Vad är konsekvenserna att hemma hosta?

Permalänk
Inaktiv

Vad är konsekvenserna att hemma hosta?

Vad finns det för konsekvenser att hem hosta en webbserver till exempel?

Permalänk
Medlem

Om man är lite novis skulle jag tippa på att säkerheten skulle kanske kunna vara en nackdel.

Permalänk
Medlem

Om du har mycket trafik så är det inte säkert din bandbredd räcker.
Bor du tex i lägenhet är bandbredden till fastigheten ofta betydligt lägre än den hastighet du lovas.
Vi har tex 1 Gbit/s in till vår förening på ca 200 lägenheter.

Du har ingen support vid hemma hosting (troligen inget du önskar iaf).

Finns risk att du bryter mot något avtal med leverantören (iaf om det är kommersiell hemsida).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sions:

Om du har mycket trafik så är det inte säkert din bandbredd räcker.
Bor du tex i lägenhet är bandbredden till fastigheten ofta betydligt lägre än den hastighet du lovas.
Vi har tex 1 Gbit/s in till vår förening på ca 200 lägenheter.

Du har ingen support vid hemma hosting (troligen inget du önskar iaf).

Finns risk att du bryter mot något avtal med leverantören (iaf om det är kommersiell hemsida).

Okej, tack för svaret. Jag tänker helst bara på en liten webbsida för mitt personliga skäl, säkerheten och integriteten för mig av den. Skulle det vara säkert t.ex att sätta min webbsida på min twitter som är ett domän som leder till min hemma IP? Det är 1gbit~ up och ner fiber som jag har förresten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon313822:

Vad är konsekvenserna att hemma hosta?

Du bör isolera dig och ringa vårdcentralen och boka tid för Coronaprovtagning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du bör isolera dig och ringa vårdcentralen och boka tid för Coronaprovtagning.

LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313822:

Vad finns det för konsekvenser att hem hosta en webbserver till exempel?

Tror att de flesta ISP har med i avtal med privatpersoner att man i alla fall inte för kommersiellt bruk får ha en server tillgänglig på förbindelsen. För privat bruk borde det vara helt OK. Är du den enda användaren skulle jag säga inga problem även om den helt säkert kommer utsättas för intrångsförsök. Det gör ju i princip all utrustning med publik ip-adress på internet av botnets ändå.

Har du fler användare kan det ju leda till oönskad prestandaförlust på förbindelsen eller själva servern.

Permalänk
Medlem

När jag bodde i lägenhet så hade jag en VM maskin med web, mail, och lite annat. Men innan jag satte upp det så kontaktade jag ISP och de fick ge mig ett skriftligt tillägg på mitt avtal att jag fick göra detta. Jag läste nämligen igenom avtalet innan och såg att de inte tillät detta.
Eftersom det var för labb och personligt gick de med på det. Fick till och med uppgifter hur jag skulle sätta upp min mailserver då de inte tillät trafik på port 25. Det tog några veckor att få det godkänt men säkrast att göra det rätt.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren alla

Permalänk
Medlem

Det är väl att du har sämre tillförlitlighet, behöver tänka på säkerheten själv, att övriga enheter i nätverket kan påverkas om någon tar sig in i servern och vidare, din internetlina kan belastas hårdare.

Permalänk
Medlem

Beror på vilka kunskaper du har.
Det största problemet är säkerheten.
Det tar inte många sekunder från det att du har öppnat porten till den första botten är där kollar vad som finns och om det går att knäcka.
Om du har en server så finns det alltid en risk att någon knäcker den och om den finns på ditt lan så är hela nätverket öppet.

Så steg 1 är att skaffa en router som kan göra DMZ på rätt sätt.
Sedan behöver du skaffa certifikat så du kan köra https.
Servern skall bara köra det som skall vara synligt utåt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W