Intel lanserar Core 11000-serien för bärbara speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Core 11000-serien för bärbara speldatorer

Processorfamiljen "Tiger Lake" intar bärbara speldatorer, där fokus från Intels sida är datormodeller under 18 millimeter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fyra kärnor duger mer än väl för spel, det som känns lite oroande är de numera icke-märkta Max-Q korten från NVidia som lär paras med den inte kommer hålla måttet -- annars skulle det nog kunna tänkas blivit ett köp.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fyra kärnor duger mer än väl för spel...

Just nu, ja. Eftersom både nya xboxen och PS5 har åtta kärnor i sin CPU så kommer spelvärlden se fler nya spel som är bättre på att utnyttja fler kärnor.

Permalänk
Skrivet av employed:

Just nu, ja. Eftersom både nya xboxen och PS5 har åtta kärnor i sin CPU så kommer spelvärlden se fler nya spel som är bättre på att utnyttja fler kärnor.

Precis! Tror ej dessa är till för att spela med men nu när åtta kärnor mer eller mindre är standard så kommer fyra kärnor knappast ses som advekat om ett par år.

Men visst gör man enkla sysslor så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fyra kärnor duger mer än väl för spel, det som känns lite oroande är de numera icke-märkta Max-Q korten från NVidia som lär paras med den inte kommer hålla måttet -- annars skulle det nog kunna tänkas blivit ett köp.

dom flesta spel som släpps i dag vill ha 6 kärnor minst. det går att spela på 4c/8t men du kommer och lämna prestanda på bordet och dina 1% and 0.1% frames tar stryk.

det största problemet är 0.1% där du får ställen med en talet FPS som gör det väldigt jobbigt och spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Just nu, ja. Eftersom både nya xboxen och PS5 har åtta kärnor i sin CPU så kommer spelvärlden se fler nya spel som är bättre på att utnyttja fler kärnor.

PS4 och Xbox One hade också 8 kärnor.
Skillnaden är att PS5 och Xbox Series har betydligt kraftfullare kärnor som är mer i nivå med vad man hittar i en modern PC.
Men ser man bara till antalet kärnor så har det inte ändrats sen PS4/Xbox One.

Det känns som att Ryzen 5800X hade varit en riktigt bra allround processor för en PC 2021 om den 'bara' kostat 20% mindre.
Eller rättare sagt, att det är en bra allround processor, men den är för dyr för att vara prisvärd.

Permalänk
Medlem

Quad core, känns fräscht 2021.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Inaktiv

Låter rimligt då det är ultratunna datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Låter rimligt då det är ultratunna datorer.

28 - 35W är väl knappast för ultratunna datorer?
Dem brukar ha max TDP på 15-20W...

Detta känns mer som speldatorer med eller utan mindre dedikerad grafik..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

2010 ringde och vill ha sin QuadCore tillbaka. Alla kan hävda vad de vill, men sedan Ryzen släpptes är detta för dåligt! Mobiler har ju för bövelen mer kärnor även i budgetklassen, för att inte tala om både förra och denna generationens konsoler...

NEJ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fyra kärnor duger mer än väl för spel, det som känns lite oroande är de numera icke-märkta Max-Q korten från NVidia som lär paras med den inte kommer hålla måttet -- annars skulle det nog kunna tänkas blivit ett köp.

Cyberpunk vill ta ett samtal med dig

Spelet käkar upp i vissa fall 10-12 av mina Zen 2-kärnor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

28 - 35W är väl knappast för ultratunna datorer?
Dem brukar ha max TDP på 15-20W...

Detta känns mer som speldatorer med eller utan mindre dedikerad grafik..

Läste ultraportable men det är nog inte samma sak

Permalänk
Skrivet av medbor:

2010 ringde och vill ha sin QuadCore tillbaka. Alla kan hävda vad de vill, men sedan Ryzen släpptes är detta för dåligt! Mobiler har ju för bövelen mer kärnor även i budgetklassen, för att inte tala om både förra och denna generationens konsoler...

NEJ!

IPC i all ära men fyra är alldeles för lite. AMD kommer få ännu ett förstprång mot Intel precis som de har på serversidan. AMd har både stark IPC och många kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Processorfamiljen "Tiger Lake" intar bärbara speldatorer, där fokus från Intels sida är datormodeller under 18 millimeter.

Läs hela artikeln här

18mm , vad ska man med en så liten dator till var det första jag tänkte

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Fyra kärnor duger mer än väl för spel, det som känns lite oroande är de numera icke-märkta Max-Q korten från NVidia som lär paras med den inte kommer hålla måttet -- annars skulle det nog kunna tänkas blivit ett köp.

Har du testat cyberpunk?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Cyberpunk vill ta ett samtal med dig

Spelet käkar upp i vissa fall 10-12 av mina Zen 2-kärnor

Säger väl mer om Zen 2 (i det spelet) än antal kärnor som behövs för att driva Cyberpunk. Är inga problem att slå av 4 kärnor på min och fortfarande inte ha några bekymmer med Cyberpunk.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

18mm , vad ska man med en så liten dator till var det första jag tänkte

Är väl fullt rimligt som diagonalmått på CPUn...?

Permalänk
Medlem

Det går bra för Intel.

Core 2 Q6600 Q1 2007 - 4 kärnor
Tiger Lake H 2021 - 4 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2010 ringde och vill ha sin QuadCore tillbaka. Alla kan hävda vad de vill, men sedan Ryzen släpptes är detta för dåligt! Mobiler har ju för bövelen mer kärnor även i budgetklassen, för att inte tala om både förra och denna generationens konsoler...

NEJ!

Core™ i7-7700K Processor - Launch Date Q1'17 - 4C/8T
Core™ i7-8700K Processor - Launch Date Q4'17 - 6C/12T
Core™ i9-9900K Processor - Launch Date Q4'18 - 8C/16T

Ryzen™ 7 1800X - Launch Date 3/2/2017 - 8C/16T

Det är inte SÅÅ länge sen det funnits processorer med mer än 4C/8T.
Eller ja det har ju funnits Xeons och Opteron system innan, samt HEDT.
Men det har inte varit lika riktade mot vanliga konsumenter.
Samt AMDs Bulldozer där exempelvis en FX-8150 hade ett upplägg där vissa ansåg att det var en 4 kärning processor och vissa att det var en 8 kärnig processor.

Även om det finns folk som har datorer som är mer än 3 år gamla som har fler än 4 kärnor och 8 trådar.
Så är det nog ändå så att de flesta som har mer än 4C/8T har en dator som inte är äldre än 2-3 år.
Kanske inte "Bleeding edge". Men inte så gammalt heller.

Då har vi inte ens tagit hänsyn till att artikeln tar upp processorer för bärbara datorer och att bärbara datorer normalt är klenare än stationära datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Säger väl mer om Zen 2 (i det spelet) än antal kärnor som behövs för att driva Cyberpunk. Är inga problem att slå av 4 kärnor på min och fortfarande inte ha några bekymmer med Cyberpunk.

Du menar att Zen2 magiskt trollar fram trådar som inte har kodats i spelet? Eller vad tycker du detta säger om Zen2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Quad core, känns fräscht 2021.

Kanske om man inte spelar ja.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Cyberpunk 2077 is fully playable with 4k and very playable with 8 core, as shown here

https://www.google.se/amp/s/www.game-debate.com/amp/news/3001...

I run it at full graphic settings in 4k on my rtx 3090 and core i9-9900k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Är väl fullt rimligt som diagonalmått på CPUn...?

"datormodeller under 18 millimeter"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Har du testat cyberpunk?

Absolut, men ser väl inte värdelöst optimerade rappel-spel som någon måttstock. Valhalla fungerar utmärkt på kärringens Wintendo i5-8300H/1050Ti-laptop, mycket mer än så går det inte att kräva. Den har 4c/8t. Bra skit.

Dessa kommer alltså bli bra mycket mindre och (förhoppningsvis) tystare, vilket är vad som räknas. Tror inte de flertalet lallare som röstade på CP2077 och sitter och brölar om "jamen, xbawks dåråååh!! åtta kååres!" ovan riktigt fattar poängen, vilket är pinsamt -- men roande

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Absolut, men ser väl inte värdelöst optimerade rappel-spel som någon måttstock. Valhalla fungerar utmärkt på kärringens Wintendo i5-8300H/1050Ti-laptop, mycket mer än så går det inte att kräva. Den har 4c/8t. Bra skit.

Dessa kommer alltså bli bra mycket mindre och (förhoppningsvis) tystare, vilket är vad som räknas. Tror inte de flertalet lallare som röstade på CP2077 och sitter och brölar om "jamen, xbawks dåråååh!! åtta kååres!" ovan riktigt fattar poängen, vilket är pinsamt -- men roande

Så du kallar världens snyggaste spel för dåligt optimerat? Kan du spelprogrammering? I 4k ultra använder det 4-5 kärnor på min 9700K (som inte har hyperthreding så man kan se riktigt cpu användning) med en last på runt 50%. Sänker jag till 1080p eller lägre springer cpu användningen upp till alla kärnor 80-90% belastning. Så det skalar helt perfekt.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Så du kallar världens snyggaste spel för dåligt optimerat? Kan du spelprogrammering? I 4k ultra använder det 4-5 kärnor på min 9700K (som inte har hyperthreding så man kan se riktigt cpu användning) med en last på runt 50%. Sänker jag till 1080p eller lägre springer cpu användningen upp till alla kärnor 80-90% belastning. Så det skalar helt perfekt.

"världens snyggaste spel"? Nåja, det är ju rätt subjektivt... Du jämför CP2077 med mästerverk som Ori som är handmålat och designat av Thomas Mahler och grabbarna -- verkligen SNYGGT och VACKERT, vilket då känns lite pinsamt att beblanda med buggfesten CP2077 som blir ap-fult just bara därför. Utöver det är jag är rätt hyffsad på matte och programmerar både assembler på ett flertal arkitekturer och C (ej ++) i överlag , men känner väl inte att jag "kan" spelprogrammeringen i någon större kontext än att jag förstår grunderna -- vad jag INTE förstår är hur det är speciellt relevant i sammanhanget. Jag har läst John Carmacks teorier och tankar om flertrådning, men känner väl kanske inte riktigt att jag är på hans nivå eller ens förstår allt han teoretiserar om -- dock känner jag mig tveksam till att du gör det heller i någon nämnvärd utsträckning vilket gör hela argumentatationen tämligen... poänglös. Vad är det egentligen du vill komma fram till här? Jag skrev bara glatt att den skulle passa mig perfekt, du (med flera) börjar yla om att det inte är "framtidssäkert" och en massa annat trams. Det är lite trist.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av harith:

dom flesta spel som släpps i dag vill ha 6 kärnor minst. det går att spela på 4c/8t men du kommer och lämna prestanda på bordet och dina 1% and 0.1% frames tar stryk.

det största problemet är 0.1% där du får ställen med en talet FPS som gör det väldigt jobbigt och spela med.

Har du någon källa på test där man kör 4 kärnor vs 8 kärnor samt samma TDP på processorerna och samma grafikkort för dessa bärbara datorer? Skulle vara intressant att se prestanda i ett antal titlar. Genuint intresserad av det.

De i de siffror jag har sett har det varit stor skillnad på TDP på grafikkorten. Låg TDP på grafikkorten RTX 3070 i Intel maskinerna och betydligt högre i AMD maskinerna. Sedan har också Intel maskinerna haft betydligt lägre vikt och storlek.

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

"världens snyggaste spel"? Nåja, det är ju rätt subjektivt... Du jämför CP2077 med mästerverk som Ori som är handmålat och designat av Thomas Mahler och grabbarna -- verkligen SNYGGT och VACKERT, vilket då känns lite pinsamt att beblanda med buggfesten CP2077 som blir ap-fult just bara därför. Utöver det är jag är rätt hyffsad på matte och programmerar både assembler på ett flertal arkitekturer och C (ej ++) i överlag , men känner väl inte att jag "kan" spelprogrammeringen i någon större kontext än att jag förstår grunderna -- vad jag INTE förstår är hur det är speciellt relevant i sammanhanget. Jag har läst John Carmacks teorier och tankar om flertrådning, men känner väl kanske inte riktigt att jag är på hans nivå eller ens förstår allt han teoretiserar om -- dock känner jag mig tveksam till att du gör det heller i någon nämnvärd utsträckning vilket gör hela argumentatationen tämligen... poänglös. Vad är det egentligen du vill komma fram till här? Jag skrev bara glatt att den skulle passa mig perfekt, du (med flera) börjar yla om att det inte är "framtidssäkert" och en massa annat trams. Det är lite trist.

Ja det är subjektivt, man får väl hålla sig till att jämföra inom samma genre. Håller med om att Ori är ett väldigt vackert spel. "Buggfesten" CP 2077 som du kallar den, jag är på sista uppdraget och har inte stött på en enda game breaking bug eller knappt några buggar alls förutom små grafiska glitchar och en bil där fysiken får spel nån gång. Den allvarligare buggen jag hade var att jag inte kunde prata med en kille, en snabb reload fixade detta. Det är relevant eftersom du kallade det "värdelöst optimerade rappel-spel " Jag skulle aldrig kalla mig spel programmerare men har iaf codat ett spel med fysik från grunden i närtid så helt ute och cyklar är jag inte. Och då räknar jag givetvis inte alla spela man gjorde/skrev av på C64 och Amigan. Vad jag vill komma till? Ja du kallade ett riktigt grymt spel "värdelöst optimerade rappel-spel " så om man slänger ur sig skitkakor får man ibland äta upp tidigare nämnda skitkakor?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Absolut, men ser väl inte värdelöst optimerade rappel-spel som någon måttstock. Valhalla fungerar utmärkt på kärringens Wintendo i5-8300H/1050Ti-laptop, mycket mer än så går det inte att kräva. Den har 4c/8t. Bra skit.

Dessa kommer alltså bli bra mycket mindre och (förhoppningsvis) tystare, vilket är vad som räknas. Tror inte de flertalet lallare som röstade på CP2077 och sitter och brölar om "jamen, xbawks dåråååh!! åtta kååres!" ovan riktigt fattar poängen, vilket är pinsamt -- men roande

tycker inte överklockade ultrabook cpuer med färre kärnor än föregående gen som de säljer pga tillverkningsstrul är mycket att hurra över, kommer stuttra lika mkt som kärringens laptop när trådarna tar slut..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Just nu, ja. Eftersom både nya xboxen och PS5 har åtta kärnor i sin CPU så kommer spelvärlden se fler nya spel som är bättre på att utnyttja fler kärnor.

Gaml