Permalänk
Medlem

Två skärmar, en låst på 60hz

Jag har en 144hz acer nitro skärm och en gammal 120hz BenQ skärm, men jag lyckas inte få 120hz på BenQ skärmen via NVIDIA-kontrollpanel. Acern visar 144hz som den ska, men den andra bara 60hz. Testade att ändra upplösning till 720p, då visades 120hz men när jag aktiverar det så lyser skärmen blått och en ruta säger "Utanför intervallet!".

Acern har displayport, och BenQ skärmen HDMI. Kan det ha något att göra med att det är olika hz på skärmarna, eller att det är olika kablar anslutna till grafikkortet? Grafikkortet är NVIDIA GeForce 1070!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajlaj:

Jag har en 144hz acer nitro skärm och en gammal 120hz BenQ skärm, men jag lyckas inte få 120hz på BenQ skärmen via NVIDIA-kontrollpanel. Acern visar 144hz som den ska, men den andra bara 60hz. Testade att ändra upplösning till 720p, då visades 120hz men när jag aktiverar det så lyser skärmen blått och en ruta säger "Utanför intervallet!".

Acern har displayport, och BenQ skärmen HDMI. Kan det ha något att göra med att det är olika hz på skärmarna, eller att det är olika kablar anslutna till grafikkortet? Grafikkortet är NVIDIA GeForce 1070!

Testa en displayport-kabel så ska du nog få full refresh rate.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Testa en displayport-kabel så ska du nog få full refresh rate.

Får pröva det, tack!

Permalänk
99:e percentilen

Du måste berätta vilka skärmar det gäller när du ställer den här typen av frågor. @Lodisen har rätt, men bara om din gamla skärm faktiskt har DisplayPort. Har den bara DVI är du i praktiken rökt om inte ditt grafikkort också har det. Därför ska du också berätta vilket grafikkort du har redan i trådstarten. (Det finns många olika 1070; om du har ett referenskort/Founders Edition, skriv det.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

HDMI klarar inte att leverera mer än 60hz i högre upplösning än 720p.
Som tidigare personer nämnt så prova med en displayport alternativt DVI-D kabel så får du 120hz i 1080p.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ImTheMeaN:

HDMI klarar inte att leverera mer än 60hz i högre upplösning än 720p.

På den skärmen. Viktigt förtydligande, för HDMI i sig har ingen sådan begränsning. Det finns TV-apparater som kan ta emot 4K @ 120 Hz över HDMI och datorskärmar som klarar till exempel 1440p @ 144 Hz.

Citat:

Som tidigare personer nämnt så prova med en displayport alternativt DVI-D kabel så får du 120hz i 1080p.

Det räcker inte med vilken DVI‑D-kabel som helst. Det viktiga är att den är Dual Link. Det finns både DVI‑D Single Link och DVI‑D Dual Link. Grafikkortet måste också ha en Dual Link-utgång för att det ska fungera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar. Jag löste det, hittade en gammal Dual-Link DVI och fick det att fungera, nu har ena skärmen 144hz och den med problem 120hz!