Förbehåller mig rätten att...

Permalänk

Förbehåller mig rätten att...

Hej!

Lite "gubbgnäll" kanske, men är det någon mer än jag som tycker det här med "Förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill, om jag vill, till vilket pris jag vill, om solen skiner" osv. osv. som finns i var och varannan annons, blir lite tramsigt och har spelat ut sin roll? Mig veterligen har ingen blivit lagförd för att ha sålt till "fel" person. Möjligen att någon, någon gång, blivit lite tjurig. Är det inte allmänt vedertaget här (och på andra köp- och säljsajter) att säljaren säljer till den köpare denne finner lämplig?

Kan vi inte bara komma överens om att slopa detta onödiga tillägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Hej!

Lite "gubbgnäll" kanske, men är det någon mer än jag som tycker det här med "Förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill, om jag vill, till vilket pris jag vill, om solen skiner" osv. osv. som finns i var och varannan annons, blir lite tramsigt och har spelat ut sin roll? Mig veterligen har ingen blivit lagförd för att ha sålt till "fel" person. Möjligen att någon, någon gång, blivit lite tjurig. Är det inte allmänt vedertaget här (och på andra köp- och säljsajter) att säljaren säljer till den köpare denne finner lämplig?

Kan vi inte bara komma överens om att slopa detta onödiga tillägg?

Det är väl en rimlig sak att skriva ut i annonsen. För att förekomma gnälliga inlägg om att "jag minsann bjöd högst" eller "jag kunde ju hämtat redan i kväll" eller liknande. Det finns många idioter där ute...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Hej!

Lite "gubbgnäll" kanske, men är det någon mer än jag som tycker det här med "Förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill, om jag vill, till vilket pris jag vill, om solen skiner" osv. osv. som finns i var och varannan annons, blir lite tramsigt och har spelat ut sin roll? Mig veterligen har ingen blivit lagförd för att ha sålt till "fel" person. Möjligen att någon, någon gång, blivit lite tjurig. Är det inte allmänt vedertaget här (och på andra köp- och säljsajter) att säljaren säljer till den köpare denne finner lämplig?

Kan vi inte bara komma överens om att slopa detta onödiga tillägg?

He, förstår tanken. Men jag brukar anta att säljaren säljer till högstbjudande om inget annat sägs. Typ Tradera.

Att säga så innebär att inte bara priset, utan även personkemin eller andra variabler måste stämma. Då har jag inte samma förväntningar på att vinna auktionen.

Permalänk

Men blir det inte så per automatik, när Sweclockers inte erbjuder funktionen med ex. högstbjudande, att säljaren själv väljer hur hen vill genomföra affären? Det är ju inte direkt så att köparen här kan gå tillbaka och överklaga affären oavsett utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Men blir det inte så per automatik, när Sweclockers inte erbjuder funktionen med ex. högstbjudande, att säljaren själv väljer hur hen vill genomföra affären? Det är ju inte direkt så att köparen här kan gå tillbaka och överklaga affären oavsett utgång.

Jo, men som sagt, för att slippa gnäll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Jo jag tycker också det är riktigt töntigt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jo, men som sagt, för att slippa gnäll.

Men gör det verkligen någon skillnad? Är det någon som håller inne med sina åsikter endast för att säljaren lämnat det "obligatoriska" "Jag förbehåller mig rätten..."?

Permalänk
Medlem

köp inte av såna säljare då problem solved?
säljaren tycker iallafall jag har rätt att sälja till vem han vill då det är han som äger varan, ska man tvinga folk att sälja saker till en?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

köp inte av såna säljare då problem solved?
säljaren tycker iallafall jag har rätt att sälja till vem han vill då det är han som äger varan, ska man tvinga folk att sälja saker till en?

Precis, och då behöver väl inte säljaren skriva ut " Jag förbehåller mig rätten att..."?!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skriver ofta tydligt ut att jag säljer till den som krånglar minst.
Det är mest för att minska missnöje som ofta grundar sig i missförstånd och förväntningar som inte uppfylls, inte så mycket att jag känner att jag behöver ursäkta mig. Det behövs inte då jag bestämmer helt själv vem jag skulle sälja till oavsett pris. Är det en köpare som jag fått köpa något av för ett schysst pris? Javisst, gå före i kön! Är det en nära kompis/kollega? Gå före kön!

Detta är det inte alla som är med på, att olja maskineriet med indikationen att det inte är enbart pris som avgör mina affärer minskar friktionen och missnöjet något om någon känner att jag kliver på en öm fot. Sedan kan man ju inte friskriva sig från att "inte bete sig som en skitstövel" såklart, men det är långt förbi vad jag vill åstadkomma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

lika bra att vara övertydlig så slipper säljaren massa trams?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vissa prylar vill man sälja till någon som är intresserad och kommer ta hand om den. Det handlar inte alltid om att tjäna så mycket som möjligt.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid hoppa över annonser på blocket med text såsom:

- Seriösa köpare.
- Pratar bara Svenska.
- Däcksparkare undanbedes.
- Prutat o klart.
- Hämtas på plats.
- Behöver ingen nya "kompisar".
- Bild tagit från internet.
- Väljer vem jag vill sälja till.

Etc. finns hur många som helst av dessa, en ting dom har gemensamt är ofta att dom har förälskat sig i prylen och vill ha kärleks värde i pris för grejorna, dom är svåra att prata med.

Lösningen är enkel, låt bli med att kontakta dom första dagen, låt dom ligga o baka lite, då först begriper dom att det är helt okej att diskutera priset etc. Kontaktar man dom första gången, så står alltid fast, inte skickas, inte prutas, inte provas inte nåt som är obekvämt för säljaren.

Men om du väntar, så har säljaren uppfattat världen inte är så, ringer du däremot tillbaka, så tar stoltheten över, och han säljer inte till dig, för att envisas och hålla i principen. Så vänta istället

Permalänk
Medlem

"Hämtas på plats" handlar för min del om att jag inte vill skicka en vara. Dels för att jag inte litar på fraktleverantörernas hantering, dels för att risken för ena eller andra parten att bli missnöjd eller lurad ökar dramatiskt. Om jag säljer, så gäller fysiskt möte på neutral plats i staden där jag bor. Har inget att göra med att jag är förälskad i prylen. En sån tolkning är rent ut sagt helt befängd!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag brukar alltid hoppa över annonser på blocket med text såsom:

- Seriösa köpare.
- Pratar bara Svenska.
- Däcksparkare undanbedes.
- Prutat o klart.
- Hämtas på plats.
- Behöver ingen nya "kompisar".
- Bild tagit från internet.
- Väljer vem jag vill sälja till.

Etc. finns hur många som helst av dessa, en ting dom har gemensamt är ofta att dom har förälskat sig i prylen och vill ha kärleks värde i pris för grejorna, dom är svåra att prata med.

Lösningen är enkel, låt bli med att kontakta dom första dagen, låt dom ligga o baka lite, då först begriper dom att det är helt okej att diskutera priset etc. Kontaktar man dom första gången, så står alltid fast, inte skickas, inte prutas, inte provas inte nåt som är obekvämt för säljaren.

Men om du väntar, så har säljaren uppfattat världen inte är så, ringer du däremot tillbaka, så tar stoltheten över, och han säljer inte till dig, för att envisas och hålla i principen. Så vänta istället

Bra att vet att det fungerar, delvis då.

Skriver ofta några av de där sakerna, varför orka hålla på att krångla och göra det obekvämt för en själv. Jag säljer så jag bestämmer vilkoren, passar det inte så köp från någon annan. Samma anledning till varför jag aldrig säljer med tex blocketpaket. De tjänsterna fördelar risken 50/50 mellan köpare och säljare. Dvs en otroligt dålig sak för mig när jag säljer.

Finns inget värre än folk som kommer och försöker pruta även om man specifikt bett om att få slippa det. Är folk inte läskunniga ibland undrar man.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Bra att vet att det fungerar, delvis då.

Skriver ofta några av de där sakerna, varför orka hålla på att krångla och göra det obekvämt för en själv. Jag säljer så jag bestämmer vilkoren, passar det inte så köp från någon annan.

Finns inget värre än folk som kommer och försöker pruta om man undanber det. Är folk inte läskunniga?

Jag håller med - men det är ju bara ord, och om du inte gillar ett bud är det bara att tacka nej, svårare är det ju inte, men det jag säger är att det är snarare ett tecken på en säljares oerfarenhet med att sälja. Oftast så får dessa säljare inte varan såld, och detta vet jag efter 30+ är med handel med begagnade grejor. Ingen med lite vett i huvudet vill ge överpris på något (medmindre dom är desperata, och / eller grejorna är så sällsynta att dom är svåra att få tag på), men man vill ju gärna ha en vara, och samtidig ge säljaren en chans att sälja framför sitta där med skägget i postlådan.

Och ja, det fungerar, så man kontaktar dom först MYCKET senare, och då har dom som oftast lossnat upp för "reglerna"

Permalänk

Håller inte alls med. Det är ett förtydligande kring ens ställning och om någon blir nekad köp så innebär en sådan text at personen ej tar det så hårt.
Skulle t.ex jag bjuda 1500kr på en vara här på sweclockers och sedan säger säljaren att hen säljer den till en som erbjuder 1200kr. Så om personen har en sådan text så förklarar det för mig att inte enbart pris gäller. Och det kan finas tusentals anledningar att välja någon, speciellt på ett forum där man kanske har stött på någon under flera års tid och då litar mer på den eller vice versa.

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta har att göra med att många hört talas om Löftesprincipen (anbud/accept) och vet att avtal mellan två parter ses som bindande.
De skriver in det för att "skydda" sig, då de tror att en annons blir som ett anbud. Får de accept så är det tvungna att sälja.

Det är dock inte nödvändigt då en annons inte ses som ett anbud, utan det är köparen som med att svara på annonsen ger ett anbud.
Detta för att annonsen inte är riktad mot en viss person.

Det är självklart helt upp till säljaren att sälja till vem hen vill.

(Ingen jurist så rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Jag tror att detta har att göra med att många hört talas om Löftesprincipen (anbud/accept) och vet att avtal mellan två parter ses som bindande.
De skriver in det för att "skydda" sig, då de tror att en annons blir som ett anbud. Får de accept så är det tvungna att sälja.

Jag tror helt ärligt att nästan ingen har hört talas om det eller tror att det är så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Hej!

Lite "gubbgnäll" kanske, men är det någon mer än jag som tycker det här med "Förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill, om jag vill, till vilket pris jag vill, om solen skiner" osv. osv. som finns i var och varannan annons, blir lite tramsigt och har spelat ut sin roll? Mig veterligen har ingen blivit lagförd för att ha sålt till "fel" person. Möjligen att någon, någon gång, blivit lite tjurig. Är det inte allmänt vedertaget här (och på andra köp- och säljsajter) att säljaren säljer till den köpare denne finner lämplig?

Kan vi inte bara komma överens om att slopa detta onödiga tillägg?

Jag skriver numera med det, just pga gnäll och likande som uppstått tidigare. Det är alltså "på förekommen anledning" som detta dyker upp överallt.
Det du hänvisar till kan kallas sunt förnuft, något som inte är samma sak för någon annan än dig.

I väldigt homogena samhällen, där alla delade nästintill samma åsikter funkade det att hänvisa till något sådant, men i vår globala värld (både fysiska men även den virtuella) så är inte fallet så längre.

Så för att slippa gnäll, sura miner osv så spaltar jag upp vad som gäller innan. Har funkat på allt jag sålt hittils senaste året 🙂

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Moderator
Moderator

Vill nog som en del andra här påstå att det ofta har precis den effekt som det är tänkt, även om jag inte själv brukar inkludera den biten utan hålla mig till att jag föredrar möte framför fraktande.
"Brasklappen" eliminerar givetvis inte gnäll men tycker att man kan se en effekt ändå och förmodligen gör även de säljare som vill inkludera raden det - vad skulle annars vara poängen?
Generellt tycker jag nog att det hela borde vara ett icke-problem om man inte är just en av dem som brukar sorteras bort.
För mig är det inte konstigare än att butiker reserverar sig för diverse på sina siter.

Skrivet av vviikkttoorr:

Men blir det inte så per automatik, när Sweclockers inte erbjuder funktionen med ex. högstbjudande, att säljaren själv väljer hur hen vill genomföra affären? Det är ju inte direkt så att köparen här kan gå tillbaka och överklaga affären oavsett utgång.

Klaga går alltid även om att överklaga inte är aktuellt.
Diskussioner som spårar ur rejält syns inte alltid utåt, kan resultera i att det publika rensas och det är inte allt för ovanligt att vi får rapporter/kontaktmeddelanden i fall där det blivit tjafs i alla möjliga nivåer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Alla som tycker att det är töntigt har nog aldrig sprungit på en halvgalen paragrafryttare.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Alla som tycker att det är töntigt har nog aldrig sprungit på en halvgalen paragrafryttare.

Eller sett diskussioner spåra på Facebook med t ex. " Du sa budavslut kl 18, jag bjöd 5 kr kl 17:59 men hen bjöd 200kr kl 18:01!!!!!"

Permalänk
Medlem

Ser inte alls problemet med att man skriver så i sin annons.
Är ju mest ett fullt rimligt förtydligande om att högst pris inte automatiskt "vinner" budgiveriet, vilket många verkar tro.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Gillar heller inte att det ska behövas. Tycker det kan uppfattas en aning högdraget..

Visst är det tråkigt att man måste påtala detta egentligen men det är ett sätt att försöka reservera sig mot tråkiga diskussioner efter försäljningen. Titta bara på hur många trådar det finns av/om personer som känner sig kränkta av någon nätbutik. Man upphör aldrig att förvånas...

Ska vi ta den där med ”intressekoll” också

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Ska vi ta den där med ”intressekoll” också

JAAA! Startar du en tråd? 😁

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av vviikkttoorr:

JAAA! Startar du en tråd? 😁

Haha, nej helst inte faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ungefär lika löjligt som när bilkrängarna skriver "Går bra i motor och låda" när bilen saknar en växel och en miständer på två cylindrar.

Men samtidigt så är ju kvaliteten på te.x. facebook annonser rätt så låga, många tanter som lätt blir upprörda när det inte går som dom vill. Förstår varför man behöver sätta ner foten ibland.

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så om personen har en sådan text så förklarar det för mig att inte enbart pris gäller. Och det kan finas tusentals anledningar att välja någon, speciellt på ett forum där man kanske har stött på någon under flera års tid och då litar mer på den eller vice versa.

Så om säljaren inte hade skrivit ut texten i annonsen. Hade du försökt överklaga hans val av köpare då? Känns som att det är det du menar iaf. Ganska självklart för mig att den där texten alltid ska gälla, oavsett om man skriver det eller inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Stör mig också en smula på den texten. Det är egentligen en helt onödig text rent rättsligt. En annons är ett "utbud", inte ett "anbud" och anbud/accept-modellen gäller inte. Anbudet sker när en köpare hör av sig och vill köpa.

Om exempelvis Elgiganten skriver fel pris i en tidningsannons är dom inte bundna av det för att det inte är ett anbud riktat till en kund, utan till en stor massa. Dom skriver ut finstilta reservationer för detta ändå, men dom behöver inte det rent juridiskt. Jag tror att dom gör det för att kundtjänst inte ska behöva förklara hela löftesprincipmodellen för besvikna kunder utan helt enkelt säga "det står ju att vi reserverar oss för eventuella skrivfel i annonsen".

Jag brukar skriva "Buda i tråden, hämtning prioriteras" i slutet av mina annonser. Då tycker jag att jag pekat på att det inte nödvändigtvis bara högst bud som prioriteras.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S