Programmering 1 #C, "enkel" basic programmering

Permalänk

Programmering 1 #C, "enkel" basic programmering

Hej!

Uppskattar verkligen om någon skulle kunna ta sig tid för att hjälpa mig.
Försöker lära mig lite basic programmering, så himla mycket att ta in...

Console.WriteLine("Ange ditt förnamn: ");
Console.ReadLine();

Console.WriteLine("Ange ditt efternamn: ");
Console.ReadLine();

// Här måste jag omvandla till int ?
Console.WriteLine("Ange din ålder: ");
Console.ReadLine();

//jag vill slutligen få ut på skärmen något liknande "Hej Erika Löfgren, du har 40 år kvar till 65 år"

Kan någon hjälpa mig?
Trevlig kväll

Permalänk
Medlem

Du bör försöka hitta en lärobok som förklarar de grundläggande koncepten innan du börjar programmera. Det mesta bör ge sig ganska fort om du läser och förstår litteraturen.

Sedan...

Mitt förslag är att du börjar med att provköra exemplet längst ner på manualsidan för Console.ReadLine. Där ser du hur man deklarerar en sträng-variabel som tar emot inmatningen du gör från tangentbordet och tilldelar värdet som matas in till variabeln. Just nu läser du in ett värde, men du ”fångar” inte värdet till en variabel.

Nästa steg är att deklarera en variabel för inmatad ålder, även den kan vara en sträng, och se till att den tilldelas den inmatade åldern. Deklarera sedan en variabel som kan hålla åldern som heltal, förslagsvis en int. Titta på exemplet på manualsidan för int.Parse och förstå hur du ska omvandla en sträng till ett heltal.

Att räkna ut skillnaden mellan två tal måste det rimligtvis finnas exempel på i din lärobok.

Titta sedan på manualsidan för ”string concatenation” för att lära dig skriva ut en sträng som sätts samman av andra strängar.

Som du märker finns det inga genvägar till att läsa på och lära sig genom de resurser som finns. Lite av tricket är att lära sig vad man ska googla på.

Ett tips när du kommit lite längre är att snabbt lära dig hantera ”debuggern” i din utvecklingsmiljö (länken gäller Visual Studio). Den tid du investerar på det kommer att betala sig extremt snabbt.

Avslutningsvis: Basic är ett programmeringsspråk och det är inte samma som C#, så din rubrik är lite tvetydig.

Permalänk
Medlem

En här på forumet som skrivit en gratis bok, kan vara värt att kika på!

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1526837-jag-har-skrivi...

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Skrivet av erikasthlm95:

Hej!

Uppskattar verkligen om någon skulle kunna ta sig tid för att hjälpa mig.
Försöker lära mig lite basic programmering, så himla mycket att ta in...

Console.WriteLine("Ange ditt förnamn: ");
Console.ReadLine();

Console.WriteLine("Ange ditt efternamn: ");
Console.ReadLine();

// Här måste jag omvandla till int ?
Console.WriteLine("Ange din ålder: ");
Console.ReadLine();

//jag vill slutligen få ut på skärmen något liknande "Hej Erika Löfgren, du har 40 år kvar till 65 år"

Kan någon hjälpa mig?
Trevlig kväll

Kan svara lite generellt i alla fall så du kommer in lite i det hela men det är mycket att sätta sig in i men det är det värt och rekommenderar sweclockers länken som är länkad och även codecademy är helt ok.

Men

String är då text, meningar, ord etc
Int är siffror

Allt dessa kan man förvara saker i alltså dessa är då lådor så kör du t ex String namnetPåVariabeln = någonfunktion, någon inläsning etc.

När det kommer till int så är det int namnetPåVariabeln = variabelnTypenDuVillHa.tryParse eller parse beroende lite på(vad du vill översätta till int);

Sedan måste du ta int ålderKvar = pensionsålder - inmatatÅlder;

Så Console.readline() Är inläsning och writeLine() är utläsning på skärmen så förslagsvis så läser du in namnet och åldern i varablar och sedan kan du skriva ut t ex "Hej " + namn + " du har " + ålderKvar + " till 65";

Ungefär så sen finns det lite olika sätt att formulera utskriften men börja enkelt och lär dig mer. Sätt dig in i steg för steg hur du skapar variablar, hur du läser in och skriver ut men nu vet du lite mer i alla fall Rekommenderar att läsa dig in på det redan från början så du vet vad du gör

Permalänk
Medlem

Förnamn och efternamn behöver du spara som strings. Angående ålder kan du använda tryparse för att försäkra dig om att få ut siffror (även om du såklart kan spara siffror i en string vilket kanske är lättare om du är helt färsk och inte behöver räkna på åldern eller bekymra dig för att någon skriver in RÖV som ålder).

Edit: Förklarat bra här ovan:)

Permalänk
Skrivet av ZalamanderRelic:

Sedan måste du ta int ålderKvar = pensionsålder - inmatatÅlder;

Tänk även på vad som händer om användaren skriver in något konstigt. Vad blir ålderKvar om inmatadÅlder == 90? Vad händer om inmatadÅlder == "kissekatt"?

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Tänk även på vad som händer om användaren skriver in något konstigt. Vad blir ålderKvar om inmatadÅlder == 90? Vad händer om inmatadÅlder == "kissekatt"?

Mjo men när man precis börjar går man inte igenom den biten. Då går man igenom vad int är, vad string är etc. Är faktiskt en bit in i kurserna innan felhantering börjar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

Värt att nämna är att int är en förkortning för integer som betyder heltal och inte "siffror". Dvs vill du arbeta med decimaltal eller dylikt så är float passande - finns även fler datatyper - men man kommer ganska långt i början med String, Integer och Float.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080