Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk

Jag är sugen på köpa en datormus på amazon nu när den är lite billigare. Borde väl inte vara några konstigheter hoppas jag. Kan hojta till sen om hur jag upplevde det.

En sån här blir det: https://www.amazon.se/gp/product/B078W926JQ/ref=as_li_tl?ie=U...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aafastnej:

Jag är sugen på köpa en datormus på amazon nu när den är lite billigare. Borde väl inte vara några konstigheter hoppas jag. Kan hojta till sen om hur jag upplevde det.

En sån här blir det: https://www.amazon.se/gp/product/B078W926JQ/ref=as_li_tl?ie=U...

Ska du seriöst köpa den för det priset? 666 kronor?

Det är som att bjuda in Djävulen själv!

Nä, det borde vara bra. Det är en "Fraktas från och säljs av Amazon" och då brukar det inte vara några problem, bortsett från din själ.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

köpte 2 varor från .se med tron att bägge skulle komma i samma paket till mitt PostNord-ombud...
som att göra mig en tjänst (snarare björntjänst) delade dom upp det i 2 paket, varav paket 1 kom till mitt ombud & jag hämtade efter jobb...
det andra skickades med UPS, eftersom vi jobbar i familjen är ju ingen hemma att ta emot skiten, men tjejen i chatten på amazon var superduktig & trevlig, så hon fixade så jag kunde hämta hos ett ups-ombud nån dag senare...
deras leveranskedja är minst sagt komplicerad, dom skickar varor från överallt & man får inte alltid vad som förväntas...

Beställde också ett en stor mängd olika produkter från samma serie och de skickas hejvilt från vartenda lager amazon har i europa. Valde hemleverans så hade närmare 30 olika paket i postnord appen, alla med hemleverans. Lyckats få hem hälften i torsdags och fredags redan, en del är påväg på måndag och troligtvis nån eftersläntare därefter.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Köpt en del prylar, tex en 27" grafisk ritplatta som var mycket billigare än i andra svenska online butiker. Funkat väldigt bra hittils.

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Kanske en dum fråga, men när jag skulle testa hur det fungerade att köpa nåt så fanns möjligheten att välja ett ombud direkt som leveransadress, men efter det gick det direkt till betalningen där det enda de bad om var kontokortsnummer.

...Hur vet posten/ombudet vem paketet ens ska till om man inte behöver skriva in namn eller telefonnummer?

Använd inte den möjligheten. Tanken är att Amazon ska använda en av Postnords tjänster, men tjänsten har implementerats felaktigt av Amazon. En massa personer här på forumet har skrivit att man inte aviseras (eller att ombudet aviseras istället för mottagaren) och några har sagt att försändelserna inte går att hämta ut, så de skickas tillbaka till Amazon.

Skrivet av johanandersson:

Jag har bråkat en väldig massa med butiker och företag för min fars räkning de senaste åren, så jag är lite trött på hur vi låter företag utforma avtal och tillhandahålla information. Om avtal ska vara backade av staten och vårt rättssystem så hade det inte varit orimligt att kräva maximal tydlighet i alla steg för att staten ska stödja det.

Jag har lärt mig att man alltid ska titta på textens storlek. Ju mindre skrift, desto viktigare. Stor skrift ska man vara mer kritisk till. Om texten har ungefär samma färg som bakgrunden, som "Kom ihåg att ha forumets trivselregler i åtanke när du svarar i trådar. Har du fått bra hjälp av någon? Glöm då inte att gilla inlägget! :)" under textrutan när man skriver ett inlägg här, är texten förmodligen viktig.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Är det inte information de har om du är inloggad? Var du inloggad? Det hade varit lite coolt om de kunde skicka till utlämningsställe och det enda du fick var en referenskod, men tror inte det hade varit lagligt med tanke på spårbarhet.

Var inloggad, men det enda kontot har på mig är en epostaddress.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Beställde också ett en stor mängd olika produkter från samma serie och de skickas hejvilt från vartenda lager amazon har i europa. Valde hemleverans så hade närmare 30 olika paket i postnord appen, alla med hemleverans. Lyckats få hem hälften i torsdags och fredags redan, en del är påväg på måndag och troligtvis nån eftersläntare därefter.

japp... störigt minst sagt

hade gärna pyntat nån hundralapp för att få 1 paket hos PN ombud... beroende på vad man köpt givetvis, så inte frakten blir mer än varan

ser ju som sagt ut som att man får en överraskning hur leveransen blir...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

janä, händer det igen får Amazon fixa't... funkade bra med chatten, valde leveransställe där.
inte mitt problem dom inte levererar enligt överenskommelse

Om du vill krångla till det för dig så. Enklare o ha det automatiserat tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en del från amazon.de. Där är ju valutan euro.

Förra onsdagen runt 19:00 så hittade min fru en bilbarnstol "Maxi-Cosi Mica" där priset antagligen var i EUR men stod i SEK. Någon timme efter så justerades priset. Nu i Onsdags klockan 19:00 dök den upp igen för samma låga pris, för att sedan justeras.
Den "Fraktas från och säljs av Amazon". Var ju lite sugen på att klicka hem den för att ha i andrabilen...

Vet någon hur ofta Amazon det justera svenska priset efter valutakursen?
Om de säljer och leverera (vi vet ju att deras logistik inte är den bästa) den för det felaktiga priset kommer de då skicka ut "efterkrav" eller att man ska returnera varan? Hittar inte så mycket info i deras villkor än att de inte kommer debitera för något som har för högt pris.
Någon annan som har sett liknande på svenska Amazon?

Permalänk
Skrivet av Lajnuss:

Förra onsdagen runt 19:00 så hittade min fru en bilbarnstol "Maxi-Cosi Mica" där priset antagligen var i EUR men stod i SEK. Någon timme efter så justerades priset. Nu i Onsdags klockan 19:00 dök den upp igen för samma låga pris, för att sedan justeras.
Den "Fraktas från och säljs av Amazon". Var ju lite sugen på att klicka hem den för att ha i andrabilen...

Menar du alltså att den kostade (t.ex.) 100 kronor istället för 100 euro? Om priset är uppenbart fel brukar säljaren ha rätt att häva köpet, men jag tror att det förutsätter att säljaren trycker på stoppknappen innan varan levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Menar du alltså att den kostade (t.ex.) 100 kronor istället för 100 euro? Om priset är uppenbart fel brukar säljaren ha rätt att häva köpet, men jag tror att det förutsätter att säljaren trycker på stoppknappen innan varan levereras.

Ja, flera har fått sina stolar. Men om de sker upprepande gånger?

Permalänk

Har själv paket som fraktas av Amazon men försenad leverans :/ någon som haft samma otur? och brukar paketet komma?

"Vi beklagar att din leverans är sen. De flesta försenade paket anländer inom ett dygn. Om du inte har fått ditt paket imorgon kan du komma tillbaka hit nästa dag för en återbetalning."

Permalänk
Skrivet av DeluxeNoone:

Har själv paket som fraktas av Amazon men försenad leverans :/ någon som haft samma otur? och brukar paketet komma?

Vilken speditör? Varifrån skickas det? Vad säger spårningen? Ditt citat låter som något från Amazon, inte som något från speditören.

Det har varit snökaos i Tyskland vilket försenat godstransporter från och via Tyskland. Pfizers coronavirusvaccin fast på grund av snökaoset. Jag har en beställning från japanska Amazon. Försändelsen skickades med DHL Express från Narita i fredags vilket brukar betyda leverans på måndagen, men snömonster med pickelhuva och Kaiser Wilhelm-mustasch gjorde att försändelsen satt fast på DHL:s nav i Leipzig i två dagar och därför först kom till mitt DHL-ombud idag.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Vilken speditör? Varifrån skickas det? Vad säger spårningen? Ditt citat låter som något från Amazon, inte som något från speditören.

Det har varit snökaos i Tyskland vilket försenat godstransporter från och via Tyskland. Pfizers coronavirusvaccin fast på grund av snökaoset. Jag har en beställning från japanska Amazon. Försändelsen skickades med DHL Express från Narita i fredags vilket brukar betyda leverans på måndagen, men snömonster med pickelhuva och Kaiser Wilhelm-mustasch gjorde att försändelsen satt fast på DHL:s nav i Leipzig i två dagar och därför först kom till mitt DHL-ombud idag.

Det är skickat av Amazon själva och via Postnord från Tyskland. Kan nog stämma med kaoset.

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt med Amazon, gjorde en beställning. Den blev inte tillagd automatiskt till Postnords app, sedan när jag skulle hämta ut den gick det inte att använda sig av bank-ID utan krävdes vanlig legitimation.

Är detta standard för Amazon specifikt, inte haft detta problem med andra butiker utan det fungerar hur bra som helst med bank-ID via appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxeNoone:

Har själv paket som fraktas av Amazon men försenad leverans :/ någon som haft samma otur? och brukar paketet komma?

"Vi beklagar att din leverans är sen. De flesta försenade paket anländer inom ett dygn. Om du inte har fått ditt paket imorgon kan du komma tillbaka hit nästa dag för en återbetalning."

Antingen får du pengarna tillbaka eller så skickar de en ny. I mitt fall skickade de en ny.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Mycket märkligt med Amazon, gjorde en beställning. Den blev inte tillagd automatiskt till Postnords app, sedan när jag skulle hämta ut den gick det inte att använda sig av bank-ID utan krävdes vanlig legitimation.

Valde du ett postombud? Amazon har inte förstått hur man ska implementera val av postombud, så det kan bli en massa fel. Undvik att välja ombud.

Skrivet av Shrudder:

Antingen får du pengarna tillbaka eller så skickar de en ny. I mitt fall skickade de en ny.

Om det skulle vara ovädret i Tyskland som ställt till det kan det också tänka sig att den ursprungliga försändelsen dyker upp till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Valde du ett postombud? Amazon har inte förstått hur man ska implementera val av postombud, så det kan bli en massa fel. Undvik att välja ombud.

Valde ombud då ett annat än standard ofta passar mig bättre. Men ok, då vet man, men mycket märkligt får man säga då andra butiker inte har problem med det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxeNoone:

Har själv paket som fraktas av Amazon men försenad leverans :/ någon som haft samma otur? och brukar paketet komma?

"Vi beklagar att din leverans är sen. De flesta försenade paket anländer inom ett dygn. Om du inte har fått ditt paket imorgon kan du komma tillbaka hit nästa dag för en återbetalning."

Samma här, alla som har fastnat har sista post:

Citat:

Paketet anlände till en Amazon-anläggning
Garbsen, Hannover DE

Samtidigt har ett annat paket levererats men det tog en annan väg.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Valde ombud då ett annat än standard ofta passar mig bättre. Men ok, då vet man, men mycket märkligt får man säga då andra butiker inte har problem med det alls.

Postnord har erbjudit tjänsten att välja ombud i många år så andra svenska butiker har väl lärt sig hur man ska göra. Amazon är dock en nykomling på marknaden, så de kanske missuppfattar en del i början.

Skrivet av cfw:

Samma här, alla som har fastnat har sista post:
Samtidigt har ett annat paket levererats men det tog en annan väg.

Hannover ligger i Niedersachsen som verkar ha drabbats rätt så illa, så lastbilen kanske inte vågar sig ut på vägarna. Paketet skickas säkert vidare senare. Om det är många försändelser som samlats på hög i Hannover kanske det tar tid för Amazon innan de kommer ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Hannover ligger i Niedersachsen som verkar ha drabbats rätt så illa, så lastbilen kanske inte vågar sig ut på vägarna. Paketet skickas säkert vidare senare. Om det är många försändelser som samlats på hög i Hannover kanske det tar tid för Amazon innan de kommer ikapp.

Ja, jag väntar lugnt in dem och hoppas att chaufförerna tar det lugnt.
Ett paket anlände i Danmark imorse så de andra kommer väl förhoppningsvis nästa vecka någon gång.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Ja, jag väntar lugnt in dem och hoppas att chaufförerna tar det lugnt.
Ett paket anlände i Danmark imorse så de andra kommer väl förhoppningsvis nästa vecka någon gång.

Kom den till Danmark idag, så borde den komma imorgon om du inte bor i Norrland

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Mitt har fortfarande ej uppdaterats på postnord eller så. Garbsen, Hannover DE. :/ Skulle ha kommit på Tisdag. Får ta o vänta lite till.

Permalänk
Medlem

Okej har precis upplevt det snabbaste jag varit med om i leveranstid.

Beställde igår vid 17.50 en Samsung 970 Evo Plus 1TB
https://www.amazon.se/Samsung-intern-solid-state-enhet-MZ-V7S...

Fick mail idag 11.50 att paketet finns att hämta ut på utlämingsställe..

Permalänk

Kan ha varit för det skickats från svenskt lager. Då går det väldigt snabbt.

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Antingen får du pengarna tillbaka eller så skickar de en ny. I mitt fall skickade de en ny.

Fick tillbaka pengarna förra veckan. Gjorde nybeställning igår på samma så får vi se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

När man undrar varför man inte fått sitt paket från Kina.

Johan i Göteborg säger du? Jo, han känner jag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

https://i.imgur.com/9CaN8ag.png

När man undrar varför man inte fått sitt paket från Kina.

Johan i Göteborg säger du? Jo, han känner jag.

Jag antar att det där är från ett e-postmeddelande från Amazon. I e-postmeddelandena skriver Amazon ofta bara ut förnamn, postort och land, men säljaren får hela adressen. Logga in på Amazon-kontot och leta rätt på beställningen och se om du inte har hela adressen där.

Om paketet kommer från Kina, är troliga skäl till försening att försändelsen går med båt (eftersom covid-19 stoppat en stor del av flygtrafiken) eller att Postnords tullhantering drar ut på tiden.

Permalänk
Medlem

Köpte en mus för någon månad sedan från Amazon.se och den blev levererad i tid.
Sen beställde jag en ryggsäck som skulle ta 4 veckor att leverera. Den kom aldrig, reklamerade och fick pengarna tillbaka nästa dag. Det har nu gått 12 veckor och den har fortfarande inte kommit, så undrar var den egentligen tog vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Köpte en mus för någon månad sedan från Amazon.se och den blev levererad i tid.
Sen beställde jag en ryggsäck som skulle ta 4 veckor att leverera. Den kom aldrig, reklamerade och fick pengarna tillbaka nästa dag. Det har nu gått 12 veckor och den har fortfarande inte kommit, så undrar var den egentligen tog vägen.

om den dyker upp får du behålla den

Visa signatur

rx 7800 xt