Intel Core i9-11900KF når 98 grader – med vattenkylare och utan överklockning

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-11900KF når 98 grader – med vattenkylare och utan överklockning

Trots två kärnor färre och mastig kyllösning lägger sig Intels toppmodell nära 100 grader när den möter ett stabilitetstest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att Intel redan har den kylaren som behövs, den användes i ett demo i en mässa för några år sedan...

Permalänk
Medlem

Moderkortet "spis" med 4 socklar väntas släppas senare i år.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

360mm rad, 250w och 100 grader? Nej tack.

Permalänk
Inaktiv

Perfekt för mig, är så kallt i källaren.

Permalänk
Medlem

Men om moderkortet avaktiverar olika begränsningar etc. och prollen når 98c så rör det väl sig om ett överklockningssammanhang, om än inte manuell. Då är ju rubriksättningen lite av ett klickbait eller? Man får ju intrycket av att stock når 98 grader med vattenkylning...

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaaR:

Men om moderkortet avaktiverar olika begränsningar etc. och prollen når 98c så rör det väl sig om ett överklockningssammanhang, om än inte manuell. Då är ju rubriksättningen lite av ett klickbait eller? Man får ju intrycket av att stock når 98 grader med vattenkylning...

@NaaR
Det står i stock ej överklocka.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat. Större kärnor, samma frekvens och tillverkningsteknik (14nm+++++++)

Det borde bli varmare än föregångaren, inte så konstigt.

Som vår egen yoshman sagt flera gånger har ju per-core effekten ökat fenomenalt senaste åren för att öka singeltrådad prestanda maximalt.

Skulle inte förvåna mig alls om denna processor ligger på 50W per kärna i de höga frekvenserna

Permalänk
Medlem

Så inget för den som vill ha en tyst dator alltså.

Uppgraderade nyss från 7700k (som går väldigt varma) till 10850k och det märks väldig skillnad på ljudnivån även om den är bara är 8-10 grader kallare under lagom load och då har jag inte justerat fläktkurvorna än.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

Perfekt för den som har äran att bo i en herrgård. Bara starta upp datorn, grilla ett par korvar och när man grillat klart så har datorn fått upp temperaturen i herrgården så man slipper frysa (vintertid).

Frågan är ju om det blir som i filmen "Ett päron till farsa firar jul" och det blinkar till i alla de andras hus (när datorn startas).

Vad säger Greta om denna CPU månne 😂

Permalänk
Administrativ avgift

Jag tror att denna 11900KF lider av samma problem som vi lidit av sedan 6700k tiden, moderkortet matar processorn med mer ström än vad den egentligen behöver. Det är horribelt vad manuell klockning till stock hastigheter gör........ men hej hå 3% mer prestanda med X moderkort för bara 50W mer!

Varit exakt samma med nästan varje tråd med höga temperaturer här på forumet, moderkortet har satt på någon auto överklockning. Jag tror inte Intels ingenjörer är så dåliga att de släpper en defekt processor som överhettar för minsta lilla

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Het nyhet från intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@NaaR
Det står i stock ej överklocka.

Men det står ju i artikeln att CPU:n ska börja throttla vid 70 grader, som många moderna cpu:er gör... Om man tar bort throttle funktionen och låter den gå på all-core turbo oavsett temps, så är det klart att den kommer gå varm som attans antar jag.

Det är ju inte ett "normalfall" om du förstår vad jag menar. Det borde framkomma i rubriken/ingressen.

"Processorn har i normalfallet en maximal turbofrekvens på 4,7 GHz med samtliga kärnor och 4,8 GHz vid Thermal Velocity Boost (TVB), där det senare värdet endast ska vara möjligt upp till 70° Celsius. Detta tillsammans med en angiven spänning om 1,4 V talar för att det kan vara moderkortet i fråga, Asrock Z590 Steel Legend, som åsidosätter Intels specifikation och får processorn att köra i sin maximala flertrådade turbofrekvens oavsett temperatur."

Det där är ju ganska relevant info...

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Men om moderkortet avaktiverar olika begränsningar etc. och prollen når 98c så rör det väl sig om ett överklockningssammanhang, om än inte manuell. Då är ju rubriksättningen lite av ett klickbait eller? Man får ju intrycket av att stock når 98 grader med vattenkylning...

Stock i moderna processorer innefattar "Automatisk överklockning", eftersom ex Intel väldigt gärna vill att alla ska veta att deras nya prollar når 5,3GHz, men samtidigt är basfrekvensen 4 GHz.

Dvs, med 1 kärna aktiv så klarar processorn att nå 5.3GHz, utan överklockning, eftersom den är designad för det original, dvs, stock frekvens är mellan 4Ghz och 5.3Ghz.

och med samtliga kärnor aktiva klarar den endast 4.7 GHz, pga värmen.

Ett annat exempel är att säga till processorn att "kör så hårt du kan, men du får inte gå över x antal C". Detta gör att den med bra kylning kan nå 5.4Ghz, medans den med stock sitter fast på 4.2 GHz.

(Frekvenser är endast exempel)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

I rubriken står det 98 grader, i texten står det 87° Celsius.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

blir nice med ett överklockat rtx 3080 då 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Men det står ju i artikeln att CPU:n ska börja throttla vid 70 grader, som många moderna cpu:er gör... Om man tar bort throttle funktionen och låter den gå på all-core turbo oavsett temps, så är det klart att den kommer gå varm som attans antar jag.

Det är ju inte ett "normalfall" om du förstår vad jag menar. Det borde framkomma i rubriken/ingressen.

"Processorn har i normalfallet en maximal turbofrekvens på 4,7 GHz med samtliga kärnor och 4,8 GHz vid Thermal Velocity Boost (TVB), där det senare värdet endast ska vara möjligt upp till 70° Celsius. Detta tillsammans med en angiven spänning om 1,4 V talar för att det kan vara moderkortet i fråga, Asrock Z590 Steel Legend, som åsidosätter Intels specifikation och får processorn att köra i sin maximala flertrådade turbofrekvens oavsett temperatur."

Det där är ju ganska relevant info...

Inte throttla vid 70C, bara minska max-boost från TVB med 100MHz, inte direkt stora grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Stock i moderna processorer innefattar "Automatisk överklockning", eftersom ex Intel väldigt gärna vill att alla ska veta att deras nya prollar når 5,3GHz, men samtidigt är basfrekvensen 4 GHz.

Dvs, med 1 kärna aktiv så klarar processorn att nå 5.3GHz, utan överklockning, eftersom den är designad för det original, dvs, stock frekvens är mellan 4Ghz och 5.3Ghz.

och med samtliga kärnor aktiva klarar den endast 4.7 GHz, pga värmen.

Ett annat exempel är att säga till processorn att "kör så hårt du kan, men du får inte gå över x antal C". Detta gör att den med bra kylning kan nå 5.4Ghz, medans den med stock sitter fast på 4.2 GHz.

(Frekvenser är endast exempel)

Ja precis. Men om man genom moderkortet tagit bort throttle spärrarna vid olika temperaturangivelser så rör det sig inte i ett normalfall...

Om testet kör alla kärnor på 4.7-5.0 ghz, trots att cpu:n når över 70 grader och börjar röra sig mot 90, då ska processorn sänka frekvenserna... Om den inte gör det är CPU:n defekt (om den ska ha den funktionaliteten) eller så har man pillat på mobo.

Intels single core boost under 15 sekunder är ju välkänd i sammanhanget och att den inte motsvarar all-core turbo och är bunden till kylning etc.

Citat:

Inte throttla vid 70C, bara minska max-boost från TVB med 100MHz, inte direkt stora grejer.

Det jag menar. Men dock, om cpu:n slår i 70 grader vid 4.4 ghz (exempel), då boostar den väl inte till 4,7 och låter tempsen skena?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

I rubriken står det 98 grader, i texten står det 87° Celsius.

Tittar du på bilden från Chiphell så visar den 98 grader C för CPU:n.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Så.. "vilken kylpasta som helst duger", eller hur var det nu?

Kan vara helt säker på att om de kört Kryonaut så hade tempen gått ner 4-5c.

Sen lite met OnT så spelar det ingen större roll att detta inte är enligt Intel's "spec" och att moderkortet slår på egen boost och optimering. Folk som köper K/KF-processorer sätter dem sällan i funktionsfattiga knäckebrödsbrädor utan att klocka eller slå på MCE, så nyheten är högst relevant för alla som inte ränkr köra bone stock samt stänga av finesser på moderkortet som de betalet premium för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av e-mad:

I rubriken står det 98 grader, i texten står det 87° Celsius.

Skrivet av elajt_1:

Tittar du på bilden från Chiphell så visar den 98 grader C för CPU:n.

Nu står det 98!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare

Om AIDA64 egen dokumentation är korrekt så använder deras FPU-stress test AVX-512 (inte "bara" AVX) på CPU-modeller som har det stödet.

Om det faktiskt är fallet hamnar detta resultat i lite annat ljus: om det faktiskt är möjligt att köra 4,8 GHz all-core med AVX-512 arbetslast inom gränsen för stock PL2 (250 W) finns ju faktiskt ett litet hopp om att Rocket Lake S inte blir fullt lika hopplös dålig sett till perf/W som i alla fall jag gissat innan.

Om detta stämmer måste AVX-512 lägga på långt mycket mindre effekt i Cypress Cove jämfört med hur det ser ut i Skylake SP, för där skulle det inte på något sätt vara möjligt med dessa AVX-512 frekvenser med med mindre än att man kör flytande kväve och >>250 W...

Om det nu är AVX-512: finns ställen där det används, kommer bli fler framöver tack vare OneAPI. Men på det stora hela är flyttal en nisch och AVX-512 optimerade algoritmer är en nisch av den nischen... På skrivbordet är det nog primärt maskininlärning som kan tänkas se relevant fördel av AVX-512, i alla fall så länge som x86_64 CPUerna saknar dedicerade NPU-delar.

Är framförallt träning av modeller där GPUer är totalt överlägsen CPUer då det är massivt parallellt och ofta bandbreddskrävande. Att använda en modell i förutsägelse, inferenssteget, är ofta latenskritiskt och hanteras bättre av kisel direkt integrerat i CPU (SIMD och framöver NPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

När ska vi börja vänta på trovärdiga tester där nödvändig information framgår, innan vi slår bakut?

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen expert, men är inte det riktigt dåligt? Min Ryzen når cirka 70 grader i långvarigt stabilitetstest. Tanken är väl att man gärna skall ligga under 80 grader trots att 90 grader någonstans är inom säkerhetsspannet?

Och torde inte processorn bara nedklocka sig när den når för höga temperaturer? Låter ju som ett recept för att få processorn att gå sönder i förtid (a la Apple-style = buy more from us!).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kör vidare med min Ryzen 7 3700x tills DDR5 och AM5 plattformen kommer den här cpu'n överklockar som en kratta men den är sval iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Första cpun på länge som man tvingas underklocka. Men, jag kör inte mycket AVX instruktioner, vilket leder till att man inte kan dra för mycket slutsatser än.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en ny trevlig vattenkokare på black friday så inte aktuellt för mig.

Hoppas på en ny Intel-dipp så man kan tanka på lite fler aktier. Förr eller senare lyckas de nog få ut något intressant igen.

Permalänk

14nm gonna 14nm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Men om moderkortet avaktiverar olika begränsningar etc. och prollen når 98c så rör det väl sig om ett överklockningssammanhang, om än inte manuell. Då är ju rubriksättningen lite av ett klickbait eller? Man får ju intrycket av att stock når 98 grader med vattenkylning...

Grejen är ju att med intel är dessa begränsningar avstängda default av moderkorts tillverkarna. Därför det varit så stort ståhej när det gäller recensioner när en intel CPU ställs mot en AMD, om vad som egentligen är stock. Är det verkligen stock om Asus låter en CPU boosta under längre tid, boosta högre och med fler kärnor än vad intel speccar, bara för att det är satt så default i bios?

Edit: NVM såg att många redan nämnt detta här

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Stekigt 😎😎

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮