Permalänk
Medlem

Köpa silvertackor

Som rubriken lyder så söker jag bästa stället att köpa silver tackor.

Har kikat runt på internet men alla hemsidor som säljer ser så fruktansvärt skumma och ger sken av en scam/dålig affär.

Tänker att någon här bör sitta på befintlig kunskap om köp av rent silver.

Mvh Getsome

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig spara i silver men dessa verkar någorlunda legit?
https://tavex.se/
https://www.trustpilot.com/review/tavex.se

De verkar också ha en butik i Stockholm. Kbk köp ett kilo silver.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Tanken är inte att spara för stor summa men investera i ett 1kg ialf.

Ska kika på tavex. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Kanske Guldcentralen?

Angående silver som investering så finns det ju både fördelar och nackdelar. Vore ju super trevligt med en tråd att diskutera detta men detta kanske är fel forum?

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa ett antal silvercertifikat och ha liggandes på ISK?
Ser bara nackdelar med att ha det fysiskt, om du nu inte ska använda det för dess låga elektriska resistans eller av övriga fysiska/kemiska anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Kanske Guldcentralen?

Angående silver som investering så finns det ju både fördelar och nackdelar. Vore ju super trevligt med en tråd att diskutera detta men detta kanske är fel forum?

Så vilket forum skulle vara bättre?
Finns en hel del kunniga människor här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Varför inte bara köpa ett antal silvercertifikat och ha liggandes på ISK?
Ser bara nackdelar med att ha det fysiskt, om du nu inte ska använda det för dess låga elektriska resistans eller av övriga fysiska/kemiska anledningar.

Föredrar fysiskt snarare än ett certifikat.

Permalänk
Medlem

Jag hävdar inte att jag är en expert, men jag rekommenderar ej att du köper silver. Kortfattat så pågår ett krig mellan en subreddit på reddit och en hedgefund. Denna hedgefund har ett stort ägande i silver så troligen har dom försökt få in pengar genom att trissa upp intresset för silver i media.

Jag har ingen direkt peng i spelet, har mest bara med nyfikenhet följt vad som pågått senaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag hävdar inte att jag är en expert, men jag rekommenderar ej att du köper silver. Kortfattat så pågår ett krig mellan en subreddit på reddit och en hedgefund. Denna hedgefund har ett stort ägande i silver så troligen har dom försökt få in pengar genom att trissa upp intresset för silver i media.

Jag har ingen peng i spelet, har mest bara med nyfikenhet följt vad som pågått senaste dagarna.

Det är precis därför jag tänker att det kanske är en bra investering,
Eller tänker du att det kanske är hedgefunden som i själva verket försöker trissa upp reddit?

Permalänk
Medlem

Du betalar moms på silver vilket gör det helt värdelöst att investera fysiskt i. Guld är däremot undantaget om det är "investeringsguld".

Silver är dessutom ytterst volatilt.

Detta gäller alltså fysiskt silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Det är precis därför jag tänker att det kanske är en bra investering,
Eller tänker du att det kanske är hedgefunden som i själva verket försöker trissa upp reddit?

tips från en som jobbar inom prospekteringsbranschen, satsa hellre på guld än silver.

Guldet har både större marknad ( tex av investerare eller smyckesbranschen ) och är värt mycket mer än silver. Inte alls lika volatilt som silver.
priset har gått ner ca 1.2% idag, ca minus 750 dollar på kilo priset från ca 60 000 dollar/kg

Silvret styrs rätt mycket av industrin och priserna på andra metaller. sjunker priset på metaller brukar oftast silvret gå upp lite i pris, och tvärtom. Priset på silver är mycket mer spekulering än på guld.
kanske inte en nackdel men eftersom silver är betydligt billigare är det mer attraktivt för små investerare
priset har gått ner ca 7.5% idag. ca minus 70 dollar på kilo pris från ca 900 dollar/kg

Permalänk
Medlem

Silver används som sagt i industrin, allt från el-bilar, vindkraft, solceller till mobiltelefoner. Guld sparas på hög och används till smycken. Silver är volatilt som attan, så som guld rör sig så gör silver det dubbla, både upp och ner. Moms på silver i Sverige är ofattbart högt, går att beställa från Tyskland/Nederländerna och köpas på blocket och tradera. Silver kan vara en bra hedge mot lågkonjunktur och kronans sjunkande värde. JP Morgan med flera har dömts till böter för manipulering av dess värde.

Kan silver vara en bra långsiktigt investering? Kanske!

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |