"Reboot and select boot device" meddelande efter hårddisk byte

Permalänk
Medlem

"Reboot and select boot device" meddelande efter hårddisk byte

Hej!

Jag har en gammal dator som jag köpt en ny hårddisk till. Jag har ej kvar den gammla. Denna hårddisk kopplade jag in i PC och försökte nu att starta den. Men när jag startar den får jag meddelandet "Reboot and select boot device". Om jag går in i BIOS (UEFI DualBIOS) står det under "BIOS Features" --> "Boot option priorities" --> "Boot option #1": [P2: WDC WD10EZEX-21WN4A0]. Vad jag antar att detta innebär är att den har upptäckt min hårddisk, men ändå verkar den ej kunna starta. Jag är lite förvirrad här och skulle uppskatta all hjälp möjlig!

Mvh Gappy/Elias

Permalänk
Medlem

... Har du något operativsystem på disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Hej!

Jag har en gammal dator som jag köpt en ny hårddisk till. Jag har ej kvar den gammla. Denna hårddisk kopplade jag in i PC och försökte nu att starta den. Men när jag startar den får jag meddelandet "Reboot and select boot device". Om jag går in i BIOS (UEFI DualBIOS) står det under "BIOS Features" --> "Boot option priorities" --> "Boot option #1": [P2: WDC WD10EZEX-21WN4A0]. Vad jag antar att detta innebär är att den har upptäckt min hårddisk, men ändå verkar den ej kunna starta. Jag är lite förvirrad här och skulle uppskatta all hjälp möjlig!

Mvh Gappy/Elias

Om du kastat bort den gamla hårddisken måste du installera om ett operativsystem (windows 10 typ) på den.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

... Har du något operativsystem på disken?

Måste man ha något slags operativsystem. Jag hade för mig att man kunde köra utan windows... Eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Om du kastat bort den gamla hårddisken måste du installera om ett operativsystem (windows 10 typ) på den.

Måste man ha något slags operativsystem. Jag hade för mig att man kunde köra utan windows... Eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Måste man ha något slags operativsystem. Jag hade för mig att man kunde köra utan windows... Eller hur menar du?

Du kommer in i bios utan operativsystem men det är ungefär så långt du kommer.
Om du vill kunna använda datorn så behöver du ett operativsystem

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Skrivet av Gappy:

Måste man ha något slags operativsystem. Jag hade för mig att man kunde köra utan windows... Eller hur menar du?

Ja du måste ha windows

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Ja du måste ha windows

Nää men man bör ha ett operativsystem, Linux går också att köra på i princip allt.
En del program körs också utan operativsystem, en hypervisor är ett hyfsat vanligt exempel på den typen av program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nää men man bör ha ett operativsystem, Linux går också att köra på i princip allt.
En del program körs också utan operativsystem, en hypervisor är ett hyfsat vanligt exempel på den typen av program.

Hur billigt kan man köpa windows nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Ja du måste ha windows

Hur billigt kan man köpa windows nuförtiden?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nää men man bör ha ett operativsystem, Linux går också att köra på i princip allt.
En del program körs också utan operativsystem, en hypervisor är ett hyfsat vanligt exempel på den typen av program.

Joo tack medveten om Linux och andra möjligheter.
Men nu var det ju inte frågan om det, och tror inte det är vidare aktuellt för OP heller om detta också var nyheter...

Edit: Windows hittar du för 100-200kr från fast g2a.com eller liknande gråsäljare

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)