Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag hade någorlunda hög feber, trettionio, i onsdags och låg till sängs mest hela dagen. Höll mig inne och bokade ett test via 1177 på eftermiddagen, men fick inte. Det måste gå tjugofyra timmar. Så i torsdags var febern borta och jag gjorde ny beställning. Taxin kom med testmaterial på fredag förmiddag och svar på kvällen per sms - ingen covid19. Jag vet inte om jag blev glad eller inte, men hushållet höll karantänsregler fram tills man visste.

Skulle Irland vara bland de mest drabbade?! Ja kanske det. Det kan man se här:

https://i.imgur.com/O2u0G1R.png
https://i.imgur.com/UXoCpJo.png

Fast det är ju några länder som har det värre. Kan de som påstått det ha haft samma bedömningsförmåga som DN:s och Expressen ledarskribenter eller Aftonbladets journalister?! Det är 47 länder som ligger före dem. Här är de i bokstavordning:

  1. Andorra

  2. Argentina

  3. Armenien

  4. Belgien

  5. Belize

  6. Bolivia

  7. Bosnien och Herzegovina

  8. Brasilien

  9. Bulgarien

  10. Chile

  11. Colobia

  12. Ecuador

  13. Frankrike

  14. Georgien

  15. Grekland

  16. Iran

  17. Italien

  18. Kosovo

  19. Kroatien

  20. Liechtenstein

  21. Litauen

  22. Luxemburg

  23. Malta

  24. Mexiko

  25. Moldavien

  26. Montenegro

  27. Nederländerna

  28. Nordmakedonien

  29. Panama

  30. Peru

  31. Polen

  32. Portugal

  33. Rumänien

  34. San Marino

  35. Schweitz

  36. Serbien

  37. Slovakien

  38. Slovenien

  39. Spanien

  40. Storbritannien

  41. Sverige

  42. Sydafrika

  43. Tjeckien

  44. Tyskland

  45. Ungern

  46. USA

  47. Österrike

Med över 200 länder och andra områden att ta hänsyn till så, ja rent tekniskt gör det väl det.

Dina grafer visar dödsfall, cyklonen och jag verified cases.

https://ourworldindata.org/grapher/biweekly-cases-per-million... , jag ser inte så många länder mörkare än Irland. Inte Belgien, inte Argentina; inte ens i närheten.

Från ditt BBC-exempel:
"Concern has been raised in the Republic of Ireland after figures showed it has the world's highest number of confirmed new Covid-19 cases per million people."

Det behövs inte dödsfall för att överbelasta vården och det behövs inte dödsfall för att orsaka misär direkt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det är inte dig eller Kolsvart katt jag kommenterar utan att journalister väljer och vrakar för att få de "värsta" siffrorna hela tiden.

Men det är ju inte alls det man vill säga med artikeln, utan poängen är ju hur dramatisk förändringen är för Irland, och det kopplas dessutom till den nya virusvarianten.

Men det klart, har man grundinställningen att journalister är skurkar, då ligger väl ett resonemang som ditt nära till hands.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju inte alls det man vill säga med artikeln, utan poängen är ju hur dramatisk förändringen är för Irland, och det kopplas dessutom till den nya virusvarianten.

Men det klart, har man grundinställningen att journalister är skurkar, då ligger väl ett resonemang som ditt nära till hands.

Men det finns mig veterligen inte några egentliga bevis för att "den brittiska varianten", som jag antar avses, är mer smittsam. Det man gjort var såvitt jag förstått att räkna utifrån smittspridningen. Problemet med det är att det kan räcka med att en variant får en bra start för att bli dominerande. Faktisk smittsamhet kräver en annan typ av studier.

Tar vi diagrammet ovan så skulle man, om man går efter dramatisk utveckling, då säga att Belgien hade en fantastiskt smittsam variant, men det var det ingen som påstod.

Den här nya omtalade varianten kan kanske vara mer smittsam, men det har blivit en sanning som upprepas okritiskt. Intervallet för hur mycket mer smittsam den skulle vara är också påtagligt stort, från inte så mycket alls, till rejält. Och den var förstås ett bra argument med 70 %, den övre delen av intervallet, för Boris Johnson när han skulle vända på klacken och dra in det som tidigare utlovats. Man kan också notera att varianten som sådan var känd långt innan dess, men helt plötsligt, när han ställde sig vid en pult och höll låda, så gick alla i spinn.

Det finns en del som har påpekat att man inte kan fastställa den faktiska smittsamheten på det sätt som gjorts, utan att det kräver en annan typ av studier, men de har inte fått mycket utrymme. En annan sak att notera är att efter Johnsons presskonferens så verkar det finnas mer smittsamma varianter på var och vartannat ställe. Tittar viruset på BBC, Sky News och CNN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Dina grafer visar dödsfall, cyklonen och jag verified cases.

https://ourworldindata.org/grapher/biweekly-cases-per-million... , jag ser inte så många länder mörkare än Irland. Inte Belgien, inte Argentina; inte ens i närheten.
https://i.imgur.com/1gJdbnV.png

Från ditt BBC-exempel:
"Concern has been raised in the Republic of Ireland after figures showed it has the world's highest number of confirmed new Covid-19 cases per million people."

Det behövs inte dödsfall för att överbelasta vården och det behövs inte dödsfall för att orsaka misär direkt.

Det är det som är problemet, att den visar verified cases och inte dödsfall.

Det har diskuterats många gånger i den här mycket långa tråden, men "verified cases" är till större del jämfört med avlidna en funktion av hur mycket man ansträngt sig att testa, inte hur stor spridningen är. Visst, det finns ett samband, men det är sämre som indikator eller proxy än antalet dödsfall. Fördelen är ju dock att den visar snabbare om det är en uppgång på gång. Tyvärr varierar "verified cases" stort vilket gör det i det närmaste ogörligt att jämföra värdena mellan länder under kortare tid. Här kommer ett exempel med lite random länder:

Här ser man hur Irland ökat ansträngningarna att testa under samma tid.

Det är det Tegnell har förklarat för journalist efter journalist gång på gång under 2020. Om man testar mycket, då ökar antalet verified cases, men det säger inte så mycket om spridningen just då.

Antalet avlidna är liksom mer hugget i sten, även om det finns en viss osäkerhet även där. Men, felkällorna för dödsfall är säkerligen en tiopotens lägre än den för verified cases; jag har sett siffrorna men kommer inte ihåg dem exakt, eller var det var jag såg dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb
Så är det förvisso, givet att ett lands statistik i tillräcklig mån har statistik som kopplar sjukdomen till dödsfallen, men dock släpar dödsfallen smittspridningen och därmed "verified cases". En sentida (faktisk) kraftig ökning kommer därmed inte att synas idag. Folk dör inte knall och fall direkt när de blivit smittade, plus att sedan kan statistiken över dödsfall dessutom i sig ta lite längre tid på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men det finns mig veterligen inte några egentliga bevis för att "den brittiska varianten", som jag antar avses, är mer smittsam. Det man gjort var såvitt jag förstått att räkna utifrån smittspridningen. Problemet med det är att det kan räcka med att en variant får en bra start för att bli dominerande. Faktisk smittsamhet kräver en annan typ av studier.

--

Det finns en del som har påpekat att man inte kan fastställa den faktiska smittsamheten på det sätt som gjorts, utan att det kräver en annan typ av studier, men de har inte fått mycket utrymme. En annan sak att notera är att efter Johnsons presskonferens så verkar det finnas mer smittsamma varianter på var och vartannat ställe. Tittar viruset på BBC, Sky News och CNN?

Tja, man får välja vad man tror på, press, stat, främlingar på forum.

Vilka är dessa olyckliga studier som inte fått något utrymme?

Det finns bara numer tre varianter man talar om som har mutationer på spikproteinet vilket är relaterat till smittförmåga, den sydafrikanska, brittiska och numer brasilianska. Man konstaterar var de finns genom testande. Jag vet inte vad du menar med din tolkning av Boris uttalande.

Jag förstår inte riktigt hur en variants "bra start" förklarar att det - som man ser via tester - ökar i andel vecka för vecka gentemot en tidigare variant, i flera länder. Bra start som i en nysning stor som Wales? Survival of the fittest, dvs mest lyckosamma mutationen, tror jag, och ditåt luto forskarna. Däremot är det inte helt enkelt att på så kort tid bedöma en variants smittsamhet på ett definitivt sett, men det finns ingen forskare vad jag sett som inte tror de nya varianterna mycket väl kan vara mer smittsamma.

https://www.abc.net.au/news/health/2021-01-13/how-transmissib...

Citat:

"The problem with trying to estimate the transmission value is that we can't do controlled lab studies to work out how much the increase in transmission is due to the virus, versus how much it's due to social factors … things like the mobility of people, how well they're adhering to lockdowns, whether schools are open," said Dr Sherry from The Doherty Institute.
--
Researchers at the London School of Hygiene and Tropical Medicine tested different mathematical models to work out which one best predicted the number of new confirmed cases seen in the UK. Their study, which has not yet undergone peer review, estimated the new strain was 56 per cent more contagious.

A separate preprint study from researchers at Imperial College London found the new variant increased the virus's reproduction or R number — the average number of people an infected person infects — by between 0.4 and 0.7, said Professor Holmes.

"It doesn't sound like very much, but in fact, in terms of transmissibility, it's a lot."
--
Dr Sherry said more research was needed to tease out how much of that increase was a result of mutations (in the variant) versus social or population factors. But she agreed the study provided evidence the new variant was "quite a lot more transmissible".

Skrivet av sAAb:

Det är det som är problemet, att den visar verified cases och inte dödsfall.

Det är det Tegnell har förklarat för journalist efter journalist gång på gång under 2020. Om man testar mycket, då ökar antalet verified cases, men det säger inte så mycket om spridningen just då.

Antalet avlidna är liksom mer hugget i sten, även om det finns en viss osäkerhet även där. Men, felkällorna för dödsfall är säkerligen en tiopotens lägre än den för verified cases; jag har sett siffrorna men kommer inte ihåg dem exakt, eller var det var jag såg dem.

Exakt det Tegnell sade är vad Trump sade om USAs stigande siffror. Tegnell har sagt allt möjligt verkligen sedan pandemins början och liksom justerar sin verklighetsuppfattning varannan vecka och räknar kallt med att ingen har något minne.

Varför ska enbart dödsfall vara en indikation på hur hårt drabbat ett land är av covid 19? Long covid says hello? Inställda operationer? Företag i drabbade brancher går under?

Förbindlig ton, att dividera på forum gör ingen själ glad
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Exakt det Tegnell sade är vad Trump sade om USAs stigande siffror.

Trump har sagt väldigt mycket om väldigt många saker, men väldigt lite av det överensstämmer med vad Tegnell sagt. Här har du t.ex. Trumps tweets om testning: https://www.thetrumparchive.com/?results=1&searchbox=%22test%...

Skrivet av Kolsvart Katt:

Tegnell har sagt allt möjligt verkligen sedan pandemins början och liksom justerar sin verklighetsuppfattning varannan vecka och räknar kallt med att ingen har något minne.

Här håller jag verkligen inte med dig. Däremot har jag hört detta påstående från flera håll, mångt och mycket verkar det baseras på lösryckta citat. Emanuel Karlsten hade en bloggartikel om detta när samma kritik var uppe på tapeten i början på pandemin: https://emanuelkarlsten.se/sant-och-falskt-om-vad-statsepidem...

Så du får gärna komma med exempel, undvik gärna lösryckta citat som t.ex. Johan Widén håller på med.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Varför ska enbart dödsfall vara en indikation på hur hårt drabbat ett land är av covid 19? Long covid says hello? Inställda operationer? Företag i drabbade brancher går under?

Begreppet "long covid" är tyvärr fortfarande diffust och är därför svårt att ha som måttstock. Att Covid-19 ger långvariga följdsjukdomar hos vissa är nog föga förvånande eftersom andra infektioner också kan orsaka det. Omfattningen är väl dock hittills inte känd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vilket är ett korrekt konstaterande i sig.

Nja, det är det väl inte. Lagen i sig inskränker ingenting alls, men kan användas till att inskränka vissa friheter. Det är regeringen som beslutar om eventuella inskränkningar mha lagen. Vi hade t.ex. en tillfällig pandemilag tidigare, som sen aldrig togs i bruk. Sen kan man ju fundera på det här med "grundläggande friheter"; frihet för en individ innebär ofta en inskränkning av friheten för en annan individ.

Skrivet av ztenlund:

Det är oroväckande att pandemin används för att inskränka både det ena och det anadra, i Sverige och andra länder, vare sig det faktiskt har effekt på smittspridningen eller inte. Vi kan ju titta på Frankrike som nu låser in befolkningen halva dygnet, om ma inte kan peka på någon av regeringen godkänd anledning. Det är inte rimligt. I Sverige har det inte gått så långt, men det är rätt tydligt att en del åtgärder vidtas för att visa handlingskraft, motiverat av att regeringen känner sig pressad, snarare än att de är effektiva. Regeringen är också påtagligt snabbare med att ägna sig åt vad som snarast liknar statlig konfiskation, än att lämna någon som helst ersättning för samma konfiskation. Vi hade ju ett exempel tidigare där det inte hände något med permitteringarna förrän bl a Tallink Silja gick ut och i princip tänkte sparka alla. Då vaknade regeringen, för vi ska ju ha EU:s lägsta arbetslöshet i år, eller hur var det nu Löfven? Sedan kan man ifrågasätta hur långt Cantwell går i sin argumentation, för att inte göra något alls är inte heller hållbart.

Det är märkligt att det klagas på regeringen för att man inte stänger gallerior eller tvingar allt och alla att stänga ner och helst ska man införa krav på C-stridsdräkt på bussar och annan kollektivtrafik, men när man sen gör något då ska det klagas på att man gör för mycket.

Min uppfattning är att vi i Sverige på det stora hela har ägnat oss åt rimliga åtgärder. Att vissa verksamheter drabbas och att vissa individer drabbas personligen är ofrånkomligt. Tyvärr kan vi inte ersätta allt och alla och dessvärre är många sociala skyddsnät och mekanismer såpass nedmonterade att det är svårt att få den ersättning man faktiskt har rätt till.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tegnell har sagt allt möjligt verkligen sedan pandemins början och liksom justerar sin verklighetsuppfattning varannan vecka och räknar kallt med att ingen har något minne.

Tycker tvärtom han envist vägrat ändra sin åsikt i det längsta trots att verkligheten skriker att det är annorlunda.
Hade varit bra om han justerade sin uppfattning varannan vecka för det är vad som behövs i en sån här situation.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det säger ju sig självt att en rekommendation är just en rekommendation och därmed inte tvingande, precis som alla andra rekommendationer som införts under pandemin. Om något kommer med lagstadgade konsekvenser är det inte en rekommendation utan tvång.

Att något är en rekommendation innebär inte att det är helt fritt från lagstadgade konsekvenser om man bryter mot den. Om du bryter mot en rekommendation och något sen händer så kan man anses ha varit vårdslös och därmed hållas ansvarig. Sen är det väl iofs rätt långsökt att man skulle kunna hållas ansvarig för t.ex. att bryta mot rekommendation att bära mask i kollektivtrafiken...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Samtidigt lär ju åtgärderna haft negativa effekter också. Till exempel uppskjuten vård som inte är relaterad till pandemin, om man inte gör undersökningar i samma utsträckning så kommer ju folk dö för att man inte hittar cancer i tid exempelvis. Sen tillkommer ju alla effekter av att folk sitter hemma så mycket, säkerligen mer depressioner och sånt, och folk lär ju röra sig ganska mycket mindre. En del har påverkats väldigt av detta. Jag var exempelvis och hälsade på en kompis till min morsa runt jul, utomhus på avstånd förstås, hon hade helt tappat kontakten med verkligheten på en del områden. Exempelvis hade hon inte varit på övervåningen där sovrummet är på månader utan bara "glidit" ner på golvet vid skrivbordet och sovit där. Normalt är hon en smart och professionell person med många bra insikter och så, men inte så mycket nu.

Angående trafiken så läste jag precis att döda från trafik har ökat en del i USA. Det är mindre trafik men det gör att folk kör fortare typ. https://arstechnica.com/cars/2021/01/despite-covid-19-lockdow...

Hjärtinfarkter har säkert minskat av de orsaker du nämner, men de kan ju ha ökat av andra saker som oro för att bli smittad, stress av att arbetssituationerna ändrats och så vidare.

Den uppskjutna vården är väl relaterad till pandemin och inte till åtgärderna i sig? Möjligtvis kan den väl vara relaterad till frånvaro av åtgärder?

Sen finns det ett problem med att folk i större omfattning söker vård senare nu under pandemin, troligtvis för att de är rädda för att få Covid-19. Problem med stillasittande och depressioner är uppenbara. Jag behöver inte se längre än till mig själv för att hitta exempel på det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Är det någon som sitter på data för eftersläpning? Mer specifikt, hur stor den genomsnittliga skillnanden i procent är för varje dag efter senast släppta siffror.

Skillnanden mellan datan över dödstal som FHM släppte den 8 jan (data v.1) och 15 jan (data v.2) visar på en eftersläpning på ganska exakt en månad. Om den senaste tidens data (data v.2) justeras för hur stor eftersläpningen var en vecka tidigare fås dessa siffror:

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Är det någon som sitter på data för eftersläpning? Mer specifikt, hur stor den genomsnittliga skillnanden i procent är för varje dag efter senast släppta siffror.

Skillnanden mellan datan över dödstal som FHM släppte den 8 jan (data v.1) och 15 jan (data v.2) visar på en eftersläpning på ganska exakt en månad. Om den senaste tidens data (data v.2) justeras för hur stor eftersläpningen var en vecka tidigare fås dessa siffror:

https://i.imgur.com/TXDMqQX.jpg

Öhh, nu är jag nog lite trög, men hur får du fram justeringen?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Är det någon som sitter på data för eftersläpning? Mer specifikt, hur stor den genomsnittliga skillnanden i procent är för varje dag efter senast släppta siffror.

Skillnanden mellan datan över dödstal som FHM släppte den 8 jan (data v.1) och 15 jan (data v.2) visar på en eftersläpning på ganska exakt en månad. Om den senaste tidens data (data v.2) justeras för hur stor eftersläpningen var en vecka tidigare fås dessa siffror:

https://i.imgur.com/TXDMqQX.jpg

Det finns säkerligen ingen "%" som du kan justera med för att få ut "korrekt" värde snabbare än vad dina data säger. Visst, om du under 2-3 månader ligger på samma värden och inget händer som att t.ex smittspridningen ökar eller att det kommer en långhelg eller så kanske du kan "gissa" lite bättre. Men Smittspridningen varierar väldigt mycket och samtidigt så har du långhelger lite då och då. Så är mycket tveksam till att du kan få ut något vettigt. Du kan väl sätta dig och se om du ser något samband under våren och sommaren 2020. Om du när du har det faktiska utfallet för midsommar veckan och veckorna runt om där om det ger något samband som du möjligen kan se.

Att ta v1 och v2 2021 för att tro sig räkna fram något är lite löjligt. Du får troligen vänta minst några månader, ett kvartal efter den aktuellt tidpunkten för att verkligen vara säker på att du har det egentliga utfallet på en specifik vecka/period. Och sedan så måste du ju lägga till om hur stor smittspridning den var just då och veckorna/månaderna innan och hur det varit med ledighet och hur vädret har varit och hur det påverkar hur vi beter oss. Så nä. Du kan nog glömma att få fram en siffra, te.x lägga på 25% så vet du redan nu vad det kommer bli för vecka 2 te.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Här håller jag verkligen inte med dig. Däremot har jag hört detta påstående från flera håll, mångt och mycket verkar det baseras på lösryckta citat. Emanuel Karlsten hade en bloggartikel om detta när samma kritik var uppe på tapeten i början på pandemin: https://emanuelkarlsten.se/sant-och-falskt-om-vad-statsepidem...

Så du får gärna komma med exempel, undvik gärna lösryckta citat som t.ex. Johan Widén håller på med.

Den där "debunking-artikeln" där lösryckta citat granskas närmare och sätts in i sin kontext är ju oerhört intressant i sig.

--------------------

Det jag frågar mig är om Emanuel Karlsten tyckte sig ha uppfattat att Anders Tegnell fått ta oförtjänt mycket skit?
Tyckte/tycker han att sammanställningen styrker den tesen eller ej?
Hur tolkar hans läsare sammanställning och vad tror de om Emanuels intentioner?

Faktumet att Tegnell (och FHM) av många uppfattas som yra höns och att de inte har någon direkt plan eller bra idé, tror jag är helt enkelt för att man är typ 90% reaktiv och 10% proaktiv i sitt agerande och kommunicerande. "Man" försöker kontinuerligt absorbera och ta till sig av det man uppfattar som kunskap och information rörande viruset. Det tvivlar jag inte på en sekund. Däremot, den enda tydliga målsättningen man verkar ha (som jag tycker är övervägande positiv) är att vara oerhört försiktiga när det gäller det preskriptiva, dvs pålagor och rekommendationer om hur människor ska ändra sitt beteende. Den godartade tolkningen av detta är att man försöker respektera människors egna förmåga att värdera vilka typer av uppoffringar man kan göra och vilka risker man kan stå ut med. Den elakartade tolkningen är att man duckar från det ansvar man har, som myndighet, att borga för medborgarnas väl och ve på ett kollektivt plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Öhh, nu är jag nog lite trög, men hur får du fram justeringen?

Jag tror att personen tror att det finns en konstant eftersläpning. Vilket ju självklart inte är fallet. Hur stor eftersläpningen är varierar ju utefter hur stor belastning det finns på vården vid varje specifik tidpunkt bland annat. Har vården mycket att göra så dröjer det längre innan det rapporteras in t.ex. Sedan kan det vara i andra led som eftersläpningen är större eller mindre i olika perioder.

Permalänk
Medlem

Rätt konstigt att dom inte stängt Systembolaget än då alkohol påverkar immunförsvar negativt, logiskt så borde man ju minska tillgången på alkohol (som man dricker) i ett läge som detta.
Men tror inte man vågar gå så långt som att stänga Systembolaget, då hade man fått se på ett uppror som likar det vi sett på Capitol Hill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Rätt konstigt att dom inte stängt Systembolaget än då alkohol påverkar immunförsvar negativt, logiskt så borde man ju minska tillgången på alkohol (som man dricker) i ett läge som detta.
Men tror inte man vågar gå så långt som att stänga Systembolaget, då hade man fått se på ett uppror som likar det vi sett på Capitol Hill.

Det är väl inget konstigt med det? Ditt argument går ju att använda i allmänhet med alkohol, inte bara under pandemier. Men nu har vi bestämt att alkohol är tillåtet. Och det är bara systemet som får sälja. Så då måste de såklart hålla öppet. Det vore helt sjukt om de stängde ner systemet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Är det någon som sitter på data för eftersläpning? Mer specifikt, hur stor den genomsnittliga skillnanden i procent är för varje dag efter senast släppta siffror.

Ja, Adam Altmejd har såna uppskattningar i sina dagliga uppdateringar över dödsfall. Han använder dem för att göra prognoser över hur många som faktiskt avlidit fram till dagens datum. Se också hans artikel som beskriver hur de räknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den där "debunking-artikeln" där lösryckta citat granskas närmare och sätts in i sin kontext är ju oerhört intressant i sig.

--------------------

Det jag frågar mig är om Emanuel Karlsten tyckte sig ha uppfattat att Anders Tegnell fått ta oförtjänt mycket skit?
Tyckte/tycker han att sammanställningen styrker den tesen eller ej?
Hur tolkar hans läsare sammanställning och vad tror de om Emanuels intentioner?

Jag tycker också den är intressant och jag skulle bra gärna vilja se en uppdaterad version. Jag vet inte vad Karlstens åsikt i frågan är och jag kan inte tala för andra.

Personligen tycker jag att hans artikel i sig är ganska neutral och jag tror att Karlsten ev. försvarar FoHM/Tegnell litegrann. Jag tror att Karlsten också till viss del kritiserar media för deras rubriksättning och deras tidvisa oförmåga att komma med korrekta citat.

En annan möjlighet är att han, liksom jag, helt enkelt är trött på en "debatt" som bygger på lösryctka citat som tillämpas på helt andra sammanhang än i det som det sades.

Jag anser att visst ska man granska och kritisera FoHM (och ev. Tegnell) när det är berättigat, men det bör göras på saklig grund och kanske med lite ödmjukhet och insikt om att det dom pysslar med är tämligen komplicerat. Att bilda sig en åsikt kring rubriker och sen slänga sig med rubrikcitat blir ju helt fel. Att man har en annan åsikt eller gör en annan bedömning är givetvis upp till var och en, men ska man kritisera så ska man inte göra det med efterklokhet och inte med lösryckta eller felaktiga citat.

Skrivet av Olegh:

Faktumet att Tegnell (och FHM) av många uppfattas som yra höns och att de inte har någon direkt plan eller bra idé, tror jag är helt enkelt för att man är typ 90% reaktiv och 10% proaktiv i sitt agerande och kommunicerande. "Man" försöker kontinuerligt absorbera och ta till sig av det man uppfattar som kunskap och information rörande viruset. Det tvivlar jag inte på en sekund. Däremot, den enda tydliga målsättningen man verkar ha (som jag tycker är övervägande positiv) är att vara oerhört försiktiga när det gäller det preskriptiva, dvs pålagor och rekommendationer om hur människor ska ändra sitt beteende. Den godartade tolkningen av detta är att man försöker respektera människors egna förmåga att värdera vilka typer av uppoffringar man kan göra och vilka risker man kan stå ut med. Den elakartade tolkningen är att man duckar från det ansvar man har, som myndighet, att borga för medborgarnas väl och ve på ett kollektivt plan.

Jag tror att FoHM är oerhört medvetna om att varje ingrepp man gör också har negativa konsekvenser och att man så gott man kan endast påför restriktioner där man ser att fördelarna överväger nackdelarna. Att vara proaktiv i detta innebär väl ofta att man skulle införa restriktioner "i förväg", men det finns säkert områden där man misslyckats och kunde varit mer proaktiv.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, Adam Altmejd har såna uppskattningar i sina dagliga uppdateringar över dödsfall. Han använder dem för att göra prognoser över hur många som faktiskt avlidit fram till dagens datum. Se också hans artikel som beskriver hur de räknar.

Tack, det var intressant information!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Öhh, nu är jag nog lite trög, men hur får du fram justeringen?

Nejdå, jag förklarade ju inte så inte så konstig att du inte förstod. Jag tar det senaste värdet, och ökar det värdet med skillnaden mellan de två serierna en vecka bakåt.

Exempel:

x dog på datum a för serie 2. Då justerar jag x genom att ta x * (värde datum a - 7 dagar [serie 2] / värde datum a - 7 dagar [serie 1])

Konkret exempel:

Det dog 22 personer 2021-01-11 enligt senaste datan (serie 2). Då justerar jag det genom att kolla en vecka bakåt. Det dog 55 personer 2021-01-04 enligt den senaste datan (serie 2), och 16 personer enligt den näst senaste datan (serie 1). Justerade värdet för 2021-01-11 blir då 22 * (55 / 16) ≈ 76

Att det verkliga värdet sedan skulle ligga på 76 eller ens 76 plus/minus 10 är inte så troligt. Men, givet bara två dataserier att utgå från är det en gissning. Om man däremot skulle kolla på skillnaden mellan varje vecka sedan det här började är det möjligt att uppskatta ett rätt så bra intervall.

Skrivet av ToddTheOdd:

Det finns säkerligen ingen "%" som du kan justera med för att få ut "korrekt" värde snabbare än vad dina data säger. Visst, om du under 2-3 månader ligger på samma värden och inget händer som att t.ex smittspridningen ökar eller att det kommer en långhelg eller så kanske du kan "gissa" lite bättre. Men Smittspridningen varierar väldigt mycket och samtidigt så har du långhelger lite då och då. Så är mycket tveksam till att du kan få ut något vettigt. Du kan väl sätta dig och se om du ser något samband under våren och sommaren 2020. Om du när du har det faktiska utfallet för midsommar veckan och veckorna runt om där om det ger något samband som du möjligen kan se.

Att ta v1 och v2 2021 för att tro sig räkna fram något är lite löjligt. Du får troligen vänta minst några månader, ett kvartal efter den aktuellt tidpunkten för att verkligen vara säker på att du har det egentliga utfallet på en specifik vecka/period. Och sedan så måste du ju lägga till om hur stor smittspridning den var just då och veckorna/månaderna innan och hur det varit med ledighet och hur vädret har varit och hur det påverkar hur vi beter oss. Så nä. Du kan nog glömma att få fram en siffra, te.x lägga på 25% så vet du redan nu vad det kommer bli för vecka 2 te.x.

Yes, jag vet att det inte kommer ge exakta siffror. Och det är inte mening heller. Mer som en fingervisning

Skrivet av ToddTheOdd:

Jag tror att personen tror att det finns en konstant eftersläpning. Vilket ju självklart inte är fallet. Hur stor eftersläpningen är varierar ju utefter hur stor belastning det finns på vården vid varje specifik tidpunkt bland annat. Har vården mycket att göra så dröjer det längre innan det rapporteras in t.ex. Sedan kan det vara i andra led som eftersläpningen är större eller mindre i olika perioder.

Nja, nej jag vet att det inte är en konstant eftersläpning. Men i ett försök att prognostisera/ge en fingervisning om det verkliga dödstalet är just nu så går det att titta på hur eftersläpning har sett ut över tid.

Skrivet av deltascu:

Ja, Adam Altmejd har såna uppskattningar i sina dagliga uppdateringar över dödsfall. Han använder dem för att göra prognoser över hur många som faktiskt avlidit fram till dagens datum. Se också hans artikel som beskriver hur de räknar.

Nice! Något likande jag tänkt göra.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, Adam Altmejd har såna uppskattningar i sina dagliga uppdateringar över dödsfall. Han använder dem för att göra prognoser över hur många som faktiskt avlidit fram till dagens datum. Se också hans artikel som beskriver hur de räknar.

Tack. Grymt! Altmejd var det. Här ett inlägg från 4 juli där jag hänvisade till dem senast. Har jag börjat bli gammal eller är det sviterna av febertoppen?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Rätt konstigt att dom inte stängt Systembolaget än då alkohol påverkar immunförsvar negativt, logiskt så borde man ju minska tillgången på alkohol (som man dricker) i ett läge som detta.
Men tror inte man vågar gå så långt som att stänga Systembolaget, då hade man fått se på ett uppror som likar det vi sett på Capitol Hill.

Då skulle ju moderaterna få fnatt!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Nja, det är det väl inte. Lagen i sig inskränker ingenting alls, men kan användas till att inskränka vissa friheter. Det är regeringen som beslutar om eventuella inskränkningar mha lagen. Vi hade t.ex. en tillfällig pandemilag tidigare, som sen aldrig togs i bruk. Sen kan man ju fundera på det här med "grundläggande friheter"; frihet för en individ innebär ofta en inskränkning av friheten för en annan individ.

Det är märkligt att det klagas på regeringen för att man inte stänger gallerior eller tvingar allt och alla att stänga ner och helst ska man införa krav på C-stridsdräkt på bussar och annan kollektivtrafik, men när man sen gör något då ska det klagas på att man gör för mycket.

Så här vill jag kunna gå på ICA utan att bli dömd - det nya modet i Sverige om ett par månader:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så här vill jag kunna gå på ICA utan att bli dömd - det nya modet i Sverige om ett par månader:
https://www.forsvarsmakten.se/imagevault/publishedmedia/33jakxwc9ki2ptu0b0to/C-stridsdr-kt_08_441.jpg

https://omni.se/osterrike-dubblar-kravet-pa-avstand-hall-tva-...

Får flytta till Österrike då 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Bara två meter?! Jag försöker hålla 10+ meter utomhus och inne på mataffären (enda stället där jag är inomhus bland andra okända människor) håller jag inte bara 2 meter utan går även med ansiktet åt motsatt håll när jag måste gå förbi personer och jag blåser ut luft framför mig som ett sätt att blåsa undan potentiella luftaerosoler. Jag håller andan när jag går in och ut genom mataffären då ventilationen låter låter oerhört mycket i "farstun" i butiken av nån anledning. 😁

Ja, jag låter som en galning och samtidigt har jag varit på affären minst 150 gånger under 2020 (jag äter en hel del choklad, glass och pizza, hehe) och har inte varit sjuk en enda gång under hela 2020 och har haft perfekt luktsinne hela året och har det fortfarande idag den 18:e januari 2021 i skrivande stund. När jag kmr hem från affären tar jag en mycket välplanerad dusch. För mig är det CBN-övning varje dag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

CBN-övning varje dag!

CBN?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Den uppskjutna vården är väl relaterad till pandemin och inte till åtgärderna i sig? Möjligtvis kan den väl vara relaterad till frånvaro av åtgärder?

Tja det beror förstås på hur man ser det, vad är åtgärder och så. Att de ställer in operationer för att sjukvården är överbelastad är förstås en följd av pandemin i sig, men om man ställer in operationer för att man förväntar sig en anstormning av patienter som kanske eller kanske inte kommer så är det väl en åtgärd? I början av sommaren tog man ju i ganska ordentligt, avbokade en massa vård, byggde tältsjukhus som aldrig kom till användning och liknande. Nu är vi mer i en situation där sjukvården är kraftigt belastad på riktigt dock förstås.

Citat:

Sen finns det ett problem med att folk i större omfattning söker vård senare nu under pandemin, troligtvis för att de är rädda för att få Covid-19. Problem med stillasittande och depressioner är uppenbara. Jag behöver inte se längre än till mig själv för att hitta exempel på det.

Eller så vill man inte belasta vården för saker som man inte upplever som så allvarliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är nog CBRN som åsyftas.