ÅÄÖ på Das Keyboard 4 Professional (Nordic)

Permalänk
Medlem

ÅÄÖ på Das Keyboard 4 Professional (Nordic)

Har fastnat lite för Das Keyboard 4 Professional nordic som verkar intressant, MEN jag hatar det här med Nordic och skulle vilja ha ett med enbart svenska tecken på. Vet någon om man kan få tag i tangenter med enbart de svenska varianten av åäö på som passar detta tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Har fastnat lite för Das Keyboard 4 Professional nordic som verkar intressant, MEN jag hatar det här med Nordic och skulle vilja ha ett med enbart svenska tecken på. Vet någon om man kan få tag i tangenter med enbart de svenska varianten av åäö på som passar detta tangentbord?

Det är vanliga cherrybrytare så 99,99% av alla brytare du hittar på internet kommer passa. Sen kommer det vara typ helt omöjligt för dig att hitta ENBART tangenterna ÅÄÖ som matchar de som sitter på i färg och profil, men om du är villig att byta ut hela uppsättningen så kan du nog hitta det, men du har inte direkt mycket valmöjligheter.

De enda två jag känner till som går att beställa enkelt är dessa

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-keycaps-nordisk-layou...
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-keycaps-s...

Den första finns även i cherryprofil men ser i övrigt likadan ut (sen kan man ju tycka att cherry/oem är bland den sämsta profil som finns på tangenter men det är ju en smaksak).

Förutom det är det specialbeställning som gäller, rätta mig om jag har fel.

En supersnabb googling utan källkritik leder mig till att tro att Das Keyboard kör på OEM-profil på sina tangenter, vilket är samma som i den andra länken. Detta är f.ö. en helt vidrig profil så du gör bäst i att byta ut hela skiten men det är, som tidigare nämnt, en smaksak till 100% så ta inte mitt ord som lag. Fast jag har så klart rätt i det jag säger.

(OEM är samma form som Cherry, fast högre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Har fastnat lite för Das Keyboard 4 Professional nordic som verkar intressant, MEN jag hatar det här med Nordic och skulle vilja ha ett med enbart svenska tecken på. Vet någon om man kan få tag i tangenter med enbart de svenska varianten av åäö på som passar detta tangentbord?

Prova att maila dem och se ifall de inte kan skicka två stycken lösa Ä och Ö-tangenter till dig. Likt alla andra tillverkar de ändå dem för Tyskland och enligt min erfarenhet brukar de flesta vara villiga att lösa det för sina kunder.

Då kan du passa på att be att få tyska <>| (till höger om vänstra Shift) och ´` (till vänster om backspace). De är samma som i Svenska layouten och du blir av med de extra tecknen som Danmark och Norge använder.

Eller så köper du ett löst set med tangenter bara.

Den här "Nordiska layouten" är ett jävla påfund. Jag förstår att det är smidigt för storföretagen att se Norden som en enda marknad men kom igen, särskilt som jag skrev nyss - när de ändå tillverkar tangenter med bara Ä och Ö på för Tyskland... sätt de på tangentborden som skickas till Sverige och Finland bara.

Det här är skräckexemplet, borde vara kriminellt att göra såhär mot annars fina keycaps:

Och Å:et. Varför fick inte det vara i mitten iallafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Prova att maila dem och se ifall de inte kan skicka två stycken lösa Ä och Ö-tangenter till dig. Likt alla andra tillverkar de ändå dem för Tyskland och enligt min erfarenhet brukar de flesta vara villiga att lösa det för sina kunder.

Då kan du passa på att be att få tyska <>| (till höger om vänstra Shift) och ´` (till vänster om backspace). De är samma som i Svenska layouten och du blir av med de extra tecknen som Danmark och Norge använder.
...

Bra ide, ska höra om man kan få tag i bara dessa fyra tangenter från tillverkaren.

Och det här med <>| och ´` hade jag inte tänkt på, så ett stort tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Och Å:et. Varför fick inte det vara i mitten iallafall?

Haha, det såg jag inte ens. Herregud vilken skymf