Har den tekniska utvecklingen gällande datorer nått en platå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag ser inte hur diodlampor kan vara teknisk utveckling men mina exempel inte var det. Jag tror inte det krävdes några stora genombrott, upptäckt av ny fysik, matte eller materialkunskap för att uppnå en sån produkt. Snarare ny efterfrågan till energisnålare produkter bl a drev utveckling av redan känd teknik i ny förpackning. Jag kan tycka det faller under teknisk utveckling men att publicera en videotjänst för att strömma film och TV är inte bara att lagra filerna på servrar kopplade till molnet. Det krävs en hel del utveckling av produkter och programvara. Det är inte copy paste av något befintligt utan det är problemlösning på en ny nivå. Bitcoin likaså är en helt ny teknik.

Jag vände mig väldigt specifikt mot det som jag citerade. "All utveckling är väl att lära sig använda befintlig kunskap på ett nytt sätt?"

..och poängterade att det är ännu mer centralt att bryta ny mark, att utöka kunskapen. För att teknik ska spridas, utvecklas och mogna så kan det se ut som semantiskt hårklyveri.. för de är liksom så tätt sammanlänkade. Teknik mognar inte utan att man adderar till kunskapsbasen på något sätt.

Du måste inte hålla med mig men den "riktiga" teknologiska utvecklingen kommer från genombrott och nya upptäckter, inte att man packar om och itererar befintlig gammelteknik i snigelfart. Det handlar mer om att tjäna pengar. Att knäcka nöten med hur man producerar fusionsenergi i stor skala, det skulle vara teknolgiutveckling som heter duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du måste inte hålla med mig men den "riktiga" teknologiska utvecklingen kommer från genombrott och nya upptäckter, inte att man packar om och itererar befintlig gammelteknik i snigelfart.

Med den definitionen så har det inte skett någon "riktig" teknologisk utveckling på datorområdet de senaste 40 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Med den definitionen så har det inte skett någon "riktig" teknologisk utveckling på datorområdet de senaste 40 åren.

Njae, men inte mindre än andra teknikområden. I datorvärlden skulle det kunna bli en stor grej om man hittade på eller upptäckte någon bra tillämpning för kvantdatorer. Men det kanske låter lika tokigt som att säga "jag hoppas på ett genombrott för kall fusion".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Jag ser inte hur diodlampor kan vara teknisk utveckling men mina exempel inte var det. Jag tror inte det krävdes några stora genombrott, upptäckt av ny fysik, matte eller materialkunskap för att uppnå en sån produkt.

Faktiskt, det krävde en hel del forskning och utveckling. Framtagandet av den moderna blå lysdioden, vilken varit drivande för dagens vita LED-lampor* ledde till och med till ett nobelpris för sina upphovsmän för ett antal år sedan.

*Vita LEDs skapas ju som kanske bekant i allmänhet med en blå LED täckt av ett semitransparent lager fluorescerande fosforämnen som ger ifrån sig gult ljus vid excitering av det blåa ljuset. Blått + gult ljus = vitt.

Här är en vision av vår fantastiska AR-drivna framtid, för övrigt: