Permalänk
Medlem

IDOBAO ID80 75% med Gazzew Boba U4 plus något billigt keycap set från Aliexpress

Permalänk
Medlem

Prophet med Nylonplate, Gateron Inks och GMK Botanical.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

PCB BM60 ISO
Case KPR XD64 V2
Everglide stabilizers med krytox 205g0
Switches Lumia 55g lubade med krytox 205g0
Keycaps är DSA kbdfans och och KPR DSA pbt blue white

Permalänk
Medlem

Ska lägga upp lite bilder på mina tangentbord inom kort.

Köpte ett Ducky one 2 tkl, men jag kan verkligen inte lära mig att vara utan numpaden. Det stör mig varje gång jag sitter vid datorn, avsaknaden av numpaden. (Jag har separat numpad, men blir inte samma sak). Sen är sladdjäveln till tangentbordet ivägen hela tiden. Svårt för en som kört trådlöst lite för länge. Så det blev inköp av ett Logitech MX Keys. Sjukt trevligt tangentbord. Dyrköpt läxa. Duckytangentbordet var ju inte gratis om man säger så. Får ge det till 5-åriga sonen 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har fixat en liten kompis som jag använt senaste dagarna!

Permalänk
Medlem

Hej igen, det var ett tag sedan.

3 privata varianter av Prophet

TGR Jane V2 CE med G81-3000SAV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

TGR Jane V2 CE med G81-3000SAV

Hade du tur att få köpa ett eller tur att ha mycket pengar över?

Permalänk
Medlem

Matt3o /dev/tty MT3 Triumph
Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hade du tur att få köpa ett eller tur att ha mycket pengar över?

Skulle nog inte härleda det till tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

Skulle nog inte härleda det till tur.

Haha nä förvisso. Får man vara osvensk och fråga vad du fick betala? Såg nån nisse som ville sälja ett ex som såg ut som hej kom och hjälp mig plus att någon släpat det efter en rallybil för 45000kr eller nått. Och hur är det att skriva på? Nu vill jag inte spela ner hur mycket av ett fint tangentbord det är, men det känns som om det är extremt mycket hype på just TGR Jane.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Haha nä förvisso. Får man vara osvensk och fråga vad du fick betala? Såg nån nisse som ville sälja ett ex som såg ut som hej kom och hjälp mig plus att någon släpat det efter en rallybil för 45000kr eller nått. Och hur är det att skriva på? Nu vill jag inte spela ner hur mycket av ett fint tangentbord det är, men det känns som om det är extremt mycket hype på just TGR Jane.

Om vi talar extrem ogrundad hype där man betalar för logotypen snarare än något annat så skulle jag nog säga att TGR Alice är en bättre kandidat. Eftermarknadspriset är numer ÖVER 60000kr. Jag sålde mitt till en vän för "endast" 28-tusen, dvs hälften av eftermarknadsvärdet pga att jag ogärna säljer till en obekant när det rör en sån summa pengar.

Här är en bild på mitt alice, ett relativt tråkigt och "simpelt" custom om man bortser från layouten:

Jane V2 CE är väluttänkt och förtjänar en prislapp som toppar marknaden i mitt tycke. Då har jag ändå provat det mesta som finns i customväg...

Håll utkik efter kommande tangentbordsmeetups här i sverige, jag brukar ta med mig tangentborden dit så det är fritt fram att prova och bedöma själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

Håll utkik efter kommande tangentbordsmeetups här i sverige, jag brukar ta med mig tangentborden dit så det är fritt fram att prova och bedöma själv!

Ja, vi får väl se när det nu blir i framtiden Men jag ska hålla utkik efter det, vore kul att knappa på något som gör att man kastar sina egna i soptunnan och lägger ner hela hobbyn.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en sida där man kan göra custom keycaps med iso, nordic layout?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Mitt första "riktiga" tangentbord, dvs inget ifrån Razer o Cooler Master osv.
Blev ett Varmilo 80% Premium Custmized VA88-RGB med Silent Red som jag valde att få så likt som möjligt i utseendet till deras "Moonlight". Är väldigt nöjd.

https://i.imgur.com/e0eOBGd.jpg

Hur fixade du belysningen? till blå/turkos?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Hur fixade du belysningen? till blå/turkos?

Det är RGB versionen

Och vad menar du med göra egna custum keycaps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är RGB versionen

Och vad menar du med göra egna custum keycaps?

Jaha okej, har du en länk till vart du köpte det, eller beställde det?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Jaha okej, har du en länk till vart du köpte det, eller beställde det?

https://en.varmilo.com

Premium custumization

Där kan du även designa dina keycaps, det har dock sina begränsningar.

(sidan används med fördel på en dator, inte mobilen)

Permalänk
Medlem

Japp de stämmer, är en premium customzation med RGB.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

Om vi talar extrem ogrundad hype där man betalar för logotypen snarare än något annat så skulle jag nog säga att TGR Alice är en bättre kandidat. Eftermarknadspriset är numer ÖVER 60000kr. Jag sålde mitt till en vän för "endast" 28-tusen, dvs hälften av eftermarknadsvärdet pga att jag ogärna säljer till en obekant när det rör en sån summa pengar.

Här är en bild på mitt alice, ett relativt tråkigt och "simpelt" custom om man bortser från layouten:
https://i.imgur.com/9gzk9JF.jpg

Jane V2 CE är väluttänkt och förtjänar en prislapp som toppar marknaden i mitt tycke. Då har jag ändå provat det mesta som finns i customväg...
https://i.imgur.com/e7GJUMA.jpg

Håll utkik efter kommande tangentbordsmeetups här i sverige, jag brukar ta med mig tangentborden dit så det är fritt fram att prova och bedöma själv!

För en som bara snubblade in i tråden, hur kan ett tangentbord vara så dyrt?

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

För en som bara snubblade in i tråden, hur kan ett tangentbord vara så dyrt?

På samma sätt som GPU:er är dyra nu. Hög efterfrågan och (extremt) låg tillgång. De flesta tangentbord säljs via groupbuys, ofta med ett visst antal som max. Efter den är det sällan fler som tillverkas om det inte körs en till groupbuy, vilket gör att priserna stiger väldigt mycket.

Permalänk
Skrivet av KeiNo:

För en som bara snubblade in i tråden, hur kan ett tangentbord vara så dyrt?

Du kan även se det mer som en samlarobjekt i stil med antikviteter eller Pokémon-kort än ett tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du kan även se det mer som en samlarobjekt i stil med antikviteter eller Pokémon-kort än ett tangentbord.

Så rent krasst så har ett tangentbord för 28-60k ingen större prestandaskillnad? Inga brytare som är next gen hyper deluxe eller nå sådant?

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Skrivet av KeiNo:

Så rent krasst så har ett tangentbord för 28-60k ingen större prestandaskillnad? Inga brytare som är next gen hyper deluxe eller nå sådant?

Nope, du får samma kvalité för ~5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nope, du får samma kvalité för ~5k.

Så det är bara en fråga om design då? Ursäkta alla mina frågor men tycker det är fascinerande när vanliga grejer skjuter iväg helt absurt i pris utan att faktiskt ha något vidare större fördel maskinellt eller sådär..
Tyckte mitt Logitech G915 Tactile var snordyrt, men ligger ju rätt mycket i lä känner jag på den punkten tydligen.

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Så det är bara en fråga om design då? Ursäkta alla mina frågor men tycker det är fascinerande när vanliga grejer skjuter iväg helt absurt i pris utan att faktiskt ha något vidare större fördel maskinellt eller sådär..
Tyckte mitt Logitech G915 Tactile var snordyrt, men ligger ju rätt mycket i lä känner jag på den punkten tydligen.

Det är ingen större skillnad prestandamässigt på en begagnad Omega eller en splitterny Patek Phillipe heller, förutom att den senare tillverkas i mycket färre exemplar och har ett bättre rykte. Sen är det enorm skillnad mellan tangentborden som nämnts jämfört med ditt Logitech, men sinsemellan är det ingen skillnad på ett tangentbord för 5000kr eller ett för 60000kr. Speciellt inte tangentbordet som nämnts, med tanke på att det kostade 5000kr att köpa ett nytt exemplar (men det fanns inte speciellt många, varav begagnatpriset skjuter i höjden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är ingen större skillnad prestandamässigt på en begagnad Omega eller en splitterny Patek Phillipe heller, förutom att den senare tillverkas i mycket färre exemplar och har ett bättre rykte. Sen är det enorm skillnad mellan tangentborden som nämnts jämfört med ditt Logitech, men sinsemellan är det ingen skillnad på ett tangentbord för 5000kr eller ett för 60000kr. Speciellt inte tangentbordet som nämnts, med tanke på att det kostade 5000kr att köpa ett nytt exemplar (men det fanns inte speciellt många, varav begagnatpriset skjuter i höjden).

Jo hela grejen med efterfrågan förstår jag, är väl lite fascinerad över att marknaden på limited edition tangentbord var så pass. Man kan väl säga att det är min okunskap i frågan som gör det hela fascinerande!
Aja, ska inte stanna mer OT, var mest nyfiken!

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Apropå dyra tangentbord, vid närmare eftertanke kanske man skulle ha gått med i lotteriet för att få köpa ett Iron65 nu när runda 2 var aktuell. Fasiken så snyggt tangentbord

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Apropå dyra tangentbord, vid närmare eftertanke kanske man skulle ha gått med i lotteriet för att få köpa ett Iron65 nu när runda 2 var aktuell. Fasiken så snyggt tangentbord

Köp min Think 6.5v2 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Köp min Think 6.5v2 istället

Hade nog köpt ifall det var ett Cyber Voyager 65

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Matt3o /dev/tty MT3 Triumph
Varmilo VA88M

https://i.imgur.com/3DeH14k.jpg

Har försökt att hitta, men hur hitta du layout iso med nordisk? (åäö)

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7