Windows vill ej starta med curve optimizer (5900x)

Permalänk
Medlem

Windows vill ej starta med curve optimizer (5900x)

Kör ett 5900x med PBO på ett b550 tomahawk. Aktiverar jag curve optimizer i mb bios och sätter det till -15 vilket är det som brukar rekommenderas på detta moderkort så vägrar windows att starta (dvs datorn startar om efter bios) Är det någon som haft liknande problem eller har några tips på hur det kan lösas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Kör ett 5900x med PBO på ett b550 tomahawk. Aktiverar jag curve optimizer i mb bios och sätter det till -15 vilket är det som brukar rekommenderas på detta moderkort så vägrar windows att starta (dvs datorn startar om efter bios) Är det någon som haft liknande problem eller har några tips på hur det kan lösas?

Jag kör en 5600x med ett b550-f och fick samma problem om jag försökte sätta curve optimizer med all core. Tex "All core" -15 orsakade reboot efter post, men om jag ist satte offset "Per core" och matade in -15 för varje kärna så fungerade det...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk

Jag kör just nu en Curve optimizer per core. Kör du alla cores kan de orsaka problem då.du även sänker dina 2 bästa cores.
Jag har en 5900x på ett Asus Crosshair Dark Hero x570.
Där jag satt negativ per core på samtliga kärnor. Mina 2 bästa cores (1 per ccx) samt mina 2 näst bästa (1 per ccx) har lägre offset.

2 bästa: 10
2 näst bästa: 15
Övriga 8 cores: 20
Jag har inte satt någon offset på MHz i PBO ännu då jag är ute efter en så tyst drift som möjligt.

Du kan använda Curve optimizer på 2 sätt. Antingen börjar du med curve optimizer och hittar högsta negativa offset per core och sedan börjar du tweaka MHz för PBO.
Eller så gör du tvärtom och börjar med max PBO (200 MHz) och sätter curve optimizer efter det värdet.
Vad jag kunnat läsa mig till så kommer du ha lägre värden i curve optimizer ju högre du pushar PBO MHz offset.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har inte så mycket med saken att göra. Det är kislet i CPUn som avgör. Så alla processorer är olika. Din är inte stabil på -15 helt enkelt. Sänk till -10 och se om du kommer in i Windows. Gör du det kan du prova -11 osv. Du hittar din sweet spot tillslut. Min 5800x har sin på -22.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro