EU bötfäller Valve 79 miljoner kronor för begränsning av spelköp

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Dock i det exemplet så gäller det en fysisk pryl kan Amazon välja att inte skicka den till Sverige men du ska ju ändå kunna köpa den och själv lösa att skicka den, t.ex. genom att beställa den till ett fraktbolag, likt man gör om man beställer saker från USA (eller iaf jag gör så då).

Detta medför dock extra kostnader och extra problem. Beställer du från ett land utanför EU får du betala dubbel moms (i både avsändarlandet och i Sverige) men det blir bara svensk moms om du skickar direkt till Sverige. Dessutom blir det extra portokostnader eftersom varan först måste skickas inrikes och sedan skickas vidare till Sverige istället för att man bara skickar varan en gång. Dessutom blir det trassel om varan går till fraktbolagets utlämningsställe istället för att levereras direkt till fraktbolaget. I Sverige skulle en sådan tjänst inte funka alls eftersom fraktbolaget inte kan gå till utlämningsstället och hämta ut paket som sedan skickas vidare till fraktbolagets kund. Fraktbolaget skulle tvingas visa upp kundens legitimation (som fraktbolaget förstås inte har tillgång till). Kunden har säkert inte heller någon svensk legitimation. Om det är möjligt bör man för att minska kostnaden och undvika problem i största möjliga mån skicka prylarna direkt till den egentlige mottagaren utan att de går via en mellanhand. Sedan skiljer sig fysiska varor från digitala varor i och med att butiken kan ta olika pris för fysiska varor för att täcka upp för skillnader i fraktkostnad. För digitala varor är det nog bara moms som skiljer mellan olika länder.

Skrivet av johanandersson:

Det är inte helt rimligt att någon i Bulgarien kan betala 600 kronor för ett spel och många utgivare sålde spelen billigare i fattigare länder, men nu kräver EU att priser blir samma.

Detta är inte något nytt. Det var en dom för något tiotal år sedan där en av de stora musiktjänsterna fälldes för att låtar kostade en euro i Frankrike men ett pund i Storbritannien och ett pund är mer än en euro. Jag har dock för mig att detta endast gällde priset (som alltså måste vara samma) men att säljaren kunde välja att vissa låtar endast skulle vara tillgänglig i Frankrike men inte i Storbritannien. De här regionslåsen ställer till det om man är intresserad av utländska produkter som inte finns i ens eget land.

Skrivet av kinkyboo:

Hur fungerar det med spel som är bannlysta i vissa länder?

Dessa får nog inte säljas eller laddas ner i länder där de är bannlysta. Det är möjligt att spelen inte heller får importeras (installerade på någons dator utanför det landet) men tullen kollar inte sådant särskilt noga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

I detta fallet så tjänar steam på att inte göra nåt och bara betala böterna, precis som microsoft gjorde när dom fick diverse böter för några år sedan då explorer var förinstallerad webbläsare. Dom tjänade mer på monopolet och ta böterna än att bryta monopolet och slippa böterna. Detta är bara tandlös politik. Hade EU verkligen viljat få till en riktig förändring så skulle dom sätta en viss procentsats på vinsten istället.

Fast MS följde ju EUs beslut och vi fick en browser-väljare i Windows. Sen försvann den efter några år, men då var väl inte MS lika dominerande längre så det kanske inte spelade någon roll, eller så är det bara ingen som har märkt något.

Jag kommer ihåg diskussionerna kring denna funktion ganska väl. Det var väldigt noga att det var rättvist så det slumpades fram vilken ordning de olika webbläsarna skulle visas och så.

Permalänk

Vad säger reglerna om det rör sig om ett textintensivt spel? Skulle det vara tillåtet att sälja spelet för 100 kr med bulgarisk text men 500 kr med svensk text, förutsatt att alla köpare kan välja om man vill ha svensk eller bulgarisk text? Det skulle i så fall medföra en indirekt regionslåsning för textintensiva spel eftersom köparen endast kan köpa spelet på ett språk som köparen förstår.

Permalänk
Medlem

Varför ska folk i länder med lägre löner och köpkraft betala mer för sina spel än andra?

För i slutänden kommer ju deras priser behöva ökas för att jämna ut skillnaderna som annars utnyttjas. Detta kommer inte göra något gott för någon.

Det kommer drabba såväl konsumenter som spelutvecklare och utgivare.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Lite off-topic:

De borde gora sahar mot Ubisoft ocksa.

Jag bor i Italien, men enligt deras regler sa far inte jag anvanda mitt svenska betalkort for att kopa spel i deras onlineshop.

Jag maste anvanda ett italienskt kreditkort annars blockeras alla forsok till att kopa spel.

Ubisoft ar de enda jag kanner till som har denna typ av blockering.

Mitt svenska bankkort funkar utmarkt pa alla andra stallen online, oavsett land.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Jag ville handla spel på steam i Rubel istället för euro eller sek, men det fick jag inte..

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Så jäkla rätt, hatar Valve för deras förhållningssätt som säkert blivit bättre med åren men det har inte min avsky till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så jäkla rätt, hatar Valve för deras förhållningssätt som säkert blivit bättre med åren men det har inte min avsky till dem.

Varför anser du att Valve har gjort fel med detta beteende? Vem kommer få en fördel av att det ändras? Det har tveklöst varit olagligt, men på vilket sätt har det varit fel?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

*fel post* oops.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att straffa Valve, oavsett om de här har gjort "fel" eller inte, trött på deras skenhelighet. Sen är ju det här EU med sina byråkrater och politrucker, det finns ingen mer godtycklig konstellation och jag önskar att även de straffas på något sätt framöver.

Permalänk
Medlem

Helt rätt gjort av EU. Rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Misstänker att du syftar på länder inom EU, där t ex Tyskland har väldigt stränga regler mot (spel som innehåller) Nazi-symboler?

Den lagen är borttagen sen 2018.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Mahkizmo:

De borde gora sahar mot Ubisoft ocksa.

Jag bor i Italien, men enligt deras regler sa far inte jag anvanda mitt svenska betalkort for att kopa spel i deras onlineshop.

Jag maste anvanda ett italienskt kreditkort annars blockeras alla forsok till att kopa spel.

Detta kan ha att göra med skatteregler. Bor du i Sverige, ska du betala svensk moms på digitala varor. Bor du i Italien, ska du betala italiensk moms. Om du har en italiensk IP-adress men ett svenskt kort har du en sak som ser italiensk ut och en annan sak som ser svensk ut och då vet de inte i vilket land momsen ska betalas.

Det kan också ha att göra med bedrägerier. Det är ovanligt att folk bosatta i Italien har svenska kort och därför ser din transaktion misstänkt ut, så de spärrar den. Andra butiker kanske gör en annan riskbedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

https://www.azquotes.com/picture-quotes/quote-the-easiest-way-to-stop-piracy-is-not-by-putting-antipiracy-technology-to-work-it-s-gabe-newell-71-58-16.jpg

Ironiskt nog så är det i en Vavletråd.

Men ja, man känner att sin avboking av Netflix är nära nu.
Ser man "serie #XXXX" på google och den hänvisar till netflix men att den inte finns tillgänglig här, men finns i danmark eller Norge, så kommer papegojan och träbenet fram.

Om jag förstått/minns rätt håller EU på att arbeta för ett enda stort streaming-utbud i hela EU istället för att varje land har sitt eget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad innebär detta för framtiden? Att alla nycklar inom EU kommer kunna aktiveras utan geo-block?
Tänker på om det kommer bli ett av dessa scenarion.
1. Billiga nycklar vissa länder som de kommer sälja vidare.
2. Alla får betala fullpris, inkl fattigare länder.

3. Fattigare länder får bidrag, vilket slutar med att vi i slutändan fått betala ännu mer. Tanken är god. Samt, förstås, att summan EU kräver är vad Valve drar in på lootboxar på ett dygn eller något. Hade det handlat om miljarder eller beloppet varje dygn hade nog Valve behövt bry sig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Misstänker att du syftar på länder inom EU, där t ex Tyskland har väldigt stränga regler mot (spel som innehåller) Nazi-symboler?
Det normala är nog att utgivaren har en sanerad EU-version eller väljer att sanera spelet globalt.

Enklast att komma åt Nazistsymbolik i spel borde väl att censurera den tyska versionen? Jag är osäker på om Österrike har samma lagstiftning dock. Knepigare kan vara att komma åt förbud mot Sovjetisk symbolik, jag osäker på vilka länder som har förbud mot det och hur förbudet ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag vill inte betala i Euro.. jag vill betala i SEK.. Något som Steam borde fixa till helst igår.

Det är oftast alltid lätt att kunna veta hur mycket ett spel kostar i Euro och översätta det till Svenska kronor.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vi pratar om digitala produkter, det finns ingen styckkostnad och priset är enbart utvecklingskostnad utslaget på antal enheter. Det blir ett lägre pris (i teorin, med alla spel) ju fler som delar på kostnaden.

Lönsamhet = (fullpris * rika kunder + lågt pris * fattiga kunder) / (utvecklingskostnad)

Genomsnittslönen i Bulgarien är 6000 kronor i månaden så det är svårt för dem att betala fullpris.

Alternativet blir istället:

Lönsamhet = (fullpris * rika kunder) / (utvecklingskostnad)

För att denna ekvation ska gå ihop måste "fullpris" blir högre.

Du täcker inte någon förlust genom att andra personer kan köpa det billigare än dig när det kommer till en helt digital produkt, det blir billigare för dig. Det du skriver om pandemin, statsskulden och statens påhitt förstår jag inte alls.

Så en som har en genomsnittslön på 6k kan alltså ha råd med hårdvaran för att spela CP 2077, men inte ha råd att betala samma pris för spelet i sig...

Om du inte förstår alls så förstår inte jag hur du lyckas räkna ut någonting alls.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Varför ska folk i länder med lägre löner och köpkraft betala mer för sina spel än andra?

För i slutänden kommer ju deras priser behöva ökas för att jämna ut skillnaderna som annars utnyttjas. Detta kommer inte göra något gott för någon.

Det kommer drabba såväl konsumenter som spelutvecklare och utgivare.

Om de länder inte tycker om det kan de gå ur EU...

Ser inte problemet

En stor mening med EU är att det ska vara fri handel mellan länderna. Både fysiskt och digitalt. Gillar man inte det kan man skita i att vara med.
Ska man vara med i något får man följa reglerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Varför ska folk i länder med lägre löner och köpkraft betala mer för sina spel än andra?

För i slutänden kommer ju deras priser behöva ökas för att jämna ut skillnaderna som annars utnyttjas. Detta kommer inte göra något gott för någon.

Det kommer drabba såväl konsumenter som spelutvecklare och utgivare.

Personer i köpsvaga regioner betalar inte mer. I relation till medelinkomst kan man argumentera för att det relativa priset som personer i köpsvaga regioner betalar är högre än personer i köpstarka. Men jag känner inte att denna tangent har någon egentlig bäring.

Att sätta en central pelare för den europeiska gemenskapen åt sidan för att stimulera lyxkonsumtion i låglöneländerna känns inte heller som något som tjänar många. Man kan samtidigt argumentera för att den rådande ordningen med regionspecifika licenser inte heller gör mycket för utgivarna, som finner sig mitt i smeten i ett illegitimt system i jakten på växelpengar från köpsvaga regioner samtidigt som de köpstarkare regionerna ifrågasätter de egna priserna.

Den europeiska marknadens inre öppenhet kan inte åsidosättas för att det känns lite najs eller för att det stimulerar en känsla av ytlig ekonomisk-social rättvisa. Den inre marknadens öppenhet är ju också en av motorerna som är ämnade att jämna ut de nya EU-medlemmarnas ekonomiska olikheter gentemot central- och Västeuropa på sikt.

Och vad gäller underhållning och spel så råder ingen brist på fria och lågprisalternativ.

Skrivet av Spawnbadboy:

Om de länder inte tycker om det kan de gå ur EU...

Ser inte problemet

En stor mening med EU är att det ska vara fri handel mellan länderna. Både fysiskt och digitalt. Gillar man inte det kan man skita i att vara med.
Ska man vara med i något får man följa reglerna

Det här är givetvis en för smal fråga för att röra upp meningsfulla känslor på nationell nivå. Men jag gillar inte heller kärnan i det du skriver. Problem som följer tillämpad EU-lagstiftning och rätt ska givetvis artikuleras och tas upp med mål att finna metoder att minimera de upplevda problemen. Sverige ju i flera saker hamnat i konflikt med EU-lagstiftning och genom ett politiskt arbete fått dispens. Det är inte alltid allt-eller-inget.

Permalänk
Medlem

Vare sig det är ett positivt eller ett negativt beslut, så är det en jävligt liten fis i rymden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vare sig det är ett positivt eller ett negativt beslut, så är det en jävligt liten fis i rymden.

borde varit högre böter om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta innebär att kod som köps inom EU ska gå att aktivera oavsett nationalitet/land du bor i sålänge det är inom EU ska gå att aktivera utan begränsningar.

Btw, €7m... Det lönar sig säkert att behålla regionslåset och ta böterna

Om det stämmer som anges i artikeln ("vitesbeloppet") att det handlar om "vite", då kommer det bli betydligt mycket dyrare än den angivna summan, detta eftersom det påförs ytterligare belopp tills de rättar sig efter beslutet.

Permalänk
Medlem

Generellt skulle jag ändå säga att företagsböter eller viten alltid borde vara en andel av omsättningen. T ex 10 procent av omsättningen. Eller 20 procent. Då skulle det nog bli lite ordning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Detta kan ha att göra med skatteregler. Bor du i Sverige, ska du betala svensk moms på digitala varor. Bor du i Italien, ska du betala italiensk moms. Om du har en italiensk IP-adress men ett svenskt kort har du en sak som ser italiensk ut och en annan sak som ser svensk ut och då vet de inte i vilket land momsen ska betalas.

Det kan också ha att göra med bedrägerier. Det är ovanligt att folk bosatta i Italien har svenska kort och därför ser din transaktion misstänkt ut, så de spärrar den. Andra butiker kanske gör en annan riskbedömning.

Sant, så kan det vara.

Men då när jag handlar på Amazon, Steam, Blizzard, förnyar Netflix, Cmore play etc så ska mitt kort inte funka där heller i såna fall då jag befinner mig i ett annat land men använder ett kort utfärdat i ett annat land.

Jag kan inte välja region utan blir per automatik redirect till den italienska sidan på typ allt. Men det fungerar utmärkt på alla andra sidor, tjänster etc.

Kortet är som sagt utfärdat i mitt namn, men på Ubisoft så löste vi det att min svärfar använde sitt kreditkort, skrivet i hans namn för att köpa spel via min profil. Detta torde inte heller vara tillåtet heller då ägaren till kontot inte stämmer överens med kortinnehavaren

Om jag åker utomlands och handlar med mitt kort, då betalar jag alltid momsen i det landet.

Om jag loggar in på mitt ubisoft konto, som skickar mig till deras italienska onlineshop så betalar jag ju momsen där, via mitt kort när jag köper något.

Som sagt, mitt kort fungerar överallt online, förutom UbiSoft där det är enda stället som det inte fungerar.

Sämsta var när jag köpte Watch Dogs 2, gick ej via ubisoft, så köpte det på steam, men var tvungen att installera det via uplay och ha båda klienterna öppna för att kunna spela det. Endast pga ubis påhitt

Men men, detta är extremt off topic och ett långt inlägg.

Jag tycker att antingen fungerar kortet online eller inte, det ska inte behöva vara såpass låst inom EU.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Generellt skulle jag ändå säga att företagsböter eller viten alltid borde vara en andel av omsättningen. T ex 10 procent av omsättningen. Eller 20 procent. Då skulle det nog bli lite ordning.

Vill du ha dödsstraff för rödljuskörning också? EU kan dela ut böter på max 10% av omsättningen, men i det här fallet tycker de att brottet är så litet att böteslappen är mycket mindre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vill du ha dödsstraff för rödljuskörning också? EU kan dela ut böter på max 10% av omsättningen, men i det här fallet tycker de att brottet är så litet att böteslappen är mycket mindre.

Nä, men böter som är i proportion till inkomst+förmögenhet tycker jag att det alltid ska vara, dock med en lägstanivå, så att man inte kan komma undan genom att "ha" noll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det här är givetvis en för smal fråga för att röra upp meningsfulla känslor på nationell nivå. Men jag gillar inte heller kärnan i det du skriver. Problem som följer tillämpad EU-lagstiftning och rätt ska givetvis artikuleras och tas upp med mål att finna metoder att minimera de upplevda problemen. Sverige ju i flera saker hamnat i konflikt med EU-lagstiftning och genom ett politiskt arbete fått dispens. Det är inte alltid allt-eller-inget.

I mindre frågor är det ok att få dispens och ha andra lagar och krav. Inte när det gäller fri handel mellan länderna. Det är en av meningarna med EU

Permalänk
Medlem

Någon här som har koll på vad som brukar hända efter sådana här händelser?
Är Valve fria att fortsätta begränsa spelköp eller kommer EU att föra det här ärendet vidare?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Sötast

Valve tilldelas ett större belopp om 1,6 miljoner euro då bolaget valt att inte samarbeta med kommissionen

Så ungefär vad de tjänar per timme i skinförsäljning då?