Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sitter med 3+ kilo oxfile i frysen. Ska bli gottigt! Min är processing men får ändå min sista grej för sous vide (ikeas grytlockshållare) på onsdag och sen måste jag såga till ett hål i min behållare från clas olsson (matsäker mellan -40 och +80c)

Oxfilé är på gränsen till för bra kött att köra Sous Vide, möjligtvis i hel/halv men aldrig i skivor.
Risken är överhängande att det blir klet/pastej då köttet normal redan i sig är så mört.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Oxfilé är på gränsen till för bra kött att köra Sous Vide, möjligtvis i hel/halv men aldrig i skivor.
Risken är överhängande att det blir klet/pastej då köttet normal redan i sig är så mört.

Kör man en större bit som man skivar i efterhand blir det superbt enligt mig. Skivor går bra, men då är det inga långa tider den ska ligga inne, då som du skriver man annars kan förstöra köttet.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Oxfilé är på gränsen till för bra kött att köra Sous Vide, möjligtvis i hel/halv men aldrig i skivor.
Risken är överhängande att det blir klet/pastej då köttet normal redan i sig är så mört.

Skrivet av Gulsmurf:

Kör man en större bit som man skivar i efterhand blir det superbt enligt mig. Skivor går bra, men då är det inga långa tider den ska ligga inne, då som du skriver man annars kan förstöra köttet.

Jag körde oxfilé till nyår sous vide. Jag körde 2,5h och 58C. Svansen skar jag av och stekte utan sousvide då den är väldigt tunn. Annars kan du knyta upp den för att få den med kompakt.

För att de skulle passa i mitt kärl gjorde jag den till två delar. Det gjorde det också väldigt lätt att steka den för yta efter.

Permalänk
Medlem

Är det svansen som är den delen som är som två delar? Stör mig alltid när man kommer dit för det blir inte hela skivor när man skär köttet

Dvs den invikta byten.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av K-D][Aramis:

Är det svansen som är den delen som är som två delar? Stör mig alltid när man kommer dit för det blir inte hela skivor när man skär köttet

Dvs den invikta byten.

https://webshop.johanihallen.se/pub_images/large/J1804_Oxfile-4-5-Irland-Angus.png

Det är filéns huvud. Andra änden är svansen

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Det är filéns huvud. Andra änden är svansen

Grymt att ha köpt oxfilé i 15 år och inte veta vilken del som är vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Grymt att ha köpt oxfilé i 15 år och inte veta vilken del som är vad

Tar ni alltid bort hinnan på oxfilén? Brukade alltid göra det förr, men ibland tycker jag att man får med så mkt riktigt kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Tar ni alltid bort hinnan på oxfilén? Brukade alltid göra det förr, men ibland tycker jag att man får med så mkt riktigt kött.

Beror väl på hur den ska presenteras. För en "fin-middag" med gäster så ja. Annars nej.
Hunden får dem bitarna så han är nöjdare om det sker. Sen äter vi mest billigare kött i vanliga fall. Oxfile är ju mer av en treat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hur många brukar köpa sitt kött från gårdar och sånt istället för större affärer? Försöker hitta lite mer prisvärda styckdetaljer (det verkar som om gårdsbutiker och sånt ofta har lägre kilopris än ICA etc), men det känns som om det är ganska mycket upp till vad man faktiskt har för gårdsbutiker och sånt nära sig.

Är det några specifika styckdetaljer man borde satsa på, om man nu inte får en blandning av grejer i sådana lådor som säljs?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

En till fråga: Tack för övrigt för att ni svarar på alla mina dumma frågor. Kycklinglårfilé är ju oftast tunnare än vanlig kycklingfilé. Någon som har råd på temp och tid för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

En till fråga: Tack för övrigt för att ni svarar på alla mina dumma frågor. Kycklinglårfilé är ju oftast tunnare än vanlig kycklingfilé. Någon som har råd på temp och tid för det?

Den här tråden är väl till för frågor & tips, så det är ju inget att be om ursäkt för
Vi körde lårfiléer förra vecka på 65 grader i 1,5h. Ungefär samma som vi gjort tidigare på bröstfiléer (de låg nog i lite längre p.g.a. att resten av maten inte var klar tidigare). Jag gillade bröstfiléerna bättre, men det var med stor sannolikhet för att jag lade i lårfiléerna i en för sval panna efteråt. Blev lite tråkigare.

Bra sida med tid o temp: https://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksguiden-9-sous-vide-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Den här tråden är väl till för frågor & tips, så det är ju inget att be om ursäkt för
Vi körde lårfiléer förra vecka på 65 grader i 1,5h. Ungefär samma som vi gjort tidigare på bröstfiléer (de låg nog i lite längre p.g.a. att resten av maten inte var klar tidigare). Jag gillade bröstfiléerna bättre, men det var med stor sannolikhet för att jag lade i lårfiléerna i en för sval panna efteråt. Blev lite tråkigare.

Bra sida med tid o temp: https://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksguiden-9-sous-vide-...

Tack för tips! En sista fråga kan jag har en varsin bit entrecote i en varsin påse i samma bad? Har bara 1L-påsar nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Tack för tips! En sista fråga kan jag har en varsin bit entrecote i en varsin påse i samma bad? Har bara 1L-påsar nämligen.

Jajjemen, hur många påsar du vill i ett bad. Det viktiga är att det finns vatten (minst nån cm) runt om varje då vattnet cirkulerar. Dem får alltså inte ligga mot varandra eller väggen.
Och efteråt glöm inte att låta köttet vila (svalna något), torka torrt och sen på en riktigt varm stekpanna enbart för ytan. Sen direkt av till servering.
Sous vide faster
Obey your master
Your meat burns faster

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jajjemen, hur många påsar du vill i ett bad. Det viktiga är att det finns vatten (minst nån cm) runt om varje då vattnet cirkulerar. Dem får alltså inte ligga mot varandra eller väggen.

Fan dom lär ju flyta ihop i badet tänker jag? Har köpt en 15L plastlåda med lock på Jula som jag tänkte köra i. Men jag provar sen så får vi se.

Säg att man har två bitar i samma påse då, ska man försöka lägga så bitarna är bredvid varandra då också och inte på varandra? Kanske inte spelar någon roll egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Fan dom lär ju flyta ihop i badet tänker jag? Har köpt en 15L plastlåda med lock på Jula som jag tänkte köra i. Men jag provar sen så får vi se.

Säg att man har två bitar i samma påse då, ska man försöka lägga så bitarna är bredvid varandra då också och inte på varandra? Kanske inte spelar någon roll egentligen.

Har du fler bitar i samma påse, försök att få de bredvid varandra. När vi gjort potatis och morotsbitar (gudagott!) har vi lagt de någon cm ifrån varandra när vi vaccade.
En väldigt smart idé som någon tidigar tipsat om här i tråden är att införskaffa IKEA VARIERA Grytlockshållare: https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-grytlockshallare-rostfri...

Den gör det väldigt enkelt att hålla isär påsarna. Någon gång (torskfilé tror jag det var då) så hade vi den upp-och-ner för att påsarna inte skulle flyta upp. Annars verkar påsarna hållas sig nere om de bara är tillräckligt tömda på luft och då kan man ha stället med "pinnarna" uppåt (lättare att hantera).

Permalänk
Medlem

Till er som klagade, visade sig nu att det inte var Sous Viden som jag hade fått spårningsinfo för, det var något helt annat som jag också beställde för ett långt tag sedan... Ledsen för det

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Tar ni alltid bort hinnan på oxfilén? Brukade alltid göra det förr, men ibland tycker jag att man får med så mkt riktigt kött.

Allt kött ska putsas. Hinnor och liknande ska bort! Med en bra och vass kniv glider den utmed hinnan och tar bort väldigt lite kött.

Skrivet av Sarg:

Hur många brukar köpa sitt kött från gårdar och sånt istället för större affärer? Försöker hitta lite mer prisvärda styckdetaljer (det verkar som om gårdsbutiker och sånt ofta har lägre kilopris än ICA etc), men det känns som om det är ganska mycket upp till vad man faktiskt har för gårdsbutiker och sånt nära sig.

Är det några specifika styckdetaljer man borde satsa på, om man nu inte får en blandning av grejer i sådana lådor som säljs?

Jag skulle kolla REKO-ringar. Där kan du ofta hitta enskilda enstaka delar.

Gällande styckdetaljer så brukar jag köpa de delar som butiken har billigt. Det är en av fördelarna med sous vide, även billigare delar är relativt enkla att få till bra och utan att jag måste sköta allt perfekt. Jag har t ex kört mellangärde (skirt steak) i 4h på 56C och fått perfekt kött som passar utmärkt till tortillias eller pho. Köttet var lokalt men såldes på Ica för 49kr/kg. Det är billigt för att utan sous vide är det svårt att få mört och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Allt kött ska putsas. Hinnor och liknande ska bort! Med en bra och vass kniv glider den utmed hinnan och tar bort väldigt lite kött.

Jag skulle kolla REKO-ringar. Där kan du ofta hitta enskilda enstaka delar.

Gällande styckdetaljer så brukar jag köpa de delar som butiken har billigt. Det är en av fördelarna med sous vide, även billigare delar är relativt enkla att få till bra och utan att jag måste sköta allt perfekt. Jag har t ex kört mellangärde (skirt steak) i 4h på 56C och fått perfekt kött som passar utmärkt till tortillias eller pho. Köttet var lokalt men såldes på Ica för 49kr/kg. Det är billigt för att utan sous vide är det svårt att få mört och gott.

Lyckats aldrig hitta sådana billiga styckdetaljer i butik dock. Men det är kanske bara för att det lokala utbudet i affärer är kasst.

Gäller väl att ha flyt bara, antar jag.

Känns mest som om man väntar på veckoerbjudanden om man vill ha lite billigare pris på saker.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Lyckats aldrig hitta sådana billiga styckdetaljer i butik dock. Men det är kanske bara för att det lokala utbudet i affärer är kasst.

Gäller väl att ha flyt bara, antar jag.

Känns mest som om man väntar på veckoerbjudanden om man vill ha lite billigare pris på saker.

CityGross om du har brukar alltid ha bra köttdiskar.
Köper ofta kort datum för 50% av priset och då kan även fina delar bli vardagsmat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Till alla som bor i Stockholm med omnejd, norra att föredra. https://www.kötthallen.com/

Själv kör jag oxfile i 52C 1.5-2h för riktigt rare

Tips / tankar:

* Effekt på sous vide spelar mindre roll när vattnet är varmt
** högre effekt går förstås snabbare upp till vald temp
* varmvatten från kranen ner i baljan, för mig ger det 45-48C att starta med
* jag kör (i mån av tillgång) oxifile och fläskfile direkt ur frysen ner i badet. Märkte ingen skillnad mot tinat. Kan förstås öka tiden
* experimentera med kryddor + smör tillsammans med köttet i vaccumpåsen, bra tänka på när man fryser in
(sist köpte jag "storpack" av oxfile och fläskfile, skivade upp lagom bitar och vaccumförpackade med olika kryddor. Rätt i i frysen, redo att köra
* kött och annat håller längre i frysen i vacuumpåse

Permalänk
Medlem

Har sätt mycket fläsklägg i olika affärer nu, läste att det krävdes 18h i 62 grader.
Hoppas att grejerna skickas snart, men det är kanske inte paradrätten för sous-vide
för jag tänkte nog dra fram grillen i snöstormen i så fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Har sätt mycket fläsklägg i olika affärer nu, läste att det krävdes 18h i 62 grader.
Hoppas att grejerna skickas snart, men det är kanske inte paradrätten för sous-vide
för jag tänkte nog dra fram grillen i snöstormen i så fall...

Fläsklägg i SV funkar fint - kommer inte ihåg tiden men tror jag körde kortare än 18h iaf . Sedan avsluta på grillen - hur bra som helst

Permalänk
Medlem

Vilken temp och tid brukar ni köra oxfilé på? En hel bit, säg 500gram-1kilo? Om man vill ha medium/rare?

En till fundering jag hade efter jag köpte vakuumförpackaren. Det kan inte vaccas för hårt? Känns som den suger ut varenda mm luft och förseglar stenhårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Vilken temp och tid brukar ni köra oxfilé på? En hel bit, säg 500gram-1kilo? Om man vill ha medium/rare?

En till fundering jag hade efter jag köpte vakuumförpackaren. Det kan inte vaccas för hårt? Känns som den suger ut varenda mm luft och förseglar stenhårt

Jag har utgått från https://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksguiden-9-sous-vide-... och ändrat lite efteråt egen smak

Permalänk
Medlem

Kan bara meddela alla som har beställt ifrån annova att jag fick ett mail ikväll om att mina saker hade skickats!

Permalänk
Medlem

Angående grader och tillagningstider är detta jag brukar köra.
Kyckling: 1h 65 grader
Fläskkött: 1h 65 grader
Nötkött: 1h 55 grader

Brukar inte ändra det så mycket tidsmässigt, men kan öka tiden om det är en extra stor bit eller om det är fryst när jag lägger ner det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HDG:

Jag har t ex kört mellangärde (skirt steak) i 4h på 56C och fått perfekt kött som passar utmärkt till tortillias eller pho. Köttet var lokalt men såldes på Ica för 49kr/kg. Det är billigt för att utan sous vide är det svårt att få mört och gott.

Hur vet man att 4 h och 56 ℃ är lagom i just detta fall? Det låter så enkelt men jag är rädd att när jag står där med en påse så har jag ingen aning om vad jag gör.

Permalänk
Avstängd

Finns det någon tumregel för hur snabbt kött, fisk, grönsaker, crème brûlee osv värms upp? Alltså något i stil med 2 mm/h - har man en 16 mm tjock bit tar det 4 timmar (det värms ju från två håll).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Finns det någon tumregel för hur snabbt kött, fisk, grönsaker, crème brûlee osv värms upp? Alltså något i stil med 2 mm/h - har man en 16 mm tjock bit tar det 4 timmar (det värms ju från två håll).

Jag tycker att du ska gå med i gruppen "sous vide sverige" på facebook där man kan söka på en viss styckdetalj och få svar på tid och temp.

Man kan säga 2,5cm/h men det är inte hela sanningen då sämre styckdetaljer kräver längre tid än en filé för att bli bra. Jag har tex kört älgfilé i 2,5h och en lika stor dålig styckdetalj från älg i 24h

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Lyckats aldrig hitta sådana billiga styckdetaljer i butik dock. Men det är kanske bara för att det lokala utbudet i affärer är kasst.

Gäller väl att ha flyt bara, antar jag.

Känns mest som om man väntar på veckoerbjudanden om man vill ha lite billigare pris på saker.

Det gäller att hitta rätt butik som har ett större utbud av styckdetaljer samt att med sous vide kan många delar bli lika möra som oxfilé vilket kostar mycket mer.

Skrivet av lgr:

Hur vet man att 4 h och 56 ℃ är lagom i just detta fall? Det låter så enkelt men jag är rädd att när jag står där med en påse så har jag ingen aning om vad jag gör.

En bra tumregel är att lära dig hur du och din familj gillar sitt kött. Jag kör mellan 56-58C för nötkött då det ger medium-well, vilket passar min fru och mina barn. Justera upp eller ner temperaturen för hur du vill ha ditt kött. Även tjockleken spelar roll eftersom när du steker ytan på en väldigt tunn detalj så kommer det höja temperaturen mer än på en tjockare.

Det har länkats många bra sidor för temperatur och tider här som jag också använder men ofta minns jag och skriver upp när det blev bra.

Även sidor för low and slow bbq kan ge bra fingervisningar om vilka tider och temperaturer som kan fungera väl.