2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Letar en TV runt 6000-8000kr att ha framförallt till streamingtjänster och en del gaming. Tittade på den här: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/189939/tcl-50-p8...

Är den något att ha? Eller skulle man kunna få tips på en bättre?

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.0 GHz || NVIDIA GeForce GTX 780 Ti || Corsair Vengeance 8 GB @ 1600 MHz || ASUS Z-97-A || Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Hallå allesammans!

Kollat på TV ett bra tag och varit ute efter en större modelm, runt 75" men hade tänkt vänta på 2021 års modeller istället.

Trillade över en QE75Q70T som fyndvara på NetonNet för 12.700kr och kunde inte låta bli att beställa...

Vad säger ni, det måste väl vara ett kanonpris? Eller är det något jag missar?

Tack på förhand!

Fått hem TVn och testat den.

Tyckte först att fjärrkontrollen såg lite sliten ut men tänkte inte mycket mer på det.

Testade den lite första kvällen och är inte helt såld på bildkvalitén, antagligen jag som är lite petig men tycker den känns lite grynig och suddig på nått vis.

Men det mest störande, såg under infon på TV att den har en visningstid på nästan 500 timmar!?

Visst att det var en fyndvara men tycker ni att det är rimligt att din har stått igång i 500 timmar? Det måste ju motsvara nästan 6-12 månaders användande för den genomsnittliga TV-tittaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Fått hem TVn och testat den.

Tyckte först att fjärrkontrollen såg lite sliten ut men tänkte inte mycket mer på det.

Testade den lite första kvällen och är inte helt såld på bildkvalitén, antagligen jag som är lite petig men tycker den känns lite grynig och suddig på nått vis.

Men det mest störande, såg under infon på TV att den har en visningstid på nästan 500 timmar!?

Visst att det var en fyndvara men tycker ni att det är rimligt att din har stått igång i 500 timmar? Det måste ju motsvara nästan 6-12 månaders användande för den genomsnittliga TV-tittaren?

Kanske stått som en demo-tv i butiken?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Kanske stått som en demo-tv i butiken?

Ja det är inte omöjligt.

Känns lagom trist att köpa en TV från butik som redan har nästan ett års användande på nacken redan...

Får se hur jag gör med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Ja det är inte omöjligt.

Känns lagom trist att köpa en TV från butik som redan har nästan ett års användande på nacken redan...

Får se hur jag gör med detta.

Köper man en fyndvara får man nog helt enkelt acceptera att det inte är en ny produkt. Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket produkten bör vara nedsatt i pris.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Köper man en fyndvara får man nog helt enkelt acceptera att det inte är en ny produkt. Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket produkten bör vara nedsatt i pris.

Håller med dig fullt ut!

Har chattat med en mindre hjälpsam medarbetare men får ringa dem när de har öppet per telefon nästa vecka istället.

Permalänk
Skrivet av Conne3:

Fått hem TVn och testat den.

Tyckte först att fjärrkontrollen såg lite sliten ut men tänkte inte mycket mer på det.

Testade den lite första kvällen och är inte helt såld på bildkvalitén, antagligen jag som är lite petig men tycker den känns lite grynig och suddig på nått vis.

Men det mest störande, såg under infon på TV att den har en visningstid på nästan 500 timmar!?

Visst att det var en fyndvara men tycker ni att det är rimligt att din har stått igång i 500 timmar? Det måste ju motsvara nästan 6-12 månaders användande för den genomsnittliga TV-tittaren?

Netonnet har som sagt 3 mån öppet köp så i runda slängar så kan man använda den innan dag 3mån.
Och lämna tillbaka den och det tror jag många utnyttjar tyvärr och då kan det ju vara så att den gått hårt åt den dessa månaderna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Håller med dig fullt ut!

Har chattat med en mindre hjälpsam medarbetare men får ringa dem när de har öppet per telefon nästa vecka istället.

angående grynig bild kan ju det eventuellt bero på källan också, vad du nu tittade på

prova lite olika källor/kvalitéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Fått hem TVn och testat den.

Tyckte först att fjärrkontrollen såg lite sliten ut men tänkte inte mycket mer på det.

Testade den lite första kvällen och är inte helt såld på bildkvalitén, antagligen jag som är lite petig men tycker den känns lite grynig och suddig på nått vis.

Men det mest störande, såg under infon på TV att den har en visningstid på nästan 500 timmar!?

Visst att det var en fyndvara men tycker ni att det är rimligt att din har stått igång i 500 timmar? Det måste ju motsvara nästan 6-12 månaders användande för den genomsnittliga TV-tittaren?

Hur kunde du se infon. Har du en service remote eller så ?
Fick hem en Q70T och den finns ingen sådan info hos mig. Brukar ju inte ses i EU tyvärr - utan remoten!

Btw, har din också rejält med bleeding/cloading ?
Känns som jag fan fick en taskigt ex värre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

angående grynig bild kan ju det eventuellt bero på källan också, vad du nu tittade på

prova lite olika källor/kvalitéer

Testat flera olika, men upplever grynig bild i framförallt mörkare scener även vid 4K HDR från exempelvis Netflix i inbyggda appen.

Upplevde även bilden som lite suddig/släpig i snabbare scener men tror jag fått till lite inställningar så det upplevs bättre.

Skrivet av NorthLight:

Hur kunde du se infon. Har du en service remote eller så ?
Fick hem en Q70T och den finns ingen sådan info hos mig. Brukar ju inte ses i EU tyvärr - utan remoten!

Btw, har din också rejält med bleeding/cloading ?
Känns som jag fan fick en taskigt ex värre :/

Om du registrerar TVn mot Smarthings så kan du se det via webben så testa det.

Bleeding och clouding (om vi nu tänker på samma sak) upplever jag inte som problem på min enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Testat flera olika, men upplever grynig bild i framförallt mörkare scener även vid 4K HDR från exempelvis Netflix i inbyggda appen.

Upplevde även bilden som lite suddig/släpig i snabbare scener men tror jag fått till lite inställningar så det upplevs bättre.

Om du registrerar TVn mot Smarthings så kan du se det via webben så testa det.

Bleeding och clouding (om vi nu tänker på samma sak) upplever jag inte som problem på min enhet.

Perfekt tackar stort 👍🏻

Då skall jag fixa det. Kan ju alltid vara trevligt att kunna se tiden 🙂

Verkar som jag då fått ett uselt ex. Hittade en snubbe på Samsung forum, och enligt bilderna han lag upp, ser min Tv lika förjävlig ut. Alla skrek rakt ut - BYT UT SKITEN - så jag har kontaktat NetOnNet via mail!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Fått hem TVn och testat den.

Tyckte först att fjärrkontrollen såg lite sliten ut men tänkte inte mycket mer på det.

Testade den lite första kvällen och är inte helt såld på bildkvalitén, antagligen jag som är lite petig men tycker den känns lite grynig och suddig på nått vis.

Men det mest störande, såg under infon på TV att den har en visningstid på nästan 500 timmar!?

Visst att det var en fyndvara men tycker ni att det är rimligt att din har stått igång i 500 timmar? Det måste ju motsvara nästan 6-12 månaders användande för den genomsnittliga TV-tittaren?

500 timmar? Om nån har på TV'n nästan alla vakna timmar (som sällskap, för den som hatar tystnad) och går hemma så kan man komma upp i 500 timmar på lite över en månad (14 timmar per dygn X 30= 420 timmar). En LCD TV väntas ju hålla minst 50000 timmar dvs över 100 månader med 14 timmar per dygn så 500 timmar är inte så mycket.

Vad gäller Q70T så ska den inte vara suddig och den är känd för att ge ovanligt bra svärta för priset. Svagheten är att den inte har bästa HDR prestandan så duger mest för SDR innehåll. En riktig duglig svensson TV ska det vara, en Volvo TV helt enkelt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Jag uppskattar tipset, men ja, jag har testat med HDR-inställningarna du tipsar om.

HDR med dina inställningar:
https://www.linkpicture.com/q/IMG_20210108_150918.jpg

SDR med hjälp av uppspelning genom Xbox One X:
https://www.linkpicture.com/q/IMG_20210108_150845.jpg

Varifrån kommer denna bild?
Skulle gärna jämföra på min TV. Har en philips som dig men oled 805.

När jag kollar på en serie har jag oftast sjukt bra bild, men ibland kan jag få sån där blåaktighet i mörka scener. Inte alltid men ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Varifrån kommer denna bild?
Skulle gärna jämföra på min TV. Har en philips som dig men oled 805.

När jag kollar på en serie har jag oftast sjukt bra bild, men ibland kan jag få sån där blåaktighet i mörka scener. Inte alltid men ibland.

Jag tror det är den här som han använder där vissa sekvenser kan visa en sämre bild.
https://www.youtube.com/watch?v=vX2vsvdq8nw

HDR är ett problem i The One serien, åtminstone genom vissa källor men hoppas någon uppdatering eller magisk inställning löser detta. Själv kan jag uppleva problem sporadiskt men är generellt nöjd ändå. Finns en hel del inställningar i The One tråden på http://avforums.com/ som jag inte orkat prova ännu.

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Vincent (hdtvtest) gjorde nyligen en video där han argumenterar för att auto local dimming på medium är mer accurate än high. Dock säger flera rekommenderade inställningar från källor (typ från rtings) att high ska vara mest accurate. Har du en åsikt om detta?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av omdull:

@laxpudding
Vincent (hdtvtest) gjorde nyligen en video där han argumenterar för att auto local dimming på medium är mer accurate än high. Dock säger flera rekommenderade inställningar från källor (typ från rtings) att high ska vara mest accurate. Har du en åsikt om detta?

Det var väl dock specifikt för just XH90? Att framför allt högdagar blev utfrätta med local dimming på High, eftersom den pumpade extra vitt för mer effekt.

Det jag menar är att det ju inte är någon allmän regel, utan handlade om beteendet för just den modellen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

@laxpudding
Vincent (hdtvtest) gjorde nyligen en video där han argumenterar för att auto local dimming på medium är mer accurate än high. Dock säger flera rekommenderade inställningar från källor (typ från rtings) att high ska vara mest accurate. Har du en åsikt om detta?

Vilken TV pratar vi om och i vilken situation?

Mellan tummen och pekfingret och ungefär så långt man kan spotta är High-lägen på de flesta FALD-system något som innebär tydligare blooming och tydligare ljuspumpande. Men också det läge som måste till för att få högsta möjliga ljusstyrka i HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag tror det är den här som han använder där vissa sekvenser kan visa en sämre bild.
https://www.youtube.com/watch?v=vX2vsvdq8nw

HDR är ett problem i The One serien, åtminstone genom vissa källor men hoppas någon uppdatering eller magisk inställning löser detta. Själv kan jag uppleva problem sporadiskt men är generellt nöjd ändå. Finns en hel del inställningar i The One tråden på http://avforums.com/ som jag inte orkat prova ännu.

Tack, har jämfört med min TV och känner mig väldigt nöjd med de inställningar jag har nu!
Så det var nog bara den andra serien som har lite problem.

Sen är jag även en sån som gillar lite livligare färger och mjuka bildrörelser (som just Philips verkar utmärka sig med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilken TV pratar vi om och i vilken situation?

Mellan tummen och pekfingret och ungefär så långt man kan spotta är High-lägen på de flesta FALD-system något som innebär tydligare blooming och tydligare ljuspumpande. Men också det läge som måste till för att få högsta möjliga ljusstyrka i HDR.

Ursäkta min otydlighet men det var för modellen x900h. Som jag tolkade var det både för sdr och HDR (men jag kan ha fel). Går det att generalisera till andra sony modeller i 900-serien?

Här är videon förresten:
https://youtu.be/agE8NAcX-bs

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

Ursäkta min otydlighet men det var för modellen x900h. Som jag tolkade var det både för sdr och HDR (men jag kan ha fel). Går det att generalisera till andra sony modeller i 900-serien?

Det jag skrev ovan kan generaliseras överlag till alla FALD-modeller. Sedan kan man förstås djupdyka ned i och testa fram olika scenarion per modell där man tycker det ena passar bättre än det andra. Rtings brukar lägga mycket resonemang kring kontrastmätningar och då leder "High"-lägen till mer imponerande siffror. Men i mitt tycke en FALD som riskerar att distrahera från det man tittar på.

Permalänk
Medlem

Har beställt en Samsung 75Q80T för 19990 på Elgiganten men har nu fått ett erbjudande på en 75Q95T för 25000 och börjat tveka lite på mitt val.
Tittar man på rthings verkar de två vara väldigt lika med små fördelar för Q95. Men om jag inte missminner mig är den amerikanska modellen av Q80 inte samma som den europeiska. Så skillnaderna i Europa kanske är större.

Så jag vänder mig hit, när det endast skiljer 5000 kronor mellan de båda, är Q95 ett betydligt bättre val?
Subjektivt, jag vet.. men det kanske är ett givet val med tanke på den mindre skillnaden i pris.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Naslin:

Har beställt en Samsung 75Q80T för 19990 på Elgiganten men har nu fått ett erbjudande på en 75Q95T för 25000 och börjat tveka lite på mitt val.
Tittar man på rthings verkar de två vara väldigt lika med små fördelar för Q95. Men om jag inte missminner mig är den amerikanska modellen av Q80 inte samma som den europeiska. Så skillnaderna i Europa kanske är större.

Så jag vänder mig hit, när det endast skiljer 5000 kronor mellan de båda, är Q95 ett betydligt bättre val?
Subjektivt, jag vet.. men det kanske är ett givet val med tanke på den mindre skillnaden i pris.

Rtings jämför nog med Q80T som är mycket närmare Q95T i nordamerika. Här är det mycket större skillnad. Q95T är en påtagligt bättre apparat när det kommer till FALD:n och hur panelen bygger kontrastintrycken. Framför allt betraktningsvinklarna skiljer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rtings jämför nog med Q80T som är mycket närmare Q95T i nordamerika. Här är det mycket större skillnad. Q95T är en påtagligt bättre apparat när det kommer till FALD:n och hur panelen bygger kontrastintrycken. Framför allt betraktningsvinklarna skiljer sig.

Av nyfikenhet, hur står sig europeiska Q80T jämfört med xh90 alternativt xg95 ?
Som jag förstår det är x95 rätt lik q90/95 i prestanda?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

Av nyfikenhet, hur står sig europeiska Q80T jämfört med xh90 alternativt xg95 ?
Som jag förstår det är x95 rätt lik q90/95 i prestanda?

Sony XH95 och Samsung Q95T/Q90T matchar varandra
Sony XH90 och Samsung Q80T matchar varandra

Går igenom detta i guiden. Fast den är ju så väl dold numera, så är med på ifall man missar den där extra titten som gör att man kanske finner svaren.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag sitter och sneglar mot en 65 tums XH95. Den känns rätt för mig i så gott som alla avseende med en liiiiten liten tvekan kring det här med 4k 120hz. Jag spelar inte så mycket längre och när jag väl gör det så är det oftast något sportspel, något open-world, RPG, FPS i single player. Så gott som aldrig FPS i MP.

Jag spelar som sagt inte mycket alls längre men i tanken är det fortfarande roligt och det blir sannolikt en PS5 någon gång under året.

Med det sagt så lutar det ju åt att 4k 60hz borde räcka gott och väl, även om 120hz kommer att bli en grej på PS5 framöver (vilket ingen kan säga med säkerhet som det låter).

Vad tror ni, är det en stor grej att sakna 4k 120hz och VRR när jag spelar enligt ovan? I vilka spel utöver FPS och bilspel gör det en skillnad med 120hz kontra 60hz? Gör man dumt i att inte vänta och se hur årets modeller ser ut och hur de prissätts innan man bestämmer sig?

Permalänk
Bildexpert 📺

XH95 klarar fortfarande att köra 1080p/120 om det skulle vara något PS5-spel som verkligen kräver 120 Hz för att bli spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

XH95 klarar fortfarande att köra 1080p/120 om det skulle vara något PS5-spel som verkligen kräver 120 Hz för att bli spelbart.

Tack, precis så jag funderade också. Spelar man någon gång (händer som sagt väldigt sällan) FPS i multiplayer så väger ju prestanda också tyngre än upplösning tänker jag.

Samtidigt så lär väl nästa motsvarande Sony-modell ha stöd för detta om jag läst på mig rätt. Å andra sidan så lär den ju då också vara dyrare.

Antar att det är som all teknik, man kan anstränga ihjäl sig för att få med så mycket som möjligt, "framtidssäkra" för eventuella behov man kan tänkas ha imorgon o.s.v. utan att man någonsin kommer att ligga rätt mer än den veckan det tar för ny teknik att lanseras.

Jag ska fundera lite. Lutar åt en XH95 65 men eventuellt kan det bli en CX 55. Sitter så att båda storlekarna kan fungera men ljusinsläpp, vardagsanvändning och storleksskillnaden ger att det sannolikt blir en Sony. Har satt ett maxtak på 15tkr för att jag ska kunna motivera köpet för mig själv

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Tack, precis så jag funderade också. Spelar man någon gång (händer som sagt väldigt sällan) FPS i multiplayer så väger ju prestanda också tyngre än upplösning tänker jag.

Samtidigt så lär väl nästa motsvarande Sony-modell ha stöd för detta om jag läst på mig rätt. Å andra sidan så lär den ju då också vara dyrare.

Antar att det är som all teknik, man kan anstränga ihjäl sig för att få med så mycket som möjligt, "framtidssäkra" för eventuella behov man kan tänkas ha imorgon o.s.v. utan att man någonsin kommer att ligga rätt mer än den veckan det tar för ny teknik att lanseras.

Jag ska fundera lite. Lutar åt en XH95 65 men eventuellt kan det bli en CX 55. Sitter så att båda storlekarna kan fungera men ljusinsläpp, vardagsanvändning och storleksskillnaden ger att det sannolikt blir en Sony. Har satt ett maxtak på 15tkr för att jag ska kunna motivera köpet för mig själv

Jag valde Sony XH95 65 tums efter funderat väldigt länge. Den rimliga uppgraderingen skulle vara en LG CX 65 som kostade 20.000 kr.

Efter ha haft Sonyn hemma snart en månad är jag mycket nöjd med den och sparar gärna 7000 kr att lägga på soundbar eller annat. Spelar en heldel i perioder och tycker Sonyn är riktigt bra för det. Den nedgraderar inte bildi ställningarna lika mycket som många andra tillverkare för att få ner input lag vilket jag gillar.

Kör på Sonyn nu och avvakta till nästa black friday om du fortfarande känner att du kommer vilja uppgradera , HDMI 2.1 har ändå bara massa problem i 2020 modellerna och inga stora titlar kommer köra i 120/4 k ändå 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony XH95 och Samsung Q95T/Q90T matchar varandra
Sony XH90 och Samsung Q80T matchar varandra

Går igenom detta i guiden. Fast den är ju så väl dold numera, så är med på ifall man missar den där extra titten som gör att man kanske finner svaren.

Eftersom att XH90 och Q80T är närmsta konkurrenter finner jag det märkligt att det är en sån påtaglig prisskillnad mellan dessa två.
Tar man 85" versionerna skiljer det ca 15000kr till Sonys fördel.
Vilket i procent innebär att Q80T är mer än 50% dyrare med dagens pris.

Några tankar kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Eftersom att XH90 och Q80T är närmsta konkurrenter finner jag det märkligt att det är en sån påtaglig prisskillnad mellan dessa två.
Tar man 85" versionerna skiljer det ca 15000kr till Sonys fördel.
Vilket i procent innebär att Q80T är mer än 50% dyrare med dagens pris.

Några tankar kring detta?

Första tanken är att en smart person väljer att köpa Sony :).

Enda anledning att ta Samsung är typ Q90/95T eller Q90R är typ för reflextfiltret (som vad jag ser i jämförelser inte är så himla stor skillnad men ändå lite) alternativt estetiken i modellernas konstruktion. Sen har ju Q80T i USA reflexfilter så det är ju en annan sak. Den europeiska Q80T tycker jag personligen nästan kan ses som en scam.