvärda hjul: https://vmx-racing.com/collections/gas-gas-wheels-449

Någon suspekt finsk-kinesisk allians, men hjulen verkar hålla.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehellchild:

Köpte mig en Kawasaki ER6N 2014 förra året, mest bara för att det var rätt cykel (500 mil på mätaren), och riktigt trevligt pris på den. Har inget kort för att köra den, men det ska såklart lösas, så när gruset försvinner och det blir liiite varmare i luften, så blir det till att övningsköra en hel del.
Finns det någon gräns för när myndigheter tycker att det inte är lämpligt att övningsköra? Tex om man dra på längre turer med sin vän som är handledare?

Fin val har själv en ER-6N 2012 haft den i mer än 8år och är väldigt nöjd.
Vad jag vet så finns det inga gränser gällande längre turer men har dock för mig att man ska ha radiokontakt mellan handledaren och övningsköraren, typ med hjälm walkie-talkie. Kan dock ha fel här.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Skrivet av Swehellchild:

Köpte mig en Kawasaki ER6N 2014 förra året, mest bara för att det var rätt cykel (500 mil på mätaren), och riktigt trevligt pris på den. Har inget kort för att köra den, men det ska såklart lösas, så när gruset försvinner och det blir liiite varmare i luften, så blir det till att övningsköra en hel del.
Finns det någon gräns för när myndigheter tycker att det inte är lämpligt att övningsköra? Tex om man dra på längre turer med sin vän som är handledare?

Du får inte köra utanför Sverige, men inom riket finns det ingen begränsning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket grus på vägen än för mig att ge mig ut när man har riktiga asfaltsdäck för lite tuffare asfalts körning
Men går i tankarna att byta hoj, kör idag en bmw k1200s, är sjukt sugen på en ducati multistrada som kommer med v4 i år... Gillar den vanliga men föredrar 4 framför 2 cylindrar, får se efter en provkörning!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Är sugen på en mindre dualsport för lite mer teknisk körning. Kanske runt 300-400cc. Tyvärr så är det oftast enduromaskiner med serviceintervall som jag inte är intresserad av. När det mäts i timmar och inte mil kommer man inte långt.

Tanken hade varit att köra lite mindre aggressiva däck på ATn för att spara de slitagepengarna. Använder den till vardags så det blir mest asfalt, men har däck för den mest tekniska terräng jag klarar av med den. Det blir dyrt xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Är sugen på en mindre dualsport för lite mer teknisk körning. Kanske runt 300-400cc. Tyvärr så är det oftast enduromaskiner med serviceintervall som jag inte är intresserad av. När det mäts i timmar och inte mil kommer man inte långt.

Tanken hade varit att köra lite mindre aggressiva däck på ATn för att spara de slitagepengarna. Använder den till vardags så det blir mest asfalt, men har däck för den mest tekniska terräng jag klarar av med den. Det blir dyrt xD

Köp en äldre hoj - XR400 om du kan leva med kick (har en själv, tuggar sig fram överallt!), annars en DRZ400S om du vill ha elstart.
WR250R är ett alternativ om du vill ha ngt modernare.

Abret är att hitta en....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Är sugen på en mindre dualsport för lite mer teknisk körning. Kanske runt 300-400cc. Tyvärr så är det oftast enduromaskiner med serviceintervall som jag inte är intresserad av. När det mäts i timmar och inte mil kommer man inte långt.

Tanken hade varit att köra lite mindre aggressiva däck på ATn för att spara de slitagepengarna. Använder den till vardags så det blir mest asfalt, men har däck för den mest tekniska terräng jag klarar av med den. Det blir dyrt xD

Hade personligen en Yamaha WR250X med R fälgar till.
Bra drag, toppfart med lite mods ~135km/h.
Riktigt kul trots bara 250cc och enda att tänka på är att byta filter och olja en gång om året typ.
3-400cc hade varit lite mer drag i ja, men 250cc räcker gott och väl för det absolut mesta förutom lång pendling.
Den vägde ~130kg så kunde själv lyfta den upp på en mekpall utan problem också så om du tappar den så är det inga problem att få upp den igen.
Jag är 196cm och väger 105kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Köpte en enduro förra året, rusta upp den i uterummet.. (inte så poppis ställe o ha en hoj tyckte flickvän)
Ska bli spännande o prova den i vår! alt. när vi flyttar ut på landet o man kan piska grusväg.
Skönt med en landsvägsreggad. Önskar jag hade motardhjul men är svårt o få tag på för rimlig peng tyvärr..

https://i.ibb.co/brx1tRh/IMG-9542.jpg

https://i.ibb.co/Qd0XkLR/IMG-0194.jpg

Finns finskt företag som fixar motardfälgar och däck samt ev. kalibreringsdongle för hastighetsmätaren till din gyttjehoj!
https://vmx-racing.com/

Jag tycker att det är riktigt bra priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Hade personligen en Yamaha WR250X med R fälgar till.
Bra drag, toppfart med lite mods ~135km/h.
Riktigt kul trots bara 250cc och enda att tänka på är att byta filter och olja en gång om året typ.
3-400cc hade varit lite mer drag i ja, men 250cc räcker gott och väl för det absolut mesta förutom lång pendling.
Den vägde ~130kg så kunde själv lyfta den upp på en mekpall utan problem också så om du tappar den så är det inga problem att få upp den igen.
Jag är 196cm och väger 105kg.

Å ja tyckte Husa 570 (bone stock) kändes slö mot min 650 å den bänkades till 49 på hjulet har ja för mig. Polarens 650 med identisk setup som mej (helAcra å bestyckning) bänkade 59 i samma bänk.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop