Permalänk
Medlem

Fick hem mitt nya ps5 i fredags, men är något problem med den.
Fungerar felfritt i dashboarden, men så fort jag startar ett spel så fryser hela konsolen och stänger av sig. Har provat alla möjliga "lösningar" i felsäkert läge, men händer samma sak varje gång. Blir väl till att kontakta Sony imorgon för reparation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VikkeB:

Fick hem mitt nya ps5 i fredags, men är något problem med den.
Fungerar felfritt i dashboarden, men så fort jag startar ett spel så fryser hela konsolen och stänger av sig. Har provat alla möjliga "lösningar" i felsäkert läge, men händer samma sak varje gång. Blir väl till att kontakta Sony imorgon för reparation...

Usch vad tråkigt... (har själv varit med om världens jäkla otur med en Acer skärm, I feel you..).

Har du provat fabriksåterställa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VikkeB:

Fick hem mitt nya ps5 i fredags, men är något problem med den.
Fungerar felfritt i dashboarden, men så fort jag startar ett spel så fryser hela konsolen och stänger av sig.

Åh nej! Vilken besvikelse! Episk otur.

Hoppas du får ordning på maskinen din snabbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av babboska:

Ni som fått era ps5, upplever ni att den har mycket coil whine? Har läst att många ps5 har skapligt med coil whine och funderar därför på att avvakta med jakten tills sony har löst det problemet.

Min har ljudligt coil whine, man hör det från några meter om det i övrigt är tyst i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Min har ljudligt coil whine, man hör det från några meter om det i övrigt är tyst i rummet.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Min har ljudligt coil whine, man hör det från några meter om det i övrigt är tyst i rummet.

Skrivet av Öltorp:

Samma här.

Undrar hur vanligt det är? jag antar om man läser i forumtrådar etc, så är det ju först när folk har problem man skriver något så det är svårt att få ett bra estimat. Min är t.ex. knäpptyst. hör inget när jag spelar varesig ps4 eller ps5 titlar.

O andra sidan så hade jag nog inte stört mig så jättemycket, sålänge det inte överöstade ljudsystemet i tysta sektioner (så som ps4 fläkten gjorde under den senare halvan av dess livstid).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Undrar hur vanligt det är? jag antar om man läser i forumtrådar etc, så är det ju först när folk har problem man skriver något så det är svårt att få ett bra estimat. Min är t.ex. knäpptyst. hör inget när jag spelar varesig ps4 eller ps5 titlar.

O andra sidan så hade jag nog inte stört mig så jättemycket, sålänge det inte överöstade ljudsystemet i tysta sektioner (så som ps4 fläkten gjorde under den senare halvan av dess livstid).

Ja, det är svårt att få en bra uppfattning på hur stort problemet egentligen är. Kollar man t.ex. trådar som denna https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jxbp4h/do_we_all_have_a... så verkar det ju väldigt utbrett. Samtidigt är det som många inte verkar ha det. Det känns som problemet var mer påtagligt i början av PS5 släppet (jag hade själv problem med ett störande surrande ljud och fick min innan jul) En teori är att Sony blivit medvetna om problemet och har satt i de tystare Delta fläktarna i nyare batcher. Kommer själv avvakta ett bra tag innan jag kliver på tåget igen.

Permalänk
Medlem

Jag fick min på releseadagen och har inget problem med störande ljud, är överraskad att den är så tyst. Har Digitala versionen.

Permalänk

Tjena alla Ps5 geeks , är det någon av er som har/haft problem med att det laggar till
I multiplayer spel till och från ibland ? Och hur löste ni det. Har nämligen själv fått det problemet från ingenstans och laggar på samma sätt oavsett hemma Wi-Fi eller internet delning från min iPhone XS.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Tjena alla Ps5 greks, är det någon av er som har/haft problem med att det laggar till
I multiplayer spel till och från ibland ? Och hur löste ni det. Har nämligen själv fått det problemet från ingenstans och laggar på samma sätt oavsett hemma Wi-Fi eller internet delning från min iPhone XS.

Lösningen bör vara att köra trådat om möjligt. Om inte annat minskar du risken för bekymmer.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Lösningen bör vara att köra trådat om möjligt. Om inte annat minskar du risken för bekymmer.

Jo det har jag iförsig inte testat, men vill hävda att Wi-Fi bör fungera när man har en ny router för drygt en tusenlapp och konsolen står 1m från router man vill ju köra trådlöst om det går.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Konsolgrävare

Goda nyheter.

PS5 Patch för God of War kommer ut imorgon:

https://sms.playstation.com/stories/enhanced-performance-expe...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Jo det har jag iförsig inte testat, men vill hävda att Wi-Fi bör fungera när man har en ny router för drygt en tusenlapp och konsolen står 1m från router man vill ju köra trådlöst om det går.

Kan hålla med om det. Blev något besviken när jag bytte till AC och det på många vis inte var bättre än tidigare trådlösa anslutningar. Har AX grejer men ingen AX router.

Kör själv 4G i väntan på fiber så hur jag än gör kommer jag aldrig få vettigt online spelande.

Men värt att testa trådar med kort kabel ifall det blir bättre som ren felsökning.

Skrivet av tyvar1:

Goda nyheter.

PS5 Patch för God of War kommer ut imorgon:

https://sms.playstation.com/stories/enhanced-performance-expe...

Trevligt, hoppas fler av spelen uppdateras. Skulle speciellt vilja se Bloodborne få lite kärlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jo det har jag iförsig inte testat, men vill hävda att Wi-Fi bör fungera när man har en ny router för drygt en tusenlapp och konsolen står 1m från router man vill ju köra trådlöst om det går.

Är det så nära mellan router och PS5 finns det verkligen ingen anledning att inte köra ethernetkabel. Det kommer alltid att ge dig den mest stabila uppkopplingen.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Skrivet av TM:

Är det så nära mellan router och PS5 finns det verkligen ingen anledning att inte köra ethernetkabel. Det kommer alltid att ge dig den mest stabila uppkopplingen.

Ja alltså det är väll mer 1,5m för Ps5 o router står på vardera änden på tv bänken.
Jag har nu beställt en cat 6 kabel och ska testa med det.

Är ingen nätverks expert , men förstår ju att trådat internet är mer stabilt. Men det kan ju fungera bra , så varför inte hela tiden. Så Hoppas bara Sony kommer med en FW patch för problemet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Tack för era svar! Testade båda förslagen föera ggr igår kväll utan framgång, men efter att jag låtit den stå utan strömkabeln hela natten så funkar allt som det ska igen. Skumt, hoppas det inte är ett återkommande problem...

Du har inte en annan hdmi kabel än den som följde med? PS5 kräver hdmi 2.1 kabel så för mig fungerade inte min gamla 5m kabel

Permalänk

Någon som koll på hur snabbt dom nya ps plus spelen kommer ut? Är det direkt tisdag 00.01? Eller är det typ 12.00?

Edit: destruction all stars finns ute nu!!!!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Almtom:

Du har inte en annan hdmi kabel än den som följde med? PS5 kräver hdmi 2.1 kabel så för mig fungerade inte min gamla 5m kabel

Nej, kör med den som följde med. Dock löste sig problemet och har inte kommit tillbaka.

Permalänk
Medlem

Är det Getgifted som är billigast för att fylla på slantar i svenska PSN store eller finns det andra 'legitima' alternativ?

Permalänk
Konsolgrävare

Nu är månadens PS+ spel ute

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jo det har jag iförsig inte testat, men vill hävda att Wi-Fi bör fungera när man har en ny router för drygt en tusenlapp och konsolen står 1m från router man vill ju köra trådlöst om det går.

Funkar bra för mig, men jag har AX-router och 1000/1000. Skulle bli riktigt irriterad om det laggade 😅

Permalänk

Lyckades få en PS5 genom Elgigantens utlottning i december, fungerat felfritt tills för någon vecka sedan då svarta artefakter började dyka upp under spelande och fick konstiga grafiska buggar på homescreen. Av samma typ man ser när man överklockar för mycket. Märkligt nog fungerar PS4 spel utan problem men inte PS5-spel. Återställning, kabelbyte och skärmbyte löser inte problemet så det blir nog att reparera.... Skriver mest för att dela med mig om någon annan råkar ut för samma sak, finns en del trådar på nätet om andra med samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NumeroUno:

Lyckades få en PS5 genom Elgigantens utlottning i december, fungerat felfritt tills för någon vecka sedan då svarta artefakter började dyka upp under spelande och fick konstiga grafiska buggar på homescreen. Av samma typ man ser när man överklockar för mycket. Märkligt nog fungerar PS4 spel utan problem men inte PS5-spel. Återställning, kabelbyte och skärmbyte löser inte problemet så det blir nog att reparera.... Skriver mest för att dela med mig om någon annan råkar ut för samma sak, finns en del trådar på nätet om andra med samma problem.

Inte så märkligt eftersom PS4 spel kör med delar av GPUn avstängd.

https://www.tweaktown.com/news/69540/playstation-5-gpu-emulat...

Permalänk
Skrivet av appel1:

Inte så märkligt eftersom PS4 spel kör med delar av GPUn avstängd.

https://www.tweaktown.com/news/69540/playstation-5-gpu-emulat...

Aha! Hade spekulerat i att det kunde vara något sånt bakom men länken bekräftar ju det, tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NumeroUno:

Lyckades få en PS5 genom Elgigantens utlottning i december, fungerat felfritt tills för någon vecka sedan då svarta artefakter började dyka upp under spelande och fick konstiga grafiska buggar på homescreen. Av samma typ man ser när man överklockar för mycket. Märkligt nog fungerar PS4 spel utan problem men inte PS5-spel. Återställning, kabelbyte och skärmbyte löser inte problemet så det blir nog att reparera.... Skriver mest för att dela med mig om någon annan råkar ut för samma sak, finns en del trådar på nätet om andra med samma problem.

Fan vad tråkigt! Hoppas på att Sony är smidig med reparation/byte nu bara.

Permalänk
Medlem

Ny PS5 software version nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ny PS5 software version nu.

The following issue was resolved:

  • The PS4 version of the game was sometimes installed from the PS4 game disc even after upgrading the disc version of a PS4 game to the PS5 version.

  • This system software update improves system performance.

https://www.pushsquare.com/news/2021/02/ps5_firmware_update_2...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Konsolgrävare

Hoppas VRR uppdateringen kommer snart!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som hatar game hub?

En enda röra med vänner som är online och se vilka partyn som folk deltar i, samt att man joinar och bjuder in till spel.

Mycket enklare med ps4.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min upprepade fråga men jag vill ändå dubbelkolla... finns det ett bättre alternativ än getgifted för att fylla på svensk PSN wallet?