Arbetsträna som mjukvarutestare eller liknande?

Permalänk
Medlem

Arbetsträna som mjukvarutestare eller liknande?

Tjenare!

För några år sedan så gick jag in i väggen.... ett par gånger om jag ska vara helt ärlig. Det lämnade mig ganska kass och under en period var jag knappt funktionell mer än någon timme om dagen. Av den anledningen hamnade jag i ett arbetsträningsprogram där målet är att jobba med lite enklare saker, utan stora krav på prestation, för att låta hjärnan läka och komma i form igen. Senaste tiden har jag varit på en myndighet och arbetat som administratör, vilket har gått superbra, mår bättre än jag gjort på år! Idag är jag uppe på ca 60% arbetstid och siktar på 80% inom snar framtid.

Myndigheten har tyvärr ingen möjlighet att ha mig kvar och jag letar nu efter en ny arbetsträningsplats. Kraven på platsen är ju att det inte får vara för avancerat eller stressigt. Jag funderar dock på ifall man skulle kunna arbetsträna som mjukvarutestare då det är något jag funderar på att plugga till på sikt när hälsan är stabil igen.

Jag har ingen utbildning inom ämnet idag, förutom en allmänt hög datorvana. Jag är ganska snabb och lättlärd, men hålls delvis tillbaka av en utmattningsskadad hjärna. Tror ni att det skulle kunna finnas uppgifter inom mjukvarutest där jag kan fylla en funktion för ett företag, samtidigt som det inte blir för stressigt/avancerat för mig? Vad är det för företag jag bör söka mig till i så fall? Allmänna tankar/info skulle uppskattas enormt

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att alla mjukvaruprojekt har en backlog, och det finns alltid fler grejer i denna backlog än det finns tid för. Det borde absolut gå att plocka in en person som jobbar med de grejer som har lägre prio. Problemet är att någon behöver lägga tid att granska det du gör, för att det du skapar ska ha något mervärde.

Men om det finns ett team som har ett behov av att öka på sitt "test coverage", och teamet kan undvara några timmar i veckan till att granska ditt arbete, tror jag det kan vara en perfekt match.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER

Intressanta tankar och feedback helt klart. Har du någon insikt i vad man skulle kunna söka till för typ av företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@GLaDER

Intressanta tankar och feedback helt klart. Har du någon insikt i vad man skulle kunna söka till för typ av företag?

Tyvärr inte. Det kan vara lika stor chans på ett stort företag som på ett litet. Din bästa chans är nog att känna någon som känner någon.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer att bli svårt att landa en plats utan utbildning eller erfarenhet. Någon måste träna upp dig och det kostar tid och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jag tror att det kommer att bli svårt att landa en plats utan utbildning eller erfarenhet. Någon måste träna upp dig och det kostar tid och pengar.

Tror du det finns någon form av testning man kan göra där det inte krävs någon större nivå av utbildning? Det är ju en avancerad bransch och jag antar att enklare tester som "Klick-testare" är något som görs av program idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tror du det finns någon form av testning man kan göra där det inte krävs någon större nivå av utbildning? Det är ju en avancerad bransch och jag antar att enklare tester som "Klick-testare" är något som görs av program idag?

Vad har du jobbat med tidigare? Om du har lång erfarenhet inom en bransch så kan du komma in med branschkunskaper hos ett företag som utvecklar system mot den. Exempelvis om du jobbat som inköpare i några år så kan du ju kolla med företag som bygger inköpssytem. Då kan du ju vara riktigt värdefull utan att kunna ta fram och utveckla test och testplaner dag ett.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma tanke. Just mjukvarutestare kan ha ganska olika bakgrund. Många bra testare jag jobbat med har inte någon speciell IT-utbildning utan har halkat in på området delvis på grund av erfarenheter att jobba som användare av mjukvara.

Men min erfarenhet säger att testing kan vara ganska stressigt. Ofta i stora projekt så försenas utvecklingen och istället för att flytta deadline så får testarna mindre tid på sig att göra sitt jobb. Många gånger kan det vara osäkerhet och diskussioner hur saker ska fungera, är det en bug eller inte. Det är ju ofta ett problem för din chef eller projektledare, men beroende på hur de agerar kan paniken trilla ner till de som ska göra testerna. Svårt att veta hur det funkar innan man testat, vilket är ett problem i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Vad har du jobbat med tidigare? Om du har lång erfarenhet inom en bransch så kan du komma in med branschkunskaper hos ett företag som utvecklar system mot den. Exempelvis om du jobbat som inköpare i några år så kan du ju kolla med företag som bygger inköpssytem. Då kan du ju vara riktigt värdefull utan att kunna ta fram och utveckla test och testplaner dag ett.

Skrivet av dust79:

Jag är inne på samma tanke. Just mjukvarutestare kan ha ganska olika bakgrund. Många bra testare jag jobbat med har inte någon speciell IT-utbildning utan har halkat in på området delvis på grund av erfarenheter att jobba som användare av mjukvara.

Men min erfarenhet säger att testing kan vara ganska stressigt. Ofta i stora projekt så försenas utvecklingen och istället för att flytta deadline så får testarna mindre tid på sig att göra sitt jobb. Många gånger kan det vara osäkerhet och diskussioner hur saker ska fungera, är det en bug eller inte. Det är ju ofta ett problem för din chef eller projektledare, men beroende på hur de agerar kan paniken trilla ner till de som ska göra testerna. Svårt att veta hur det funkar innan man testat, vilket är ett problem i ditt fall.

De senaste 10ish åren har jag arbetat som säljare, framför allt inom hemelektronikbranshen men har även 1.5års Civilekonomstudier bakom mig. Det finns nog säkerligen egenskaper man kan ta med sig därifrån. Jag har alltid sett mitt jobb som säljare mer som "problemlösare". Sälj handlar ju ofta om att metodiskt identifiera problem för kunden, ofta saker kunden själv kanske inte insett och sedan hitta en produkt som löser det.

Privat så har jag alltid velat förstå hur saker och ting fungerar och hänger ihop. Jag är lite ökänd bland mina vänner att jag alltid hittar massa "brutna builds" eller sätt att utnyttja spelet till min fördel när vi lirar ihop. Jag har ju ingen erfarenhet från IT branshen, men jag tänker att det är en personlighet som nog skulle passa bra som testare?

Tyvärr är ju stress något som jag tror återfinns i de flesta branscher idag. Alla får mer och mer att göra på mindre tid, högre krav och färre resurser. Just nu sitter jag på en myndighet som administratör under arbetsträning och när jag tänker "myndighet" så tänker jag långa kaffepauser och folk som sover på kontoret. Det är absolut inte den stämningen som finns här. Det är mer arbete än folk hinner med, möten och avbrott hela tiden kombinerat med sänkta budgetar och höjda krav. Jag vet inte vart man hittar ett "stressfritt" arbete idag om jag ska vara helt ärlig.