Xstra Digital Storage - pålitliga?

Permalänk
Medlem

Xstra Digital Storage - pålitliga?

Hej!

Om ett företag påstår att de har varan - måste de leverera den?
Anledningen är att en av de få leverantörer som verkar ha grafikkort att leverera i Sverige är Xstra Digital Storage. Som man kan komma i kontakt med om man köper via CDON.
Jag gjorde en beställning den 8 december 2020 av ett 5600xt kort. Beräknad leveranstid på 20-25 dagar. Så jag hade då en vag förhoppning om att få kortet innan år 2021.

Det blev inte så. Det senaste beskedet är att kortet tidigast kan levereras i början av mars.
Uppenbarligen verkar de inte ha någon skyldighet att hålla leveranstider, men har ett företag skyldighet att överhuvudtaget leverera om de har uppgivet att de har varan i frågan?

De verkar vilja att jag ska ta och avbeställa och ordern, för jag betalar mot leverans och när jag gjorde beställningen låg priset på 3219:30 kronor. Priset nu för samma kort från Xstra Digital Storage är 3857 kronor.

https://cdon.se/hemelektronik/asrock-phantom-gaming-rx5600xt-...

Och de uppger fortfarande att den finns på lager... om än med en leveranstid på 40-45 dagar... >_<

Jag kan vänta, men har företaget inga skyldigheter att leverera inom en överskådlig tid när de påstår att produkten finns på lager?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig läst Xstra Digital Storage och pålitliga i samma mening förr.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Då företaget figurerat en del i tipstråden (numera tas dessa tips alltid bort då företaget inte är tillförlitligt) så gjordes lite efterforskningar, och man kan väl konstatera att företagets affärsmodell är lite oklar eftersom de inte verkar syssla med att leverera beställda varor till kund.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Då företaget figurerat en del i tipstråden (numera tas dessa tips alltid bort då företaget inte är tillförlitligt) så gjordes lite efterforskningar, och man kan väl konstatera att företagets affärsmodell är lite oklar eftersom de inte verkar syssla med att leverera beställda varor till kund.

Frågan är dock om de är så opålitliga att man kan be CDON att kasta ut företaget från sin webplats eller t.o.m. stämma dem.

Detta att de har "varan på lager" syns som aldrig förr om letar efter grafikkort på prisjakt. Det man ser är att CDON har varan när inga andra i Sverige har det, när det i själva verket är Xstra Digital Storage som gör det påståendet.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

CDON kanske skyller ifrån sig men jag tycker du skall klaga hos dem ändå eftersom de syns på deras plattform.

Permalänk
Medlem

Enligt §10 i konsumentköplagen så har du vid dröjsmål rätt att kräva att företaget fullgör köpet, om det är möjligt. Så jag tolkar det som att du har rätt att ha kvar din beställning och företaget måste göra ett rimligt försök att uppfylla den. Undantag skulle väl vara t.ex. att varan slutas tillverkas, vilket inte verkar vara fallet här.

Enligt §12 så måste du dock framställa kravet att du vill fullgöra köpet inom rimlig tid, annars kan du förlora den rätten. Men jag antar att det räknas om företaget frågar om du vill avbeställa och du nekar.

Permalänk
Medlem

Tar och bumpar denna tråden lite..

Min äldsta grabb fyller år i början av Juli och vill ha en sån där flashig e-sparkcykel. Gjorde ett köp på CDON och missade HELT att det inte var CDON som sålde den, utan det var ju då dessa Xstra från NL.

Jag tänkte att det kanske inte gjorde så mycket då leveranstiden ändå står som 5-15 dagar. Sen kollade jag deras omdömen på Trustpilot och blev lite illamående..

Har nu begärt avbeställning via både CDON och skickat via e-post direkt till Xstra.

Nu till min fråga för er som har råkat ut för dessa:
Hur har det gått med ev avbeställningar? Behöver jag i förebyggande syfte börja ta tabletter mot magsår p.g.a hur denna processen kommer se ut?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tar och bumpar denna tråden lite..

Min äldsta grabb fyller år i början av Juli och vill ha en sån där flashig e-sparkcykel. Gjorde ett köp på CDON och missade HELT att det inte var CDON som sålde den, utan det var ju då dessa Xstra från NL.

Jag tänkte att det kanske inte gjorde så mycket då leveranstiden ändå står som 5-15 dagar. Sen kollade jag deras omdömen på Trustpilot och blev lite illamående..

Har nu begärt avbeställning via både CDON och skickat via e-post direkt till Xstra.

Nu till min fråga för er som har råkat ut för dessa:
Hur har det gått med ev avbeställningar? Behöver jag i förebyggande syfte börja ta tabletter mot magsår p.g.a hur denna processen kommer se ut?

Hamnade i liknande situation med en Samsung mobil för tidigare i år. CDON svarar att det inte är deras ansvar för "ditt" avtal är med Xstra, Xstra svarar inte på Mejl utan rammar igenom ordrar trots avbeställningar oftast. Enda sättet att avbeställa med Xstra är att ringa dem.

Så det gjorde jag, ringde kontoret i nederländerna och bad dem ta bort ordern, och de tog bort ordern på en gång, och CDON betalade tillbaka pengarna inom 1-3 bankdagar.

https://www.xstra.eu/contact.html

Permalänk
Medlem

Jag köpte en något åldrad NUC med SO-DDR3 av dem 2020.
Det tog väldigt lång tid för dem att skicka den, jag han mejla dem och fråga vad som hänt och de sa att den finns i deras tyska lager.
Till slut kom den med UPS till dörren, vilket var över min förväntan, jag är van vid rekommenderad leverans.

De är väl inte guldstandarden bland näthandlare...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hamnade i liknande situation med en Samsung mobil för tidigare i år. CDON svarar att det inte är deras ansvar för "ditt" avtal är med Xstra, Xstra svarar inte på Mejl utan rammar igenom ordrar trots avbeställningar oftast. Enda sättet att avbeställa med Xstra är att ringa dem.

Så det gjorde jag, ringde kontoret i nederländerna och bad dem ta bort ordern, och de tog bort ordern på en gång, och CDON betalade tillbaka pengarna inom 1-3 bankdagar.

https://www.xstra.eu/contact.html

Kul grej, jag gjorde exakt likadant dagen efter jag postade här och precis som du säger så tar de bort den nästan direkt då. Man måste alltså ringa. Spännande nog var de t.o.m snabbare än vissa svenska jag stött på.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Hm. Trodde precis som en tidigare postare här att jag beställde direkt från cdon. Beställde en hdd till min NAS. Har väntat 2 månader. Har mailat utan att få svar o.s.v. Hur fan kan cdon hosta ett sådant skojeriföretag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av franzthefourth:

Hm. Trodde precis som en tidigare postare här att jag beställde direkt från cdon. Beställde en hdd till min NAS. Har väntat 2 månader. Har mailat utan att få svar o.s.v. Hur fan kan cdon hosta ett sådant skojeriföretag?

De har väl konkat?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1673523-kop-via-cdon-d...