Ryzen 5600x startar ej på STRIX B550-I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Självklart vill man in med senaste UEFI innan man installerar windows.

Skulle nog inte kört på en beta UEFI om inte ev. fixar är nåt du lider av.

Nu säger du emot dig själv. Det är massa beta-versioner som släpps nu. Ska man in med beta då innan man installerar windows eller inte? Så nä, jag står allt fast vid vad jag skrev. Kör på en troligen fungerande medföljande UEFI om du inte får några problem som att den inte startar för att du har för gammal UEFI. Man vet aldrig vilka problem det kan finnas dolda i en beta så kör på en stabil version först för att sedan när du fått igång din windows och man ser att nätverket fungerar osv osv Då kan man börja leka med beta-UEFI om man tycker det är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu säger du emot dig själv. Det är massa beta-versioner som släpps nu. Ska man in med beta då innan man installerar windows eller inte? Så nä, jag står allt fast vid vad jag skrev. Kör på en troligen fungerande medföljande UEFI om du inte får några problem som att den inte startar för att du har för gammal UEFI. Man vet aldrig vilka problem det kan finnas dolda i en beta så kör på en stabil version först för att sedan när du fått igång din windows och man ser att nätverket fungerar osv osv Då kan man börja leka med beta-UEFI om man tycker det är kul.

Finns ingen motsägelse i mina citat.
Beta är inte samma sak som senaste versionen enligt mig.

Medfäljande UEFI kanske är fungerande.
Men med AMD de senaste åren har det med jämna mellanrum dykt upp nya AGESA versioner.
Och man bör se till att ha den senaste såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Grannen hade problemet. Han fick låna min 3600

Tänk den som hade haft en sådan granne... 😬

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns ingen motsägelse i mina citat.
Beta är inte samma sak som senaste versionen enligt mig.

Medfäljande UEFI kanske är fungerande.
Men med AMD de senaste åren har det med jämna mellanrum dykt upp nya AGESA versioner.
Och man bör se till att ha den senaste såklart.

Om det är senaste ej beta versionen du syftar på så skriv då det. Skriver du senaste så räknar 99.99% med att det är just den senaste som i överväldigande fall kommer varan någon form av beta just nu eftersom 5k-serien nyligen släppts och det "experimenteras" en hel del med den. Bara att gå in på de flesta tillverkares hemsidor och söka efter UEFI där. Nog sjutton så är det en klar övervikt att det dyker upp en beta-version som senaste om du väljer 550-moderkort.

"Men med AMD de senaste åren har det med jämna mellanrum dykt upp nya AGESA versioner.
Och man bör se till att ha den senaste såklart."
Där håller jag inte med dig heller. Du generaliserar alldeles för mycket. Du ska snarare inte byta om du sitter på lite äldre hårdvara. Större risk att du får problem om du ha ett äldre moderkort med en lite äldre CPU och du kastar in en nyare AGESA som är optimerad mot en nyare cpu. Fungerar det du har nu och du inte upplever några problem ska du inte slänga in ny AGESA om den inte rättar någon felaktighet.

Står på väldigt många bios att om du har en äldre cpu så ska du inte slänga in nyare versioner för det är inte säkert att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte läste denna tråd innan jag skruvande ihop min nya dator igår med Gigabyte B550M DS3H och 5800x. Då hade jag nog varit mer nervös under flashandet även fast jag har äldre CPUer i andra datorer.

Gigabytes Q-flash plus fungerade alldeles utmärkt med mitt 8GB USB minne!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Då generalisera jag å påstår att kan man flasha bios vet man skillnad på beta och ej.

Den är väl till och med markerade med annan färg (på vissa/alla? moderkortets hemsidor). För man inte ska kunna ta fel bara så där.

Permalänk
Inaktiv

Gällande valet av USB-stickor så är det bättre att ha ett gammalt, litet. Säg 4GB USB2 och se till att formatera den med filformatet FAT16/FAT32.

Permalänk
Medlem

Liten update angående den felanmälda 5600X. Jag skickade den till inet i Sisjön i Göteborg enligt deras instruktioner. Det stod "Inlämnad/Mottagen" sen den 8e januari. Kollade idag den 12e januari och nu står det "Skickad till Sveavägen" utan någon mer förklaring. Kan det betyda att de testat processorn och inte kunde få det att fungera? Ifall den verkligen är paj vad händer då? Spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Liten update angående den felanmälda 5600X. Jag skickade den till inet i Sisjön i Göteborg enligt deras instruktioner. Det stod "Inlämnad/Mottagen" sen den 8e januari. Kollade idag den 12e januari och nu står det "Skickad till Sveavägen" utan någon mer förklaring. Kan det betyda att de testat processorn och inte kunde få det att fungera? Ifall den verkligen är paj vad händer då? Spännande

Haha, vilken skum status! Jag lämnade in mitt moderkort på Inet Ringön 02 januari, utan någon uppdatering ännu. Du kan ju alltid höra av dig till supporten och höra vad det innebär. Men om processorn är kaputski så ersätter de dig med en ny (enligt killen jag pratade med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Haha, vilken skum status! Jag lämnade in mitt moderkort på Inet Ringön 02 januari, utan någon uppdatering ännu. Du kan ju alltid höra av dig till supporten och höra vad det innebär. Men om processorn är kaputski så ersätter de dig med en ny (enligt killen jag pratade med).

Spännande! Undrar hur det blir isåfall. Lite smått brist på Ryzen 5000 nuförtiden! Men som tur är det ingen stress, min 3600 still going strong

Konstigt att din tar så lång tid dock. Undrar ifall de redan identifierat att ditt moderkort är paj och bara väntar på en ersättning. Men såna moderkort finns väl på lager omgående eller?

Fingers crossed för oss båda i vilket fall! 🤠

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Spännande! Undrar hur det blir isåfall. Lite smått brist på Ryzen 5000 nuförtiden! Men som tur är det ingen stress, min 3600 still going strong

Konstigt att din tar så lång tid dock. Undrar ifall de redan identifierat att ditt moderkort är paj och bara väntar på en ersättning. Men såna moderkort finns väl på lager omgående eller?

Fingers crossed för oss båda i vilket fall! 🤠

Precis, jag lämnade ju in mitt moderkort för att jag vägrar tro att det är något fel på min 5600x! Jag tror inte de har rört moderkortet än, för att vara ärlig. Men om det skulle vara något lurt så går det att ersätta rätt enkelt, Asus B550-I är en någorlunda lättillgänglig modell.
Håller tummarna! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Precis, jag lämnade ju in mitt moderkort för att jag vägrar tro att det är något fel på min 5600x! Jag tror inte de har rört moderkortet än, för att vara ärlig. Men om det skulle vara något lurt så går det att ersätta rätt enkelt, Asus B550-I är en någorlunda lättillgänglig modell.
Håller tummarna! 👍

Var lämnade du in moderkortet förresten? Sveavägen?

Permalänk
Medlem

Mitt strix b550-f med 5600x gick igång direkt. Var nyaste bios från fabrik. Dock ville den inte köra minnena i 3600MHz utan 2666MHz.
Antar det löser sig när beta bios blir riktig såg att de vart mycket minne och optimering i beta bios.
Så lite sugen är man ju på att testa beta.

Permalänk
Medlem

Serviceärendet påbörjades... och avslutades på 5 minuter

Hallå igen,

I morse fick jag ett SMS från Inet att min felsökning av moderkortet hade påbörjats (efter två veckors väntetid). 5 minuter senare får jag ett till SMS att undersökningen var klar och moderkortet fanns att hämta upp ute vid Ringön. Jag loggade in och kollade status på ärendet, där det stod:

"Test med AMD Ryzen 3200G CPU: Uppstart OK. BIOS v1401."

Jaha, tänkte jag. De hade ju inte testat med en Ryzen 5000 CPU (som var mitt problem), men däremot bekräftat att det är en version av BIOS som stöder min 5600x. Ringde och fick höra att de faktiskt inte hade någon Ryzen 5xxx inne att testa med - OK.

Åkte dit och hämtade ut moderkortet. Kostade inte en spänn! Helt gratis. Killen i kassan kunde inte säga ifall den nuvarande BIOS-versionen var samma som jag kom in med, men att teknikern bör ha skrivit ut ifall BIOS flashades eller inte. Så jag tolkade det som att FlashBack fungerar som det ska? Har för mig att v1401 var det jag sist flashade kortet med.

Nu återstår att bygga ihop allt igen (pust) och testa ifall burken vill POSTa. Gör detta till helgen förmodligen, men det lutar tyvärr mot att det är något fel på min Ryzen 5600x. Om så är fallet lämnar jag in processorn hos Inet också

Permalänk
Medlem

Asus ROG Strix B550-I, installerades igår med 5600X och 3600Mhz minnen problemfritt och utan någon BIOS-uppdatering.

Permalänk
Medlem

Också update från inet

Min 5600X var paj xD. Kommer få en ny så fort den är i lager

Så ja Niskis kanske samma för dig. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Också update från inet

Min 5600X var paj xD. Kommer få en ny så fort den är i lager

Så ja Niskis kanske samma för dig. Hoppas det löser sig!

Åh nej! Fasen vad kasst! Tänker bygga ihop datorn imorgon, nervöst läge...

Permalänk
Medlem

Slut på sagan

Byggde ihop datorn från grunden idag och... ALLT FUNGERAR! Datorn POSTa utan problem och jag skriver nu från nyinstallerat Windows. Jag vet inte exakt vad Inet gjorde (om de flashade BIOS eller inte), men oavsett löste deras service problemet. Tack och lov var det inget fel på min Ryzen 5600x (eller moderkortet).

Tack till alla er som delat förslag och tips! Hoppas denna tråd kan vara till hjälp med andra som har liknande problem. Håller tummarna för framtida Ryzen 5600x köpare att inget strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Byggde ihop datorn från grunden idag och... ALLT FUNGERAR! Datorn POSTa utan problem och jag skriver nu från nyinstallerat Windows. Jag vet inte exakt vad Inet gjorde (om de flashade BIOS eller inte), men oavsett löste deras service problemet. Tack och lov var det inget fel på min Ryzen 5600x (eller moderkortet).

Tack till alla er som delat förslag och tips! Hoppas denna tråd kan vara till hjälp med andra som har liknande problem. Håller tummarna för framtida Ryzen 5600x köpare att inget strular.

Nice!!!

Permalänk
Medlem

Jag har ett märkligt problem med min dator som numera består av TS combo, asus b550 i + 5600x.

Mitt problem är att jag fastnar på VGA lampan (vit led) när jag försöker starta datorn med min skärm inkopplad med Displayport. Skiftar jag till hdmi postar datorn och fungerar klockrent. Har googlat en stund och inte hittat någon lösning. Verkar vanligt på asus moderkort med Displayport.

Grafikkortet funkade utan problem med Displayport med mitt gamla moderkort och processor (asrock ab350 itx och ryzen 3600).

Någon som varit med om något liknande?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Jag har ett märkligt problem med min dator som numera består av TS combo, asus b550 i + 5600x.

Mitt problem är att jag fastnar på VGA lampan (vit led) när jag försöker starta datorn med min skärm inkopplad med Displayport. Skiftar jag till hdmi postar datorn och fungerar klockrent. Har googlat en stund och inte hittat någon lösning. Verkar vanligt på asus moderkort med Displayport.

Grafikkortet funkade utan problem med Displayport med mitt gamla moderkort och processor (asrock ab350 itx och ryzen 3600).

Någon som varit med om något liknande?

Låter som om du satt kabeln i moderkortets kontakt fast å andra sidan, moderkort har väl HDMI och inte DPkontakt?
Kolla så du satt kabeln i grafikortet och inte i moderkortet.
Du har säkert gjort rätt, men även den bäste...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Låter som om du satt kabeln i moderkortets kontakt fast å andra sidan, moderkort har väl HDMI och inte DPkontakt?
Kolla så du satt kabeln i grafikortet och inte i moderkortet.
Du har säkert gjort rätt, men även den bäste...

Ingen fara, har inte kopplat i moderkortet

Läst mig till att det kan vara någon legacy support funktion i asus moderkort, har inte testat ännu utan kör på HDMI då jag inte tappar något på att köra HDMI.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ingen fara, har inte kopplat i moderkortet

Läst mig till att det kan vara någon legacy support funktion i asus moderkort, har inte testat ännu utan kör på HDMI då jag inte tappar något på att köra HDMI.

Har du testat att starta på HDMI och sedan skifta till Displayport?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Har du testat att starta på HDMI och sedan skifta till Displayport?

Japp, funkar bra tills nästa omstart.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Japp, funkar bra tills nästa omstart.

Fy sjutton vad märkligt 😕 Då funkar ju output på båda när den är igång.
Kan du ha någon prioritetsinställning i BIOS?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Fy sjutton vad märkligt 😕 Då funkar ju output på båda när den är igång.
Kan du ha någon prioritetsinställning i BIOS?

Ska försöka ta mig tid att leta igenom bios imorgon, är inte riktigt hemma i asus bios så allt känns inte självklart

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag har som fler i denna tråd införskaffat mig följande:
Ryzen 7 5800x
Strix B550-i Gaming mITX
NZXT H1

Jag fick ingen lapp på min kartong för moderkort där det stod "5000 series ready" men på lappen som satt på moderkortet så slutade det på 1004, vilket jag förstått är nuvarande Biosversion?

Så nu till funderingen.
Kommer det funka att starta upp datorn direkt utan Bios flashback med min processor? Jag har även ett RTX 3070 som skall användas och det förstod jag som att man måste ändra till PCIE 3.0 i bios för att få bild?
Behöver jag justera det i bios innan jag monterar GPUn?

Vid en eventuell Flashback, skall samtliga komponenter vara monterade på moderkortet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Jag har som fler i denna tråd införskaffat mig följande:
Ryzen 7 5800x
Strix B550-i Gaming mITX
NZXT H1

Jag fick ingen lapp på min kartong för moderkort där det stod "5000 series ready" men på lappen som satt på moderkortet så slutade det på 1004, vilket jag förstått är nuvarande Biosversion?

Så nu till funderingen.
Kommer det funka att starta upp datorn direkt utan Bios flashback med min processor? Jag har även ett RTX 3070 som skall användas och det förstod jag som att man måste ändra till PCIE 3.0 i bios för att få bild?
Behöver jag justera det i bios innan jag monterar GPUn?

Vid en eventuell Flashback, skall samtliga komponenter vara monterade på moderkortet då?

Jag hade 1004 och det var inget problem med min 5600x, datorn stod och funderade ett tag i början av boot men till slut postade datorn in i bios. Jag tror att det står i manualen hur flashback ska göras angående vad som ska vara isatt. Jag sitter på ett gtx1080 så jag har inte petat på PCIE.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baily:

Jag har som fler i denna tråd införskaffat mig följande:
Ryzen 7 5800x
Strix B550-i Gaming mITX
NZXT H1

Jag fick ingen lapp på min kartong för moderkort där det stod "5000 series ready" men på lappen som satt på moderkortet så slutade det på 1004, vilket jag förstått är nuvarande Biosversion?

Så nu till funderingen.
Kommer det funka att starta upp datorn direkt utan Bios flashback med min processor? Jag har även ett RTX 3070 som skall användas och det förstod jag som att man måste ändra till PCIE 3.0 i bios för att få bild?
Behöver jag justera det i bios innan jag monterar GPUn?

Vid en eventuell Flashback, skall samtliga komponenter vara monterade på moderkortet då?

Min granne har den setupen. Slutade med att han fick låna min 3600 och han fick flasha bios med den i. Sen ploppa han i sin 5800X och den hoppade igång.