Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Tjena, vad kör ni för skärminställningar?
Får inte till bilden bra. Pillar ni något på kalibreringen från Windows eller kör ni bara på skärmens skärminställningar?

Tacksam om ni delar med era inställningar.

Ingen som vill dela? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Ingen som vill dela? 🙂

Har inte pillat nåt, så hade också uppskattat svar på ditt inlägg!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Vill också ha bra settings

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in min skärm på lagning (garanti) eftersom panelen lossat uppe till vänster. Efter en månad fick jag tillbaka skärmen med en lagad, ny panel som verkar hålla. Det tog ett tag - men Samsung verkar iaf ha fixat problemet med ramen.

Permalänk
Medlem

Är de bara jag som fortfarande har problem med DSC funktionen i skärmen?
När jag kör vissa spel så kan jag köra helskärm medans i andra spel så får jag svart skärm och den tappar signal helt.
Enda sättet för mig att komma undan de i dom spelen där de inte funkar är att köra skärmen i 3840x1080 och 120hz så den inte använder DSC alls eller köra window mode.
Kör senaste firmware 1010.2.
Har testat allt från att stänga av adaptiv sync osv men de blir ingen skillnad utan svart skräm där displayport kanalen dyker upp i vänster hörn på skärmen.
Kör den med rtx 3090 och senaste drivrutinerna

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Ingen som vill dela? 🙂

Brightness 47
Contrast 69
Sharpness 60
BlackEqualizer 10

Brightness är på känn, de övriga tror jag att jag tog från @laxpudding rekommendationer av föregångaren.

Skrivet av WaCo2006:

Är de bara jag som fortfarande har problem med DSC funktionen i skärmen?
När jag kör vissa spel så kan jag köra helskärm medans i andra spel så får jag svart skärm och den tappar signal helt.
Enda sättet för mig att komma undan de i dom spelen där de inte funkar är att köra skärmen i 3840x1080 och 120hz så den inte använder DSC alls eller köra window mode.
Kör senaste firmware 1010.2.
Har testat allt från att stänga av adaptiv sync osv men de blir ingen skillnad utan svart skräm där displayport kanalen dyker upp i vänster hörn på skärmen.
Kör den med rtx 3090 och senaste drivrutinerna

Nej, det enda spelet som har bråkat för mig i närtid i full screen är Obduction men den körde jag ju i 60 Hz av spelskäl (borderless window funkade bra där).

Version 1010.2 har jag inte sett, när och var dök den upp?

Har också 3090.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Brightness 47
Contrast 69
Sharpness 60
BlackEqualizer 10

Brightness är på känn, de övriga tror jag att jag tog från @laxpudding rekommendationer av föregångaren.

Nej, det enda spelet som har bråkat för mig i närtid i full screen är Obduction men den körde jag ju i 60 Hz av spelskäl (borderless window funkade bra där).

Version 1010.2 har jag inte sett, när och var dök den upp?

Har också 3090.

Får problem i SCUM samt PUBG av nån anledning fortfarande och blåste hela datorn ihop om att de skulle göra nån skillnad

Den finns inte på svenska sidan än men du kan ladda ner den här https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/lfyc73/...

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem

Idag kom första problemet. Kör bara i 120 Hz då jag har ett 1080ti och väntar på mitt 3080. När jag startar skärmen då datorn är påslagen så är det bara svart. Har prövat att sätta i och ur kabeln men den får ej kontakt. Någon som har en fix?

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Idag kom första problemet. Kör bara i 120 Hz då jag har ett 1080ti och väntar på mitt 3080. När jag startar skärmen då datorn är påslagen så är det bara svart. Har prövat att sätta i och ur kabeln men den får ej kontakt. Någon som har en fix?

Har du någon mer skärm inkopplad?
Jag har samma GPU som dig men crg9 skärmen men kör den som sekundär skärm, När den var huvudskärmen så hade jag samma bekymmer.

Har du en till skärm så testa och se vad som sker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Idag kom första problemet. Kör bara i 120 Hz då jag har ett 1080ti och väntar på mitt 3080. När jag startar skärmen då datorn är påslagen så är det bara svart. Har prövat att sätta i och ur kabeln men den får ej kontakt. Någon som har en fix?

Om du kör med huvudbrytare: Prova att slå på strömmen till skärmen en liten stund innan du startar upp datorn.

På mitt moderkort så har jag en liten boot display och där kan jag se att den ibland står ganska länge i "Reading VGA BIOS" under uppstart.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen att spela på en super ultra wide, jämfört med en vanlig ultra wide? Föredrar ni formatet framför 21:9? Bättre immersion?

Har just gått från 27" till 34" UW och gillar det skarpt, även om det redan känns aningen för litet .. Hade förväntat mig att jag skulle vara totalt nöjd men tror att man måste upp på 40 - 50" för att storleken ska kännas optimal.

Det jag inte fattar är varför det inte finns några vanliga ultra wides på 40" - 50", iaf inte till ett överkomligt pris. Som jag ser det nu finns det antingen den här skärmen eller en LG OLED CX 48 - 55" att välja på.

En 50" 21:9 IPS med gsync skulle ju vara den perfekta skärmen, IMO. Frågan är varför inte någon redan gjort en sådan..

Permalänk
Medlem

Får man 10bit hdr + 120hz full upplösning på en 1080ti?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Får man 10bit hdr + 120hz full upplösning på en 1080ti?

Beror nog på vilken upplösning man kör i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Det jag inte fattar är varför det inte finns några vanliga ultra wides på 40" - 50", iaf inte till ett överkomligt pris. Som jag ser det nu finns det antingen den här skärmen eller en LG OLED CX 48 - 55" att välja på.

En 50" 21:9 IPS med gsync skulle ju vara den perfekta skärmen, IMO. Frågan är varför inte någon redan gjort en sådan..

Gissar att det har att göra med priset, skulle skärmen bli riktigt high end skulle det ju krävas FALD med hyfsat många zoner. Redan min 27" X27 kostade väl norr om 20 papp har jag för mig, samma skärm i 50" lär inte blivit billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Beror nog på vilken upplösning man kör i.

full upplösning som jag nämnde på g9'an 5120x1440

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

full upplösning som jag nämnde på g9'an 5120x1440

Menade in game då, om det ens är spel du syftar på? Lär ju inte finnas en suck att driva något tyngre spel i 5120x1440 och 120 hz med ett 1080ti, men typ en desktop är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Menade in game då, om det ens är spel du syftar på? Lär ju inte finnas en suck att driva något tyngre spel i 5120x1440 och 120 hz med ett 1080ti, men typ en desktop är något annat.

Jag tror du blandar ihop fps i spel och frekvens på skärmen. Jag är inte intresserad i hur mycket fps jag får. Min fråga är ifall 1080ti kan driva skärmen i 120hz på full upplösning oavsett om det är i desktop eller spel. INTE FPS

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Jag tror du blandar ihop fps i spel och frekvens på skärmen. Jag är inte intresserad i hur mycket fps jag får. Min fråga är ifall 1080ti kan driva skärmen i 120hz på full upplösning oavsett om det är i desktop eller spel. INTE FPS

Ja, sök efter 1080ti i denna tråd, tex
https://www.sweclockers.com/forum/post/18557216

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Jag tror du blandar ihop fps i spel och frekvens på skärmen. Jag är inte intresserad i hur mycket fps jag får. Min fråga är ifall 1080ti kan driva skärmen i 120hz på full upplösning oavsett om det är i desktop eller spel. INTE FPS

Nej det gör jag inte. Detta är en skärm som man främst har nytta av till spel, är man inte en gamer finns det bättre alternativ, därav frågan

Permalänk
Medlem

För den som missat det så finns denna skärm klart billigare på Komplett.se, men finns av någon anledning inte med på Prisjakt (i den vanliga listningen). Kostar just nu 11 990 kr och verkar inte vara någon rea eller så.

https://www.komplett.se/product/1154595/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall Samsung kör hem service på även crg9? Såg i denna tråd att någon hade fått det på g9an, har en söndrig pixel och misstänker panel släpp :/ Samsung support har lunch stängt, väntar ivrigt på att ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Någon som vet ifall Samsung kör hem service på även crg9? Såg i denna tråd att någon hade fått det på g9an, har en söndrig pixel och misstänker panel släpp :/ Samsung support har lunch stängt, väntar ivrigt på att ringa.

Hej,

Ja dom har hem service på dom också fick ny panel på dotterns chg90 nyligen hemma.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

Hej,

Ja dom har hem service på dom också fick ny panel på dotterns chg90 nyligen hemma.

Hur många år service har man på skärmen?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

Hej,

Ja dom har hem service på dom också fick ny panel på dotterns chg90 nyligen hemma.

Fick nyss tag på Samsung support efter härliga 40 mins väntetid, har fått ett mejl av dem med validering dokument.

Panelsläpet är väl ganska lätt att bevisa med bilder, pixel felet vilket är en vertikal linje som bara verka synas i mörka färger kan bli lite svårare. Enbart sett den i vissa mörka scener i bildspel. Nån som har ett tips för att lättast visa pixel felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För den som missat det så finns denna skärm klart billigare på Komplett.se, men finns av någon anledning inte med på Prisjakt (i den vanliga listningen). Kostar just nu 11 990 kr och verkar inte vara någon rea eller så.

https://www.komplett.se/product/1154595/gaming/spelutrustning...

Skrivet av muSashi:

Hur många år service har man på skärmen?

2 år om jag inte mins fel.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Fick nyss tag på Samsung support efter härliga 40 mins väntetid, har fått ett mejl av dem med validering dokument.

Panelsläpet är väl ganska lätt att bevisa med bilder, pixel felet vilket är en vertikal linje som bara verka synas i mörka färger kan bli lite svårare. Enbart sett den i vissa mörka scener i bildspel. Nån som har ett tips för att lättast visa pixel felet?

Jag slapp att skicka några bilder alls. Dotterns skärm var de bara problem med ibland när den var kall och inte använd på 2 dagar typ

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

Jag slapp att skicka några bilder alls. Dotterns skärm var de bara problem med ibland när den var kall och inte använd på 2 dagar typ

Hur löste du detta? Får gärna skicka pm om du nte vill ta det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Hur löste du detta? Får gärna skicka pm om du nte vill ta det här.

Jag sa bara att panelen håller på att ge upp och behövs bytas och sen var de inte de inget mer snack om de typ

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem

Det verkar som att man har återkallat alla G9'or, fast det inte är officiellt än.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/lbsapn/...

Och om man läser i andra trådar där folk beskriver problem (som den där gif-bilden som gör att hela skärmen flimrar, det händer ju även i t.ex program eller spel också) så verkar folk bli erbjudna pengarna tillbaka: https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/jej7qq/...

Jag är ju rätt nöjd med skärmen så jag tänkte försöka vänta tills det finns något vettigt alternativ (typ nästa version av G9), är det nån som har koll på hur lång garanti vi man har på skärmen?

Här är en till bild som får skärmen att bugga ur, dra runt webläsarfönstret (dvs så bilden flyttar på sig). När bilden inte är i mitten av skärmen så dimmas hela skärmen ned och det blir sneda "scan lines" överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det verkar som att man har återkallat alla G9'or, fast det inte är officiellt än.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/lbsapn/...

Och om man läser i andra trådar där folk beskriver problem (som den där gif-bilden som gör att hela skärmen flimrar, det händer ju även i t.ex program eller spel också) så verkar folk bli erbjudna pengarna tillbaka: https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/jej7qq/...

Jag är ju rätt nöjd med skärmen så jag tänkte försöka vänta tills det finns något vettigt alternativ (typ nästa version av G9), är det nån som har koll på hur lång garanti vi man har på skärmen?

Här är en till bild som får skärmen att bugga ur, dra runt webläsarfönstret (dvs så bilden flyttar på sig). När bilden inte är i mitten av skärmen så dimmas hela skärmen ned och det blir sneda "scan lines" överallt.
https://i.imgur.com/wkZjUpc.png

Tyvärr verkar det ju vila en förbannelse över denna skärm från början. Klart bättre i teorin än i praktiken med ständiga problem. Otur för Samsung att det dessutom är samma år som LG släpper sin första OLED-gamingskärm typ som väl är ett starkare och starkare alternativ i takt med att folk börjar få GPUer med HDMI 2.1.