Brus och sprakande när man mixar två datorer

Permalänk
Medlem

Brus och sprakande när man mixar två datorer

Så här är setupen: Två burkar med varsin uppsättning skärm/tangentbord/etc. Jag använder synergy mellan dem för kvm-liknande kontroll. Väldigt nöjd so far.

Jag vill ha ut ljud ur samma förstärkare/högtalar-setup då de förutom ljudet funkar som en enhetlig rigg. Jag köpte en mixer samt lämpligt kablage (3.5mm till två telepluggar, samt två tele till två rca) men blev frustrerad över att det var väldigt mycket konstiga ljud. Då jag inte hade nåt annat att testa med impulsköpte jag två andra ungefär lika billiga mixers.

Ingen skillnad.

Det är inte klassiskt jordbrum då de sitter på samma fas. Om jag kopplar ur ena datorn är ljudet perfekt, men det är ju en lösning som jag inte gillar. Det spelar ingen roll vilken dator jag kopplar ur. Först trodde jag den ena datorn hade nåt knas med sin analoga ut men det spelar som sagt ingen roll - så länge en enda dator är kopplad till mixern låter det jättebra, men så fort båda är inkopplade så är det ett irriterande sprakande/poppande som stör. Sen testade jag byta sladdar, och köpte även några nya såna samt bytte plats på existerande . Ingen skillnad, samma fenomen att det sprakar och knastrar när båda maskinerna är anslutna till mixern. Testade även ett USB-ljudkort, i tur och ordning på vardera maskin men utan någon som helst skillnad.

Jag håller på att hoppa ut genom fönstret av frustration. Nån som har tips?

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av isecore:

Så här är setupen: Två burkar med varsin uppsättning skärm/tangentbord/etc. Jag använder synergy mellan dem för kvm-liknande kontroll. Väldigt nöjd so far.

Jag vill ha ut ljud ur samma förstärkare/högtalar-setup då de förutom ljudet funkar som en enhetlig rigg. Jag köpte en mixer samt lämpligt kablage (3.5mm till två telepluggar, samt två tele till två rca) men blev frustrerad över att det var väldigt mycket konstiga ljud. Då jag inte hade nåt annat att testa med impulsköpte jag två andra ungefär lika billiga mixers.

Ingen skillnad.

Det är inte klassiskt jordbrum då de sitter på samma fas. Om jag kopplar ur ena datorn är ljudet perfekt, men det är ju en lösning som jag inte gillar. Det spelar ingen roll vilken dator jag kopplar ur. Först trodde jag den ena datorn hade nåt knas med sin analoga ut men det spelar som sagt ingen roll - så länge en enda dator är kopplad till mixern låter det jättebra, men så fort båda är inkopplade så är det ett irriterande sprakande/poppande som stör. Sen testade jag byta sladdar, och köpte även några nya såna samt bytte plats på existerande . Ingen skillnad, samma fenomen att det sprakar och knastrar när båda maskinerna är anslutna till mixern. Testade även ett USB-ljudkort, i tur och ordning på vardera maskin men utan någon som helst skillnad.

Jag håller på att hoppa ut genom fönstret av frustration. Nån som har tips?

Det låter ju som att det blir något tokigt med jordning och potentialskillnad. Ändras något om du rör vid datorn? Ett alternativ kan vara att ansluta den ena datorn optiskt (exempelvis med en liten DAC), då borde inte problemet uppstå.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det låter ju som att det blir något tokigt med jordning och potentialskillnad. Ändras något om du rör vid datorn? Ett alternativ kan vara att ansluta den ena datorn optiskt (exempelvis med en liten DAC), då borde inte problemet uppstå.

Hyfsat säker på att det inte är ett jordningsfel. Ingenting ändrar om jag rör vid endera maskinen och/eller har handen på ett element samtidigt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Hade något liknande på min setup med Linux och Windows-dator till samma högtalare. Misstänker det är potential-skillnad mellan jord på de två kraftaggregaten. Det slutade med att jag köpte en studiomonitor högtalare med både optisk spdif-in och vanlig 3.5 mm. Den optiska kopplingen gör att de två datorerna är isolerade från varandra.

Edit: Jag har en Edirol MA-15D, hittar ingen direktlänk, men den är exakt samma som denna från Roland: https://www.roland.com/global/products/ma-15d/

Lade till länk.
Permalänk
Medlem

Hmm. Verkar som jag får fundera på om inte lösningen är en toslink-dac-mixer typ anslutning. Tack för tipsen!

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av isecore:

Hyfsat säker på att det inte är ett jordningsfel. Ingenting ändrar om jag rör vid endera maskinen och/eller har handen på ett element samtidigt.

Eftersom det försvinner när du kopplar bort ena datorn känns det ändå som att det är något elektriskt som skapar störningen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem

Det är med stor sannolikhet ett jordfel men det har inget med skyddsjord att göra utan beror på att signaljordarna är på olika potential, inom musikbranschen har man löst det sedan länge, man använder ingen signaljord utan har balanserad signalöverföring.
Har du normala ingångar på mixern (XLR) eller är det nån supersnikmodell som bara har rca ?
Att använda signaltransformatorer/di-boxar löser troligen problemet om mixern saknar balanserade ingångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här är mest för att dokumentera, men när jag slog på "ErP Ready" i bios på min huvudrigg så försvann problemet. Osäker på varför men det fixade biffen. Så om nån annan googlar sig hit, testa det.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.