Xbox Series X/S fyrdubblar prestanda i äldre spel med FPS Boost

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X/S fyrdubblar prestanda i äldre spel med FPS Boost

Microsoft rullar ut en ny funktion där äldre speltitlar ser bildfrekvenserna ökas från 30 till 60 och 120 FPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft har verkligen prickat rätt med Series X!

Vågar man hoppas att dom även låser upp högre FPS till lite äldre spel från Xbox gen 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Microsoft har verkligen prickat rätt med Series X!

Vågar man hoppas att dom även låser upp högre FPS till lite äldre spel från Xbox gen 1?

Beror nog på hur spelen är kodade också!
Finns flera PC-spel som också är hårdkodade och när du ökar FPS så går spelet snabbare. Sånt har ju oftast blivit bättre med åren men kan tänka mig att det kanske kan vara lite sisådär med spel från den generationen?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på bakåtkompatibelitet för spelet Eternal Sonata till 360 ...

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig funktion.

För den intresserade finns en intervju med skäggmannen/Xbox teknik-ess Jason Ronald där han pratar om tekniken.

https://m.youtube.com/watch?v=89L-3U2egKw&t=982s

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Väntar fortfarande på bakåtkompatibelitet för spelet Eternal Sonata till 360 ...

Har dom inte stoppat arbetet med att lägga till stöd för äldre spel?
Eller kanske bara var för xbox(1) spel?

Nu när du drar upp det så hade gärna spelat igenom Eternal Sonata igen för den delen

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant hur långt de kan ta detta. Jämför vi processorn i Xbox One med den i Series S/X så verkar drygt dubbelt så snabb vara en god uppskattning. Dels genom förbättrad IPC, dels genom högra klockfrekvens. De spel som rullade på i 30 fps på gamla konsolen går nu i stabila 60. Men många av de tyngsta titlarna som landade på neråt 20 fps i vissa partier verkar ha svårt att nå stabila 60 fps på de nya konsolerna i många fall. Visst, ofta fungerar det ypperligt, men inte alltid.

Skrivet av esafesa:

Väntar fortfarande på bakåtkompatibelitet för spelet Eternal Sonata till 360 ...

Sant, det finns fortfarande en stor mängd xbox 360-spel som inte blivit bakåtkompatibla, inklusive några av de största/bästa spelen som släpptes för konsolen.

Permalänk

Det är positivt och det ser jag framemot.

Jag är så sugen på att köpa en xbox serie X.
Det är egentligen bara 3 saker som hindrar.
1: Jag har ej tid att spela.
2: Även om jag hade haft tid, så har det inte släppt något spel som jag anser är värd min tid på konsolen ännu. Men det kommer snart.
3: Jag avvaktar och köper en version 1.1/1.2 eller vad den nu kommer kallas. Jag pratar alltså om interna namn som vi konsumenter inte får veta, men att de fixar olika saker mellan dem.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av MS. Spelar en del xbox och 360 spel på series X och imponerad. Spelade red dead redemption 1 och sjuk skillnad, dpck har jag för mig att rockstar gjort en del jobb med den titeln.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är positivt och det ser jag framemot.

Jag är så sugen på att köpa en xbox serie X.
Det är egentligen bara 3 saker som hindrar.
1: Jag har ej tid att spela.
2: Även om jag hade haft tid, så har det inte släppt något spel som jag anser är värd min tid på konsolen ännu. Men det kommer snart.
3: Jag avvaktar och köper en version 1.1/1.2 eller vad den nu kommer kallas. Jag pratar alltså om interna namn som vi konsumenter inte får veta, men att de fixar olika saker mellan dem.

Du glömde "Stöd för Dolby Vision vid 4K UHD filmuppspelning" som de inte verkar lägga in stöd för...än. Dolby Vision funkar enbart för spel och streaming i Xbox series X
Som hemmabiofantast går därför Xbox och playstation bort helt som mediamaskiner så länge det inte finns stöd för det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Har dom inte stoppat arbetet med att lägga till stöd för äldre spel?
Eller kanske bara var för xbox(1) spel?

Nu när du drar upp det så hade gärna spelat igenom Eternal Sonata igen för den delen

Dom har väl bara pausat va jag fattat som för att fokusera på Xbox series release

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är positivt och det ser jag framemot.

Jag är så sugen på att köpa en xbox serie X.
Det är egentligen bara 3 saker som hindrar.
1: Jag har ej tid att spela.
2: Även om jag hade haft tid, så har det inte släppt något spel som jag anser är värd min tid på konsolen ännu. Men det kommer snart.
3: Jag avvaktar och köper en version 1.1/1.2 eller vad den nu kommer kallas. Jag pratar alltså om interna namn som vi konsumenter inte får veta, men att de fixar olika saker mellan dem.

Att man faktiskt kan köpa en modern konsol i dagsläget är väl också något att se fram emot

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Beror nog på hur spelen är kodade också!
Finns flera PC-spel som också är hårdkodade och när du ökar FPS så går spelet snabbare.

*host * Bethesda *host*

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Snusfri

PS5 har inget att komma med, den är DOA medans XBOXSX växer hela tiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Även jag är exceptionellt imponerad av Microsoft på sistone, framförallt Series X då. I kombination med en CX55, Dolby Atmos ljudsystem och Game Pass så har stationära gamingburken stått kall i nästan en vecka nu.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av THB:

PS5 har inget att komma med, den är DOA medans XBOXSX växer hela tiden.

Är väldigt nöjd med Series X och med alla funktioner som gör så spel presterar bättre och med GamePass osv men att säga att PS5 är DOA är väldigt mycket att ta i.

Playstation har otroligt bra exklusiva spel och DualSense kontrollen är i min mening verkligen Next gen! 🎮

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Du glömde "Stöd för Dolby Vision vid 4K UHD filmuppspelning" som de inte verkar lägga in stöd för...än. Dolby Vision funkar enbart för spel och streaming i Xbox series X
Som hemmabiofantast går därför Xbox och playstation bort helt som mediamaskiner så länge det inte finns stöd för det.

Nej det glömde jag inte. Missförstå mig inte, det är mycket jag vill förbättra. Bluetooth 5.2 med mindre lagg i ljudet, ddr5 minne etc. Men man kan ej få allt. Hårdvara specifikationen som spikades när konsolen släpptes får man nog leva med och acceptera. Visst kommer det säkerligen en 2TB ssd om något år, men jag orkar ej vänta så länge.

*edit*
Det är en helt annan sak att vänta på att saker kommer till ens mobiltelefon, för där vet man att det troligen kommer nästa version om ett år. Men vänta på konsoler, ja det kan blir att vänta en 6år eller så på en ny version kommer.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Att man faktiskt kan köpa en modern konsol i dagsläget är väl också något att se fram emot

Bara köpa en xbox series x, den finns lite varstans nu:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-kons...
Jag själv har flera gånger kunnat köpa en sådan om jag har viljat.

Permalänk
Medlem

Microsoft fortsätter att leverera!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Att man faktiskt kan köpa en modern konsol i dagsläget är väl också något att se fram emot

Elgiganten har både X och S, dessutom refurbished om du vill spara 10%

S finns hos flera återförsäljare, och ska man spela äldre spel så duger den mer än väl skulle jag tro, eller hur många äldre spel har bra stöd för 4k och utnyttjar series X extra kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

3: Jag avvaktar och köper en version 1.1/1.2 eller vad den nu kommer kallas. Jag pratar alltså om interna namn som vi konsumenter inte får veta, men att de fixar olika saker mellan dem.

Känner samma, hoppas dom ändra lagringen och lägger till vanliga m.2 slots i framtida revisioner.

Skrivet av Great Games Archive:

Dom har väl bara pausat va jag fattat som för att fokusera på Xbox series release

Ah, hoppas det stämmer. Saknar även stöd för Wet

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

PS5 har inget att komma med, den är DOA medans XBOXSX växer hela tiden.

När jag sist kollade försäljningssiffrorna förra månaden hade Sony sålt dubbelt så många enheter än Microsoft. Dessutom kan du inte få tag på PS5-enheter alls, medan XBOXX/S fortfarande finns att få tag i, så det är inte så att efterfrågan är så stor att de flyger från hyllorna och blivit en bristvara.

Tycker nog "DOA" är lite av en missförståelse av situationen

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Känner samma, hoppas dom ändra lagringen och lägger till vanliga m.2 slots i framtida revisioner.

Ah, hoppas det stämmer. Saknar även stöd för Wet

Är det inte M.2 2230 format ?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Nöjd med min Series X och bra att de kommer med sådana här uppdateringar! Gamepass är guld värt. Har endast köpt ett spel (GTA V för 120något kronor - aldrig spelat det tidigare). Kul också att jag kan ladda ner och spela spel jag köpte på 360-tiden så som Castlevania SOTN eller Trials HD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

En ärlig fråga. Vilka måste-spela-spel anser ni finns till enbart xbox?

Lite sugen på att bli sugen, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Är det inte M.2 2230 format ?

Den inbyggda verkar ha det formatet, tänker mer på extra disken då det är något eget format dom har där. Som endast Seagate tillverkar hittills.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Synth:

En ärlig fråga. Vilka måste-spela-spel anser ni finns till enbart xbox?

Lite sugen på att bli sugen, så att säga.

Gears, Halo, Fable och Banjo spelserien, Alan Wake, Quantum Break, Forza Motorsport 7 och Forza Horizon 4 skulle jag säga

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Auto HDR, Quick Resume, Gamepass, Bakåtkompatibiliteten och så denna funktion... Microsoft har blåst nytt liv i titlar som släpptes från och med början på 2000-talet

Jag har själv förbered inför köpet av XSX med inköp av dessa gamla godingar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

Auto HDR, Quick Resume, Gamepass, Bakåtkompatibiliteten och så denna funktion... Microsoft har blåst nytt liv i titlar som släpptes från och med början på 2000-talet

Jag har själv förbered inför köpet av XSX med inköp av dessa gamla godingar

https://i.ibb.co/VvLhCQY/PXL-20210218-133445120.jpg

Finns restoration mod på konsol? Hade aldrig spelat kotor 2 igen i dess ursprungliga skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ska bli intressant hur långt de kan ta detta. Jämför vi processorn i Xbox One med den i Series S/X så verkar drygt dubbelt så snabb vara en god uppskattning. Dels genom förbättrad IPC, dels genom högra klockfrekvens. De spel som rullade på i 30 fps på gamla konsolen går nu i stabila 60. Men många av de tyngsta titlarna som landade på neråt 20 fps i vissa partier verkar ha svårt att nå stabila 60 fps på de nya konsolerna i många fall. Visst, ofta fungerar det ypperligt, men inte alltid.

Sant, det finns fortfarande en stor mängd xbox 360-spel som inte blivit bakåtkompatibla, inklusive några av de största/bästa spelen som släpptes för konsolen.

Den bör väl vara ännu snabbare när konsolen får strecka på benen.
Dubbelt så många trådar, lite mer än dubbelt så hög klockfrekvens(One S 1,75, One X 2,3, Series X 3,6) antar mer cache och antagligen infinity cache och ny arkitektur.

Glöm inte heller bort att de arbetar med till exempel upplösningar och att man till exempel kan ligga på högre upplösning oftare medans man kanske fick köra lägre dynamisk upplösning förut(bara som ett exempel alltså).

Lite svårt att säga vad som kan utnyttjas vid bakåtkompabilitet dock och hur mycket arbete som krävs för att pressa ur sista biten av prestandan.
Kommer bli intressant när utvecklarna får möjlighet att fokusera bara på next gen istället, men det är väl tyvärr ca 2 år bort.

Jag är dock fortfaranda skeptisk till Series S, den är nere och nosar på 900P i vissa spel och missar också stöd för RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Gears, Halo, Fable och Banjo spelserien, Alan Wake, Quantum Break, Forza Motorsport 7 och Forza Horizon 4 skulle jag säga

Tackar ! Ska kika lite på dessa.
Har kört Nintendo, Sony, PC hela livet och xbox har jag bara testat som hastigast hos kompisar.