Valve tvingas bistå Apple i Epic Games-dispyten

Permalänk
Avstängd

Det känns som Apple får göra vad dom vill, kan inte minnas att dom har blivit nekat något innan utan har typ alltid fått det dom vill ha.

Om Apple förlora så kommer nog Valve stämma Apple, och båda Epic gamer och Valve kommer skratta åt Apple.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det känns som Apple får göra vad dom vill, kan inte minnas att dom har blivit nekat något innan utan har typ alltid fått det dom vill ha.

http://images2.memedroid.com/images/UPLOADED60/521e5b5c2025e.jpeg

Om Apple förlora så kommer nog Valve stämma Apple, och båda Epic gamer och Valve kommer skratta åt Apple.

Håller med dig är sjukt vad de får göra medans tex microsoft alltid får skit. Eller Intel eller Amd. Det e dags att även Apple får kritik för inlåsning av allt de gör.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Finns det något extremt bra argument här som flyger mig över huvudet? Eller är amerikanska rättssalar att likställa med en lekstuga för twitter aktivister?

Nog är det lekstuga. Som i kongressen när senatorer förhör vittnen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av five70five:

mycket arbete?
bara att öppna excel-filen som heter sales-numbers-xxxxårtal.xlsx och copy pasta lite.

ibalnd undrar man om vissa personer på Swec nånsin har jobbat en dag i sitt liv

Informationen som efterfrågas är ju inte bara säljstatistiken utan data ifrån 3:de part och är ju då fragmenterad och behöver sammanställas ifrån många källor, om man ska tro Valve.

Och har ju ingen anledning att misstro Valve i just den frågan.

§1 /Mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Anmärkningsvärt att Valve är tvungen att lämna ut företagshemligheter för att några helt andra företag bråkar i rätten.

Fast jag gissar att de var lite beredda på det. Epic hävdar att fler butiker leder till ökad konkurrens, och Steam måste nu visa data för relevanta titlar (som finns både på Steam och Epic).

Sen att det skulle vara svårt för dem att få fram siffrorna tror jag inte ett ögonblick på. Det handlar om deras pengar, och pengar är anledningen till att de finns och som någon uttryckte det: "I'll note that if Steam doesn't already have this data flowing to an analyst on a daily basis they're fucking incompetent." Jag utgår från att Steam samlar och analyserar dessa data, tillsammans med hur folk använder deras butik, med stor noggranhet. Att hur många spel som säljs bara hamnar i en svart låda märkt "Income" låter osannolikt.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Fast jag gissar att de var lite beredda på det. Epic hävdar att fler butiker leder till ökad konkurrens, och Steam måste nu visa data för relevanta titlar (som finns både på Steam och Epic).

Sen att det skulle vara svårt för dem att få fram siffrorna tror jag inte ett ögonblick på. Det handlar om deras pengar, och pengar är anledningen till att de finns och som någon uttryckte det: "I'll note that if Steam doesn't already have this data flowing to an analyst on a daily basis they're fucking incompetent." Jag utgår från att Steam samlar och analyserar dessa data, tillsammans med hur folk använder deras butik, med stor noggranhet. Att hur många spel som säljs bara hamnar i en svart låda märkt "Income" låter osannolikt.

Kostar spelen lika mycket hos Steam som hos Epic? Det borde väl vara lätt att kolla utan att behöva kräva in data från Valve?

Sen är hela grejen lite äpplen och päron. På PC så kan vem som helst sälja spel, hos Apple är det endast Apple som får. Till och med på Android så går det ju att installera spel någon annanstans ifrån än Google Play.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om Apple och deras monopol?

Internet Explorer i Windows däremot! Där snackar vi problem.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFruit:

Sen är hela grejen lite äpplen och päron. På PC så kan vem som helst sälja spel, hos Apple är det endast Apple som får.

Så spelen som säljs till macOS på steam är egentligen inte till salu? Apple är inte bara telefoner.

Permalänk
Medlem

Bra. Hoppas skenheliga Valve's namn också svärtas ner av den här fejden på något sett.

Permalänk
Medlem

Hoppas Apple vinner detta! Jag vill allra minst Epic och deras väldigt tvivelaktiga ägare får någon hållhake på marknaden. Att folk här hejar på Epic är skrämmande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hoppas Apple vinner detta! Jag vill allra minst Epic och deras väldigt tvivelaktiga ägare får någon hållhake på marknaden. Att folk här hejar på Epic är skrämmande!

Det här är större än enskilda bolag och vad man personligen tycker om dem.

Man kan tycka att Epic gör vissa saker rätt och vissa saker fel.
Det finns ingen regel som säger att man måste hålla med helt eller inte alls.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

varför blandar dom in valve i detta, jag förstår inte kopplingen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Är det inte Epic som stämt Apple?

Edit: Jaha. De har stämt varandra. Men Epic kastade första stenen. Vilket kaos.

Tänkte mer på när dom blir tvingade att sammanställa & lämna ut uppgifter om något dom inte är inblandade i!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFruit:

Kostar spelen lika mycket hos Steam som hos Epic? Det borde väl vara lätt att kolla utan att behöva kräva in data från Valve?

Kollade själv upp detta utan problem någon gång sent förra sommaren, undersökte då normalpriserna, så utan rabatter/reor, på de 40 första spelen i Epics lista som även fanns på Steam. Resultatet var att 28 av titlarna var billigare på Epic, 8 var så nära i pris att jag bedömde dem likvärdiga och 4 var billigare på Steam (har dessvärre inte kvar datan på de exakta priserna). Värt att tänka på är att åtminstone Steam har regional prissättning så om detta stämmer annat än här i Sverige vet jag inte. Antar dock att Apple vill veta annat så som ersättningsnivåer osv. för att kunna framföra sitt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

varför blandar dom in valve i detta, jag förstår inte kopplingen ?

Grundtanken är att jämföra Valves Steam med Epic Store, då Epic påstår att det har varit gynnsamt för marknaden och bidragit till lägre priser med konkurrens. Genom att begära ut datan från Valve så vill Apple visa att det inte bidragit till en sänkning av priserna. Man skulle ju kunna begära ut bevis/data från andra aktörer, men i den här branschen är trots allt Steam störst med stor marginal.

Sen så är ju Valves data skyddad av lagen, vilket i praktiken lämnar ut datan till rätten och inte till Apple. Det är bara Apple som har begärt det hela.

Permalänk
Medlem

Alltså... denna tråden 😂

Att Valve säger det är mycket jobb är en rättslig strategi, precis all den informationen som efterfrågas finns i databaser och Valve hanterar troligtvis uppgifterna på daglig basis och om inte tar det max en dag för en anställd som jobbar med analys där att ta fram en fråga och resultatet.

Att relaterade företag dras med säger ju sig själv, vi pratar här om en dom som kommer få tung prejudikat verkan, dvs den kommer gå långt långt utanför Epic och Apple. Det är väldigt vanligt att företag skickar in sina åsikter i dessa fall för att informera domstolarna om potentiella utfall och det är knappast något ovanligt att data begärs in från andra aktörer i samma branch. Precis som det står, det kallas discovery.

Man kan inte "fejkstämma" ett företag och helt randomly begära in skyddade uppgifter från andra företag som någon skrev, lite rim och reson tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Alltså... denna tråden 😂

Att Valve säger det är mycket jobb är en rättslig strategi, precis all den informationen som efterfrågas finns i databaser och Valve hanterar troligtvis uppgifterna på daglig basis och om inte tar det max en dag för en anställd som jobbar med analys där att ta fram en fråga och resultatet.

Att relaterade företag dras med säger ju sig själv, vi pratar här om en dom som kommer få tung prejudikat verkan, dvs den kommer gå långt långt utanför Epic och Apple. Det är väldigt vanligt att företag skickar in sina åsikter i dessa fall för att informera domstolarna om potentiella utfall och det är knappast något ovanligt att data begärs in från andra aktörer i samma branch. Precis som det står, det kallas discovery.

Man kan inte "fejkstämma" ett företag och helt randomly begära in skyddade uppgifter från andra företag som någon skrev, lite rim och reson tack.

Tycker Swec folket borde börja kolla Suits 😅

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Håller med dig är sjukt vad de får göra medans tex microsoft alltid får skit. Eller Intel eller Amd. Det e dags att även Apple får kritik för inlåsning av allt de gör.

Tänkt om domstolen använder Apple iphone, och Apple säger om ni inte hjälper oss så är det lätt hänt att man blir utelåst från mobilen.

Om inte domstolen backar så kan det skada marknad, det skulle betyda att vilket företag som helst kan säga att man ska stämma och få tillgång till data från företaget som ska stämmas.

Tänkt om Samsung ska stämma LG och få tillgång till deras OLED...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hoppas Apple vinner detta! Jag vill allra minst Epic och deras väldigt tvivelaktiga ägare får någon hållhake på marknaden. Att folk här hejar på Epic är skrämmande!

Man kan strunta i vilka parterna är och se sakfrågan, vilket är extremt kritiskt när detta kommer agera prejudikat. Jag gillar varken Apple eller Epic särskilt mycket som företag, men det är irrelevant i frågan vem som har rätt.

Personligen anser jag att det är kritiskt att Apple förlorar detta för annars fortsätter vi på vägen av inhägnade monopol på all digital distribution. Ett företag ska inte kunna styra med järnhand vad som finns tillgängligt för konsumenter, speciellt inte på en av världens största marknader. För att förtydliga säger jag alltså att App Store behöver konkurrens, inte att App Store ska behöva ändra sina regler. (Innan vi kommer dit också så är det lika illa på Android iom AOSP avtalen.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkt om domstolen använder Apple iphone, och Apple säger om ni inte hjälper oss så är det lätt hänt att man blir utelåst från mobilen.

I såfall skulle Apple vara ute på klara olagligheter, och domstolen ifråga skulle göra det mycket tydligt för Apple. Det skulle vara totalt vansinne av Apple att göra så.

Citat:

Om inte domstolen backar så kan det skada marknad, det skulle betyda att vilket företag som helst kan säga att man ska stämma och få tillgång till data från företaget som ska stämmas.

Tänkt om Samsung ska stämma LG och få tillgång till deras OLED...

Den här typen av discovery begäran är helt normalt i amerikanska civilmål. Ingenting nytt, och inget att hetsa upp sig över.

Observera att det inte är Apple som skall få tillgång till datat, utan Apples advokater, som är begränsade av en massa regler i hur mycket de får föra vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Man kan strunta i vilka parterna är och se sakfrågan, vilket är extremt kritiskt när detta kommer agera prejudikat. Jag gillar varken Apple eller Epic särskilt mycket som företag, men det är irrelevant i frågan vem som har rätt.

Personligen anser jag att det är kritiskt att Apple förlorar detta för annars fortsätter vi på vägen av inhägnade monopol på all digital distribution. Ett företag ska inte kunna styra med järnhand vad som finns tillgängligt för konsumenter, speciellt inte på en av världens största marknader. För att förtydliga säger jag alltså att App Store behöver konkurrens, inte att App Store ska behöva ändra sina regler. (Innan vi kommer dit också så är det lika illa på Android iom AOSP avtalen.)

Ledsen att göra dig besviken men Apple kommer inte förlora detta. Jag hoppas personligen att de vinner! Om Epic vinner kommer det ta död på iOS.

Du ser hur Android är full med malware och annat skit pga det öppna formatet. Du och många andra förespråkar malware. Jag tror inte ni kommer inse hur skadligt detta är med Epics stämningsansökan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ledsen att göra dig besviken men Apple kommer inte förlora detta. Jag hoppas personligen att de vinner! Om Epic vinner kommer det ta död på iOS.

Du ser hur Android är full med malware och annat skit pga det öppna formatet. Du och många andra förespråkar malware. Jag tror inte ni kommer inse hur skadligt detta är med Epics stämningsansökan.

Jag har aldrig, under de nu 10 år jag haft Android fått Malware på den, och då installerar jag appar både från Play Store men även utanför Play Store

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har aldrig, under de nu 10 år jag haft Android fått Malware på den, och då installerar jag appar både från Play Store men även utanför Play Store

"Jag är världen"

Det finns ganska rejält med malware på Android som drabbat tiotals miljoner användare, det torde väl ingen ha kunnat undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har aldrig, under de nu 10 år jag haft Android fått Malware på den, och då installerar jag appar både från Play Store men även utanför Play Store

Och du utgår från att de andra miljarder användare av Android inte får virus heller?

Nej det där var det dummaste svaret jag fått på lång från någon på lång tid. Det gör inte det inte bättre att de flesta som har Android ligger långt efter i Androidversioner och säkerhetspatchar. De flesta får inga.

Permalänk
Medlem

Klart det blir svettigt för Valve som också skinnar utvecklare med ockerskatt. Å ena sidan så borde vara intresserade av att hjälpa försvaret. Å andra sidan så vill kanske Valve inte måla en stor måltavla på sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast jag gissar att de var lite beredda på det. Epic hävdar att fler butiker leder till ökad konkurrens, och Steam måste nu visa data för relevanta titlar (som finns både på Steam och Epic).

Sen att det skulle vara svårt för dem att få fram siffrorna tror jag inte ett ögonblick på. Det handlar om deras pengar, och pengar är anledningen till att de finns och som någon uttryckte det: "I'll note that if Steam doesn't already have this data flowing to an analyst on a daily basis they're fucking incompetent." Jag utgår från att Steam samlar och analyserar dessa data, tillsammans med hur folk använder deras butik, med stor noggranhet. Att hur många spel som säljs bara hamnar i en svart låda märkt "Income" låter osannolikt.

Givetvis finns all data i affärssystemet och dess arkiv. Men det är nog lite mer jobbigt än att bara trycka på en knapp så kommer en färdig rapport ut.

Från åskådarbänken måste man ju ifrågasätta behovet av detaljerade transaktioner från begynnelsen till nu för 30000 titlar när Epic store bara funnits några år.
Det känns mer som att Apple försöker jävlas med en potentiell/framtida konkurrent och snoka i deras affärer.

Det finns väl en ur advokatperspektiv rimlig argumentationslinje, som vanligt folk troligen skulle ifrågasätta...

Permalänk
Medlem

Finns nog få platser i Sverige men så många experter på amerikansk juridik som SweClockers!

Permalänk
Medlem

Varför orkar folk bry sig? Alla företag i den här storleksklassen gör vad de behöver för att främja sina intressen. Förstår heller inte varför Valve har en sådan skara fanatiska anhängare, de har inte renare mjöl i påsen än någon annan.

För övrigt slog det mig att både Google, Apple och Valve borde kunna starta kyrka och fastställa att de är religioner, brukar vara fördelaktigt ur skatte och förmånssynpunkt och lärjungar saknas inte. Men de har väl redan bra rutiner för att minimera iaf skattebiten.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ledsen att göra dig besviken men Apple kommer inte förlora detta.

Din övertygelse gör inte mycket för domen.

Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas personligen att de vinner! Om Epic vinner kommer det ta död på iOS. Du ser hur Android är full med malware och annat skit pga det öppna formatet. Du och många andra förespråkar malware. Jag tror inte ni kommer inse hur skadligt detta är med Epics stämningsansökan.

Nu förväxlar du distribution av mjukvara och vad mjukvara får göra efter installation. Ditt argument faller också iom att det jag och många förespråkar är att App Store får fortsätta granska applikationerna hur de vill, bara att det ska finnas andra butiker också. Så App Store kommer vara lika (o)säker som den är idag. Det kommer bara finnas andra alternativ som eventuellt kan vara mer eller mindre granskade. Ironiskt nog så lär troligen en Epic butik vara mer granskad, då om den liknar dess PC motsvarighet ha mycket mindre volym än App Store.

Men för att förtydliga så pratar vi alltså inte så mycket malware som bluff program. Då, som jag sagt tidigare (citatet nedan) är det operativsystemet som skyddar mot program som kan göra fel och inte Apples "granskning". (De kan omöjligen granska all kod, så det hindrar inte någon från att fortfarande få ut vilken kod de vill.) Det är operativsystemet som skyddar mot att applikationer gör saker de inte får, så Apples granskning gör rätt nära ingenting mot applikationer som utnyttjar säkerhetshål.

Skrivet av philipborg:

Den bättre säkerheten i iOS gentemot Android är till störst del grundad i en både säkrare men framför allt idiotsäkrare (i positiv bemärkelse) säkerhetsmodell. Sedan ger den säkerhetsmodellen stora begränsningar i funktionalitet, vilket är ett annat diskussionsämne om var balansen skall gå. Men det är med överlägsen marginal på grund av den säkerhetsmodellen som iOS är säkrare, inte för att Apple har monopol på distribution av applikationer och betalningar.

Med bluff program så avser jag alltså program som hävdar att de uppfyller ett syfte eller representerar någon de inte gör. Typ exempel är Phishing. Det är något deras granskning faktiskt kan och försöker skydda mot. (Med mindre än ideala resultat.) Men jag upprepar att det är inget jag och många andra säger att de ska behöva sluta göra.

Så deras granskning gör redan idag inte något mot applikationer som utnyttjar säkerhetshål.
Deras granskning för att hitta bluff program behöver inte heller sluta. Snarare att vi kan få konkurrens, och konsumenter kan välja distributörer som granskar noggrannare.
Så vad är det som kvarstår som skulle förstöras av konkurrens till App Store?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om Apple förlorar hoppas som gör som Microsoft med Windows N, erbjud en "iPhone - Zero Security" där folk får köra vad dom vill så kan Epics kunder köpa den istället och installera en app store per företag.