Permalänk

Curved Monitor

Ser att s.k "kurvad" skärm blivit populärt på sistone på 27 tum + skärmar.
Självklart är man tveksamt efter att aldrig ha använt en sådan skärm.

Men det verkar nästan ha blivit normen vid den här storleken.

Frågan är hur det är i mer kompetitiva FPS spel, te.x. CS:GO

Kan förstå att det kan vara mysigt för mer casual singleplayer spel

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Ser att s.k "kurvad" skärm blivit populärt på sistone på 27 tum + skärmar.
Självklart är man tveksamt efter att aldrig ha använt en sådan skärm.

Men det verkar nästan ha blivit normen vid den här storleken.

Frågan är hur det är i mer kompetitiva FPS spel, te.x. CS:GO

Kan förstå att det kan vara mysigt för mer casual singleplayer spel

Personligen undrar jag om det inte är ännu en fluga som går över så fort tillverkarna märker att det inte längre driver försäljning (tänk 3d-hetsen för TV-apparater t.ex.), kanske då förutom just i kombination med ultrabreda skärmar.

För t.ex. 16:9 27" känner ju iaf inte jag att det är meningsfullt med en välvd skärm.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Jag har 2st 27 tum och den ena är curved.

Curved är betydligt skönare att använda och den ser större ut även om den inte är det. Det påverkar inte spel som CS alls, hur skulle det kunna göra det?

Tror inte det är en fluga. När det kommer till datorskärmar så tycker jag curved är bättre, däremot på längre avstånd som med TV har jag inte märkt någon skillnad eller så. Men där är det inte heller lika vanligt, troligtvis av den anledningen.

Permalänk
Medlem

Jag va som du, skeptisk tilll böjd i och med cs. CS skalar man ju ner till 4:3 upplösning så man får svarta kanter, och de funkar faktiskt förvånansvärt bra.

Spel som COD osv kör man native, och där funkar de lika bra som min 27" gjorde... Lite ovant men såpass brett i början, men man vänjer sig

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Jag va som du, skeptisk tilll böjd i och med cs. CS skalar man ju ner till 4:3 upplösning så man får svarta kanter, och de funkar faktiskt förvånansvärt bra.

Spel som COD osv kör man native, och där funkar de lika bra som min 27" gjorde... Lite ovant men såpass brett i början, men man vänjer sig

https://www.youtube.com/watch?v=VJfzyNfDCME&ab_channel=haans

?

Permalänk
Medlem

Huh?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Var nog menat som ett skämt

Men man upplever alltså inte att skärmen är böjd när man aimar i fps? Varför skulle black bars hjälpa mot det, eller menar du att man botar storleken på skärmen, 27 tum med det?

Det känns som att spela på en flat?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallehamez:

Men man upplever alltså inte att skärmen är böjd när man aimar i fps?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Var nog menat som ett skämt

Men man upplever alltså inte att skärmen är böjd när man aimar i fps? Varför skulle black bars hjälpa mot det, eller menar du att man botar storleken på skärmen, 27 tum med det?

Det känns som att spela på en flat?

Njae, men jag sitter på 34", och spela cs på native upplösning går inte. De bli för stor yta för ögonen att täcka. Så kör upplösning 1920x1440p. De minskar bilden utåt kanterna så ögonen har lättare se rörelser över hela bildytan. 24" körde jag blackbars. Finns ju en anledning till varför pros gör de också, eller kör custom res.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Njae, men jag sitter på 34", och spela cs på native upplösning går inte. De bli för stor yta för ögonen att täcka. Så kör upplösning 1920x1440p. De minskar bilden utåt kanterna så ögonen har lättare se rörelser över hela bildytan. 24" körde jag blackbars. Finns ju en anledning till varför pros gör de också, eller kör custom res.

Jo jag vet, men min fråga var med böjning

själv har jag kört på 1200x900 alltid, liten kvadrat att sikta i

Sen kör inte proffsen black bars längre utan dom kör stretch, jag tyckte dock det blev för snabbt
Upplever man att skärmen är böjd när man aimar?
Konstigt att man inte verkar uppleva det

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Upplever man att skärmen är böjd när man aimar?
Konstigt att man inte verkar uppleva det

Jag skulle tro att du lägger märke till det de första timmarna/dagarna du spelar, men ögonen och hjärnan är extremt bra på att anpassa sig till den typen av förändringar.

Permalänk
Medlem

Var väldigt tveksam, vande mig på en halv dag. Nu tänker jag inte på det. Beror väl på hur aggressiv kurvningen är också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Testat curved enbart i affärer, inte hemma flertalet timmar i sträck. Dock är det ett big no-no för mig personligen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

27 tums är egentligen lite för lite för att kurvad ska få någon skönare effekt.
34 tums kurvad ultrawide är betydligt skönare eftersom den är mer bredare men samma höjd som en 27 tums, så det får mer effekt.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Har alltid sagt att curved är skit men efter att jag sett en 34" curved i butik ville jag prova. Tog 1 dag att vänja sig. Nu skulle jag aldrig kunna tänka mig nått annat.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Har haft curved 24" i några år, alltid varit nöjd och tycker det är en go känsla.
Köpte en flat 27" förra veckan, problemet nu är att det känns som den är curved åt andra håller Upplever en stor bubbla i mitten på den, fisheye feeling.. antar att det går över.

Allt är en vanesak, curved är absolut här för att stanna - men bara för de som vänjer sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asupertramp:

Har haft curved 24" i några år, alltid varit nöjd och tycker det är en go känsla.
Köpte en flat 27" förra veckan, problemet nu är att det känns som den är curved åt andra håller Upplever en stor bubbla i mitten på den, fisheye feeling.. antar att det går över.

Allt är en vanesak, curved är absolut här för att stanna - men bara för de som vänjer sig

Jag tror inte det går över, jag har haft såhär nu i över en månad. Känns likadant som första dagen. Det suger. Rekommenderar alla som redan har en curved och vill ha en skärm till - köp ännu en curved och inte en vanlig.

Permalänk
Medlem

Gick ifrån en 24 platt till en 27 1800R curved och jag älskar den!Nästa skärm kommer att bli en ultrawide curved.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Jo jag vet, men min fråga var med böjning

själv har jag kört på 1200x900 alltid, liten kvadrat att sikta i

Sen kör inte proffsen black bars längre utan dom kör stretch, jag tyckte dock det blev för snabbt
Upplever man att skärmen är böjd när man aimar?
Konstigt att man inte verkar uppleva det

Alltså i början känns de att nått inte är som vanligt, men efter lite invänjning är de absolut inget man tänker på. Tog mig kanske 15minuter att bli bekant.

Sen beror de nog på hur nära du sitter skärmen också. Jag sitter väldigt nära, ca 30cm ish ifrån när jag lirar CS och då blir de inte så påtagligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Du skrev att cs skalar ner bild och ger en svarta kanter vilket inte är fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

Du skrev att cs skalar ner bild och ger en svarta kanter vilket inte är fallet

Jag sa aldrig att CS skalar ner bilden, utan att man själv gör det... Och anledningarna till de säger sig självt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med det på min 38"

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Nej, han menar att man medvetet skalar ner bilden.
Den FOV:n du har kommer göra dig till en sämre spelare

Totalt onödigt för CSGO
har du inte siktet där du ska ha det är du död ändå såvida du inte spelar mot noobs

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Har haft Asus Rog STRIX PG348Q 34" kurvad skärm i 3-4 år nu, tycker inte når är så speciellt med den, ska lita mera kurva på för det känns på riktig.