Ifixit: "Dualsense har en livslängd om 417 timmar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tänker på min Xbox 360-kontroll som hållt till uppskattningsvis 800 timmar av aktivt spelande i Rocket League (och fler timmar till annat). Visst kan man känna av att den inte är splitter ny ur förpackning, men den känns absolut inte sliten. Ingen drift i den.

Jag skaffade en Xbox One kontroll till PC, använt den kanske 10-20 timmar totalt, vänsterspaken driftade. Den närmade sig ett år men fortfarande i nyskick. Fick uppgradera den till en Series X med mellanskillnad. Mina gamla Logitech är nog 15 år gamla, inga problem med dom. Har 4 st Series X kontroller nu, ska bli intressant att se hur länge de håller. PS4 kontrollerna är endast använda till strömmningstjänster, men de är def använda mer än One kontrollen, och inga problem (förutom helkasst batteri).

Permalänk
Medlem

Ska man verkligen vara orolig? Det står ju att det är samma spakar som föregående generation och min ds4 sen launch funkar utmärkt fortfarande även om kanske kryss fyrkant triangel och cirkel är lite slappa. Har även två kontroller till av ds4, funkar utmärkt de med. Samt mina två dualsense funkar ypperligt också. Har inte hört någon av mina vänner ha problem med drift.

Har man en skruvmejsel och en lödkolv så är ju driftproblemet ganska lättåtgärdat om man hamnar utanför garantin sen, jag kanske skulle öppna firma ”Fast n Furious drift fixers”

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Är det inte dags för en helt modulär kontroll? Där själva formen och kontakter sitter som bas men man kan byta ut alla rörliga delar ifall de gör sönder och till delar med annan feeling och slaglängd.

Kan ju vara svårt för ett tredjepartsföretag att få igenom det men om Sony eller Microsoft anammar det så kan ju massa tredjepart stå för delar mm. Tror det hade blivit en fin boom för professionellt/semi professionellt spelande på konsol.

Finns faktiskt redan. ShortCircuit (LTT) klämde på en för inte så längesedan.
Video

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilknievel:

11,5 timmar per dag? Är både imponerad och oroad 😆

Haha, det är ju underbart att bara försvinna in i ett spel en tid I Augusti förra året spelade jag som bara fan, sambon var åt annat håll i några veckor så jag kunde leva på nudlar och wok samt spendera 90% av min vakna tid framför datorn. Jag satt som längst 14 timmar på en dag, när jag körde igenom Horizon Zero Dawn. Det var en fin del av semestern!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det ska behövas en ny controller, När den gamla är så sjuk skön och med en grym livslängd!!!

Känns som man måste göra en ny lite bara för man kan. Men det har säkert med att göra att man inte vill att folk ska använda dom gamla, utan köpa nya.

PS4 får hänga med något år till.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Haha, det är ju underbart att bara försvinna in i ett spel en tid I Augusti förra året spelade jag som bara fan, sambon var åt annat håll i några veckor så jag kunde leva på nudlar och wok samt spendera 90% av min vakna tid framför datorn. Jag satt som längst 14 timmar på en dag, när jag körde igenom Horizon Zero Dawn. Det var en fin del av semestern!

Så sant så. Ibland är det skönt att vara någon ”annanstans” 🙂

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då var man väl visserligen 15-18 typ. Nu spelar jag inte alls lika mycket.
Var inte ovanligt att vakna upp, spela, äta, spela, toa/äta, spela, sova. Samtidigt sitta på Skype och snacka med vänner som gjorde likadant.

Haha jovars, var några såna dagar även i min ungdom. Fina tider det

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde använda Hall Effekt-sensorer istället för potentiometrar? Det användes i Dreamcast-kontrollerna och eftersom de inte är någon fysisk kontakt mellan komponenterna lär de ha rejält bättre livslängd.

länkar till video på en Teardown:
https://youtu.be/eVP6_zZGe0U

Nu blev ju inte Dreamcast någon succé men faktum att de kunde klämma in Hall Effekt-sensorer i en kommersiell spelkontroll visar väl att det är inte någon orimligt dyr komponent.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7800X3D GPU: MSI GeForce RTX™ 4080 16GB VENTUS 3X OC RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI HDD:Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB CPU-Kylare: Noctua NH-D15S Chromax Svart PSU: Corsair RM850X 2021 850W Chassi: Fractal Design North Svart Skärm: MSI 27" 165Hz 1440p Optix MAG274QRF-QD DAC/AMP: JDS Labs Element III MK2 Boosted Power Hörlurar: Hifiman HE-400i

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Förstår inte varför det ska behövas en ny controller, När den gamla är så sjuk skön och med en grym livslängd!!!

Känns som man måste göra en ny lite bara för man kan. Men det har säkert med att göra att man inte vill att folk ska använda dom gamla, utan köpa nya.

PS4 får hänga med något år till.

Jag tycker DualSense är mycket bättre än DualShock till PS4 sett till ergonomi och kvalitetskänsla, för att inte nämna funktionsförbättringarna med adaptiva triggers och mycket bättre haptisk feedback, så jag tycker absolut det fanns god anledning till att uppgradera kontrollern.

Det är dock underligt om DualSense skulle ha sämre hållbarhet i de analoga spakarna när artikeln gör det tydligt att en sak de inte ändrat från föregångaren var just den hårdvaran. Är det samma potentiometer så bör hållbarheten vara likadan om det nu är slitage som orsakar felet.

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

417 timmar, sammanlagda drifttiden för 10st Tac 2 joysticks förr i tiden.

Trettio år senare är Tac2 fortfarande min favoritsticka från den tiden och mina funkar fortfarande felfritt. Man får öppna dem och slipa metallbrickorna i dem då och då eftersom de oxiderar, men det är också det enda som orsakar temporära problem.

Permalänk
Medlem

Man får ändå ge nintendo lite kudos för att de analoga spakarna i joycons är väldigt lätta att byta. Tar ca 5 minuter. Det värsta är dock att kvaliteten på tredjeparts delar är ännu sämre än original. Vet inte hur många jag bytt? Säkert 10-12 st varav 4 är original.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Bara att skicka tillbaka då jag antar att du har kvittot kvar. Börjar det strula nu så kommer det nog bara bli värre.

Har du testat att massera/knåda knappen? Det kan ibland göra att den släpper.

Japp, har tryckt loss på knappen och det hjälper en stund. Har även hållit in och cirkulerat den (”massera”) med liknande resultat. Ska se om jag har någon rengöringsalkohol att dutta den med annars ska jag def skicka in den.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Som nämnts i tråden så går ju detta självklart att hantera i mjukvaran. Jämför med Windows kalibreringsfunktion för joysticks "C:\Windows\System32\joy.cpl", Spelenheter i Kontrollpanelen. Där får man rotera sin joystick så den rapporterar sina ändlägen, och också centerläget. Saken är klar.

Då dualsense är en egen fristående pryl med egen processor så blir det lite mer komplicerat. Men det skulle självklart gå att implementera en funktion för kalibrering, på nåt liknande sätt som man bindar sina kontrollers till huvudenheten. Typ starta den med ett visst antal knappar intryckta samtidigt i viss tid - startar kalibrering som man då får utföra med stöd av lite blinkande lampor och manualens text eftersom enheten förmodligen inte kan ge någon mer avancerad feedback. Kanske kan den prata med huvudenheten och klara kalibreringen "online". Lite likt Nintendo Wii's kontroller som man fick lägga plant på ett bord. Jag gissar att dualsense har en firmware som kan uppdateras, antingen fysiskt eller trådlöst. Har dom inte det så blir det lite mer klurigt och det går då inte att lösa kalibrering i dualsense-kontrollern i sig.

Ett annat sätt att kalibrera är att man implementerar en kalibrering i själva huvudenheten. Då får man visuell feedback och hjälp hela vägen. Kan inte se att det inte skulle gå att göra? Handlar ju bara om att tolka positionen av joysticken. Vid drift så ger den inte 0,0 utan kanske 0,2 och då får man ju via kalibreringen kompensera för det...

Borde vara lösbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Berodde nog inte på att Tac 2 var dåligt byggda utan att de fick mycket stryk när spelade Track & Field...

Summer games marathon loppet eller 100m sprint..

Permalänk
Medlem

När jag såg denna video så undrar jag om ingen vet vad en vanlig tennsug är för något...
Att se folk hålla på med varmlufts-blås eller tennbad för en sådan enkel sak att lossna en komponent.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hmm, har en ps4 som är köpt på release med 2 konsoler, spelade med dessa till ps4 PRO kom och då köpte jag så jag hade 2 extra kontroller. Varken kontrollerna från ps4 eller min ps4 PRO har någonsin krånglat. Och då snackar vi att jag spelat nästan varje exclusive spel sjukt mycket.

Och på min ps5a så har jag redan klockat över 900 timmars speltid... med en kontroll...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

På den tiden så hinner den gå sönder på andra sätt.

Hoppas att tillverkade tar till sig och förbättra det som inte håller så länge.

Vilka andra sätt? Det är typ 4 månaders spelande för en 15åring.

Skrivet av Zyces:

Hmm, har en ps4 som är köpt på release med 2 konsoler, spelade med dessa till ps4 PRO kom och då köpte jag så jag hade 2 extra kontroller. Varken kontrollerna från ps4 eller min ps4 PRO har någonsin krånglat. Och då snackar vi att jag spelat nästan varje exclusive spel sjukt mycket.

Och på min ps5a så har jag redan klockat över 900 timmars speltid... med en kontroll...

En av mina kontrollers är releasemodellen och på den har "gummit" på plasten försvunnit men på den jag köpte till senare så ser den ny ut. Båda fungerar som de ska.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Gick ju att räkna ut så fort folk plockade isär kontrollen vid lansering och det blev tydligt att alla slitdelar var gjorda av billig plast. Riktig skräpkvalitet, som vanligt med Sony och deras lanseringsenheter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

När man för nästan 30 år sedan startade ett PC-spel med joystick fick man först kalibrera spaken. Kanske får införa något liknande här...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Hmm, har en ps4 som är köpt på release med 2 konsoler, spelade med dessa till ps4 PRO kom och då köpte jag så jag hade 2 extra kontroller. Varken kontrollerna från ps4 eller min ps4 PRO har någonsin krånglat. Och då snackar vi att jag spelat nästan varje exclusive spel sjukt mycket.

Och på min ps5a så har jag redan klockat över 900 timmars speltid... med en kontroll...

Du måste mena 90 timmar? Är nästan 9h/dag , VARJE dag sen lansering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicayah:

Du måste mena 90 timmar? Är nästan 9h/dag , VARJE dag sen lansering?

Ps5 lanserades för 95 dagar sedan, så borde isåfall vara 855 timmar om man kör din kalkylering.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om denna uppskattade livslängden stämmer så är det helt sjukt dåligt !

Revision 2.0 bör komma omgående!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Berodde nog inte på att Tac 2 var dåligt byggda utan att de fick mycket stryk när spelade Track & Field...

var samma sak med Bigfoot till nes
styrkorsen fick redigt med stryk.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Vilka andra sätt? Det är typ 4 månaders spelande för en 15åring.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Berodde nog inte på att Tac 2 var dåligt byggda utan att de fick mycket stryk när spelade Track & Field...

Eller Decathlon på C64:an. Ja herregud... Det var på den tiden man faktiskt misshandlade kontrollerna. Upp med den mot axeln i ett gott grepp, sen KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK

Mina TAC-2 överlevde dock på något vis min misshandel på den tiden, och är mig vetandes fortfarande fungerande

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

När jag såg denna video så undrar jag om ingen vet vad en vanlig tennsug är för något...
Att se folk hålla på med varmlufts-blås eller tennbad för en sådan enkel sak att lossna en komponent.

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/hc6/h35/9676505284638.jpg

Menar du att man kan suga tenn med dom? Trodde de var till för att skjuta suddgummin och liknande på folk i klassen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Berodde nog inte på att Tac 2 var dåligt byggda utan att de fick mycket stryk när spelade Track & Field...

Tycker definitivt de var dåligt konstruerade. Kulan som sluter kontakterna sitter på en klen 3-4mm pinne som gick konstant av för mig och jag spelade knappt T&F.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Lite nyfiken på i vilket spel och vad som hände som gav en sådan reaktion.

Oj, det var så länge sen så jag minns knappt. Kan det ha varit en frustrerande session i Red Faction, eller att jag blev sur på att försöka imponera 100 personer i publiken eller hoppa hopprep så länge som möjligt i FF IX.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

När jag såg denna video så undrar jag om ingen vet vad en vanlig tennsug är för något...
Att se folk hålla på med varmlufts-blås eller tennbad för en sådan enkel sak att lossna en komponent.

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/hc6/h35/9676505284638.jpg

För att på ett flerlagerskort där det behövs mer värme så funkar sånna där ganska dåligt, speciellt när det handlar om en 12 pinnarskapsel. Varmluft är barnsligt enkelt och tenderar att vara snällare mot kortet än tennsug, medmindre man har dom där automatiska tennsugarna som har både värme och sug i ett.

Men men, var person har sin smak

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Ps5 lanserades för 95 dagar sedan, så borde isåfall vara 855 timmar om man kör din kalkylering.

Du såg att det stod nästan va?