Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förutsatt att majoriteten av världen befolkning vaccineras antar jag, så borde det ju dö ut.
Vet vi om folk i Afrika eller andra underutvecklade länder kommer bli vaccinerade?

Åh, tack och lov för det!

Rent generellt gillar inte viruset sol uv? och värme. (Men med AC kan man ju råda bot på det)

Med facit i hand hade vi kunnat leva mer "oförsiktigt" under sommaren.

Jag tror att många afrikanska länder inte kommer drabbas lika hårt för att viruset helt enkelt inte kan överleva lika bra där.

Pfizer och Modernas vacciner är ju unika att de utsätter inte den som vaccineras för viruset det ska skydda emot, utan istället emot proteinet som Covid använder sig för att ta sig in i celler. Detta kommer skydda mot alla mutationer som kommer använda samma eller snarlika proteiner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jobbar ni inom vården/äldrevården?

Vaccinerar mig gärna när jag får.

Det gör jag. De började vaccinera vårdpersonal denna vecka i den kommun som jag arbetar i.
Jag tycker att det är rätt inställning att vaccinera sig när man får.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Rent generellt gillar inte viruset sol uv? och värme. (Men med AC kan man ju råda bot på det)

Med facit i hand hade vi kunnat leva mer "oförsiktigt" under sommaren.

Jag tror att många afrikanska länder inte kommer drabbas lika hårt för att viruset helt enkelt inte kan överleva lika bra där.

Pfizer och Modernas vacciner är ju unika att de utsätter inte den som vaccineras för viruset det ska skydda emot, utan istället emot proteinet som Covid använder sig för att ta sig in i celler. Detta kommer skydda mot alla mutationer som kommer använda samma eller snarlika proteiner.

Tack för ett utförligt svar, jag känner mig definitivt lugnad

Permalänk
Medlem

Har gått cirka fem timmar sedan injektionen och känner inte av någonting ännu, tog säsongsvaccinet för en månad sedan och hade inga biverkningar överhuvudtaget då heller.

Fick nytt datum om tid exakt tre veckor efter första dosen, så enligt administrerande sköterskan skulle vaccinets fulla verkan inträda om fem veckor. 👍

Permalänk
Medlem

Kommer inte förvåna mig ett dugg om när vi får läsa om hur folks beteende/rörelsemönster återgår till det gamla när de väl fått sprutan och smittan tar fart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har gått cirka fem timmar sedan injektionen och känner inte av någonting ännu, tog säsongsvaccinet för en månad sedan och hade inga biverkningar överhuvudtaget då heller.

Fick nytt datum om tid exakt tre veckor efter första dosen, så enligt administrerande sköterskan skulle vaccinets fulla verkan inträda om fem veckor. 👍

Fan vad bra att du påminde om säsongsvaccinet 👍
Fick du vaccin nu för att du har åldern inne eller tillhör du någon annan riskgrupp?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förutsatt att majoriteten av världen befolkning vaccineras antar jag, så borde det ju dö ut.
Vet vi om folk i Afrika eller andra underutvecklade länder kommer bli vaccinerade?

Finns ett globalt vaccin-program för "fattiga världen", Covax, men senast idag skrek man efter mer pengar.

https://www.bbc.com/news/world-55709428

Viruset lär nog inte dö ut i första taget utan blir en ny säsongsinfluensa gissar jag. Frågan blir vem som betalar, företagen eller arbetarna. Viktigt att tänka på med vaccinet är att det skyddar dig från att bli allvarligt sjuk av COVID, men hindrar dig inte att bli infekterad och riskera att smitta andra som jag förstår det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fan vad bra att du påminde om säsongsvaccinet 👍
Fick du vaccin nu för att du har åldern inne eller tillhör du någon annan riskgrupp?

Pågrund av min anställning.

Permalänk
Medlem

Spännande att vi hittills har obefintlig (kanske noll?) spridning av influensa i landet. Det visar i alla fall att folk i stort sköter sig. Men att detta rackarns virus är svårare att rå på än influensa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Spännande att vi hittills har obefintlig (kanske noll?) spridning av influensa i landet.

Eh...va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Pågrund av min anställning.

Tack för svar! Känns hoppfullt att vaccineringen är igång på riktigt. Jag hoppas att både leveranser och vaccinering accelererar. Personligen sitter jag och hoppas på att få vaccin i slutet på mars.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns ett globalt vaccin-program för "fattiga världen", Covax, men senast idag skrek man efter mer pengar.

https://www.bbc.com/news/world-55709428

Viruset lär nog inte dö ut i första taget utan blir en ny säsongsinfluensa gissar jag. Frågan blir vem som betalar, företagen eller arbetarna. Viktigt att tänka på med vaccinet är att det skyddar dig från att bli allvarligt sjuk av COVID, men hindrar dig inte att bli infekterad och riskera att smitta andra som jag förstår det.

Tack för ditt svar!
Blir intressant att följa, hoppas verkligen mänskligheten får bot på detta...
Och en del av mig undrar hur lätt något liknande kan hända igen... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tack för svar! Känns hoppfullt att vaccineringen är igång på riktigt. Jag hoppas att både leveranser och vaccinering accelererar. Personligen sitter jag och hoppas på att få vaccin i slutet på mars.

Absolut, ju fortare desto bättre. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, enligt informationen på dagens presskonferens, så är kurvan för influensafall i stort sett helt rak längs bottenlinjen av diagrammet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för ditt svar!
Blir intressant att följa, hoppas verkligen mänskligheten får bot på detta...
Och en del av mig undrar hur lätt något liknande kan hända igen... :/

Finns mer fantastiskt material på BBC där de diskuterar detta med forskare.

https://www.bbc.com/reel/playlist/stopping-the-next-one?vpid=...
https://www.bbc.com/future/article/20210111-what-could-the-ne...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Ja, enligt informationen på dagens presskonferens, så är kurvan för influensafall i stort sett helt rak längs bottenlinjen av diagrammet.

https://i.imgur.com/FE8sC3R.png

Flunsan och vinterkräksjukan har helt uteblivit i år, nada, nix och noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Flunsan och vinterkräksjukan har helt uteblivit i år, nada, nix och noll

Känns lite väl otroligt men samtidigt så har ju alla corona relaterade åtgärder bra effekt mot dessa också. Men noll? Litar inte på statens statistik sen tidigare och känns inte trovärdigare nu..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd

Jag stod i kön när det var svininfluens på tapeten och kändes som att den vaccineringen gick både snabbt och smidigt. Varför kan vi inte göra samma sak denna gång?
Jag vet att covid-19 sprider sig lättare men kör samma som de gjort med drive in tester, bilen körs fram, ruta ner och ut med arm, spruta in och sen är det färdigt.

Nu känns det som att man krånglar till det helt otroligt med denna massvaccinering. Kanske blir det som jag tänker när vi väl får ordentliga leveranser med vaccin och riskgrupperna är färdiga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BananaFace:

Känns lite väl otroligt men samtidigt så har ju alla corona relaterade åtgärder bra effekt mot dessa också. Men noll? Litar inte på statens statistik sen tidigare och känns inte trovärdigare nu..

Hade folk varit hemma från jobbet när de kände lite nästäppa eller bara allmänt hängig så hade nog influensan varit lugnare andra år också. Nu har det dessutom blivit mer handtvätt och handsprit som också skyddar. Tror inte för den delen att säsongsinfluensan inte haft några fall.

Många som anser att de är så viktiga på jobbet så de går dit även om de är lite sjuka och givetvis då smittar några andra. Nu med Covid-19 så är du bannlyst på företagen om du har lätt snuva.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, enligt informationen på dagens presskonferens, så är kurvan för influensafall i stort sett helt rak längs bottenlinjen av diagrammet.

https://i.imgur.com/FE8sC3R.png

vi har hela 3 bekräftade fall av vanlig influensa, vilket är rekord med hästlängder

Edit:

Skrivet av BananaFace:

Känns lite väl otroligt men samtidigt så har ju alla corona relaterade åtgärder bra effekt mot dessa också. Men noll? Litar inte på statens statistik sen tidigare och känns inte trovärdigare nu..

Ansvarar för registrering in till svenska intensivvårdregistret. och lovar det är minimala fel som går vidare dit. Speciellt lab diagnoser just nu, är av högsta värde att få all info och bakgrund till sjukvården.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag stod i kön när det var svininfluens på tapeten och kändes som att den vaccineringen gick både snabbt och smidigt. Varför kan vi inte göra samma sak denna gång?
Jag vet att covid-19 sprider sig lättare men kör samma som de gjort med drive in tester, bilen körs fram, ruta ner och ut med arm, spruta in och sen är det färdigt.

Nu känns det som att man krånglar till det helt otroligt med denna massvaccinering. Kanske blir det som jag tänker när vi väl får ordentliga leveranser med vaccin och riskgrupperna är färdiga.

Tror:
Dels finns det inte tillräckligt med vaccin ännu för att köra den varianten, men sen är det klurigare då man även måste sitta kvar en 15 minuter efter administrerad kur utifall anafylaktisk chock inträder. Mina två ören.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Tror:
Dels finns det inte tillräckligt med vaccin ännu för att köra den varianten, men sen är det klurigare då man även måste sitta kvar en 15 minuter efter administrerad kur utifall anafylaktisk chock inträder. Mina två ören.

Ok, det med kvarsittningen visste jag inte om men mitt scenario var ju tänkt när vi väl börjar få en rullande vaccintilldelning. Just nu kommer det ju bara ett fåtal doser i veckan.
Samtidigt så är väl fallet med anafylaktisk chock detsamma som gäller för alla vacciner eller har jag fel. Brukar ta vaccin för TBE var femte år och får alltid frågan om man reagerat på vaccin tidigare mer än de vanliga biverkningarna såsom ont vid stickstället och lättare feber en dag. Hur många var det inte som fick slag på armen efter stelkrampsvaccinet i skolan

Att sitta kvar i bilen på en stor parkering i en kvart kan ju inte vara omöjligt att lösa heller, tuta om man känner något som inte känns rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ok, det med kvarsittningen visste jag inte om men mitt scenario var ju tänkt när vi väl börjar få en rullande vaccintilldelning. Just nu kommer det ju bara ett fåtal doser i veckan.
Samtidigt så är väl fallet med anafylaktisk chock detsamma som gäller för alla vacciner eller har jag fel. Brukar ta vaccin för TBE var femte år och får alltid frågan om man reagerat på vaccin tidigare mer än de vanliga biverkningarna såsom ont vid stickstället och lättare feber en dag. Hur många var det inte som fick slag på armen efter stelkrampsvaccinet i skolan

Att sitta kvar i bilen på en stor parkering i en kvart kan ju inte vara omöjligt att lösa heller, tuta om man känner något som inte känns rätt.

Okej, men vet du hur det kommer bli när det väl börjar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Okej, men vet du hur det kommer bli när det väl börjar?

Har absolut ingen aning men jag får inte känslan av att det är på det sättet de kommer jobba men det kan hända saker när väl riskgrupperna är färdiga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kommer inte förvåna mig ett dugg om när vi får läsa om hur folks beteende/rörelsemönster återgår till det gamla när de väl fått sprutan och smittan tar fart igen.

Vad menar du?

Jag kan säga såhär, så fort det gått 10 dagar efter jag fått min andra spruta så kommer jag släppa allt vad restriktioner är och börja leva som vanligt. Nog får vara nog, dom som inte väljer att vaccinera sig eller inte har fått sitt vaccin ännu får ta ett eget ansvar och fortsätta följa eventuella restriktioner som finns kvar då.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Lego Master
Skrivet av isbjoern:

Vad menar du?

Jag kan säga såhär, så fort det gått 10 dagar efter jag fått min andra spruta så kommer jag släppa allt vad restriktioner är och börja leva som vanligt. Nog får vara nog, dom som inte väljer att vaccinera sig eller inte har fått sitt vaccin ännu får ta ett eget ansvar och fortsätta följa eventuella restriktioner som finns kvar då.

*sarcastic slow clap* Way to go. Alla andra får skylla sig själva att de inte står längre fram i vaccinationskön, inte kan vaccinera sig eller är sköra av andra skäl. Du vet att du fortfarande kan smitta andra trots att du själv inte blir lika sjuk efter vaccination, va?

Det här med samhällsansvar måste vara nåt för pöbeln, sånt sysslar inte du med minsann. Kör hårt, you magnificent bastard. Så ses vi i helvetet.

Sånt här gör mig vansinnig.

EDIT:
Det var precis den här reaktionen man var orolig folk skulle ha om man gjorde munskydd obligatoriska överallt. Man hade visst inte fel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

*sarcastic slow clap* Way to go. Alla andra får skylla sig själva att de inte står längre fram i vaccinationskön, inte kan vaccinera sig eller är sköra av andra skäl. Du vet att du fortfarande kan smitta andra trots att du själv inte blir lika sjuk efter vaccination, va?

Det här med samhällsansvar måste vara nåt för pöbeln, sånt sysslar inte du med minsann. Kör hårt, you magnificent bastard. Så ses vi i helvetet.

Sånt här gör mig vansinnig.

EDIT:
Det var precis den här reaktionen man var orolig folk skulle ha om man gjorde munskydd obligatoriska överallt. Man hade visst inte fel.

Jag tvivlar inte på att det kan vara så men efter att ha läst påståendet flera gånger i tråden men aldrig sett någon hänvisa till någon källa så skulle jag uppskatta en nu.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lofen:

Jag tvivlar inte på att det kan vara så men efter att ha läst påståendet flera gånger i tråden men aldrig sett någon hänvisa till någon källa så skulle jag uppskatta en nu.

Konsensus verkar vara att det är oklart, men att man bör ta det säkra före det osäkra, eftersom en rejäl del av "vanlig" covid-19-smitta sker från asymptomatiska bärare.
Ex.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr....
https://www.wsj.com/articles/can-you-still-spread-covid-19-af...
https://www.nytimes.com/2020/12/08/health/covid-vaccine-mask....

Skrivet av FHM:

Vaccinationen mot covid-19 kan skydda dig från att få sjukdomen, vilket även minskar risken för att du smittar andra. På sikt kan smittspridningen bromsas.

Nyckelordet här är "minskar", inte "eliminerar".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Konsensus verkar vara att det är oklart, men att man bör ta det säkra före det osäkra, eftersom en rejäl del av "vanlig" covid-19-smitta sker från asymptomatiska bärare.
Ex.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr....
https://www.wsj.com/articles/can-you-still-spread-covid-19-af...
https://www.nytimes.com/2020/12/08/health/covid-vaccine-mask....

Nyckelordet här är "minskar", inte "eliminerar".

Fast givet den utgångspunkten borde vi ju alltid ha dessa restriktioner, både före, under och efter Covid-19. Detta eftersom det finns andra virus i samhället som sprids som för de flesta innebär ett relativt ofarligt sjukdomsförlopp, men som för en del äldre och sköra kan innebära döden.

Även när en stor del av befolkningen är vaccinerad så kommer ju Covid-19 att finnas kvar, enligt tyckare kommer vi kanske aldrig bli av med den. Så då får vi fortsätta med restriktionerna i all oändlighet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tror:
Dels finns det inte tillräckligt med vaccin ännu för att köra den varianten, men sen är det klurigare då man även måste sitta kvar en 15 minuter efter administrerad kur utifall anafylaktisk chock inträder. Mina två ören.

I USA har dom ju drive-in vaccinering. Vad jag förstår så får dom sprutan och sen får dom parkera och sitta i bilen typ 15-20 minuter efteråt. Borde ju kunna funka här med på ställen med stora parkeringar, t.ex. vid IKEA.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"