Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi kan väl mer eller mindre redan nu konstatera att de enda som kommer att ha nytta av vaccineringen är de som vaccineras nu, och då bara kanske fram till hösten. Därefter kommer diverse mutationer ha tagit över helt, och de som vaccinerats har inget eller starkt begränsat skydd längre. Vaccinering från sen vår och framåt kommer att vara meningslös.

Detta kommer att fortsätta i många, många år. Det enda hoppet är att en extremt lättspridd variant som samtidigt inte längre orsakar svår sjukdom börjar spridas. Men det kanske aldrig sker.

Öhm, källa på att vaccinen ska bli helt verkningslösa? Mig veterligen så räknar med att vaccinen ska ha full eller partiell effekt på de flesta mutationer som kan uppstå och som gör viruset mer smittsamt. Att man får reducerad effekt påverkar på det stora hela inte så mycket, klarar vaccinet av att ge tillräckligt många ett hyffsat skydd från riktigt allvarliga symptom samt att de som är smittade generellt bär på mindre virus (och då troligen blir mindre smittsamma) så kommer detta virus att ligga och puttra på en nivå i stil med en vanlig influensa.

Som referens så kan man ju ha de årliga influensavaccinen. De har inte speciellt hög skyddseffekt, men de räddar ändå livet på en hel del som skulle dött annars. Det är inte bara en fråga om att folk inte ska bli sjuka alls, mycket av den positiva effekten där ligger i att även om man trots vaccinering blir sjuk så blir man inte lika sjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har han sagt det?

I princip. Han är här och postar massa "biverkningar" och hur sjuk han blev en gång när han tog vaccin, och han därför aldrig tagit några vaccin efter det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, källa på att vaccinen ska bli helt verkningslösa? Mig veterligen så räknar med att vaccinen ska ha full eller partiell effekt på de flesta mutationer som kan uppstå och som gör viruset mer smittsamt. Att man får reducerad effekt påverkar på det stora hela inte så mycket, klarar vaccinet av att ge tillräckligt många ett hyffsat skydd från riktigt allvarliga symptom samt att de som är smittade generellt bär på mindre virus (och då troligen blir mindre smittsamma) så kommer detta virus att ligga och puttra på en nivå i stil med en vanlig influensa.

Som referens så kan man ju ha de årliga influensavaccinen. De har inte speciellt hög skyddseffekt, men de räddar ändå livet på en hel del som skulle dött annars. Det är inte bara en fråga om att folk inte ska bli sjuka alls, mycket av den positiva effekten där ligger i att även om man trots vaccinering blir sjuk så blir man inte lika sjuk.

Inte helt verkningslösa, men det kommer naturligtvis att bli väldigt många sjuka och döda ändå. Om man får, säg, 10-30 procents skydd mot allvarlig sjukdom (fullt realistiskt till hösten) så dämpar det topparna, men det kommer inte att ta oss ur pandemin.

När folk börjar bli vaccinerade utsätts viruset för ett högre selektionstryck. Har vi tur leder det till mildare varianter, men hittills har de större mutationerna visat sig vara neutrala eller lite värre.

Jag förstår att man vill tänka optimistiskt kring detta, med tanke på hur kasst det är att leva med alla begränsningar, men det här kommer inte att ta slut snabbt. Det kommer att bli ett nytt normaltillstånd under flera år framöver. Tre, fem år minst. Kanske tio år. Men då har redan nästa pandemi av motsvarande svårighetsgrad börjat härja, så det blir nog ingen större skillnad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

I princip. Han är här och postar massa "biverkningar" och hur sjuk han blev en gång när han tog vaccin, och han därför aldrig tagit några vaccin efter det.

De enda jag sagt är dom biverkningar jag fick på 90 talet, och ja jag kommer ta sprutan så fort jag får bara för att nu är de bra mycket värre en de var på 90 talt.

De som retar mig mest är alla som tror att dom kan leva igenom de här utan att behöva följa dom rekommendationer som gäller, att de liksom ska lösa sig men dom ska inte behöva göra något.

Varför trappas restriktionerna upp hela tiden?
För att folk inte lyssnar och inte bryr sig utan lever vidare som om inget har hänt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Nu visar rapporter att de som har fått vaccin har fått vissa biverkningar, med bland annat lätt feber.
Inom ett dygn kan det uppkomma lokal svullnad vid injektionsstället, låg feber, frossa, huvudvärk, muskelvärk, allmän sjukdomskänsla eller illamående. Symtomen ska dock avta inom två dygn, säger Therese Thunberg, biträdande smittskyddsläkare.

Lokal svullnad vid injektionsstället = Normal reaktion av kroppen. Prova kläm en finne och se hur det blir liknande!

Feber = Immunförsvaret reagerar korrekt genom att höja kroppens temperatur som svar på "vaccinets innehåll".

Huvudvärk, muskelvärk, sjukdomskänsla = Reaktion på kemikalierna som immunförsvaret frigör för att bekämpa "vaccinets innehåll".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

My watch has ended.

Jag håller tummarna för att de som vill ha vaccin får det snart.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Nu har ju helt väntat den sydafrikanska varianten börjat spridas här också:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/20-nya-fall-av-...

Har någon sett mer om vaccinens effektivitet mot denna, det var ju studien i sydafrika om att AZs vaccin fungerar dåligt mot deras mutation som fick dom att pausa vaccineringen med AZs:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/astra-zenecas-vaccin-pau...

Det där blev jag tillfälligt förbannad på. Vem sjutton har varit i Brasilien på sistone från Sverige?! (Annan sak om det var för ett halvår sedan)

Varför tar vi ens emot folk från en av de värst drabbade länderna i världen?! Undgått Sverige att Brasilien också lider av en pandemi dock med en ännu mer oförmögen regering att tackla den? (presidenten kallar det för en "hoax")

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det där blev jag tillfälligt förbannad på. Vem sjutton har varit i Brasilien på sistone från Sverige?! (Annan sak om det var för ett halvår sedan)

Varför tar vi ens emot folk från en av de värst drabbade länderna i världen?! Undgått Sverige att Brasilien också lider av en pandemi dock med en ännu mer oförmögen regering att tackla den? (presidenten kallar det för en "hoax")

Kan mycket väl vara en svensk som tagit hit det. Vi kan ju inte hindra svenska medborgare från att komma in i landet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det där blev jag tillfälligt förbannad på. Vem sjutton har varit i Brasilien på sistone från Sverige?! (Annan sak om det var för ett halvår sedan)

Varför tar vi ens emot folk från en av de värst drabbade länderna i världen?! Undgått Sverige att Brasilien också lider av en pandemi dock med en ännu mer oförmögen regering att tackla den? (presidenten kallar det för en "hoax")

Varför? Jag tror det kan vara så att det finns folk som måste resa, dels i arbetet, men även vid familjekriser - typ dödsfall och liknande. Att tro att vi ska kunna stänga ner världen helt och hållet känns inte realistiskt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Varför? Jag tror det kan vara så att det finns folk som måste resa, dels i arbetet, men även vid familjekriser - typ dödsfall och liknande. Att tro att vi ska kunna stänga ner världen helt och hållet känns inte realistiskt...

Vad behöver Sverige från Brasilien förutom bananer, skövlad regnskog och Zlatankopior? Landet är en diktaturefterapare.

Tough luck angående familjer som måste resa mellan olika länder på grund av dödsfall. Jag hade oxå fått skylla mig själv om jag flyttat till annat land innan pandemin och allt som det inneburit.

Det är just det vedertagna resandet som skapat denna mycket milda pandemi. Att vissa typer av verksamheter då fallerar är förståeligt för vad denna pandemi säger är, "Hörrö, Ni - världen - kan inte leva på detta sätt! Se detta som en varning på vad som komma skall om ni inte förändrar hela er världsliga livsvana!"

Vi är redan i ett rävsaxläge: att stänga mer ner gör det värre och att försöka öppna upp igen kommer leda till en ny (och potentiellt värre) pandemi i takt med att viruset hinner få muteras mer. Pandemin är ett tecken på att världen inte kan vara som den just nu är. Och då menar jag inte på något New Age-aktigt sätt utan rent konkret.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad behöver Sverige från Brasilien förutom bananer, skövlad regnskog och Zlatankopior? Landet är en diktaturefterapare.

Tough luck angående familjer som måste resa mellan olika länder på grund av dödsfall. Jag hade oxå fått skylla mig själv om jag flyttat till annat land innan pandemin och allt som det inneburit.

Det är just det vedertagna resandet som skapat denna mycket milda pandemi. Att vissa typer av verksamheter då fallerar är förståeligt för vad denna pandemi säger är, "Hörrö, Ni - världen - kan inte leva på detta sätt! Se detta som en varning på vad som komma skall om ni inte förändrar hela er världsliga livsvana!"

Vi är redan i ett rävsaxläge: att stänga mer ner gör det värre och att försöka öppna upp igen kommer leda till en ny (och potentiellt värre) pandemi i takt med att viruset hinner få muteras mer. Pandemin är ett tecken på att världen inte kan vara som den just nu är. Och då menar jag inte på något New Age-aktigt sätt utan rent konkret.

Känslokallt och cyniskt, ja vad ska man säga om ditt inlägg? Bland det värre jag läst på det senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kan mycket väl vara en svensk som tagit hit det. Vi kan ju inte hindra svenska medborgare från att komma in i landet.

Inget säger att det har kommit hit direkt från Brasilien heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Säger du som inte vill vaccinera dig...

Du har inte funderat på att plocka bort ditt inlägg med tanke på att det inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du har inte funderat på att plocka bort ditt inlägg med tanke på att det inte stämmer?

#18713603

@anon301768 kan förstås ha ändrat sig, men på frågan "Kommer du ta vaccin mot Covid-19?" i höstas var svaret alltså solklart nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

#18713603

@anon301768 kan förstås ha ändrat sig, men på frågan "Kommer du ta vaccin mot Covid-19?" i höstas var svaret alltså solklart nej.

Tidigare idag:

Skrivet av anon301768:

De enda jag sagt är dom biverkningar jag fick på 90 talet, och ja jag kommer ta sprutan så fort jag får bara för att nu är de bra mycket värre en de var på 90 talt.

De som retar mig mest är alla som tror att dom kan leva igenom de här utan att behöva följa dom rekommendationer som gäller, att de liksom ska lösa sig men dom ska inte behöva göra något.

Varför trappas restriktionerna upp hela tiden?
För att folk inte lyssnar och inte bryr sig utan lever vidare som om inget har hänt.

Permalänk
Medlem

Det är bra att vaccinerna har visat sig effektiva. Nu senast, för några minuter sedan påstås det i DN att man i Israel sett 99% färre dödsfall för de som tagit det - https://www.dn.se/varlden/israelisk-studie-pfizers-vaccin-99-.... Reuters meddelar att det är 95,8% färre fall - https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-israel-...

Det är av mindre intresse vilken siffra som är "mer korrekt", då båda siffror är bra. Samtidigt så ser man bakslag, trots bra siffror. Här från https://www.timesofisrael.com/report-dozens-of-medical-staff-...

Citat:

Israel’s largest hospital sees 55 nurses, 11 doctors infected; only 70%-90% of medical workers have taken the shots, with doctors slightly less hesitant than nurses

BBC rapporterar 15 februari 2021 på https://www.bbc.com/news/55800921 och beskriver:

Citat:

Israel leads the world in terms of the number of doses per head of population, with more than 74 doses given for every 100 people. [...] However, getting vaccines to Gaza is faced with the logistical challenges of the restrictions imposed on the area, which has been under blockade by Israel and Egypt since the militant Islamist movement Hamas took charge there in 2007

Komplext i verkligheten. Från https://www.aljazeera.com/opinions/2021/1/11/the-dark-side-of...

Citat:

Indeed, while the vaccine roll-out in Israel includes the Palestinian citizens of Israel, it does not include some five million Palestinians living in the West Bank and Gaza.

Jo, det här kommer att bli en soppa framöver, i allt fler länder med långvariga motsättningar. Dels med de som inte vill ta vaccin och dels med de som inte får vaccin Tillsammans lär dessa bli en grogrund för en permanent bild. Det här är säkert endast ett exempel som visar varför det kommer att ta allt längre tid att bli av med covid-19, och dess successiva mutationer, oavsett om vi får den här första vågen av vaccinationer.

Nej, jag är inte alldeles positiv nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du har inte funderat på att plocka bort ditt inlägg med tanke på att det inte stämmer?

Han har skräpat ner tråden med massvis av anti-vaxxer-skit länge, och nu plötsligt säger han att han ska vaccinera sig... mjo

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det är bra att vaccinerna har visat sig effektiva. Nu senast, för några minuter sedan påstås det i DN att man i Israel sett 99% färre dödsfall för de som tagit det - https://www.dn.se/varlden/israelisk-studie-pfizers-vaccin-99-.... Reuters meddelar att det är 95,8% färre fall - https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-israel-... Det är av mindre intresse vilken siffra som är "mer korrekt", då båda siffror är bra.

De är båda konsistenta, som Reuters konstaterade gäller siffran 95,8% hur mycket Pfizer skyddar mot covid-19 insjuknande, och 98,9% mot sjukhusinläggning och död. Det skulle vara intressant att se Astra-Zenecas motsvarande siffror. Vad som hittills framkommit ska den första siffran vara avsevärt lägre, medan den senare i samma härad.

Skrivet av sAAb:

Nej, jag är inte alldeles positiv nu.

Med tanke på hur mycket överinköp av vacciner många resursstarka länder gör och hela världen nu fått känna på hur allvarligt en pandemi påverkar inte minst den globala ekonomin, så tror jag många kommer inse att det rationella är att donera sina överblivna doser till COVAX när väl egna befolkningen är vaccenrad och dessutom stärka vaccinationsprogrammet så att så många som möjligt av världens befolkning kan bli vaccinerade. Vi har vaccinationsfabriker som poppar upp som svampar runt om i världen och en tillverkningstakt som inte sett maken till med hundratalet vaccinkandidater varav tiotalet hittills godkända någonstans i världen, så det borde absolut vara möjligt att vaccinera alla som kan inom, säg, två år. Kostnaden att vaccinera den globala befolkningen är en struntsumma jämfört med de ekonomiska konsekvenser pandemin har.

Den upplevda risken med att mutationer skulle negera effekten av vaccinationer på kort sikt tror jag också är överdriven.

Så jag är nog mer positiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

De är båda konsistenta, som Reuters konstaterade gäller siffran 95,8% hur mycket Pfizer skyddar mot covid-19 insjuknande, och 98,9% mot sjukhusinläggning och död. Det skulle vara intressant att se Astra-Zenecas motsvarande siffror. Vad som hittills framkommit ska den första siffran vara avsevärt lägre, medan den senare i samma härad.

Det är lite svårt att jämföra de förstnämnda siffrorna eftersom Pfizers fas-3 studier svarade på frågan vilket skydd mot insjuknande man fick medan Astra Zenecas fas-3 studier svarade på frågan om vilket skydd man fick mot att infekteras, så siffrorna är inte rakt av jämförbara.

I ett tidigare inlägg skrev jag om en icke-peer-reviewed studie som gav vid handen att Astra Zenecas vaccin var 76% effektivt 22 dagar efter första dosen och kom upp i 82% om man tog andra dosen 12 veckor efter första. Jag har dock inte satt mig in i studien så jag vet inte om dom pratar om skydd mot insjuknande eller infektion.

För övrigt så verkar ju både det Ryska Sputnik-V och det Kinesiska Sinovac vara bra vaccin de med. Sinovac är ett traditionellt vaccin uppbyggt av "avlivade" sars-cov-2 virus, så det spekuleras i att det nog ger ett bättre skydd mot nya mutationer då immunresponsen är mot mer än bara spikproteinet.

Skrivet av deltascu:

Med tanke på hur mycket överinköp av vacciner många resursstarka länder gör och hela världen nu fått känna på hur allvarligt en pandemi påverkar inte minst den globala ekonomin, så tror jag många kommer inse att det rationella är att donera sina överblivna doser till COVAX när väl egna befolkningen är vaccenrad och dessutom stärka vaccinationsprogrammet så att så många som möjligt av världens befolkning kan bli vaccinerade.

Ärligt talat så har jag hela tiden utgått från att man tänker göra just så. Jag hoppas verkligen att så är fallet.

Skrivet av deltascu:

Vi har vaccinationsfabriker som poppar upp som svampar runt om i världen och en tillverkningstakt som inte sett maken till med hundratalet vaccinkandidater varav tiotalet hittills godkända någonstans i världen, så det borde absolut vara möjligt att vaccinera alla som kan inom, säg, två år. Kostnaden att vaccinera den globala befolkningen är en struntsumma jämfört med de ekonomiska konsekvenser pandemin har.

Jag hoppas innerligt att de rika länderna (och inte bara några fåtal) faktiskt tar på sig en stor del av den kostnaden. Fast risken är nog att många länder tvekar när det väl kommer till att ta fram plånboken.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Sveriges försvarsbudget skulle räcka till att vaccinera kanske 10 procent av världens befolkning. Det är inte så värst mycket pengar det handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är lite svårt att jämföra de förstnämnda siffrorna eftersom Pfizers fas-3 studier svarade på frågan vilket skydd mot insjuknande man fick medan Astra Zenecas fas-3 studier svarade på frågan om vilket skydd man fick mot att infekteras, så siffrorna är inte rakt av jämförbara.

I ett tidigare inlägg skrev jag om en icke-peer-reviewed studie som gav vid handen att Astra Zenecas vaccin var 76% effektivt 22 dagar efter första dosen och kom upp i 82% om man tog andra dosen 12 veckor efter första. Jag har dock inte satt mig in i studien så jag vet inte om dom pratar om skydd mot insjuknande eller infektion.

För övrigt så verkar ju både det Ryska Sputnik-V och det Kinesiska Sinovac vara bra vaccin de med. Sinovac är ett traditionellt vaccin uppbyggt av "avlivade" sars-cov-2 virus, så det spekuleras i att det nog ger ett bättre skydd mot nya mutationer då immunresponsen är mot mer än bara spikproteinet.

Ärligt talat så har jag hela tiden utgått från att man tänker göra just så. Jag hoppas verkligen att så är fallet.

Jag hoppas innerligt att de rika länderna (och inte bara några fåtal) faktiskt tar på sig en stor del av den kostnaden. Fast risken är nog att många länder tvekar när det väl kommer till att ta fram plånboken.

När det egna landets befolkning är vaccinerade kommer vi nog se en mycket stor givmildhet från väst vad gäller vaccinering i fattiga länder.
Dels för att det är billigt med Covid vaccin (20 - 200kr https://www.theguardian.com/world/2020/dec/18/belgian-ministe... )
Och dels för att det gynnar oss själva i väst att få ner smittan även i fattiga länder genom att risken för farliga mutationer minskar ju mindre smitta vi har i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sveriges försvarsbudget skulle räcka till att vaccinera kanske 10 procent av världens befolkning. Det är inte så värst mycket pengar det handlar om.

Det handlar inte alltid om pengar. Ser man på https://en.wikipedia.org/wiki/Polio och https://en.wikipedia.org/wiki/Polio_eradication, så kan det gå men ta lång tid. Det lär inte vara omöjligt.

Ett av problemen är att det finns aktiva motståndare till vaccinering. Ett annat problem är att åtminstone något av vaccinen till covid-19 kräver låga temperaturer och indirekt därmed även välutbyggd infrastruktur.

EDIT: Hittade en tydlig sida som beskriver historien för vaccineringar - https://www.historyofvaccines.org/timeline Bland annat kan man läsa att Napoleons syster var den första som införde vaccineringsplikt.

EDIT 2: DN har en sansad artikel - "Överdödligheten i Sverige knappt 8 procent – siffran bland de lägre i Europa"! De sammanfattar:

Citat:

I DN:s sammanräkning finns åtta länder med lägre överdödlighet än Sverige: Norge, Lettland, Danmark, Island, Finland, Estland, Tyskland och Grekland. 22 europeiska länder har drabbats värre än Sverige under pandemin sett till dödstalen under 2020.

Här är diagrammet de visar:

Det känns bra att de har mer siffror, åter!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det handlar inte alltid om pengar. Ser man på https://en.wikipedia.org/wiki/Polio och https://en.wikipedia.org/wiki/Polio_eradication, så kan det gå men ta lång tid. Det lär inte vara omöjligt.

Som en positiv bieffekt av det fokus som hamnat på vaccin kan man hoppas att andra vaccinationskampanjer får en boost när politiker och beslutsfattare inser vilken prisvärd investering det är för att rädda liv (jag tänker främst på malaria, hepatit, ebola). De välpublicerade effekterna av vaccinationer mot covid-19 kanske också kan övertyga en del vaccinationsmotståndare så att vi kan reducera antalet mässlingutbrott även här hemma.

Från kommentartråden i DN-artikeln om överdödlighet fick jag veta att Amina Manzoor slutar som medicinreporter på DN, sjukt tråkigt då hon var den lysande stjärnan i DNs coronarapportering som skrev sakliga analyser om corona-läget utan att ägna sig åt polemik (tvärtemot ledaredaktionen med Sokolnicki och Wolodarski i spetsen).

Permalänk
Inaktiv

De var på tiden, var i stort sett ensam med munskydd på Coop i lördags i all trängsel.

Nya restriktioner om munskydd införs i Västerbotten

På måndagen gick Region Västerbotten ut med nya restriktioner för att minska smittspridningen av covid-19. De nya restriktionerna, som gäller användning av munskydd utanför hälso och sjukvården, lyder:
Alla födda 2004 och tidigare bör använda engångsmunskydd i kollektivtrafiken, oavsett tid på dygnet eller dag. Detta gäller så länge det finns en utbredd samhällsspridning av covid-19 i Västerbotten.
Använd engångsmunskydd i inomhusmiljö då nära kontakt inte går att undvika och man träffar personer utanför sin närmaste krets. Observera att munskydd inte ersätter regeln om att undvika nära kontakt och att hålla avstånd i alla situationer där det går.

I förskolor, grund- och gymnasieskolor gäller de tidigare rekommendationerna, alltså att munskydd enbart rekommenderas i situationer då vuxna inte kan hålla avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De var på tiden, var i stort sett ensam med munskydd på Coop i lördags i all trängsel.

Nya restriktioner om munskydd införs i Västerbotten

På måndagen gick Region Västerbotten ut med nya restriktioner för att minska smittspridningen av covid-19. De nya restriktionerna, som gäller användning av munskydd utanför hälso och sjukvården, lyder:
Alla födda 2004 och tidigare bör använda engångsmunskydd i kollektivtrafiken, oavsett tid på dygnet eller dag. Detta gäller så länge det finns en utbredd samhällsspridning av covid-19 i Västerbotten.
Använd engångsmunskydd i inomhusmiljö då nära kontakt inte går att undvika och man träffar personer utanför sin närmaste krets. Observera att munskydd inte ersätter regeln om att undvika nära kontakt och att hålla avstånd i alla situationer där det går.

I förskolor, grund- och gymnasieskolor gäller de tidigare rekommendationerna, alltså att munskydd enbart rekommenderas i situationer då vuxna inte kan hålla avstånd.

Jag förutspår att det inte hjälper siffrorna för Västerbotten.

Men, det lugnar väl alltid någon, i stil med "Ja, politikerna gjorde vad de kunde".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag förutspår att det inte hjälper siffrorna för Västerbotten.

...och återigen, hur vet vi det utan att dela västerbotten i två där ena halvan håller sig på sin sida och använder munskydd och den andra halvan håller sig på sin sida utan munskydd.

Många smittade smittar många. Ja, det vet vi och vi vet också att munskydd inte magiskt tar bort smittan, men hur vet vi om de hade 10-15-20% minskning av smittspridningen eller inte utan att ha något att jämföra med. Skulle de ha 10-15-20% mindre smittspridning så vore det ju värt det eftersom alltid slipper några bli sjuka och insatsen som krävs för att ta på sig ett munskydd är verkligen minimal.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv

Tycker ändå de är bättre sent en aldrig, jag har haft munskydd då jag går och handlar sedan början av December, och kring jul var de de nästan 50/50 då man gick på Coop, man kände sig helt klart inte ensam med munskydd men senaste veckorna är man i stort sett ensam och i Lördags var de säker +100 på Coop och förutom jag så var de 4 till som jag såg men skydd under mina dryga 20 minuter i butiken, helt klart så har folk slutat bry sig och de är väl därför smittan börjar att rusa iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Tycker ändå de är bättre sent en aldrig, jag har haft munskydd då jag går och handlar sedan början av December, och kring jul var de de nästan 50/50 då man gick på Coop, man kände sig helt klart inte ensam med munskydd men senaste veckorna är man i stort sett ensam och i Lördags var de säker +100 på Coop och förutom jag så var de 4 till som jag såg men skydd under mina dryga 20 minuter i butiken, helt klart så har folk slutat bry sig och de är väl därför smittan börjar att rusa iväg.

Sen i höstas har jag haft munskydd på mig varje gång jag varit inne i någon butik. Man behöver ju handla mat från matvaruaffärer och dryck från bolaget. Jag har också reagerat på att vara den enda i butiken som haft munskydd ibland.

Jag kommer fortsätta med att ha munskydd i butiker även fast jag redan är vaccinerad.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...och återigen, hur vet vi det utan att dela västerbotten i två där ena halvan håller sig på sin sida och använder munskydd och den andra halvan håller sig på sin sida utan munskydd.

Genom att jämföra de länder som har har påbjudet munskydd och de som inte haft det.

Man kan också jämföra de länder som har lag om munskydd, före och efter det infördes.

Vi ser där att de länder som införde munskyddstvång i augusti... Ja, covid-19-smittan exploderade i ansiktet på dem. Surt men sant.

Vi ser också på de nya siffrorna på överdödlighet att inte heller de stödjer de tilltagen som folk i Västerbotten nu råkar ut för. De länderna med hög överdödlighet, ja, de har haft tilltro till munskydden.

Så det finns inget "återigen" här.

Jo, jag hade munskydd i helgen, då jag skjutsade en i riskgruppen återigen i en personbil.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Genom att jämföra de länder som har har påbjudet munskydd och de som inte haft det.

Man kan också jämföra de länder som har lag om munskydd, före och efter det infördes.

Vi ser där att de länder som införde munskyddstvång i augusti... Ja, covid-19-smittan exploderade i ansiktet på dem. Surt men sant.

Vi vet inte hur kurvorna sett ut med eller utan, bara det jag påpekar. Många smittar många, men hade det gått fortare/långsammare utan/med. Vi behöver bra kontrollgrupp att jämföra mot. Typ dela västerbotten nu och testa och se utfallet.

Visa signatur

Apple