Huaweis överklagan avvisas – får inte delta i upphandling av 5G

Permalänk
Melding Plague

Huaweis överklagan avvisas – får inte delta i upphandling av 5G

Post- och telestyrelsen får godkänt att kasta ut Huawei. Nu kan myndigheten gå vidare med auktionering av 5G-spektrum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

China numba one!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Auktionen får fortgå utan att det juridiska är klarlagt? En blir allt bra fundersam på hur folk tänker.

Hur ska de göra om de nu får rätt i domstol senare?

Det är bättre att agera först och fråga sen? Sverige i ett nötskal...

Permalänk
Medlem

Samma företag som tidigare i veckan drog tillbaka patent för teknik som ska kunna urskilja uigurer på kameraövervakning ska Sverige inte göra några affärer med överhuvudtaget om man vill fortsätta tjatet om att vara "en humanitär stormakt"

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kul att vi ska avveckla Huawei ur det befintliga nätet med, vet operatörer var utrustning i princip uteslutande utgörs av Huawei (installerade åt dem förr)...
Kommer bli dyrt det där, så man får ju undra om operatörernas nätbolag kommer ersättas på något vis för all utrustning som behöver ersättas?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Samma företag som tidigare i veckan drog tillbaka patent för teknik som ska kunna urskilja uigurer på kameraövervakning ska Sverige inte göra några affärer med överhuvudtaget om man vill fortsätta tjatet om att vara "en humanitär stormakt"

Huaweis vara eller icke vara åsido, syftar på att oavsett om det stått en ängel eller diktator som part i målet så ska vi alltid följa de juridiska besluten och inte försöka kringgå det eller föregå domstolen. Nu har ju Sverige till och med petat på EU för att lyfta rättstatens principer och så görs detta. Tycker det är den frågan som är det absolut mest upprörande i saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Auktionen får fortgå utan att det juridiska är klarlagt? En blir allt bra fundersam på hur folk tänker.

Hur ska de göra om de nu får rätt i domstol senare?

Det är bättre att agera först och fråga sen? Sverige i ett nötskal...

Hur menar du? Nu är det ju slutgiltigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Bra. Kinesiska storföretag ska man absolut inte lita på.

Permalänk
Medlem

Så bra att sverige stöder amerikanska bolag & intressen så de kan få större del av marknaden för det är företag, politik & affärer det handlar om inte övervakning där e både sverige & usa lika goda kålsupare som kina. (NSA med bakdörrar i både routrar, hårddiskar, nätverk, Goggle osv) FRA som håller koll på våra mediavanor, är ett skrämmande samhälle som växer fram.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Hur menar du? Nu är det ju slutgiltigt.

Nej, enligt TT så: "Flera rättsprocesser kopplat till PTS beslut gällande Huawei pågår och Huawei anser att det är fel att PTS planerar att gå vidare med 5G-autkionen. "

Det är inte alls klart, det kommer fler domslut senare som vi inte vet utfallet på än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Nej, enligt TT så: "Flera rättsprocesser kopplat till PTS beslut gällande Huawei pågår och Huawei anser att det är fel att PTS planerar att gå vidare med 5G-autkionen. "

Det är inte alls klart, det kommer fler domslut senare som vi inte vet utfallet på än.

Hm, nu hittade jag samma information som du hänvisade till. Håller med dig om att det är fel att auktionen kommer att hållas innan alla dombeslut faktiskt är tagna, även om jag är av den personliga åsikten att Huawei inte bör få delta i Sveriges 5G-nätverk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Så bra att sverige stöder amerikanska bolag & intressen så de kan få större del av marknaden för det är företag, politik & affärer det handlar om inte övervakning där e både sverige & usa lika goda kålsupare som kina. (NSA med bakdörrar i både routrar, hårddiskar, nätverk, Goggle osv) FRA som håller koll på våra mediavanor, är ett skrämmande samhälle som växer fram.

Ett av landerna du pratar om haller ganska systematiskt pa att utrota en del av sin befolkning som ar i minoritet. I samma land forsvinner det journalister och andra personer for att de rapporterar om sadant som regeringen inte gillar. Samt mycket mer. Det ar inte ett bra argument att likstalla Sverige och USA med Kina, aven om de ocksa sjalvklart har problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Så bra att sverige stöder amerikanska bolag & intressen så de kan få större del av marknaden för det är företag, politik & affärer det handlar om inte övervakning där e både sverige & usa lika goda kålsupare som kina. (NSA med bakdörrar i både routrar, hårddiskar, nätverk, Goggle osv) FRA som håller koll på våra mediavanor, är ett skrämmande samhälle som växer fram.

Sån här whataboutism kommer ingenstans. Bara för att det finns andra som gör samma sak betyder inte att man ska tillåta alla att göra det.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Kul att vi ska avveckla Huawei ur det befintliga nätet med, vet operatörer var utrustning i princip uteslutande utgörs av Huawei (installerade åt dem förr)...
Kommer bli dyrt det där, så man får ju undra om operatörernas nätbolag kommer ersättas på något vis för all utrustning som behöver ersättas?

"De teleoperatörer som sedan tidigare valt att använda Huawei-teknik för utbyggnaden av 5G tvingas riva ut denna, och på sikt ska även den kinesiska jättens befintliga hårdvara avvecklas ur centrala funktioner för svensk teleinfrastruktur."

"På sikt" kan innebära när utrustningen når EoL. Det är ett odefinierat tidsspann. Vi får invänta och se vad det egentligen betyder.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Så bra att sverige stöder amerikanska bolag & intressen så de kan få större del av marknaden för det är företag, politik & affärer det handlar om inte övervakning där e både sverige & usa lika goda kålsupare som kina. (NSA med bakdörrar i både routrar, hårddiskar, nätverk, Goggle osv) FRA som håller koll på våra mediavanor, är ett skrämmande samhälle som växer fram.

Nej helt fel, din okunskap gällande Kina lyser igenom.

Permalänk
Medlem

Äntligen en myndighet med lite stake i ett annars så vekt och mesigt Sverige.

Permalänk
Medlem

Lustigt att folk tror att jag försvarar kina! jag fördömmer kinas övervakning av sina medborgare precis som jag fördömmer sveriges, håller med om att det finns många problem med medborgerliga rättigheter i kina & utövande av förtryck.
"the one that sacrifice freedom for safety deserves neither" en av amerikas landsfäder MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Sån här whataboutism kommer ingenstans. Bara för att det finns andra som gör samma sak betyder inte att man ska tillåta alla att göra det.

exakt min ståndpunkt oxå bara för att kina håller på med massövervakning varför e det ok med annan. övervakning av medborgare är i mina ögon en polisstat eller lika med ett totalitärt samhälle även om man kallar sig demokratiskt (självklart så ska brott bekämpas osv )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kanske inte är helt insatt, men vilka mer än Ericsson är det som tänkas vilja ha en del av kakan? (Nu när huawei verkar vara ute ur leken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kanske inte är helt insatt, men vilka mer än Ericsson är det som tänkas vilja ha en del av kakan? (Nu när huawei verkar vara ute ur leken)

Nokia

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Så bra att sverige stöder amerikanska bolag & intressen så de kan få större del av marknaden för det är företag, politik & affärer det handlar om inte övervakning där e både sverige & usa lika goda kålsupare som kina. (NSA med bakdörrar i både routrar, hårddiskar, nätverk, Goggle osv) FRA som håller koll på våra mediavanor, är ett skrämmande samhälle som växer fram.

Whataboutism much? Förstår inte folk som jämför USA & Kina alltså..
Den ena är en kapitalistisk demokrati, den andra en kommunistisk diktatur.
Jag kan t.ex. säga i princip vad jag vill om & kritisera vilken svensk politiker som helst utan rättsliga följder.
Samma frihet har man i USA.
Testa samma sak i Kina & du hamnar i arbets- &/eller omskolningsläger.

On topic: Bra att någon myndighet i Sverige tänker på rikets säkerhet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kanske inte är helt insatt, men vilka mer än Ericsson är det som tänkas vilja ha en del av kakan? (Nu när huawei verkar vara ute ur leken)

Nokia har nätverksutrustning sedan vet jag ingen på rak hand

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Så bra att sverige stöder amerikanska bolag & intressen så de kan få större del av marknaden för det är företag, politik & affärer det handlar om inte övervakning där e både sverige & usa lika goda kålsupare som kina. (NSA med bakdörrar i både routrar, hårddiskar, nätverk, Goggle osv) FRA som håller koll på våra mediavanor, är ett skrämmande samhälle som växer fram.

Jag har inte hört något om att Högsta förvaltningsdomstolen skulle vara köpt av USA, men du kanske vet något som inte vi gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Whataboutism much? Förstår inte folk som jämför USA & Kina alltså..
Den ena är en kapitalistisk demokrati, den andra en kommunistisk diktatur.
Jag kan t.ex. säga i princip vad jag vill om & kritisera vilken svensk politiker som helst utan rättsliga följder.
Samma frihet har man i USA.
Testa samma sak i Kina & du hamnar i arbets- &/eller omskolningsläger.

On topic: Bra att någon myndighet i Sverige tänker på rikets säkerhet iaf.

Eller försvinner, eller avrättas. Kina avrättar 3-4 personer per dag i snitt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Whataboutism much? Förstår inte folk som jämför USA & Kina alltså..
Den ena är en kapitalistisk demokrati, den andra en kommunistisk diktatur.
Jag kan t.ex. säga i princip vad jag vill om & kritisera vilken svensk politiker som helst utan rättsliga följder.
Samma frihet har man i USA.
Testa samma sak i Kina & du hamnar i arbets- &/eller omskolningsläger.

On topic: Bra att någon myndighet i Sverige tänker på rikets säkerhet iaf.

On topic: Så. Du är helt ok med massövervakning? Bara det förekommer i en kapitalistisk demokrati?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Whataboutism much? Förstår inte folk som jämför USA & Kina alltså..
Den ena är en kapitalistisk demokrati, den andra en kommunistisk diktatur.
Jag kan t.ex. säga i princip vad jag vill om & kritisera vilken svensk politiker som helst utan rättsliga följder.
Samma frihet har man i USA.
Testa samma sak i Kina & du hamnar i arbets- &/eller omskolningsläger.

On topic: Bra att någon myndighet i Sverige tänker på rikets säkerhet iaf.

Det är övervakning jag kritiserar inte politik,(politik finns det andra forum för kinas totalitära regim ogillar jag, alla som förtrycker sin befolkning borde tas bort oberoende vänster eller höger.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

On topic: Så. Du är helt ok med massövervakning? Bara det förekommer i en kapitalistisk demokrati?

Absolut, för då har medborgarna röstat fram representanter som valt att införa detta å ens egna vägnar!
Är man missnöjd så har man uppenbarligen valt fel representanter och får stå sitt kast. Det är så en demokrati fungerer.

Vore bättre om folk faktiskt engagerade sig politiskt och tog reda på vad deras företrädare gör och beslutar om...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Whataboutism much? Förstår inte folk som jämför USA & Kina alltså..
Den ena är en kapitalistisk demokrati, den andra en kommunistisk diktatur.
Jag kan t.ex. säga i princip vad jag vill om & kritisera vilken svensk politiker som helst utan rättsliga följder.
Samma frihet har man i USA.
Testa samma sak i Kina & du hamnar i arbets- &/eller omskolningsläger.

On topic: Bra att någon myndighet i Sverige tänker på rikets säkerhet iaf.

Nja. I USA förekommer det istället riots, skjutningar och stormningar, allt i politikens namn.
Säger inte att Kina är bra. Men USA är lika dåligt, på andra sätt. Om man säger så här, jag skulle känna mig lika otrygg i USA som jag skulle göra i Kina.

Och USAs företag litar jag ungefär lika mycket på som kinesiska, dvs inte ett dyft. Facebook, Google... usch och blä.

Men to each their own...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Auktionen får fortgå utan att det juridiska är klarlagt? En blir allt bra fundersam på hur folk tänker.

Hur ska de göra om de nu får rätt i domstol senare?

Ge dom en guld-tia och en liten ursäkt, det är knappast något problem.

Tycker det är jättebra att man lyssnat på vad säpo och försvarmakten haft att säga och inte brytt sig om gnällspikar på internet och i media för en gångs skull. DET är annars Sverige i ett nötskal.

Visa signatur

Apple