Extraskärm till dator, saker man bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Extraskärm till dator, saker man bör tänka på?

Hej,

har nu beslutat mig att skaffa en till skärm till min gaming-pc. Har för tillfället en Samsung odyssey 244hz 2k 27 tum skärm med VA-panel och g-sync. Har funderat på att skaffa en 24 eller 27 tums skärm (antingen stående eller liggande) för att ha uppe bland annat spotify och chrome samtidigt som jag spelar på den andra skärmen.

Är det något jag bör tänka på när jag skaffar den nya skärmen? om den t.ex. är 60hz så kan jag väll ändå köra spel i upp till 244hz på den gamla skärmen? Kommer knappast alls att köra ultrawide med båda skärmarna så det behöver inte vara någon gaming-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Hej,

har nu beslutat mig att skaffa en till skärm till min gaming-pc. Har för tillfället en Samsung odyssey 244hz 2k 27 tum skärm med VA-panel och g-sync. Har funderat på att skaffa en 24 eller 27 tums skärm (antingen stående eller liggande) för att ha uppe bland annat spotify och chrome samtidigt som jag spelar på den andra skärmen.

Är det något jag bör tänka på när jag skaffar den nya skärmen? om den t.ex. är 60hz så kan jag väll ändå köra spel i upp till 244hz på den gamla skärmen? Kommer knappast alls att köra ultrawide med båda skärmarna så det behöver inte vara någon gaming-skärm.

Du ställer in Hz separat per skärm. Så, yes du kan ha en låg Hz som andra skärm samtidigt som du kör höga Hz på din gaming skärm. Ska du bara använda den till andra saker så skulle jag fokusera främst på bra bild istället för hög Hz.

Hade väl också försökt skaffa en så snarlik upplevelse färg/skärpa som du har på din andra skärm så det ser mer enhetligt ut.

Har själv en ips panel och en TN panel vilket skär sig en del.

Så kanske en annan VA Samsung panel med lägre Hz vore bästa valet?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem

Kan du hålla pixeltätheten likadan så underlättar det i windows om du ska dra muspekaren från ena skärmen till den andra och vill att det ska matcha.

Dvs en hittar du en mindre skärm med lägre upplösning som matchar så passar det bra att ha i porträttläge bredvid.