Köpråd 240 hz G-sync modul 1080p runt 4000 kr

Permalänk

Köpråd 240 hz G-sync modul 1080p runt 4000 kr

Helst vill jag ha ASUS ROG Swift PG258Q, verkar vara den bästa 1080p skärmen som gjorts, med färger och input lag.
Men 8000 är lite för saftigt för en skärm tycker jag, har kollat runt men inte hittat några bra 240 hz skärmar med g-sync modul...
Eller tror ni priset på asus skärmen droppar snart? https://www.dell.com/sv-se/shop/spelsk%C3%A4rmen-alienware-25... finns ju för 7000 kr också....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Finns ju massor om du skippar modulen, den kostar ju rätt mycket och kommer nog inte finnas länge till då den öppna standarden anammats av samtliga grafikkortstillverkare

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Finns ju massor om du skippar modulen, den kostar ju rätt mycket och kommer nog inte finnas länge till då den öppna standarden anammats av samtliga grafikkortstillverkare

Men den är ju sämre....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Men den är ju sämre....

Vet du ens vad en Gsync modul gör ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Men den är ju sämre....

Njae. Har inte märkts på reviews under sen 2019 vad jag sett iaf, (var 2019 jag började fundera på ny skärm).

Visst, modulen har vissa features, men den kostar en tusing och låser fast dig vid en viss grafikkortstillverkare, vilket är ju helt sjukt dåligt nu när AMD är med och tävlar bland toppkorten igen. Iof med en 4k skärmbudget kanske du håller dig i mellansegmentet, men där har ju rätt ofta AMD haft prisvärdiga alternativ

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Njae. Har inte märkts på reviews under sen 2019 vad jag sett iaf, (var 2019 jag började fundera på ny skärm).

Visst, modulen har vissa features, men den kostar en tusing och låser fast dig vid en viss grafikkortstillverkare, vilket är ju helt sjukt dåligt nu när AMD är med och tävlar bland toppkorten igen. Iof med en 4k skärmbudget kanske du håller dig i mellansegmentet, men där har ju rätt ofta AMD haft prisvärdiga alternativ

Köper alltid nvidia kort, har ett 3070 atm.

"vissa features" funkar inte g sync mycket bättre med en modul?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vet du ens vad en Gsync modul gör ?

Full variable refresh range, det gör väl en stor skillnad?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺

Skillnaden G-sync-modul mot certifierad G-Sync Compatible brukar vara att skärmen med modul bättre klarar dippen i frekvens ned mot 40–50 FPS och även ännu lägre. Då utan märkbara omväxlingar på skärmen med modul. Medan certifierad G-Sync Compatible vid 40–50 FPS sällan är så mycket bättre än att köra utan adaptiv synk på.

Med modulen vet man vad man får. Med certifierad G-Sync Compatible är det bara kanske lika bra. Kanske sämre? Man vet inte utan måste förlita sig på tester och att den som testar är lika kräsen som en själv.

Så långe man ligger över 60 FPS har jag inte märkt någon större skillnad mellan G-sync-modul mot certifierad G-Sync Compatible. Icke-certifierad VESA Adaptive kan däremot var precis vad som helst. Hacka, släpa, rycka och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Skillnaden G-sync-modul mot certifierad G-Sync Compatible brukar vara att skärmen med modul bättre klarar dippen i frekvens ned mot 40–50 FPS och även ännu lägre. Då utan märkbara omväxlingar på skärmen med modul. Medan certifierad G-Sync Compatible vid 40–50 FPS sällan är så mycket bättre än att köra utan adaptiv synk på.

Med modulen vet man vad man får. Med certifierad G-Sync Compatible är det bara kanske lika bra. Kanske sämre? Man vet inte utan måste förlita sig på tester och att den som testar är lika kräsen som en själv.

Så långe man ligger över 60 FPS har jag inte märkt någon större skillnad mellan G-sync-modul mot certifierad G-Sync Compatible. Icke-certifierad VESA Adaptive kan däremot var precis vad som helst. Hacka, släpa, rycka och så vidare.

Tack för att du klargjorde det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera denna skärm: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5275061

Förmodligen samma panel som i de flesta 240hz skärmar, dock med lite andra egenskaper.
280hz, IPS, <1ms GTG, HDR. Något svag ljusstyrka för HDR och tråkig standardkalibrering av färg. Rtings har dock en trevlig ICC profil för skärmen.

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Kan starkt rekommendera denna skärm: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5275061

Förmodligen samma panel som i de flesta 240hz skärmar, dock med lite andra egenskaper.
280hz, IPS, <1ms GTG, HDR. Något svag ljusstyrka för HDR och tråkig standardkalibrering av färg. Rtings har dock en trevlig ICC profil för skärmen.

Tack, men blir en funderare igen på MSI MAG 251RX, en gaming-polare har båda VG259QM och MSI MAG 251RX och han säger att msi skärmen är mycket bättre, hur den nu kan vara det?

En bekant säljer en Asus ROG Swift PG258Q billigt (2200 kr), hur är den?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har 170hz Gsync skärm.. Det första jag gjorde var satt stäng av Gsync och slå på ELMB (Extreme Low Motion Blur), mycket bättre när man spelar FPS med stabil hög FPS (180 - 225).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Jag har 170hz Gsync skärm.. Det första jag gjorde var satt stäng av Gsync och slå på ELMB (Extreme Low Motion Blur), mycket bättre när man spelar FPS med stabil hög FPS (180 - 225).

Jag spelar planetside 2 och fpsn går mellan 90 och 240.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Den blev också rekommenderad av Hardware Unboxed. https://youtu.be/0w1_zOiWQiE?t=1186

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av Oskar80:

Den blev också rekommenderad av Hardware Unboxed. https://youtu.be/0w1_zOiWQiE?t=1186

Ja jag var dum som inte köpte en på blackfriday (men var så inne på en med g sync modul) för 3500, vilket är ett bra pris, får väl vänta tills den går ner i pris igen eller om 360 hz skärmarna droppar ner till 6000 kr då slår jag till......

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tack, men blir en funderare igen på MSI MAG 251RX, en gaming-polare har båda VG259QM och MSI MAG 251RX och han säger att msi skärmen är mycket bättre, hur den nu kan vara det?

En bekant säljer en Asus ROG Swift PG258Q billigt (2200 kr), hur är den?

Har exakt en sådan skärm.
Förutom det faktum att det är en TN-panel så fungerar allt kanon.
Dvs dåliga betraktningsvinklar, halvdan färgåtergivning, mycket bra responstider, mycket bra input lag, g-sync och ulmb fungerar perfekt dock fungerar bara ulmb upp till 144hz. Jag föredrar att köra med g-sync istället för ulmb.
Sen har ju både IPS och TN låg kontrast.
1080p är ju 1080p också. Finns ju både för och nackdelar med det.

Om du mest skall sitta och spela CS, OW, R6S osv är skärmen ett kanonbra val.
För det priset så ja visst varför inte?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/spelsk%C3%A4rm-alienware... Nu blev jag sugen på den här, tycker det var bra pris, runt 3000 kr känns som en sweetspot för mig.

Någon som har en AW2521HFL och kan säga något om den?

Edit skiter nog i den blev 4 161 kr med frakt å moms

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/acer-nitro-vg2... hittade den här skärmen för 2990 kr ips 240 hz finns inga recensioner all om den, verkar vara någon uppdaterad 144 hz version? Finns det någon som äger en sådan och kan säga något?

Edit: Beställde en som fyndvara för 2400 kr på Netonnet, mycket bra pris tyckte jag.

Kommer nog bli en bra uppgradering från min gamla Acer XB240HAbpr 144 hz från 2015, varit väldigt nöjd med den, men hoppas på lite bättre färger och bättre input lag..

Nu blir jag lite förvirrad då det står både "Ursprunglig upplösning Full HD (1080p) 1920 x 1080 (DisplayPort: 144 Hz, HDMI: 144 Hz)"

och Full HD (1080p) 1920 x 1080 vid 240 Hz, hur fan ska dom ha det?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none