Bästa ''billiga'' ljudabsorbenten?

Permalänk
Avstängd

Har högtalare som går ner till 20hz, men kollar jag på film så har jag inte högt och har ställt in -6dB på receivern. Kör jag genom datorn så kan jag ännu aggressivare använda en EQ för att inte störa andra.
Kan även rekommendera Sonic Design dämpfötter under högtalarna även om det definitivt inte löser bas-problemet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om man bor vägg i vägg med någon så skulle jag rent av säga; slopa högtalarna och kör 99% hörlurar. Vanlig radio och TV kan gå till viss mån men då ofta med lägsta volymen man hör själv. Ljudet sprider sig något extremt och är det inte ens eget ljud så blir det fort klagomål. Nog är det trisst, men alternativet är att flytta till villa.

Nu när det är jobbahemmasäsong så tror jag inte folk har något tålamod. Sitter jag och kodknackar, har möte med kunder eller liknande så är det ett big nono. Är det en hockeyfinal eller eurovision en gång om året så kanske man får ha överseende dock.

Mitt 5.1 ljudsystem har knappt rullat de senaste fem åren, eget val då jag har hört grannarna spela ibland (och det är inget som uppskattas).

Jo det är ju tyvärr så om man bor i lägenhet... Skulle jättegärna vilja flytta till villa eller bara någon enkel stuga vilket tyvärr inte är möjligt i mitt nuvarande liv. Så det är något man får drömma om.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Har högtalare som går ner till 20hz, men kollar jag på film så har jag inte högt och har ställt in -6dB på receivern. Kör jag genom datorn så kan jag ännu aggressivare använda en EQ för att inte störa andra.
Kan även rekommendera Sonic Design dämpfötter under högtalarna även om det definitivt inte löser bas-problemet.

Nej, alltså jag brukar faktiskt inte ha högt heller men mitt enda nöje är ju typ musik så desto högre desto roligare. Men såklart, jag sänker ju volymen när jag själv får nog och såklart när jag själv vet att jag spelar för mycket och på för hög volym.

Tack för rekommendationen i alla fall, ska definitivt införskaffa mig dom fast dom inte riktigt löser mitt problem.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

EQ är lösningen. (Sänk basen på kvällen) Alternativt så kan du spela musiken med ännu högre volym och hoppas på att grannarna flyttar före du blir vräkt.

Stevfel
Permalänk
Skrivet av Boomer112:

Jo det är ju tyvärr så om man bor i lägenhet... Skulle jättegärna vilja flytta till villa eller bara någon enkel stuga vilket tyvärr inte är möjligt i mitt nuvarande liv. Så det är något man får drömma om.

Citerar ditt senaste inlägg bara för att de va de senaste.
Har tagits upp förut i en annan Swec tråd faktiskt:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1328111-ljuddampa-bash...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tillbehor-2/hogtalartill...

Har kommit upp förut på annat forum där jag fick nys om denhär lösningen först. SD-fötter löste det verkligen för mig. Det gör att jag fortfarande har värdig bas i rummet som högtalaren står men att det inta sprider sig alls lika mycket till andra rum/våningar.
Jag har endast högtalare-->SD-fötter. Ännu bättre är Stenplatta-->SD-fötter-->Högtalare. Sen så kan man ju lägga till SD-fötter under plattan också. Men vet inte om det gör att högtalaren kommer i gungning då.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Skrivet av Wohooo:

EQ är lösningen. (Sänk basen på kvällen) Alternativt så kan du spela musiken med ännu högre volym och hoppas på att grannarna flyttar före du blir vräkt.

Yes, ok. Men... förstör man inte högtalarna om man ändrar EQ grejerna? Förresten ändrar man EQ med program i datorn eller med någon sorts... vad det nu än heter... någon grej man kopplar in till högtalarna och datorn?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Fast nä. Du är ansvarig för barnen. Barnagråt är ofrånkomligt och ok, och att en vuxen person aktivt vill störa mig är en helt annan femma än barn som inte riktigt har koll på sig själva.

Tyvärr.. barnfamiljer får låta sina barn spela fotboll inomhus, sparka boll i trapphuset, urinera ned till tvättstugan och elda på väggarna i trapphuset..spela boll på porten och hälla in sand till folk de inte tycker om, slå sönder tillbehör till tvättstugan..

Härjande och slagsmål och allt där i mellan är tillåtet och skall tolereras, trivs du inte får du flytta (Punkt)

Jag har spelat in, visat detta för bosocialen och ABK.. de gör absolut ingenting mot förövarna..(Barnfamiljerna)

Reglerna är ''hur långt är ett snöre'' när det kommer till barn.

Då drar jag slutsatsen.. Barn är ett frikort.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av KattIMössa:

Citerar ditt senaste inlägg bara för att de va de senaste.
Har tagits upp förut i en annan Swec tråd faktiskt:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1328111-ljuddampa-bash...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tillbehor-2/hogtalartill...

Har kommit upp förut på annat forum där jag fick nys om denhär lösningen först. SD-fötter löste det verkligen för mig. Det gör att jag fortfarande har värdig bas i rummet som högtalaren står men att det inta sprider sig alls lika mycket till andra rum/våningar.
Jag har endast högtalare-->SD-fötter. Ännu bättre är Stenplatta-->SD-fötter-->Högtalare. Sen så kan man ju lägga till SD-fötter under plattan också. Men vet inte om det gör att högtalaren kommer i gungning då.

Ok, tack för tipsen! Stenplatta dock? Typ marksten då, eller?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om man bor vägg i vägg med någon så skulle jag rent av säga; slopa högtalarna och kör 99% hörlurar. Vanlig radio och TV kan gå till viss mån men då ofta med lägsta volymen man hör själv. Ljudet sprider sig något extremt och är det inte ens eget ljud så blir det fort klagomål. Nog är det trisst, men alternativet är att flytta till villa.

Nu när det är jobbahemmasäsong så tror jag inte folk har något tålamod. Sitter jag och kodknackar, har möte med kunder eller liknande så är det ett big nono. Är det en hockeyfinal eller eurovision en gång om året så kanske man får ha överseende dock.

Mitt 5.1 ljudsystem har knappt rullat de senaste fem åren, eget val då jag har hört grannarna spela ibland (och det är inget som uppskattas).

Det är ju en väldigt svår fråga. Jag har ett 5.0 system då jag kände det var bäst att skippa sub om man bor i lägenhet. Resten av ljudsystemet går ofta varmt dock. Väldigt låg volym på kväll/natt såklart.
Man behöver ju definitivt inte vara så tyst att det inte hörs något från ens lägenhet alls. Jag hör grannarna spela lite i bland och de hör mig ibland också. Normalljud som musik under dagen får man tåla. Vill man att det ska vara helt knäpptyst alltid så får man flytta anser jag. Nu låter det kanske som jag för mycket oljud men det stämmer icke, är knäpptyst för det mesta.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Köpte SD fötter direkt när jag flyttade till nuvarande lägenhet de funkar bra. Baslådan har jag inte haft inkopplad på många år, det funkar inte i en lägenhet.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boomer112:

Ok, tack för tipsen! Stenplatta dock? Typ marksten då, eller?

Det funkar bra, det är massan som behövs så i princip vad som helst som är tungt fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det funkar bra, det är massan som behövs så i princip vad som helst som är tungt fungerar.

Jaså, ok. Då förstår jag! Får köpa ett par SD-fötter då och någon sorts stenplatta att ha under.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

EQ eller om möjligt någon form av ”subsonic” filter, gärna justerbart så du kan prova dig fram kan göra underverk för grannarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Först och främst: tack för att du försöker respektera dina grannar.

Nu har du redan fått svar här men jag stämmer in i kören. Det finns tyvärr inga bra lösningar för att du ska få spela musik på något som kan liknas vid en kul nivå på högtalarna. Det mesta som snackas om här är mer plåster över ett köttsår.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

EQ eller om möjligt någon form av ”subsonic” filter, gärna justerbart så du kan prova dig fram kan göra underverk för grannarna.

Hur dock, om man får fråga? Med hjälp av något program i datorn eller någon grej (slutsteg eller vad det nu heter) som man kopplar in till högtalarna och datorn?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Först och främst: tack för att du försöker respektera dina grannar.

Nu har du redan fått svar här men jag stämmer in i kören. Det finns tyvärr inga bra lösningar för att du ska få spela musik på något som kan liknas vid en kul nivå på högtalarna. Det mesta som snackas om här är mer plåster över ett köttsår.

Jo, jag förstår att det som snackas här KNAPPT kommer göra någon skillnad men det med SD-högtalarfötter och stenplattor kommer jag lätt göra även om det inte hjälper.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Sen gällande absorbenter.

Det ändrar bara ljudbilden i rummet. Grannarna hör fortfarande lika mycket. 👍

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Sen gällande absorbenter.

Det ändrar bara ljudbilden i rummet. Grannarna hör fortfarande lika mycket. 👍

Jo men precis. Det är jag som tänker helt fel och för mycket.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boomer112:

Hur dock, om man får fråga? Med hjälp av något program i datorn eller någon grej (slutsteg eller vad det nu heter) som man kopplar in till högtalarna och datorn?

Använder du datorn som signalkälla kan du kolla på EQapo, då kan du göra vilka filter du vill.
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SockerfriKetchup:

Tyvärr.. barnfamiljer får låta sina barn spela fotboll inomhus, sparka boll i trapphuset, urinera ned till tvättstugan och elda på väggarna i trapphuset..spela boll på porten och hälla in sand till folk de inte tycker om, slå sönder tillbehör till tvättstugan..

Härjande och slagsmål och allt där i mellan är tillåtet och skall tolereras, trivs du inte får du flytta (Punkt)

Jag har spelat in, visat detta för bosocialen och ABK.. de gör absolut ingenting mot förövarna..(Barnfamiljerna)

Reglerna är ''hur långt är ett snöre'' när det kommer till barn.

Då drar jag slutsatsen.. Barn är ett frikort.

Är det så illa är det inte bara barnen som är problemet utan snarare bovärden, eller så är det någon form av projektboende. Jag kan inte tänka mig att eldning i trapphuset och allmänförstörelse skulle vara ok någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boomer112:

Tjena!
Det är så att jag nyligen flyttat in i en lägenhet och jag gillar ju musik och specifikt låtar med tung/bra bas (alltså verkligen, då jag spelar på 70% ibland). Har redan fått klagomål om att jag spelar för hög musik och så vilket jag förstår och har respekt för, så det har jag skärpt mig med nu. Till min fråga då, vad är bästa ljudabsorbenten? Har inte direkt någon budget men helst under 1000/800-lappen.

Canvas tavlor kanske funkar? Eller tjocka gardiner?
En till liten fråga, kommer ljudabsorbenterna ''försämra'' ljudet på något sätt när man lyssnar på musik? Gissningsvis ja, men hur?

Haha ja, det är därför alla som arbetar med ljud investerar i ljudabsorbenter - de vill försämra ljudproduktionen så mycket som det går!

Skämt åsido så byggde jag tillsammans med min far 10 st 9 cm tjocka ljudabsorbenter (mineralull & trä från Byggmax och ditte-tyg från IKEA) för att kunna minimera flutter echo i ett 12 kvm arbetsrum. Dessa täcker cirka 3x2 m yta på väggen och allt som allt gick hela kalaset på bara 1500 kr. Jämförelsevis så får du endast en sådan ljudabsorbent som jag byggde för samma pris.

Det verkar dämpa vissa basfrekvenser en viss del då jag aldrig fått klagomål från grannar. Å andra sidan är jag ingen subwoofer-älskare och mina 7" baselement går inte hela vägen ned till 20 Hz så. Däremot mitt torkskåp är ett riktigt basmonster som ingen uppskattar att höra, inte ens jag själv. Den penetrerar genom mina ljudabsorbenter som står mot väggen där på andra sidan i grovköket torkskåpet står.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Yes, ok. Men... förstör man inte högtalarna om man ändrar EQ grejerna? Förresten ändrar man EQ med program i datorn eller med någon sorts... vad det nu än heter... någon grej man kopplar in till högtalarna och datorn?

Man förstör inte högtalarna om man lyssnar på musik utan bas så... Du kan göra EQ på olika sätt. Testa.

Permalänk
Skrivet av Wohooo:

Man förstör inte högtalarna om man lyssnar på musik utan bas så... Du kan göra EQ på olika sätt. Testa.

Nej, såklart inte. Det var inte riktigt det jag menade, men aja.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använder du datorn som signalkälla kan du kolla på EQapo, då kan du göra vilka filter du vill.
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Ja, alltså jag har ingen förstärkare/dac eller något. Så jag gissar på att jag använder datorn som signalkälla då, såklart. Tack i alla fall, jag tror jag har testat det programmet förut för ett tag sen men fick inte riktigt igång det av någon anledning men jag ska testa nu igen.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Fötter på högtalare och mattor fungerar. Även en speakerstand, tjock liten svart skumgummi matta som vinklar upp högtalarna lite. Ställer du högtalarna i höjden du är i, på ställ tex, positionerade med dig i mitten, kommer ljudet låta bättre och högre, för dig. Har du mindre bönemattor kan du köra upp några på väggen mot grannar, skillnaden blir minimal, men det blir tystare med mattor, gardiner och allmänt möbler/prylar som bryter ljudvågorna. Har du bokhyllor kan du ha dom mot grannens vägg, fyll så mycket du kan med böcker. Bas är dock svårt. Det finns ingen riktigt bra o billig lösning mot bas förutom stora byggplaner med väggar och isolering mm. Rek bokhyllor, möbler, mattor. Sådant dämpar bra. Kör inte dörrar på bokhyllorna, då blir ytan slät och ljudet reflekteras istället för att absorberas. Har du dörrar så kör du mattor eller tyg på dom med.

Permalänk
Skrivet av Boomer112:

Ok, tack för tipsen! Stenplatta dock? Typ marksten då, eller?

Det är det lilla.

Nu hittade jag original artikeln som jag läste! Håll till godo:
https://hemmabiotidningen.se/artiklar/e/979/klassiker-i-repri...

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Skrivet av KattIMössa:

Det är det lilla.

Nu hittade jag original artikeln som jag läste! Håll till godo:
https://hemmabiotidningen.se/artiklar/e/979/klassiker-i-repri...

Japp, ok. Tack! Ska inte tappa bort den artikeln.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Lite okonventionellt kanske, men så här i hemmasittartider vore det ju nice om hela huset kom överens om en "ljud-purge", en slot i veckan då alla får gasa på ohämmat. Då kan känsliga planera för det också, t ex sköta veckohandling och städning när det ändå kaosar. Skriv motion till stämman vettja, "tyst-tisdag och bulleronsdag, kl 17-20 på prov i 3 månader", typ.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Du ska både ISOLERA och absorbera

ett bra sätt att isolera ordentligt är att ha en tunn luftspalt, därefter gips, sen lägger du typ pl400 eller något annat på skivan, sen en till gips, så du får dubbla gips med ett litet mellanrum.

Ska du ha billiga absorbenter så kan man sen regla upp för rockwool som man sedan täcker med liggande gles panel, typ 20x30mm eller liknande.

Bättre än så blir det inte.

Skaffa även Sorbothane på ebay och ha det under samtliga högtalare.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Skrivet av Xelfeir:

Fötter på högtalare och mattor fungerar. Även en speakerstand, tjock liten svart skumgummi matta som vinklar upp högtalarna lite. Ställer du högtalarna i höjden du är i, på ställ tex, positionerade med dig i mitten, kommer ljudet låta bättre och högre, för dig. Har du mindre bönemattor kan du köra upp några på väggen mot grannar, skillnaden blir minimal, men det blir tystare med mattor, gardiner och allmänt möbler/prylar som bryter ljudvågorna. Har du bokhyllor kan du ha dom mot grannens vägg, fyll så mycket du kan med böcker. Bas är dock svårt. Det finns ingen riktigt bra o billig lösning mot bas förutom stora byggplaner med väggar och isolering mm. Rek bokhyllor, möbler, mattor. Sådant dämpar bra. Kör inte dörrar på bokhyllorna, då blir ytan slät och ljudet reflekteras istället för att absorberas. Har du dörrar så kör du mattor eller tyg på dom med.

Ja, jag ska införskaffa dom högtalarfötterna som folk rekommenderade här. Mattor har jag inte ens tänkt på men det ska jag definitivt fixa. Rummet jag sitter i är ju typ både sovrum och badrum. Sovrummet är typ redan fullt med möbler, såsom säng, skrivbord, och allt man behöver för en enkel setup. Även en sorts bokhylla har jag här som är fylld med saker... har dock tyvärr inte så mycket böcker och tror inte riktigt att dom jag har skulle räcka eller ens göra någon skillnad alls. Men mattor och högtalarfötter är det jag ska fixa först i alla fall. Bönemattor förresten? Vill ju inte att min lägenhet ska se ut som en moské, inte för att det är fult eller så men, aja, får leta efter något att hänga på väggarna ändå. Måste säkert inte vara just bönemattor såklart.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro