Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

skrev ett långt inlägg tidigare om just det här. jag gjorde samma fel.
jag hade frysta filéer som jag tinat och gjort i kuber allt i samma påse i 80 minuter.. vissa var perfekta medans andra var "färdiga" men kändes råa.

nästa gång körde jag 63*C frysta filéer över natten varje file vakumpackat i egen påse med kryddor. det var det bästa kyckling rätten jag tillagat.
provade igen samma fast 60*C men då hade jag rosa kött på vissa filéer och en file hade fortfarande rått kött. vilket för mig var en överraskning. jag hade tiden i ca 10 timmar båda gångerna.

men jag ser i tråden att 63-65 grader ska vara bra om man har varje file i varsin påse (300gram max)

Gjorde kycklingfile i fredags. 3st fileer delade på hälften på totalt 720gram. Dessa tog jag och gjorde egen kryddblandning med olivolja, cayennepeppar, salt, peppar, vitlökspulver och lite allkrydda. In i vakumpåse, alla 6 bitar i samma.
Detta lät jag marinera i förpackningen från lunchtid till kvällsmat.
Sedan 66c i 1h. Blev helt perfekt resultat.

Viktigaste är nog att det inte finns någon luft mellan kött och påse. Ligger det flera bitar på varandra kan jag tänka mog att det blir en liten bubbla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag tycket inte att man alltid får en perfekt försegling på påsen,
oftast beror det på att någon köttsaft eller liknande sugs ut och lägger sig vid skarven
och jag tror nog att jag vill köra med någon slags marinad för det mesta så det lär få
bli att slabba med maskinen och göra dubbla förseglingar för det mesta.

Torskrygg blev i alla fall väldigt bra - men för att få en trestjärnig måltid krävs nog extra mycket arbete med sås och tillbehör. 47 grader känns också lite fesljummet när det serveras så tror man att sous-viden gör jobbet så blir det rätt tråkigt till slut.

För att undvika detta så vik ett par bitar hushållspapper så de blir ca 5cm och lika bred som påsen du använder. Lägg den några cm innanför där du förseglar så suger den åt sig den vätskan som drar sig utåt.
Funkar för det mesta, men ej mot alldeles för blöta marinader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, det låter ju helt rimligt. Ett antal filéer i en vakuumpåse skapar ju i sig en större massa som måste värmas upp från kanterna, och då stämmer inte tiderna på samma sätt. Men med styckvakuumpackade grejer så kommer värmen åt från alla håll.

Jag gjorde påsen lite större när jag hade flera filéer i och höll mellan dem när jag vaccade.
Blev ungefär som fryst lax-paketen man kan köpa och fungerade bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gjorde kycklingfile i fredags. 3st fileer delade på hälften på totalt 720gram. Dessa tog jag och gjorde egen kryddblandning med olivolja, cayennepeppar, salt, peppar, vitlökspulver och lite allkrydda. In i vakumpåse, alla 6 bitar i samma.
Detta lät jag marinera i förpackningen från lunchtid till kvällsmat.
Sedan 66c i 1h. Blev helt perfekt resultat.

Viktigaste är nog att det inte finns någon luft mellan kött och påse. Ligger det flera bitar på varandra kan jag tänka mog att det blir en liten bubbla.

hmm mjo, men det beror på hur du vakuumpackar också. ligger det på varandra eller efter varandra i en stor påse.
det är stor skillnad mellan några grader också. men mitt första attempt så låg allt i en klump. givetvis i kuber då och då var det inte tillräckligt i 63*c i 80min.

så grundregeln ligger nog att kycklingen/köttet ska få så mycket "surface area" på båda sidorna av plastförpackningen.

edit:

vad herren skriver här, är det jag menar "efter varandra"

Skrivet av Json_81:

Jag gjorde påsen lite större när jag hade flera filéer i och höll mellan dem när jag vaccade.
Blev ungefär som fryst lax-paketen man kan köpa och fungerade bra.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att alla tider beror på tjockleken på det man tillagar. Så lägger man två kycklingfiléer "rygg mot rygg" måste man se dom som en dubbelt så tjock kycklingfilé och justera därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Man får tänka på att alla tider beror på tjockleken på det man tillagar. Så lägger man två kycklingfiléer "rygg mot rygg" måste man se dom som en dubbelt så tjock kycklingfilé och justera därefter.

Och vad jag förstått är det inte så lätt som 2x tjock och 2x tid utan krävs en hel del mer tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

skrev ett långt inlägg tidigare om just det här. jag gjorde samma fel.
jag hade frysta filéer som jag tinat och gjort i kuber allt i samma påse i 80 minuter.. vissa var perfekta medans andra var "färdiga" men kändes råa.

nästa gång körde jag 63*C frysta filéer över natten varje file vakumpackat i egen påse med kryddor. det var det bästa kyckling rätten jag tillagat.
provade igen samma fast 60*C men då hade jag rosa kött på vissa filéer och en file hade fortfarande rått kött. vilket för mig var en överraskning. jag hade tiden i ca 10 timmar båda gångerna.

men jag ser i tråden att 63-65 grader ska vara bra om man har varje file i varsin påse (300gram max)

Det är bra att separera bitarna så mycket som möjligt, så att de värms jämt som du är inne på.

Jag kan också rekommendera en termometer för sous vide. Då kan man snabbt och enkelt checka innertemperaturen i tex. kyckling och fläskkött innan man öppnar förpackningen.

Det finns många varianter, men jag kör med en relativt enkel Thermapen som jag köpte här (tillsammans med lite foamtejp):
https://sodersgourmet.se/produkt/thermapen-sous-vide-termomet...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Det är bra att separera bitarna så mycket som möjligt, så att de värms jämt som du är inne på.

Jag kan också rekommendera en termometer för sous vide. Då kan man snabbt och enkelt checka innertemperaturen i tex. kyckling och fläskkött innan man öppnar förpackningen.

Det finns många varianter, men jag kör med en relativt enkel Thermapen som jag köpte här (tillsammans med lite foamtejp):
https://sodersgourmet.se/produkt/thermapen-sous-vide-termomet...

https://sodersgourmet.se/wp-content/uploads/2017/12/produkt-eti-thermapen-sous-vide-1.jpg

900:-??

Vad betyder insticksgivare? Vad är den där lilla bruna/orange:a klossen på bilden? Sticker du håll på påsen eller mäter du på utsidan?

Foamtape?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är bra att separera bitarna så mycket som möjligt, så att de värms jämt som du är inne på.

Jag kan också rekommendera en termometer för sous vide. Då kan man snabbt och enkelt checka innertemperaturen i tex. kyckling och fläskkött innan man öppnar förpackningen.

Det finns många varianter, men jag kör med en relativt enkel Thermapen som jag köpte här (tillsammans med lite foamtejp):
https://sodersgourmet.se/produkt/thermapen-sous-vide-termomet...

https://sodersgourmet.se/wp-content/uploads/2017/12/produkt-eti-thermapen-sous-vide-1.jpg

jag glömde min dyra termometer hos farsan över julen xD en meater+ använde den första gången med sous vide när jag körde lax för att vara säker att sous vide cirkulatorn stämde överens med tempraturen.

Meater+

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Avstängd

Hur ska egentligen cirkulatorn monteras i kokkärlet? Manualen säger bara att man ska fästa på den siden av kärlet. Ska den stå på botten eller ska den absolut inte stå på botten? Eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Hur ska egentligen cirkulatorn monteras i kokkärlet? Manualen säger bara att man ska fästa på den siden av kärlet. Ska den stå på botten eller ska den absolut inte stå på botten? Eller spelar det ingen roll?

Tror inte det är så noga. Se bara till att vattnet når upp till rätt nivå

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Rengör ni era sous vide varje gång? Hur gör ni med avlagringar? Lyckas ni få bort sådant?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och vad jag förstått är det inte så lätt som 2x tjock och 2x tid utan krävs en hel del mer tid.

Korrekt. Då jag brukar använda app är det enkelt då jag bara väljer alternativet närmast.
Vill man ha lite mer fria händer är polyscience souse vide toolbox bra.
Den tillåter dig att justera massor av parametrar såsom form, tjocklek, diameter, isbad etc. och ger en detaljerad uträkning på när olika skadliga bakterier avdödats i köttet.

Med den kan man se att en bit kycklingbröst på 7cm kräver >9h varefter 4h är det säkert bakteriellt. Har man en på 3,5cm är den "säker" efter 1,5h och klar på 2h46min. (65,6oC)

Permalänk
Medlem

nu ska vi se hur potatisen blir..

uppgraderade min undermåliga setup från 5L kastrull utan lock till 10L hink med lock.. har inte riktigt plats med en 15L+ balja eller liknande i lägenheten. hinken är från clas ohlson och locket med. jag läste att hinken skulle klara av -40 +120 precis som alla andra sous vide behållare i tråden.

hink

lock

Resultatet på nya setup:

jag bestämde mig att inte klippa bort "fransarna" på locket. tänker mig lite isolering ger det om de är kvar.

mina vakuumpåsar tog slut.. har beställt från amazon

potatis, morot, salt och smör. får se hur det blir! dessa är ganska små påsar som inte är på rulle som jag fick med min vakuumpackare. fick packa dem lite tjockare... halva potatisen och morötter fick inte plats. aija får hamna i ugnen!

läste att typ 60-90 minuter på 87*C för potatis i tråden.. jag kör 2h så får vi se. det gör inget om det blir potatismos!

edit:
locket på hinken fungerade otroligt bra! jag hade mycket mindre buller jämfört med kastrullen, och jag såg ytterst lite ånga sipra sig ut från mitten/där jag klippte med sax.
all kondens vatten föll ner i hinken när jag öppnade. nöjd!

Potatisen då? jag behöver verkligen bättre och större påsar... att jag maxade den lilla påsen jag hade. efter 2h så var potatisen inte hård, den hade lite tuggmotstånd. men jag uppnådde inte riktigt unami som någon tidigare beskrev "dra mig på tallpinnen"

aija, den dagen kommer! resten av potatisen som inte fick plats i sous vide påsen, slängde i ugnen blev bättre,(30min 225c, penslat smör och saltat)
glömde köpa nya påsar när jag var och handlade tidigare.

efter användning av nya setup + resultat av potatisen
Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

900:-??

Vad betyder insticksgivare? Vad är den där lilla bruna/orange:a klossen på bilden? Sticker du håll på påsen eller mäter du på utsidan?

Foamtape?

Insticksgivare = mätnålen, som skall vara extremt tunn jämfört med normala temperaturmätare (vilket gör de något svårare och lite dyrare att tillverka).

Japp. Är lite otydlig bild, men det är foamtejpen. Den gör att man med en lämplig temperaturmätare (med tunn mätnål) kan sticka hål på påsen och mäta i mitten av maten, utan att vakuumet försvinner.

Foamtejpen försluter hålet, och är inte maten klar (tex. att kycklingen i mitten inte har nått inställd temperatur) så lägger man bara tillbaka påsen i vattenbadet igen och kör en stund till. Grymt smidigt när man är lite osäker på tillagningen och hur långt den kommit.

Här kan du läsa lite mer om den: https://bagarenochkocken.se/fler-produkter/ovrigt/thermapen-s...

Men det finns många andra, och lite mer avancerade att välja på, om man så önskar. Tog denna för att jag har den vanliga Thermapen Pro (använder för stickprov vid grillning), samt att denna var den billigaste och enklaste för sous vide.

Här finns en lite mer avancerad, som är lite mer riktad mot proffsen än oss hemanvändare, men den kan ju också vara ett bra alternativ: https://www.hobbykocken.se/produkt/eti-therma-1-catering-kit/

Har du redan en bra termometer (som alla som grillar och lagar mat bör ha) som tar givare av K-typ, så kan man faktiskt även köpa bara givaren för sous vide löst: https://lindenbaum.se/butik/sous-vide-needle-probe-o1-x-60-mm...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har du redan en bra termometer (som alla som grillar och lagar mat bör ha) som tar givare av K-typ, så kan man faktiskt även köpa bara givaren för sous vide löst: https://lindenbaum.se/butik/sous-vide-needle-probe-o1-x-60-mm...

Klockrent, har anslutning för K-typ på min ir-mätaren. Får bli att beställa en givare

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte vad ni håller på med egentligen? En av de stora fördelarna med sous vide är ju att du inte behöver vara exakt med tid. Så istället för att krångla med mätning av temperatur under tillagningen i vattnet så släng på en 30 minuter till 1 timme så är problemet löst. Inget blir pastej för ni kör så pass mycket längre. Oftast så är det ju inom runt 2 timmar som de olika temperatur angivelserna hamnar så varför är ni så "petiga" med det? Man kör ju olika länge för att man vill ha olika mörhet på biten och inte för att uppnå rätt temperatur. Så bara för att er bit är upp i rätt temperatur så ska ni ju inte avbryta. Det är sous vide ni håller på med och inte stekning i stekpanna när sådant här är mycket viktigare för annars så blir temperaturen för hög.

Så sätt er in i vad sous vide innebär och sluta "larva" er med att ni ska mäta temperaturen på biten i badet. För att ytterligare försvåra för er så kan man behöva köra en bit i 1 timme ibland och 4 timmar en annan gång beroende på hur mört biten är från början. Så det handlar inte om att avgöra när biten är uppe i korrekt temperatur som vid stekning utan det är hur länge den ska ligga i för att uppnå rätt temperatur(vilket är garanti vid sous vide) och tiden den ska ligga i för att uppnå rätt mörhet.

Permalänk
Medlem

För egen del är givaren inte tänkt till sous vide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte vad ni håller på med egentligen? En av de stora fördelarna med sous vide är ju att du inte behöver vara exakt med tid. Så istället för att krångla med mätning av temperatur under tillagningen i vattnet så släng på en 30 minuter till 1 timme så är problemet löst. Inget blir pastej för ni kör så pass mycket längre. Oftast så är det ju inom runt 2 timmar som de olika temperatur angivelserna hamnar så varför är ni så "petiga" med det? Man kör ju olika länge för att man vill ha olika mörhet på biten och inte för att uppnå rätt temperatur. Så bara för att er bit är upp i rätt temperatur så ska ni ju inte avbryta. Det är sous vide ni håller på med och inte stekning i stekpanna när sådant här är mycket viktigare för annars så blir temperaturen för hög.

Så sätt er in i vad sous vide innebär och sluta "larva" er med att ni ska mäta temperaturen på biten i badet. För att ytterligare försvåra för er så kan man behöva köra en bit i 1 timme ibland och 4 timmar en annan gång beroende på hur mört biten är från början. Så det handlar inte om att avgöra när biten är uppe i korrekt temperatur som vid stekning utan det är hur länge den ska ligga i för att uppnå rätt temperatur(vilket är garanti vid sous vide) och tiden den ska ligga i för att uppnå rätt mörhet.

I 95% av fallen så kör jag sous vide helt utan termometer. Jag kan även köra barbecue (slow cook) på många timmar utan termometer.

Men några få enstaka gånger, när man osäker (speciellt gällande saker som tex. kyckling), så har det varit smidigt.

Sedan ju mer van man blir, ju mindre nytta har man nog av det. Precis som med all matlagning, inklusive ugn och grill, så lär man sig med tiden att få en känsla när saker är klara.

Jag har bara sous vidat i ca. 1,5 år, och kanske runt 50-60-talet gånger, så är fortfarande lite av nybörjare och håller på att lära mig (och därför smidigt med check av temp som backup i enstaka fall).

Det jag kan trösta mig med, även om du gör allt ditt yttersta för att förlöjliga mig, är att många kockar och restauranger som sous vidar mycket, har just termometer liggandes för de experimant och fall som kräver det.

Får dessutom be om ursäkt att jag retat upp dig och tydligen tryckt på en öm nerv!

*peace* 🌈

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vad är det bästa ni kört? Har en högrev som legat i 28 timmar nu. Blir lunchen, ska hetta upp lite oxtalg och bryna den först bara.

Men om ni fick välja en rätt där apparaten levererade, vad blir det då?

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Insticksgivare = mätnålen, som skall vara extremt tunn jämfört med normala temperaturmätare (vilket gör de något svårare och lite dyrare att tillverka).

Japp. Är lite otydlig bild, men det är foamtejpen. Den gör att man med en lämplig temperaturmätare (med tunn mätnål) kan sticka hål på påsen och mäta i mitten av maten, utan att vakuumet försvinner.

Va? Det låter ju som magi. Hur kan det fungera?

Citat:

Foamtejpen försluter hålet

Men hur??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulsmurf:

Tror inte det är så noga. Se bara till att vattnet når upp till rätt nivå

Är det med andra ok att både låta den hänga från kanten såväl som stå på botten?

Permalänk
Avstängd

Vad är det för metalldelar som syns på botten på den där bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Är det med andra ok att både låta den hänga från kanten såväl som stå på botten?

Jag har gjort så utan problem i alla fall. Se bara till att den inte välter eller så.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Avstängd

Tips på hur man "efterbehandlar" revbensspjäll? Funkar ju inte riktigt att steka, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Netonnet sous vide

det är ställ för påsarna typ. har använt en påsförslutare mot metallen om påsen vill flyta upp.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Tips på hur man "efterbehandlar" revbensspjäll? Funkar ju inte riktigt att steka, eller?

Full whack på grillen i ugnen och placera högst upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Tips på hur man "efterbehandlar" revbensspjäll? Funkar ju inte riktigt att steka, eller?

Full effekt grill i ugnen, på grillen eller med en lös brännare typ Sievert.

Permalänk
Medlem

Lite surt... Jag köpte också Anovapaketet på BF och fick hem detta förra veckan.
Jag hann köra morot och potatis. Sen gav doppvärmaren upp.

Jag gjorde ingenting konstigt vad jag förstå. Jag körde 87C med 90min på timern. Jag vill minnas att jag hörde att den pep till när tiden var ute. När jag 20 min senare gick för att titta, så var skärmen svart och det lät som att en termostat slog av och till, med jämna mellanrum. Jag hade tänkt starta upp igen för att laga kyckling, men det gick inte att få något liv i värmaren...

Jag hoppades då att den bara behövde vila till nästa dag, så jag lät den ligga strömlös +20h. Men den var precis lika död när jag försökte igen. Man kan bara höra det klickande ljudet som låter som en termostat av/på.

klick klock.. klick klock.. klick klock..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur är egentligen kvalitén på dessa?

Ni som kört era, låter era ansträngda och ojämna under körning?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide