Nvidia: "Krypto-låsning av RTX 3060 är inte begränsad till drivrutiner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Så miningföretagen är inte smarta nog att bygga egna processorer, men att hacka drivrutiner, bios och kanske "bygga om lite kisel" klarar dom enligt dig. Vet inte hur du tänker med lastbilarna, men det var väl någon episk jämförelse. Frågan kvarstår ju dock, varför är du negativt inställd till att gamers får kort att köpa?

Vad är du, 12 år?

Tror du att smarthet är direkt översatt till förutsättningar för att bygga något?
Testa att bygga ett lösvirkeshus utan såg, spik, hammare och virke.
Betvivlar att någon i hela världen, oavsett "smarhet" klarar det.

Jag är inte emot att gamers får köpa, jag är emot att gamers INTE får mina utan att skaffa ytterligare ett kort!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag vet en del som använder sin idlande dator till att hjälpa SETI, cancerforskning osv. Hur påverkar denna förändringen detta?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

jag är emot att gamers INTE får mina utan att skaffa ytterligare ett kort!

Så det var där skon klämde. Kan man inte mina ska man fan inte få spela heller alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Tycker det är lite lustigt att Nvidia har påbörjat ett korståg mot miners, samtidigt som dom sålt/säljer kretsar direkt till miners.

Det är väl snarare så att dom får sälja ännu mera kort, om det går massor med gaming kort till miners nu och inga till gamers så bör det ju vara gyllene tider för nvidia att kunna sälja mining kort till miners och gaming kort till gamers som just nu inte kan köpa kort ens, om dom nu kunde tillverka kort i den takten att det finns kort till båda grupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Så det var där skon klämde. Kan man inte mina ska man fan inte få spela heller alltså.

Du har inte svarat på min fråga ännu, gör det först.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Tarasus:

Jag är inte emot att gamers får köpa, jag är emot att gamers INTE får mina utan att skaffa ytterligare ett kort!

Fast blockeringar i konsumentprodukter är ju inget nytt. Intel Core och Xeon samt GeForce och Quadro... Bolagen vet att de kan tjäna pengar på det då marginalerna på konsumentprodukter blir lägre (då de vinner marknadsandel) och yrkesverksamma kommer köpa Xeon och Quadro oavsett.

Dubbelskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det är väl snarare så att dom får sälja ännu mera kort, om det går massor med gaming kort till miners nu och inga till gamers så bör det ju vara gyllene tider för nvidia att kunna sälja mining kort till miners och gaming kort till gamers som just nu inte kan köpa kort ens, om dom nu kunde tillverka kort i den takten att det finns kort till båda grupper.

1. Det kan dom inte det finns ju bara så mycket kapacitet.
2. Perfekt för Nvidia att sälja miningkort till miners, betyder ju att när väl kraschen kommer så kommer inte marknaden översköljas av begagnade kort, gamers kommer inte kunna spela på dem. Nvidia får sälja nytt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om vi säger att dom gör det på RTX3080 och om man kanske säljer av den efter halvår, kommer den då tappa mycket i värde mot dom som är upplåsta?

Tex beg
RTX3080 lås = 8 tusen
RTX3080 olås = 15 tusen

Och nästa problem skulle vara då att dom säljer den som olås fast den är lås och lura folk.

Kanske tvärtom. Då borde de inte vara slutkörda. Misstänker att detta har minimal impact på prestandan så priserna blir nog liknande. Kanske lite av ett samlarobjekt dock, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag skulle vilja se en prestandatest på samma kort före och efter begränsningen.
Begränsning och GPU i samma mening känns oroväckande.
PR-trick?

Lär inte finnas då 3060 enbart lär släppas begränsat- 3060Ti får ut ca 60MH/s medan tidigt test på något Zotac 3060 fick ut något i stil med 28MH/s. 3060 har smalare minnesbuss så hade nog inte presterat samma som 3060Ti ändå, men förmodligen hade det varit högre än 28 iallafall.

Skrivet av Pe3:

"Vidare rapporterar Techpowerup om hur Nvidia arbetar mot att införa nya versioner av existerande kort i RTX 3000-serien med samma filosofi. Uppgifterna kommer från läckaren Kopite7kimi, och kan anses vara nästa logiska steg för Nvidia i segmenteringen mellan grafikkort i Geforce- och CMP-serierna. Enligt Kopite7kimi kommer grafikkorten i Geforce RTX 3000-serien inte nödvändigtvis uppdateras med nya specifikationer – men med nya artikelnummer."

Undrar vad som händer med andrahandspriserna olåst vs låst?

Då Samsungs 8nm verkar ha varit en sistaminuten grej så kan man undra om detta kommer hända samtidigt som en "refresh" på annan tillverkningprocess och därmed kommer ge den nya generationen aningen bättre prestanda eller efficiency och därmed kommer lämna den gamla generationen som en aningen sämre version för gaming men betydligt bättre för mining. Isåfall borde inte andrahandsvärdet på 3080 öka så drastiskt då det inte kommer finnas något enormt demand från gamers, och om nvidia gör det hela väl på kanske CMP tar en del av demand från 3080/3060Ti.

Skrivet av superegg:

Om vi säger att dom gör det på RTX3080 och om man kanske säljer av den efter halvår, kommer den då tappa mycket i värde mot dom som är upplåsta?

Tex beg
RTX3080 lås = 8 tusen
RTX3080 olås = 15 tusen

Och nästa problem skulle vara då att dom säljer den som olås fast den är lås och lura folk.

Beror helt på hur CMP presterar och exakt vad nvidias "låsta" versioner av de amperekort som redan finns blir. Skulle inte räkna med att andrahandsvärdena på ampere håller sig höga i längden dock.

Skrivet av Nikodemous:

Jag vet en del som använder sin idlande dator till att hjälpa SETI, cancerforskning osv. Hur påverkar denna förändringen detta?

De påstår att de specifikt identifierar Ethash men oklart om de gör detta genom att kolla specifikt vad som körs eller något som ser ut som den generella typen (DaggerHashimoto) som ethereum kört hela tiden.

Detta borde betyda att SETI och Folding@home osv inte påverkas då Ethash är en väldigt avsiktligt designad algo, borde inte blandas ihop med något annat enkelt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vart landar ett 3060 kort ca mot föregående generationer? Tex GTX 1080?
Finns bara spekulationer än va?

Minnesprestanda som antyder att det miningmässigt bör ligga typ 20% efter 3060Ti och 3070, så runt 48Mh/s. Halva det är 24Mh/s vilket ger prestanda runt ett GTX 1080.

Permalänk
Medlem

Med tanke på de extrema nivåerna som går åt för mining så borde det förbjudas. Ett mycket enkelt sätt att minska elförbrukningen.

Ok, jag vet typ ingenting om vad det skulle få för konsekvenser i övrigt, men när denna enorma datorkraft kunde användas till så många bättre saker än att räkna ut låtsastal känns det som totalt bortkastat för alla, förutom miners då.

Edit: Endast Bitcoin mining beräknas släppa ut lika mycket som hela Nya Zeeland: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-01-26/is-bitc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet en del som använder sin idlande dator till att hjälpa SETI, cancerforskning osv. Hur påverkar denna förändringen detta?

Skulle tro att risken är rätt stor att det påverkas.
Det som utmärker krypto-mining är ju en konstant långvarig 100% belastning av grafikkortet. Samma gäller ju SETI och folding@home också.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vart landar ett 3060 kort ca mot föregående generationer? Tex GTX 1080?
Finns bara spekulationer än va?

Skrivet av MinscS2:

Det är bara spekulationer, men RTX 3060 Ti presterar strax över RTX 2080, så att RTX 3060 kommer prestera i gränstrakterna mellan GTX 1080 Ti och RTX 2070 låter inte omöjligt.

Att det skulle prestera som GTX 1080 låter lite väl lågt.
Då kan man lika gärna köpa ett RTX 2060 Super som presterar ~10% bättre än GTX 1080.

Ca 10-15% bättre än RTX 2060 (bättre på RT):

Det betyder alltså ungefär samma nivå som RTX 2060 Super och RTX 2070. RTX 2060 och GTX 1080 ligger snarlikt i prestanda.

Det betyder att samma prestanda gått från:

RTX 2070 - Höst 2018 - 599 dollar
RTX 2060S - Sommar 2019 - 399 dollar
RTX 3060 - Vår 2021 - 329 dollar

Vilket väl är helt okej, bara MSRP skulle hålla. Men eftersom det är rätt mycket sämre än 3060 Ti så blir bang for the buck inte så bra:

RTX 2080 - Höst 2018 - 799 dollar (sämre)
RTX 2080S - Sommar 2019 - 699 dollar
RTX 3060 Ti - Vår 2021 - 399 dollar

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det är väl snarare så att dom får sälja ännu mera kort, om det går massor med gaming kort till miners nu och inga till gamers så bör det ju vara gyllene tider för nvidia att kunna sälja mining kort till miners och gaming kort till gamers som just nu inte kan köpa kort ens, om dom nu kunde tillverka kort i den takten att det finns kort till båda grupper.

Det är ju just tillverknings kapaciteten som är problemet, hade man haft tillräcklig kapacitet hade ju allt detta varit ett icke-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Så det var där skon klämde. Kan man inte mina ska man fan inte få spela heller alltså.

Hur kom du till den slutsatsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Vad är du, 12 år?

Tror du att smarthet är direkt översatt till förutsättningar för att bygga något?
Testa att bygga ett lösvirkeshus utan såg, spik, hammare och virke.
Betvivlar att någon i hela världen, oavsett "smarhet" klarar det.

Jag är inte emot att gamers får köpa, jag är emot att gamers INTE får mina utan att skaffa ytterligare ett kort!

Ifall brytningen av kryptovalutor hade skett på en mer småskalig nivå så hade ju nvidia inte brytt sig så mycket om det(som det varit historiskt). Men nu när det blivit så pass stort och kommersiellt, där företag t.o.m dammsuger marknaden på spelinriktade grafikkort, så är det ju klart att det har blivit ett problem som behöver adresseras. Speciellt i en period där dagens producktionsnivå inte klarar av att mätta marknaden.

Ser verkligen inte något negativt att Nvidia väljer att ta fram ett eget segment för kryptobrytare. Ifall det nu är så värt att ge sig in i den svängen så kanske inte ett par tusen för ett dedikerat grafikkort bör vara ett större problem? Ifall det inte betalar tillbaka sig, varför ens hålla på?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Helt underbart. Kan inte komma 1 dag förtidigt. Hoppas verkligen det fungerar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Ifall brytningen av kryptovalutor hade skett på en mer småskalig nivå så hade ju nvidia inte brytt sig så mycket om det(som det varit historiskt). Men nu när det blivit så pass stort och kommersiellt, där företag t.o.m dammsuger marknaden på spelinriktade grafikkort, så är det ju klart att det har blivit ett problem som behöver adresseras. Speciellt i en period där dagens producktionsnivå inte klarar av att mätta marknaden.

Ser verkligen inte något negativt att Nvidia väljer att ta fram ett eget segment för kryptobrytare. Ifall det nu är så värt att ge sig in i den svängen så kanske inte ett par tusen för ett dedikerat grafikkort bör vara ett större problem? Ifall det inte betalar tillbaka sig, varför ens hålla på?

2k ja, 5k nej, då andrahandsvärdet på kortet ingår i en kalkyl.
Det är inte efterfrågan som är problemet, det är tillverkningen. PR-trick för att dom inte klarar av att leverera kort.
När priset på kryptokort kommer så får vi se om det är något som kommer att göra någon skillnad eller inte.
Om nVidia måste ta fram lösningar för spelrelaterade kort för att förhindra dom att utföra vissa saker går såklart kostnaden för dom korten upp, någon ska såklart betala för det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det är ju just tillverknings kapaciteten som är problemet, hade man haft tillräcklig kapacitet hade ju allt detta varit ett icke-problem.

Till viss del men efterfrågan från miners är extrem: kolla bara på den här sidan https://britishminers.com/product-category/mining-machines/gp... det är maskiner enbart för mining. Och det förklarar varför det inte alls är samma absurda priser på processorer som på grafikkort.
De som minar kan ju ha 8 grafikkort på varje moderkort och processor.

Man fick perspektiv på hur förbannat stort det är när Curecoin kom. Den kombinerade mining med Curecoin och folding@home. Det ledde till en enorm tillströmning till folding@home projektet.

Innan det hände var EVGA det laget med näst mest poäng. Sweclockers lag låg på topp 20 listan.
Nu: https://folding.extremeoverclocking.com/team_list.php

Och som sagt Curecoin är en liten kryptovaluta, har svårt att föreställa mig den datorkapacitet som går åt till enbart Bitcoin.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte innebär billigare kort (MSRP) för gamers bara, med tanke på begränsningen av användningsområde. Visst tillgångsproblemet kanske ändras något pga möjlighet att nyttja fler kretsar men jag ställer mig tveksam. När har tillgången varit bra medan crypto-boomarna varit verksamma...?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Varför låser de endast 3060 och inte alla sina kort om de nu skall vara seriösa med detta?

Då de inte kan låsa redan existerande kort, 3060 har inte lanserats ännu.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Ifall brytningen av kryptovalutor hade skett på en mer småskalig nivå så hade ju nvidia inte brytt sig så mycket om det(som det varit historiskt). Men nu när det blivit så pass stort och kommersiellt, där företag t.o.m dammsuger marknaden på spelinriktade grafikkort, så är det ju klart att det har blivit ett problem som behöver adresseras. Speciellt i en period där dagens producktionsnivå inte klarar av att mätta marknaden.

Ser verkligen inte något negativt att Nvidia väljer att ta fram ett eget segment för kryptobrytare. Ifall det nu är så värt att ge sig in i den svängen så kanske inte ett par tusen för ett dedikerat grafikkort bör vara ett större problem? Ifall det inte betalar tillbaka sig, varför ens hålla på?

Fast enklast och gladast skulle alla bli om Nvidia fixa sitt produktionsproblem istället. Varför ska Nvidia välja vad kunden gör med sin produkt? Vad blir nästa steg, ska de stoppa alla som använder RTX till video/3d och påtvinga dessa användare Quadro kort? Ae! Steppa upp produktionen istället så alla som vill ha kort får det. AMD kommer säkerligen vara väldigt nöjda över detta och använda detta till deras fördel istället.

Dessa "miningkort" dom plannerar att sälja i framtiden, dessa kommer ha nära noll i andrahandsvärde och kommer enbart bidra till mer skrot. Till skillnad från ett vanligt spelgrafikkort som faktiskt kommer till användning i andra hand.

Permalänk
Medlem

Superbra initiativ!
Om dom gör det enklast/billigast för miners att välja miningkorten (istället för att köpa och modda spelkort) så kan det ju bli win-win-win!

Permalänk
Inaktiv

Håller med övriga, känns mest som ett PR-trick såvida det inte gäller alla korten. Sedan tycker jag samtidigt inte att befintliga kunder ska begränsas. Om nya kort får dessa begränsningar, fine.

Intressant att se hur detta utvecklas, magkänslan säger mig dock att detta är negativt för hela industrin. Även miners är kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns väl både hackade drivrutiner och firmwares. Dessutom kan man ju helt sonika undvika att uppdatera dem. Detta känns som ett slag i luften.

När det gäller enbart mjukvara (drivare/firmware) så brukar det alltid gå att kringgå, men om det även finns blockering inbyggd i själva gpu:n, hårdvarumässigt, så kan det nog bli svårt.

Så det är inte säkert att det bara är ett slag i luften faktiskt.

Och då syftar jag alltså på kommande SKU:er, inte de kort som redan finns ute.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Problemet är väll inte att miners köper 1 kort utan 100 kort, medans de flesta sitter utan något alls.
Hade gärna sett det på alla kort en tid framöver

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av qaws:

Fast enklast och gladast skulle alla bli om Nvidia fixa sitt produktionsproblem istället. Varför ska Nvidia välja vad kunden gör med sin produkt? Vad blir nästa steg, ska de stoppa alla som använder RTX till video/3d och påtvinga dessa användare Quadro kort? Ae! Steppa upp produktionen istället så alla som vill ha kort får det. AMD kommer säkerligen vara väldigt nöjda över detta och använda detta till deras fördel istället.

Dessa "miningkort" dom plannerar att sälja i framtiden, dessa kommer ha nära noll i andrahandsvärde och kommer enbart bidra till mer skrot. Till skillnad från ett vanligt spelgrafikkort som faktiskt kommer till användning i andra hand.

Håller med det du säger, tycker absolut inte beräkningskort (läs GPU) ska låsas till EN typ av beräkning (mining/spel/video), men vad ska Nvidia egentligen göra?
"Snälla Samsung kan ni plz bygga ut era fabriker uwu?"

Tråkigt i framtiden med "oanvändbara" kort men om Nvidia kan trycka ut miningkort av sina halvtrasiga chip (eftersom det är mer fokus på minnet i dagens mining) som inte lämpar sig till något gamingkort så kommer en andel av miners köpa mining-kort och då lättar det upp för gamers att köpa gaming-kort. Wow, lång mening..

Dessutom kan Nvidia tjäna lite på annars osålda kretsar ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet en del som använder sin idlande dator till att hjälpa SETI, cancerforskning osv. Hur påverkar denna förändringen detta?

Även om prestanda per kort skulle gå ner så är det ju mer prestanda än kort som står i någon miningfarm och bryter valutor. Vad gäller SETI är nog skillnaden minimal, dom hittar nog inget UFO i framtiden heller.

Men uppriktigt talat, gamers har ju inte en chans om vi skall konkurrera med företag som plockar ut hundratals dollar i månaden på ett kort. Något måste ju göras, lika bra att testa detta så får vi väl se om marknaden förändras, och det är väl troligt. Jag vill iallafall inte betala dubbelt för ett kort för att få mining prestanda som jag aldrig kommer använda. Helt rätt att segmentera marknaden efter vad man vill göra.

Som det är nu vågar man ju inte ens sälja sitt gamla grafikkort när man uppgraderar, man måste alltid ha ett i backup om det primära går sönder. Så där ligger det och tappar värde också.

Permalänk
Medlem

Tycker det är positivt och bra att NVIDIA släpper mining specifika kort.

Men tycker inte alls om att de kör med "köp vår dyra produkt men du får inte använda den till vad du vill" eller i mina öron får det och låta som om att man bara får köpa en del av produkten och att man inte får utnyttjat 100% av det man köper.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Kisel och komponenter som skulle kunna använts till att göra gamingkort kommer att gå till att göra miningkort som aldrig går att spela med. Den här segmenteringen gynnar bara Nvidia. Begagnade miningkort kommer inte gå att använda till gaming och vice versa, om Nvidia får som de vill.