Spotify tillkännager Hifi – musik i CD-kvalitet

Permalänk
Medlem

Detta kommer säkert mindre än 1% av användarna bry sig om. Speciellt med tanke på att alla lyssnar över blåtand nu för tiden som inte ens klarar av så höga bitrates (än)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Något jag väntat på.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Vart? Hittar ingen på datorn eller i appen. Det har funnits i Appen men bara på mobiler som har hårdvarustöd för Equalizer.
EDIT: Nämen titta den finns i Appen igen. Nu för alla verkar det som. Aja på PC menade jag i alla fall. Verkar inte finnas där.

På pc har du ju så många andra verktyg att att tillgå. I appen har det funnits rätt länge i alla fall på IOS.

Jag kör realteks krets på PC, inte sexigt men bra nog för mig. Har en rätt ok global EQ i deras mjukvara om du installerar den drivrutinen. "Realtek HD Audio Manager".

EDIT: Använde denna på Windows för några år sen: https://www.equalify.me/
Var riktigt bra, men sen slutade den funka med nya versioner av Spotify. Verkar som de kanske löst det nu ?

Använder ibland mina QC 35 II och Ibland Sennheiser HD558 och har då två profiler som jag växlar mellan i EQ. Gör stor skillnad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har bitvis kört Tidal just för detta, men saknade en del av den musik jag konsumerar mest.
Detta är dock oerhört sent lanserat av Spotify kan jag tycka då det varit på tapeten i många år.
Vet inte om det har kommit något officiellt svar på vilken kvalitet som används när man streamar via CC-produkter, men att få det svaret från Spotify eller Google var stört omöjligt när jag undersökte saken för något år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Kör både Tidal och Spotify, detta är bra då kan jag säga upp Tidal. Men inte förrän jag utvärderat den nya tjänsten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant om man fixar nya masters eller vad spotify nu gjort fel, noll dynamik och bas i väldigt många låtar.
Även efter man tagit bort deras normalizering.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

Vanliga Spotify låter som låtarna är gnuggade i sandpapper, Premium tjänsten låter dock bra.
Sen är det inte ovanligt att nya utgåvor är söndermastrade, då kan den gamla vinylen låta mycket bättre eftersom den är korrekt mastrad. Inte för att det är vinyl i sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Har kört med både Spotify och Tidal av just den anledningen att jag vill kunna streama lossless. Vilket Tidal fixat.
Så fort Spotify HIFI kommer ryker Tidal direkt. Spotifys användarupplevelse är klart mycket bättre än Tidals.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

Var hittar man en sån tjej?

Permalänk
Medlem

Som vi vet finns en efterfrågan på lossless ljud, om än i begränsad omfattning. Om de kunderna kommer märka skillnad spelar mindre roll i sig. Det är sannolikt att Spotify velat introducera detta länge för att bli go-to alternativet för streamad musik, inte bara för den vanliga lyssnaren, men även för entusiasterna. Spotify har sannolikt avvaktat med lansering för att invänta bättre uppkopplingar, utrullningen av 5G på bredare front osv. Kundnöjdhet är viktigt för företag som Spotify och då är det inte optimalt om användarna försöker streama lossless med en taskig uppkoppling och att de därav får en dålig användarupplevelse. Skulle misstänka att detta är en faktor som ligger bakom att man inte lanserat lossless tidigare.

Permalänk
Medlem

Har kört ett blindtest Tidal vs Spotify hemma och har testat på ett tiotal personer och det blev fördel till Tidal men det verkar bero mycket på vilken låt det är. Som tidigare nämnt kan de säkert vara att Tidal använt en bättre version av låten och det är det som gör skillnaden och inte bitraten i sig.

Blir att avsluta Tidal när detta kommer iallafall då jag tycker Spotify har bättre användargränssnitt och de är lättare att hitta musik. 👍

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, det är lite frustrerande att dom flesta som pratar om ljud-kvalitet inte förstår att komprimeringen oftast är en ganska liten del i vad som påverkar ljudet.

160kbps MP3 rippat ifrån en bra master kan ofta låta bättre än en 1500kbps flac rippad ifrån en dålig master.

Nejdå, det är inte möjligt, 1500kbps MÅSTE vara bäst efter som 1500 är mer än 160.
På samma sätt som om jag filmar en gammal VHS film på min tv med min 4k telefon så har jag gjort om det till en 4k film med knivskarp bild.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Har kört ett blindtest Tidal vs Spotify hemma och har testat på ett tiotal personer och det blev fördel till Tidal men det verkar bero mycket på vilken låt det är. Som tidigare nämnt kan de säkert vara att Tidal använt en bättre version av låten och det är det som gör skillnaden och inte bitraten i sig.

Blir att avsluta Tidal när detta kommer iallafall då jag tycker Spotify har bättre användargränssnitt och de är lättare att hitta musik. 👍

Kör man en låt med usel master på Tidals bästa så kanske det inte skiljer något alls (i mitt tycke) jämfört med det Spotify har erbjudit hittills.

Men med det tester jag har gjort hemma samt vid kundevent (2019) på HiFi-klubben så hör den absoluta majoriteten en (ibland stor) skillnad mellan Spotify och Tidal när det är en bra master i grunden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag har ABX testat lossless mot Ogg Vorbis 320kb/s och AAC 256kb/s på extremt avslöjande lurar och kan inte höra någon skillnad alls. Ingen annan jag känner heller för den delen. Det är svårt också på 160kb/s Ogg, på musik är jag typiskt reducerad till gissning. På testsignaler som är skapade för att vara besvärliga för psykoakustiska kodare kan 160 kb/s Ogg tillåta mig bättre resultat än slumpen men de låter inte precis som musik...

Jag hoppas att Spotify drar in en del extra pengar på det här och håller priserna på resten av abonnemangen konstanta.

Permalänk
Medlem

jag har ett hifisystem för runt dryga 50k, kan omöjligt höra skillnad mellan flac och mp3 320.

Vore istället trevligt om spotify hade gamla utgåvor av album och inte bara den senaste remastringen.

Permalänk
Medlem

En efterlängtad förbättring av Spotify.

Permalänk
Medlem

Det ska tydligen kosta extra med lossless, så det är ju ett jävligt smart sätt av Spotify att tjäna pengar på placebo.

Permalänk

Helt klart intressant. Frågan är bara vad det kommer att kosta och hur mycket musik som kommer i bättre kvalitet. 🙂

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Dåligt av spotify att inte leverera lossless från första början.

Vissa säger placebo.
Bara för att du har sämre hörsel så har inte alla andra det.
Som att säga att HDR eller 4k är placebo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Dåligt av spotify att inte leverera lossless från första början.

Vissa säger placebo.
Bara för att du har sämre hörsel så har inte alla andra det.
Som att säga att HDR eller 4k är placebo.

Snarare som att säga att se på film i 8K är klart bättre än 4K, för rent tekniskt är det bättre, men i praktiken för våra ögon så går det inte att märka nån skillnad om man inte går upp till vääldigt stor bild, o ens då är skillnaden rätt minimal.

Har för övrigt sett folk som gjorde review på nya LOTR i UHD som tyckte att skillnaden i skärpa o upplösning var påtagligt mycket bättre än 1080p, men i själva verket om man pixelpeepar o gör direktjämförelse av stillbilder tillomed så ser man att skillnaden i upplösning är noll. Folk ÄR bra på att lura sig själva, speciellt när den tekniska kunskapen inte finns o när dom som säljer prylarna går ut med stora ord som sätter sig på hjärnan o lurar dom. Aka placebo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RCA56:

Dåligt av spotify att inte leverera lossless från första början.

Vissa säger placebo.
Bara för att du har sämre hörsel så har inte alla andra det.
Som att säga att HDR eller 4k är placebo.

Inte alls samma sak.
De flesta inspelningar är inte av så hög kvalitet och även det folk rent allmänt använder för att spela upp är rätt mediokert.
Bil och portabelt är t.ex. direkt förlust i kvalitet p.g.a. mycket ljud från omgivningen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte alls samma sak.
De flesta inspelningar är inte av så hög kvalitet och även det folk rent allmänt använder för att spela upp är rätt mediokert.
Bil och portabelt är t.ex. direkt förlust i kvalitet p.g.a. mycket ljud från omgivningen.

Med rätt grejjer kan man höra skillnad på en mp3 och flac med hög bitrate om inspelningen är korrekt utförd.
Att folk har dålig utrustning och kör dåliga inspelningar är inte ett bevis att lossless är "placebo".

Skrivet av Gurrrra:

Snarare som att säga att se på film i 8K är klart bättre än 4K, för rent tekniskt är det bättre, men i praktiken för våra ögon så går det inte att märka nån skillnad om man inte går upp till vääldigt stor bild, o ens då är skillnaden rätt minimal.

Har du kollat på en 8k skärm eller sitter du och hittar på?

Ursäkta om jag är dryg rullas, förstår din poäng.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

På pc har du ju så många andra verktyg att att tillgå. I appen har det funnits rätt länge i alla fall på IOS.

Jag kör realteks krets på PC, inte sexigt men bra nog för mig. Har en rätt ok global EQ i deras mjukvara om du installerar den drivrutinen. "Realtek HD Audio Manager".

EDIT: Använde denna på Windows för några år sen: https://www.equalify.me/
Var riktigt bra, men sen slutade den funka med nya versioner av Spotify. Verkar som de kanske löst det nu ?

Använder ibland mina QC 35 II och Ibland Sennheiser HD558 och har då två profiler som jag växlar mellan i EQ. Gör stor skillnad.
https://cdn.head-fi.org/a/11215642.png

Jag har lagt in Equalizer APO med profil för mina DT 1990 Pro. Så kan inte klaga. känns bara så dumt att det inte finns. Men ja de verkar ju inte bry sig ett skit om vad folk vill ha. Folk har tjatat om "queue only mode" sedan Spotify kom typ för att slippa idioter som sitter på fester "Den här är bra, den här är också bra, Åh och den här" så man bara får höra 10 sekunder av varje låt. Man får i alla fall vara glad att de personerna hamnar i samma nivå av helvetet som barnmördare och folk som öppnar choklad-adventskalendern i förväg.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RCA56:

Med rätt grejjer kan man höra skillnad på en mp3 och flac med hög bitrate om inspelningen är korrekt utförd.
Att folk har dålig utrustning och kör dåliga inspelningar är inte ett bevis att lossless är "placebo".

Har du kollat på en 8k skärm eller sitter du och hittar på?

Har inte sett bevis för att folk klarar av att höra skillnad på en bra mp3 och cd-skiva under kontrollerade tester.
Hifi-branschen är fullständigt fullt av bogus prylar och "förbättrare" av diverse olika slag allt för att lura kunden på diverse olika sätt.

Vad gäller 1080p och 4K så ser jag skillnaden på min 55". Det är inte så att 1080p i sig är usel men bildkomprimeringen är mycket högre i 1080p än vad ljudet får utstå vid komprimering. När säsong 1 av Game of Thrones släpptes i 4K trots att det spelats in i 1080p så låg skillnaden i just komprimeringen, video äter upp mycket mer data än ljud gör.

De flesta ljud-inspelningar är närmare 14bit i kvalitet, de når inte ens upp till CD-standard. Sen försämras en oerhörd mängd skivor vid mastringen där man tar död på musikens dynamik, så förstörelsen händer långt innan slutprodukten når kunden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Dåligt av spotify att inte leverera lossless från första början.

Vissa säger placebo.
Bara för att du har sämre hörsel så har inte alla andra det.
Som att säga att HDR eller 4k är placebo.

Jag vet inte hur väl spotify behandlar sina låtar så jag kan inte säga något specifikt om just det här fallet.

Men...

Jag tycker det är ofta man hör folk som säger ”flac är såååå mycket bättre ån 320”. Det har bevisats om och om igen att det är skitsnack. Så jo, det är placebo.

Här är ett test man kan göra http://abx.digitalfeed.net/

Ja, det finns personer som kan höra skillnad om de känner låten bra, har bra utrustning, bra hörsel och anstränger sig för att höra skillnaderna. Men att kreti och pleti hör skillnad på sin dyra stero när de sitter och knappar på sin ipad? Nej.

Inte ens 256 är tillräckligt lågt för att gemene man ska höra skillnad.

Med det sagt så är all min musik i flac :p. När jag använder mobilt internet gör servern dom till 192 ogg. Men med tanke på att jag i 99 % av fallen lyssnar i bilen med mobilt internet så skulle jag kunna sänka till hälften. Ska bli skönt när bilen ska säljas och man för köpa en tystare.

Edit: Samma sak med musik som 24 bit kontra 16 bit. 24 bit har fördelar när man producerar musik men inga fördelar när man konsumerar den. Placebo även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har inte sett bevis för att folk klarar av att höra skillnad på en bra mp3 och cd-skiva under kontrollerade tester.
Hifi-branschen är fullständigt fullt av bogus prylar och "förbättrare" av diverse olika slag allt för att lura kunden på diverse olika sätt.

Vad gäller 1080p och 4K så ser jag skillnaden på min 55". Det är inte så att 1080p i sig är usel men bildkomprimeringen är mycket högre i 1080p än vad ljudet får utstå vid komprimering. När säsong 1 av Game of Thrones släpptes i 4K trots att det spelats in i 1080p så låg skillnaden i just komprimeringen, video äter upp mycket mer data än ljud gör.

De flesta ljud-inspelningar är närmare 14bit i kvalitet, de når inte ens upp till CD-standard. Sen försämras en oerhörd mängd skivor vid mastringen där man tar död på musikens dynamik, så förstörelsen händer långt innan slutprodukten når kunden.

Ja det är mycket bogus och hittepå i Hifi branchen. Folk som köper kablar för 50k osv och till och med om det är en digital signal så säger dom att det låter bättre pga kabeln. Det är placebo de luxe!

Skillnaden är väldigt liten på flac och en mp3 med hög bitrate men den går att höra under rätt omsändigheter dvs utrustning och bra inspelning.

Permalänk

Det viktigaste är ju att man har fina och rätt riktade nätverkskablar till sin receiver/streamer låda. Det fattar väl alla som är seriösa med att köpa dyr utrustning?

Edit: Jag kan inte avgöra om detta är satir eller de är seriösa http://www.enjoythemusic.com/hificritic/vol5_no3/listening_to...

Edit 2: Har haft idéer om att starta en ISP och sälja audiofil QoS också för att få Tidal att låta ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Dåligt av spotify att inte leverera lossless från första början.

Vissa säger placebo.
Bara för att du har sämre hörsel så har inte alla andra det.
Som att säga att HDR eller 4k är placebo.

Det finns en bunta vetenskapliga artiklar publicerade i ämnet psykoakustisk kodning sedan decennier tillbaka (och faciliteter för privat ABX-testning).

Det går att förkovra sig. Om man vill.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tenkai Star:

Vart? Hittar ingen på datorn eller i appen. Det har funnits i Appen men bara på mobiler som har hårdvarustöd för Equalizer.
EDIT: Nämen titta den finns i Appen igen. Nu för alla verkar det som. Aja på PC menade jag i alla fall. Verkar inte finnas där.

På pc finns det redan en seriös gratis eq https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
Det finns också gratis mätsystem om du behöver hjälp att korrigera ljudsystemet.
https://www.roomeqwizard.com/
Förutsätter att du har en fungerande vettig mikrofon, har du inte det så kan du behöva lägga ut lite pengar (2000kr) på en vettig usbmikrofon för mätning.
https://www.fyndborsen.se/framsidan/xtz-room-analyzer-ii-pro

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trist att dom inte bara kan hosta ur sig ett pris också, men det är väl såhär marknadsföring ska gå till idag. Börja bygg nån hype och hoppas på att det där med kostnad bara är en detalj som försvinner ut i den stora smeten någonstans längs resans gång