Nybörjare till mining, behöver tips och perspektiv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Tack så mycket för ditt inlägg och tips!
Jag investerar redan i fonder och aktier, vad jag försöker hitta är ytterligare investering 😊 som sagt de behöver inte vara just mining, råkade bara fatta intresse för det senaste perioden efter att ha läst mycket om det. Men som jag har förstått nu är det mycket blandade känslor kring det samt stor risk.

Skulle avråda från detta!

Som någon sa kan du investera direkt i bitcoin / etherium istället om du tror på ETH/Bitcoin.

Om du nu ska köpa en mining rigg kan du ju köpa ETH ASICS direkt istället för grafikkort.

Grafikkortmining är mer för de som INTE kan gå in med en stor summa direkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Skulle avråda från detta!

Som någon sa kan du investera direkt i bitcoin / etherium istället om du tror på ETH/Bitcoin.

Om du nu ska köpa en mining rigg kan du ju köpa ETH ASICS direkt istället för grafikkort.

Grafikkortmining är mer för de som INTE kan gå in med en stor summa direkt.

Varför jag är pessimistisk angåendes ASICS är för att de endast fokuserar på en valuta om jag har förstått de rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Denna dyker upp med jämna mellanrum, och har aldrig sett en seriös analys som visar att bitcoin eller ethereum står för någon större mängd av pengatvätt/olagliga aktiviteter dock. Har du någon källa mer än lösryckta citat från banker/finanspersoner så tittar jag gärna genom dom.

Här är lite analyser som är gjorda:

https://blog.chainalysis.com/reports/money-laundering-cryptoc...
https://www.swift.com/sites/default/files/files/swift_bae_rep...

För att du ska kunna tvätta cryptovaluta krävs att en offramp används, eftersom både bitcoin och ethereum är öppna system där du kan spåra alla transaktioner så innebär sådan tvätt allra oftast att du åker fast när du on/offrampar till FIAT-valuta eller spenderar din krypto.

Jag säger inte att Bitcoin och Ethereum är bombsäkra investeringar, men argumentet om olagliga aktiviteter håller inte. För mig är det lika logiskt som att vi skulle förbjuda internet för att det förenklar för pedofiler att sprida foton på barn?

Såg nu hur illa jag beskrev detta, det jag försöker få fram är att som du säger. Krypto är extremt riskabelt ur en ståndpunkt av att det inte håller något riktigt värde, visst nu ligger en bitcoin på 280k styck, men du kommer aldrig kunna klara att skapa en egen, så mycket kraft besitter ingen enskild person idag.

Skulle vi gå ut och hugga ut järn, guld eller någon värdefull mineral så är det ett fysiskt innehav, det är faktiskt något man kan ta på. En cryptovaluta däremot har enbart värde för att det "anses" vara av värde, men det är som att ha en spekulation på en aktie, visst den är värd detta just nu men äger du inget av den så är det endå 0.

För TS att köpa 20x kort när det knappt finns några att tillhanda för normalpersoner som inte har kontakter eller driver en enorm cryptofarm är detta hjärndött. Hade varit smart när det var nytt, när man fick ut en enorm mängd. Men idag är det försent, räcker med att folk tappar intresset etc så bam droppar värdet och du går back.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Skulle vi gå ut och hugga ut järn, guld eller någon värdefull mineral så är det ett fysiskt innehav, det är faktiskt något man kan ta på. En cryptovaluta däremot har enbart värde för att det "anses" vara av värde, men det är som att ha en spekulation på en aktie, visst den är värd detta just nu men äger du inget av den så är det endå 0.

Känns som en väldigt gammaldags syn på världen, att eftersom något är fysiskt så har det värde. Du får ha den åsikten medan jag anser att nätverk som internet, bitcoin och ethereum har ett större värde än en klump guld.

Skrivet av teanox:

För TS att köpa 20x kort när det knappt finns några att tillhanda för normalpersoner som inte har kontakter eller driver en enorm cryptofarm är detta hjärndött. Hade varit smart när det var nytt, när man fick ut en enorm mängd. Men idag är det försent, räcker med att folk tappar intresset etc så bam droppar värdet och du går back.

Risken med att GPU-minea idag är inte att ethereum ska tappa sitt värde, snarare att Ethereum ändrar sin konsensusmetod och att EIP 1559 införs.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Om vi säger att du köper 20st 3080 för 10 00kr/st vars hash rate är 100 MH/s styck och med din elkostnad och block reward på 3.0 blir det enl. whattomine ca $4,540.04 per månad. När/om EIP 1559 körs igång försvinner nog runt en tredjedel av dina mining rewards. Även om en tredjedel skulle försvinna får du ändå $2,943.95 i månaden vilket ger en break even point på ungefär 244 dagar. Såklart blir break even point kortare än 244 dagar om du börjar mine:a innan EIP 1559 körs igång. Sen om du tänker skatta försvinner lite till.

Skulle personligen avråda från att köpa ASICs då de är mycket mer svårsålda än grafikkort, speciellt när PoS drar igång.

Förresten har Eth 2.0 fas 2 sagts att starta 2022, inte 2023. När detta händer kommer nästan all hash rate från Eth-nätverket (347 TH/s, i skrivande stund) byta till andra mynt vilket antagligen kommer sänka lönsamheten för dessa mynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Känns som en väldigt gammaldags syn på världen, att eftersom något är fysiskt så har det värde. Du får ha den åsikten medan jag anser att nätverk som internet, bitcoin och ethereum har ett större värde än en klump guld.

Risken med att GPU-minea idag är inte att ethereum ska tappa sitt värde, snarare att Ethereum ändrar sin konsensusmetod och att EIP 1559 införs.

Alla har vi olika syn, men säg som detta: Ta att Etherum skulle tappa sitt värde med 1/3 för att många börjar med det, vad händer när du lagt ut över 100k minst på utrustning för att börja i stor skala. Vad händer när ens chanser att gå plus minus noll försvinner, jo folk får som vid 1000 serien panik, och alla säljer sina riggar för att försöka iallafall gå jämt ut.

Sen har vi dock TS fråga i botten, hur ber man sig åt för att tå tag i 10 - 20x 3080s idag när dem knappt finns i 1x i butiker? Och alla modeller har över ett kvartal stående orders redan, dvs man får som tur ett kort eller två, inte mer.

Det jag försöker säga TS, att du är liksom jag helt grön inom detta. Börja smått med något du kan undvara lätt, 1 - 2x kort kommer du kunna göra dig av med lätt senare när EIP 1559 etc kommer in.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Alla har vi olika syn, men säg som detta: Ta att Etherum skulle tappa sitt värde med 1/3 för att många börjar med det, vad händer när du lagt ut över 100k minst på utrustning för att börja i stor skala. Vad händer när ens chanser att gå plus minus noll försvinner, jo folk får som vid 1000 serien panik, och alla säljer sina riggar för att försöka iallafall gå jämt ut.

Självklart finns den risken, och nu verkar det ju som det blir lite mininghysteri igen vilket kommer sänka vinsten om ETH håller samma värde. Men det finns också en stor chans att ETH går upp markant och ROI blir ännu kortare än den är idag.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Självklart finns den risken, och nu verkar det ju som det blir lite mininghysteri igen vilket kommer sänka vinsten om ETH håller samma värde. Men det finns också en stor chans att ETH går upp markant och ROI blir ännu kortare än den är idag.

Asså visst det finns det såklart, men min enda punkt med detta är just att för att ens vara på väg till ROI så måste man ju få tag i alla grejer först... Och hårdvarusidan ser fan inte bra ut just nu :/

Sen har vi den lilla detaljen med skatteverket, granskningar av stora inköp av just GPUs etc av privatpersoner, sen vattenfall som loggar om du kör för stora mängder kWh till din lägenhet/hus/etc.

Dem två översta vet jag personligen då vattenfall kontaktat min förening och frågat hur fan vi gör av med så mycket el, och där var det frågan om extra taxeringar etc etc, skatteverket letar runt som fan i denna djungel... Då det räknas som en inkomst fast du redan skattat på allt, byråkrati är som det är.

Nog med rants, men ja... Det är inget litet jobb att bara lägga 100k på detta, sen om du har allt logistiskt så ska du ju få grejerna levererade för att ens kunna börja, 3080 har jag 3x väldigt nära vänner som har liggande beställningar från MSRP på asus TUF edition och EVGA modells, leverans är 2 - 4månader bort än, och dessa beställdes vid release :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Asså visst det finns det såklart, men min enda punkt med detta är just att för att ens vara på väg till ROI så måste man ju få tag i alla grejer först... Och hårdvarusidan ser fan inte bra ut just nu :/

Sen har vi den lilla detaljen med skatteverket, granskningar av stora inköp av just GPUs etc av privatpersoner, sen vattenfall som loggar om du kör för stora mängder kWh till din lägenhet/hus/etc.

Dem två översta vet jag personligen då vattenfall kontaktat min förening och frågat hur fan vi gör av med så mycket el, och där var det frågan om extra taxeringar etc etc, skatteverket letar runt som fan i denna djungel... Då det räknas som en inkomst fast du redan skattat på allt, byråkrati är som det är.

Nog med rants, men ja... Det är inget litet jobb att bara lägga 100k på detta, sen om du har allt logistiskt så ska du ju få grejerna levererade för att ens kunna börja, 3080 har jag 3x väldigt nära vänner som har liggande beställningar från MSRP på asus TUF edition och EVGA modells, leverans är 2 - 4månader bort än, och dessa beställdes vid release :/

Jag förstår inte, är de olagligt att använda mer el än en vanlig konsument? Sen kan man ju skatta på vinsten men gör ju, men jag måste först få tillbaka min investering innan det räknas som en vinst eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Jag förstår inte, är de olagligt att använda mer el än en vanlig konsument? Sen kan man ju skatta på vinsten men gör ju, men jag måste först få tillbaka min investering innan det räknas som en vinst eller?

Nej, kryptovaluta räknas inte som samma sak som aktier. Helt andra skattesatser etc där.

Använder du för mycket el hör företagen/företaget av sig och frågar vad du gör, och brukar du för mycket el så ökas din avgift kontra ditt använde, ett normalt elavtal är utformat för att du ska använda en viss del. I3för mycket.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Nej, kryptovaluta räknas inte som samma sak som aktier. Helt andra skattesatser etc där.

Det får du gärna utveckla. 30% vinstskatt på båda såvitt jag vet?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av teanox:

Nej, kryptovaluta räknas inte som samma sak som aktier. Helt andra skattesatser etc där.

Använder du för mycket el hör företagen/företaget av sig och frågar vad du gör, och brukar du för mycket el så ökas din avgift kontra ditt använde, ett normalt elavtal är utformat för att du ska använda en viss del. I3för mycket.

Det står det inte på skatteverkets hemsida, 30% vinstskatt, dock förstår jag inte varför min elkostnad ska öka när jag har ett kontrakt?

Permalänk
Medlem

@BuisnessMAN
Klart du ska satsa på GPU mining. Kör inte på Asics då riskerar du att sitta på en hårdvara som inte har något andrahandsvärde och du ökar din riskexponering. Eftersom du håller på med aktier så förstår du hur lönsamt det är med mining. Aktier handlas vanligen till p/e till runt 20 och med mining så kan du få tillbaka igen din investering på 4 månader, alltså p/e 0,33..... hittar du en aktie till den värderingen så köp
Det finns så klart en risk att priset på ethereum sjunker och det inte är lika lönsamt men men då kan du alltid sälja korten och få tillbaka en del av pengarna. Svårt att få tag i kort dock och skulle tipsa om att försöka få tag i rx 5700 kort här på forumet. Betalar du 5k per styck så borde du kunna hitta några säljare.
Som med alla investeringar så finns det risk, men om du jämför med aktiemarknaden så kommer du inte hitta något som är i närheten av så bra risk/reward. Oroa dig inte för att nån kommer jaga dig för att du drar lite el och vill du göra det vitt så betalar du 30% skatt på vinsten, inga konstigheter.
lycka till

Permalänk
Medlem

Du kan ju välja att köpa krypto men den innebär betydligt högre risk, så finns ingen anledning. Ponera att marknaden rör sig i sidled i 4 månader, då är du breakeven på riggen och har inte tjänat en krona i fall dö köpt krypto. Ponera att ethereum kraschar, då har du tjäna en bra slant på vollan med din rigg och kan sälja korten om det går till noll, vilket det inte kommer göra. Ponera att ethereum stiger, då har du tjänat en bra slant på riggen och även om du köpt krypto. Bästa risk/reward är att mina, men det kräver lite mer jobb än om du köper.
Tips från coachen

Permalänk
Medlem

Värmeutvecklingen från 4+ kort är inget man skojar bort. Bor du i lgh, tänk om.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Inaktiv

TS verkar ju inte ha några problem med att ta risker, men jag skulle isf tagit de 200000k och spekulerat i några riktiga högriskaktier istället, var dog beredd på att kunna förlora allt.

Satsa 50k var i Ideanomics, Ocean Power Tech, Polar Power och Energy Fuels och ge dom ett år, som sagt det är do or die i dessa papper.

Njae, kanske är bättre satsa på mining iaf, du har du iaf hårdvaran kvar du kan sälja

Permalänk
Medlem

58 öre? Som npgon skrev bör du dubbelkolla detta. Normalpriser med överföring etc ligger runt 1kr totalt. Lite beroende på levenrantör. Sen kanske du har lokal hos nphon med syörre företag med företagsel? Då kan det va rimligt med det priset.

Räkna en extra gång på din förtjänst av miningen. Eth kommet nog inte ligga på detta priset konstant i ett år. För min del som började mina sent 2017 så har det tagit fram tills nu att gå med vinst till följd av att man måste hålla mynten och invänta bra kurser för att sälja. Du ska ha råd med elen under några år i värsta fall. I bästa fall håller kutserna dig några månader och du kan hämta ut en del direkt.

Jag säger inte att det är en dålig ide. Men räkna inte på överoptimistiska glädjekalkyler.

Bästa tipset om du ändå gör investeringen är http://minerstat.com

Det kommer spara dig myckrt tid. Du kan även titta pp deras miningkalkylator då den är mer verklighetstrogen än whattomine om du ska beräkna direkt på hårdvara. Whattomine räknar med att alla kort kan överklockas till max och har ofta 10-20% högre vinstberäkning än vad man faktiskt får.

Andra tipset är att inte överklicka korten för hårt för att jaga några enstaka MH/s. Det är en bättre investering desto längre korten håller.

Lycka till om du nu lyckas få tag i hårdvara..

Permalänk
Medlem

Det är mycket mer värt det att bara investera i de coinsen du tror på. Snart kommer Ethereum också gå från PoW till PoS.

Den enda gången det är värt att köpa ett mining kort enligt mig är om du köper ett till din speldator och låter den minea när du inte använder den.

Permalänk
Skrivet av Oscode:

58 öre? Som npgon skrev bör du dubbelkolla detta. Normalpriser med överföring etc ligger runt 1kr totalt. Lite beroende på levenrantör. Sen kanske du har lokal hos nphon med syörre företag med företagsel? Då kan det va rimligt med det priset.

Räkna en extra gång på din förtjänst av miningen. Eth kommet nog inte ligga på detta priset konstant i ett år. För min del som började mina sent 2017 så har det tagit fram tills nu att gå med vinst till följd av att man måste hålla mynten och invänta bra kurser för att sälja. Du ska ha råd med elen under några år i värsta fall. I bästa fall håller kutserna dig några månader och du kan hämta ut en del direkt.

Jag säger inte att det är en dålig ide. Men räkna inte på överoptimistiska glädjekalkyler.

Bästa tipset om du ändå gör investeringen är http://minerstat.com

Det kommer spara dig myckrt tid. Du kan även titta pp deras miningkalkylator då den är mer verklighetstrogen än whattomine om du ska beräkna direkt på hårdvara. Whattomine räknar med att alla kort kan överklockas till max och har ofta 10-20% högre vinstberäkning än vad man faktiskt får.

Andra tipset är att inte överklicka korten för hårt för att jaga några enstaka MH/s. Det är en bättre investering desto längre korten håller.

Lycka till om du nu lyckas få tag i hårdvara..

Tack för de utvecklade svaren, bra synpunkter! Har dock en fråga gällande elen och skatteverket, vissa har pratat om att elföretagen höjer förbrukningskostanden när förbrukningen ökar, vilket låter helt galet. Samt vad gäller Skatteverket, betalar man vinstskatt när man säljer sina crypto och gör de till svensk valuta eller skattar man för de man har minat?

Permalänk
Skrivet av clappen:

Det är mycket mer värt det att bara investera i de coinsen du tror på. Snart kommer Ethereum också gå från PoW till PoS.

Den enda gången det är värt att köpa ett mining kort enligt mig är om du köper ett till din speldator och låter den minea när du inte använder den.

Förstår din poäng med att det är högrisk på båda då ifall kursen kraschar så är de värdelöst, men jag lever på tanken att man kan sälja korten i slutändan.

Permalänk
Skrivet av anon910:

TS verkar ju inte ha några problem med att ta risker, men jag skulle isf tagit de 200000k och spekulerat i några riktiga högriskaktier istället, var dog beredd på att kunna förlora allt.

Satsa 50k var i Ideanomics, Ocean Power Tech, Polar Power och Energy Fuels och ge dom ett år, som sagt det är do or die i dessa papper.

Njae, kanske är bättre satsa på mining iaf, du har du iaf hårdvaran kvar du kan sälja

Jag ska kolla in på företagen du har nämnt, jag kan tipsa dig om Minesto också

Permalänk
Skrivet av DuckMuck:

Värmeutvecklingen från 4+ kort är inget man skojar bort. Bor du i lgh, tänk om.

Bor i hus, kommer nog att ha dem uppe på vinden

Permalänk
Skrivet av Lerners:

Du kan ju välja att köpa krypto men den innebär betydligt högre risk, så finns ingen anledning. Ponera att marknaden rör sig i sidled i 4 månader, då är du breakeven på riggen och har inte tjänat en krona i fall dö köpt krypto. Ponera att ethereum kraschar, då har du tjäna en bra slant på vollan med din rigg och kan sälja korten om det går till noll, vilket det inte kommer göra. Ponera att ethereum stiger, då har du tjänat en bra slant på riggen och även om du köpt krypto. Bästa risk/reward är att mina, men det kräver lite mer jobb än om du köper.
Tips från coachen

Tack för tipsen, har nog samma tankesätt som du!

Permalänk
Skrivet av Lerners:

@BuisnessMAN
Klart du ska satsa på GPU mining. Kör inte på Asics då riskerar du att sitta på en hårdvara som inte har något andrahandsvärde och du ökar din riskexponering. Eftersom du håller på med aktier så förstår du hur lönsamt det är med mining. Aktier handlas vanligen till p/e till runt 20 och med mining så kan du få tillbaka igen din investering på 4 månader, alltså p/e 0,33..... hittar du en aktie till den värderingen så köp
Det finns så klart en risk att priset på ethereum sjunker och det inte är lika lönsamt men men då kan du alltid sälja korten och få tillbaka en del av pengarna. Svårt att få tag i kort dock och skulle tipsa om att försöka få tag i rx 5700 kort här på forumet. Betalar du 5k per styck så borde du kunna hitta några säljare.
Som med alla investeringar så finns det risk, men om du jämför med aktiemarknaden så kommer du inte hitta något som är i närheten av så bra risk/reward. Oroa dig inte för att nån kommer jaga dig för att du drar lite el och vill du göra det vitt så betalar du 30% skatt på vinsten, inga konstigheter.
lycka till

Tack så mycket för ditt svar, jag känner nog att ASICS är en lika riskabelt som att köpa själva valutan. Jag har nog lyckats få tag på rtX 3070, om leveransbekräftelsen stämmer så får jag de snart! Det som känns oklart är de med Skatteverket och elbolagen, är de verkligen så att dem loggar min elförbrukning och höjer priserna eller Skatteverket kommer att andas en på nacken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Tack så mycket för ditt svar, jag känner nog att ASICS är en lika riskabelt som att köpa själva valutan. Jag har nog lyckats få tag på rtX 3070, om leveransbekräftelsen stämmer så får jag de snart! Det som känns oklart är de med Skatteverket och elbolagen, är de verkligen så att dem loggar min elförbrukning och höjer priserna eller Skatteverket kommer att andas en på nacken?

"Självständig verksamhet som bedrivs utan vinstsyfte beskattas i inkomstslaget tjänst för en fysisk person. Detta gäller även om verksamheten under något enstaka år kan komma att generera ett överskott. Skatteverkets uppfattning är att mining av bitcoin vanligen bedrivs i sådan omfattning och med sådan utrustning att vinst normalt inte kan anses vara möjlig att nå. Mining av bitcoin betraktas därför normalt som hobbyverksamhet. Om en sådan verksamhet under något år trots allt går med vinst ska beskattning ske i inkomstslaget tjänst och redovisas på blankett T2. Om kostnaderna i en hobbyverksamhet är större än intäkterna får det uppkomna underskottet inte kvittas mot andra tjänsteinkomster. Ett sådant underskott kan ett senare år kvittas mot nya intäkter i verksamheten."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html

Så om du minear sporadiskt med ett kort så tar det ju väldigt lång tid innan du går med vinst. Krävs ju trotts allt en hel dator för att minea och inte bara en GPU.

Om du däremot köper 10 kort så måste du skatta och tjänster som t.ex Nicehash kräver att du anger personnummer och laddar upp ID-handling så är ganska säker på att det rapporteras in till Skatteverket. Så om dom ser att du mineat hem 50k och sen inte tar upp det i deklarationen så kan du nog vara säker på att du blir kontaktad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Om du däremot köper 10 kort så måste du skatta och tjänster som t.ex Nicehash kräver att du anger personnummer och laddar upp ID-handling så är ganska säker på att det rapporteras in till Skatteverket. Så om dom ser att du mineat hem 50k och sen inte tar upp det i deklarationen så kan du nog vara säker på att du blir kontaktad.

Nej Nicehash kräver inte att du ska gå genom KYC för att minea, du måste ladda upp ID-handlingar för att komma upp i Tier 1 som ger tillgång till en EUR wallet dock. Sedan stämmer det inte att alla som samlar in dina ID-handlingar automatiskt rapporterar till skatteverket.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nej Nicehash kräver inte att du ska gå genom KYC för att minea, du måste ladda upp ID-handlingar för att komma upp i Tier 1 som ger tillgång till en EUR wallet dock. Sedan stämmer det inte att alla som samlar in dina ID-handlingar automatiskt rapporterar till skatteverket.

Nä, du kan minea. Sen såklart inte säkert att dom rapporterar vidare, men är det värt att ta risken om man ha en stor mining rigg? Bättre att köra det legit än att riskera dubbla avgifter för man skulle snåla lite.

Sen kan det vara rätt så skönt och löpande omvandla en del av det man mineat till EUR eller en annan mindre volatil valuta, om man nu sitter på 10 GPU:er ifall allt rasar över en natt. Var ju bar någon vecka sen som Bitcoin droppa 30-40% över en natt typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Nä, du kan minea. Sen såklart inte säkert att dom rapporterar vidare, men är det värt att ta risken om man ha en stor mining rigg? Bättre att köra det legit än att riskera dubbla avgifter för man skulle snåla lite.

Självklart så ska man göra rätt för sig och betala skatt.

Det är bra för skatteverket att folk har en övertro i deras förmåga såklart, men man ska nog inte översälja deras förmåga att ta in uppgifter om kryptomarknaden. Ser man på t.ex IRS i USA så hade dom ju inte helt lätt att få in uppgifter ens från Coinbase, där dom fick gå genom domstol och dessutom inte fick ut alla uppgifter dom krävde. Jag skulle tro att något liknande behövs inom EU för att tvinga ut uppgifter om medborgare.

De svenska kryptoföretagen finns det nog en stor chans att dom rapporterar direkt till skatteverket dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Risken med att GPU-minea idag är inte att ethereum ska tappa sitt värde, snarare att Ethereum ändrar sin konsensusmetod och att EIP 1559 införs.

Risken för att båda händer är just nu väldigt stor.

Precis som med allt annat som har ett värde och man på något sätt investerar i, oavsett om det är utrustning för mining eller pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Tack för de utvecklade svaren, bra synpunkter! Har dock en fråga gällande elen och skatteverket, vissa har pratat om att elföretagen höjer förbrukningskostanden när förbrukningen ökar, vilket låter helt galet.

Om du tittar närmare på ditt elavtal så står det säkert att ditt pris är baserat på en uppskattad eller beräknad årsförbrukning. Du kan ju slå en signal till ditt elbolag och fråga hur mycket du kan avvika från denna innan det är dags att se över avtalet. Kolla med både nätbolaget och den du köper energin från om det är olika.

Lite roligt att ha denna diskussion just idag när elpriset är riktigt högt och SVT igår gick ut och rekommenderade folk att inte ens dra på dammsugaren idag eftersom det är brist på el i landet.

Nu har ju den här diskussionen varit igång ett par veckor. Har du skaffat en "wallet" och provat att mina lite på din befintliga dator, för att få en känsla för hur det fungerar med både minig och köp och sälj av mynten?