Permalänk

Ser datorbygget OK ut?

Anledningen till Ryzen 7 5800X är att jag har köpt den av en vän för 4000kr (helt ny) och slipper dessutom vänta på lång leveranstid.

Ser det bra ut i övrigt?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Har egentligen inga större synpunkter än att jag personligen har haft väldigt bra erfarenhet av Corsairs minnen men klock och cas är dugliga på stickorna du valt. (ev värt att gå ner till cas 16 för ca 500 kr till)
Om det var jag som byggde hade jag dock valt en lite fetare luftkylare då 5800x tenderar att gå varmt, ex. något i stil med noctua eller dark rock. För sakens skull hade jag också plockat på mig 3st 120mm fläktar till, (2 topp 1 bak) antingen enklaste möjliga för kostnadseffektivitet eller matchande RGB om du är ute efter det, för att öka flödet genom chassit och också se till så att den varma luften också lämnar chassit (lite mer relevant när gpu:ns kylare sprutar ut den varma luften åt alla möjliga håll)

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

https://komponentkoll.se/bild/TlCCn.png

Anledningen till Ryzen 7 5800X är att jag har köpt den av en vän för 4000kr (helt ny) och slipper dessutom vänta på lång leveranstid.

Ser det bra ut i övrigt?

Den ser kanon ut.
En 5600X hade nog räckt för ett 3070 men eftersom du fått tag på en 5800X billigt så är den ju ännu bättre. Hoppas du får tag i grafikkortet bara, det är inte lätt i dessa dagar. Ett 6800XT kanske vore mer optimalt om det gick att plocka russinen ur kakan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

Har egentligen inga större synpunkter än att jag personligen har haft väldigt bra erfarenhet av Corsairs minnen men klock och cas är dugliga på stickorna du valt. (ev värt att gå ner till cas 16 för ca 500 kr till)
Om det var jag som byggde hade jag dock valt en lite fetare luftkylare då 5800x tenderar att gå varmt, ex. något i stil med noctua eller dark rock. För sakens skull hade jag också plockat på mig 3st 120mm fläktar till, (2 topp 1 bak) antingen enklaste möjliga för kostnadseffektivitet eller matchande RGB om du är ute efter det, för att öka flödet genom chassit och också se till så att den varma luften också lämnar chassit (lite mer relevant när gpu:ns kylare sprutar ut den varma luften åt alla möjliga håll)

Tack för svar!
Jag har inte tänkt överklocka i nuläget så tycker du ändå jag ska byta kylaren? Läste gott om hyper evo 212 och tyckte den låg Bra i pris.
Börjar ångra att jag inte tog rgb minnen men de kanske lyser tillräckligt i lådan ändå

Skrivet av Fenrisulvfan:

Den ser kanon ut.
En 5600X hade nog räckt för ett 3070 men eftersom du fått tag på en 5800X billigt så är den ju ännu bättre. Hoppas du får tag i grafikkortet bara, det är inte lätt i dessa dagar. Ett 6800XT kanske vore mer optimalt om det gick att plocka russinen ur kakan.

Ja jag hoppas grafikkortet kommer nästa vecka som utlovat. Är egentligen sugen på ett 3080 men ytterligare några tusen samt att den finns absolut inte i lager.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoilInBagRis:

Har egentligen inga större synpunkter än att jag personligen har haft väldigt bra erfarenhet av Corsairs minnen men klock och cas är dugliga på stickorna du valt. (ev värt att gå ner till cas 16 för ca 500 kr till)
Om det var jag som byggde hade jag dock valt en lite fetare luftkylare då 5800x tenderar att gå varmt, ex. något i stil med noctua eller dark rock. För sakens skull hade jag också plockat på mig 3st 120mm fläktar till, (2 topp 1 bak) antingen enklaste möjliga för kostnadseffektivitet eller matchande RGB om du är ute efter det, för att öka flödet genom chassit och också se till så att den varma luften också lämnar chassit (lite mer relevant när gpu:ns kylare sprutar ut den varma luften åt alla möjliga håll)

Varför ska man ha fläktar i toppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför ska man ha fläktar i toppen?

Förutom den estetiska aspekten som vissa värderar så finns det en poäng med att ha ett utflöde av varmluft i chassit så att den luft som värms upp av olika komponenter inte dröjer kvar och successivt höjer den kringliggande temperaturen för ex SSD och ram som är beroende av det generella luftflödet i chassit

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoilInBagRis:

Förutom den estetiska aspekten som vissa värderar så finns det en poäng med att ha ett utflöde av varmluft i chassit så att den luft som värms upp av olika komponenter inte dröjer kvar och successivt höjer den kringliggande temperaturen för ex SSD och ram som är beroende av det generella luftflödet i chassit

Det tar man ju ut med bakfläkten?

Permalänk
Medlem

Med en AIO hade jag hållt med om det men med en luftkylare är väl risken stor att utblåsfläktarna i toppen stjäl luft från kylaren.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det tar man ju ut med bakfläkten?

I det här fallet var det inte heller någon bakfläkt men även om det satt en så blir det tre fläktar som drar in luft och en som suger ut den vilket skapar viss obalans. Inte för att positivt lufttryck i chassit i sin helhet är något dåligt eftersom det minskar mängden luft som smyger sig in genom ofiltrerade öppningar men det finns också en gräns för när det positiva trycker blir ineffektivt

Skrivet av Alphahanne:

Med en AIO hade jag hållt med om det men med en luftkylare är väl risken stor att utblåsfläktarna i toppen stjäl luft från kylaren.

Det kan absolut vara så om det finns en obalans i fläktkurvorna mellan in och ut men det kan finnas en poäng med att aktivt dra ut luften från GPU och CPU så att den inte stannar i chassit. Jag har för mig att både LTT och GN har gjort tester på det här men jag kan inte hitta klippen just nu, återkommer när jag är hemma igen

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom